Координатор Onur Group: від хороших доріг в результаті виграє кожен житель країни

22 травня 2020, 19:41
Новини компаній
Що відбувається з дорогами в Україні і що зробити для того, щоб українці перестали на них скаржитися (Фото:Onur Group)

Що відбувається з дорогами в Україні і що зробити для того, щоб українці перестали на них скаржитися (Фото:Onur Group)

В кінці квітня в Запоріжжі дали старт будівництву моста через Дніпро — довгобуду, що став легендою, підряд на конструкцію якого отримала компанія ONUR, що давно працює в Україні.

З її генеральним координатором Емре Караахметоглу ми поговорили про те, що відбувається з дорогами в Україні і що зробити для того, щоб українці перестали на них скаржитися.

Відео дня

2020 рік зараз відзначений пандемією COVID-19. Вона зачепила мало не всі сфери життя. Як вона позначилася на вашому бізнесі?

Під час початку пандемії, ми не знали, що робити. Але почали швидко вживати необхідні заходи. Наприклад, на всіх наших базах співробітників старше 55 років відправили на карантин зі збереженням зарплати, як і тих, у кого є хронічні захворювання. Крім того, розширили повноваження медсестер і лікарів на наших підприємствах: вони перевіряли температуру співробітників перед початком роботи. За можливості — організували віддалену роботу.

Само собою, маски, дезінфектори, контроль за дотриманням правил індивідуального захисту. Крім того, на наших базах ми підготували ізоляційні контейнери на випадок екстреної ситуації. Але, на щастя, досі використовувати їх не довелося.

Емре Караахметоглу,

Координатор Onur Group

Можу сказати, що ми швидко зреагували і зробили все необхідне. Нам не доводилося зупиняти роботу. Темпи, швидше, навіть виросли: почався сезон активного дорожнього будівництва. З урахуванням планів уряду активно будувати дороги в цьому році, обсяги тільки зростають.

Коронавірус якось вплинув на автодорожню галузь?

У зв’язку з COVID-19 кризою є певні заходи в економіці, урізані деякі державні витрати. Але поки це не торкнулося будівництва доріг, тому робота триває.

Які складнощі стоять перед будівельниками доріг?

На тлі коронавіирусу ми очікували проблеми з логістикою. Нам потрібно багато матеріалів: ми возимо їх на автомобілях і потягах. Але це все продовжує працювати, у нас нічого не зупинилося.

Крім того, перед нашою галуззю останнім часом з’явилося чимало викликів, пов’язаних з тендерною системою. Є деякі фірми, головна мета яких — заблокувати тендери, подаючи скарги до Антимонопольного комітету та інших відомств. Через затягування процесів, роботи довго не можуть розпочатися. В результаті планується одне — а виходить інше.

З вашої точки зору, чи можливо змінити ці правила, щоб підвищити ефективність галузі?

Зараз Укравтодор серйозно зайнявся цим питанням, зокрема щодо зміни законодавства в галузі. Ми вважаємо, що Укравтодор на правильному шляху: якщо нові правила будуть прийняті, такі «тендерні тролі» не зможуть впливати на процес робіт.

Звичайно, не можна забувати про правильне планування, проєктування та підготовку до будівництва доріг. Це важлива частина процесу, яка займає чимало часу. Можливо, спрощення отримання дозвільної документації зможе вплинути на будівництво доріг у бік покращення.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Onur Group
Фото: Onur Group

А що ж робити з «тендерними тролями»?

«Тендерних тролів» на сьогодні дуже мало. Якщо подивитися на нинішні дорожні тендери, 60−70 відсотків подібних блокувань — це одна-дві фірми. Вони не планують щось будувати, вони планують заважати — і на цьому заробляти.

Якщо ці особливості роботи в Україні можна вважати негативними, які б назвали позитивними?

Основне — це величезний потенціал для бізнесу і можливість легко розуміти людей. Наша компанія — турецько-українська, у наших країн сотні років історії взаємин, зв’язків, торгівлі та спілкування. Ми швидко розуміємо один одного, є широка мережа контактів, що є важливою частиною успіху.

Негативно впливає, звичайно, часта нестабільність, часта зміна правил і законів. Це перешкоджає швидкому просуванню робіт.

Багато українців звикли скаржитися на якість доріг. Навіть нові дороги через кілька років стають непридатними. У чому причина такої ситуації?

Ми вже 16 років працюємо в Україні, бачили багато, тому розуміємо, про що йдеться. Раніше на будівництво доріг виділявся бюджет — і без розгляду їх стану, для замилювання очей будувалося якомога більше кілометрів. Побудовані таким чином дороги ставали непридатними через рік-два. Були відсутні основи доріг!

Останні роки, з нашою допомогою, почалися зміни в інфраструктурі доріг в Україні. Недорогі технічні рішення — ресайклінг або цементні основи — почали використовувати повсюдно. Це приблизно 15−20 сантиметрів в основі кожної дороги. А поверх — ще два шари в 10−12 сантиметрів асфальту. Це вигідно, практично і економічно. Навіть якщо через 5−10 років верхній шар дороги зруйнується, можна зняти тільки 4−5 см асфальту і заново його перестелити. Такий метод використовується у всьому світі й економить бюджети.

Onur Group
Фото: Onur Group

Ще один важливий фактор — обслуговування доріг. Своєчасна і правильна підтримка дороги подовжує її життя мінімум у два рази. Це ми бачимо на тих дорогах, які ми обслуговуємо. Це як з автомобілями — після певної кількості кілометрів, їм потрібен догляд. Так само і з дорогами.

Які ще інновації є в сфері дорожнього будівництва?

Уже згаданий ресайклінг — не нова технологія, але в Україні активно почала застосовуватися останні років п’ять. Крім того, з’являються нові матеріали, які підвищують міцність доріг — наприклад, добавки як в асфальт, так і в основу.

Одним із пріоритетів нашої компанії якраз і є впровадження нових технологій у нашу роботу. За впровадженням інновацій ONUR завжди була і залишається лідером в Україні. Нові матеріали дозволяють звести до мінімуму похибки в будівництві. Дуже важливо і те, щоб персонал був кваліфікованим і досвідченим.

Чи вистачає в Україні фахівців такого рівня чи потрібно привозити їх з-за кордону?

Одним із пріоритетів нашої компанії якраз і є впровадження нових технологій в нашу роботу. За впровадженням інновацій ONUR завжди була і залишається лідером в Україні.

Треба визнати, з цим останнім часом є складнощі. В Україні і так мало було фахівців у автодорожньому будівництві. До того ж, багато кваліфікованих фахівців поїхали на заробітки в Європу. Дефіцит професіоналів великий. Ми намагаємося поліпшувати умови роботи і підвищувати зарплати, але брак залишається.

У нас зараз працює близько 4,5 тисяч осіб, думаю, через кілька місяців дійде до 6 тисяч. Близько 250 з них — іноземні фахівці. Як правило, це адміністративні або інженерні посади. З іншого боку, це теж добре: люди обмінюються досвідом і розвиваються.

Уряд анонсував масштабне будівництво доріг. Як ви оцінюєте реалістичність цих планів і подальшого перетворення України на потужний транспортний коридор?

Задумано і правда будівництва безлічі доріг. Щоб це стало реальністю, думаю, варто немало часу приділити плануванню та підготовці. Україна має вигідне географічне положення, тому дороги — неймовірно важлива запорука успіху її економіки і драйвер її зростання.

На початку 90-х Туреччина активно почала будувати дороги. І це дало значний поштовх туристичній галузі, а потім — і потоку товарів між Європою і Азією. Тому дороги — важлива інфраструктура, вони не повинні залежати від політики. Тобто, будуватися і підтримуватися систематично. У підсумку виграє кожен житель країни, якого ми вважаємо нашим головним замовником.

Onur Group
Фото: Onur Group

А що стосовно концесійних доріг? Чи реальна в Україні поява успішних проєктів такого роду?

Це ідея з хорошими перспективами. Наскільки я знаю, Укравтодор розробляє такі проєкти, але не знаю, на якому етапі вони зараз. Думаю, насамперед варто концентруватися на приведенні в порядок існуючих доріг. Паралельно можна планувати і концесійні дороги — як альтернативи нинішнім. Це майбутнє, але до цього ще є час.

І наостанок: як ви ставитеся до традиції урочистого відкриття доріг з перерізанням стрічки? Це анахронізм або все ж важлива частина процесу?

Є така традиція — не тільки в Україні, але й у всьому світі. Мабуть, не варто її перебільшувати. За дорогами стоять мільйони годин роботи, величезна праця людей і фінансові ресурси платників податків. Всі з нетерпінням чекають результату. Якісна дорога, мости і можливість ними користуватися — це найголовніше.

Показати ще новини
Радіо НВ
X