alt
7 карток

Що таке новий ринок електроенергії і на який термін його хоче відкласти президент Зеленський

12 червня, 09:45

4730

1

Європейські директиви і законопроект Зеленського

Президент Зеленський вніс до Верховної Ради України законопроект, якому присвоєно статус "невідкладний". У документі пропонується відкласти введення нового ринку електроенергії на рік. Представник Президента в Кабінеті Міністрів України Андрій Герус пояснив ініціативу тим, що таке рішення дозволить "уникнути різкого зростання цін і кризових явищ на ринку електричної енергії".

НВ Бізнес з'ясовував, що таке новий ринок електроенергії, які ризики можуть з'явитися після його запуску з 1 липня і чому Зеленський пропонує річне відтермінування.

У квітні 2017 року Верховна Рада України прийняла закон «Про ринок електричної енергії», який імплементує в Україні норми європейського енергетичного законодавства - так званого Третього енергопакета ЄС. Норми документа повинні радикально змінити модель доставки електроенергії від електростанцій до споживачів і порядок розрахунків за неї.

Основна частина положень Закону набуде чинності з 1 липня 2019 року. Але за місяць до цього виявилося, що уряду забракло двох років для розробки підзаконних актів, від яких залежить процедура формування вартості електроенергії та інші важливі елементи нового ринку. Також з'ясувалася потреба в дієвих компенсаторах, які б стримували зростання цін в новій моделі. Адже рівень конкуренції в українській енергетиці вкрай низький.

За три тижні до старту нового ринку Кабінет Міністрів оперативно розробив і прийняв необхідні постанови. Але через поспіх вони виявилися «сирими», не усунули ризику зростання цін і не вирішили деяких інших складних питань.

2

Як український ринок електроенергії працює зараз

До 2019 року в Україні ринок електроенергії не був лібералізований щодо цін: всі тарифи для генерації і споживачів встановлювалася профільним регулятором (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, НКРЕКП).

Крім того, виробники і споживачі безпосередньо не взаємодіяли. Електростанції всю згенеровану електроенергію продавали ДП «Енергоринок». Там вона, грубо кажучи, змішувалася і перепродували за посереднім тарифом (оптова ринкова ціна, ОРЦ) ще одного рівня посередників, які вже взаємодіяли зі споживачами (побутовими і промисловими).

До початку 2019 року це були обленерго. Але з 1 січня відповідно до Закону України «Про ринок електроенергії» їх розділили на дві компанії – оператора системи розподілу і компанію-постачальника. Перша контролює систему транспортування – лінії електропередачі. Друга – продає електроенергію. Але зараз за фактом у них спільні власники і офіси.

Населення споживає майже 30% електроенергії в Україні. При цьому фіксована ціна для домогосподарств зараз істотно нижче ОРЦ і не підвищувалася з 2017 року. Це забезпечується за рахунок так званого перехресного субсидування. Тобто промислові споживачі, грубо кажучи, переплачують генерації, щоб у населення були низькі ціни.

3

Як зміниться ринок із 1 липня 2019 року

Після запуску нового ринку в Україні зникнуть майже всі тарифи, які формуються регулятором. А замість ДП «Енергоринок» з'явиться оптовий ринок з декількома гравцями і новими продуктами, ціни на які мають формуватися на ринкових умовах. Серед нових продуктів:

  1. Ринок "двосторонніх договорів";
  2. Ринок "на добу наперед";
  3. "Внутрішньо добовий ринок";
  4. "Балансуючий ринок" для забезпечення пікового споживання.

За «обопільних умов» вартість електроенергії буде найнижчою, а обсяги – найбільш прогнозованими. На «балансуючому ринку» е/е буде найдорожчою. Адже це товар, який фактично витрачений і необхідно формалізувати його купівлю у «маневрових» потужностей – теплових і гідроелектростанцій. Нова модель ринку електроенергії - оптовий сегмент / Укренерго

Джерело: Укренерго

На відміну від колишньої моделі, великі промислові споживачі отримають можливість укладати договори напряму з генерацією.

А ось населення буде обмежено з вибором. Із цим сегментом працюватимуть тільки постачальник універсальних послуг (ПУП) та частина колишнього обленерго, яка зараз є відповідальною за постачання електроенергії. Відповідно до закону, у нього не може бути конкурентів, що діють на тій же території.

4

Зростання цін і соціальний вибух

Запуск ринку має привести до більш справедливого формування цін. Але на практиці електроенергія може істотно подорожчати через низький рівень конкуренції – понад 75% генерації контролюють державний «Енергоатом» і група ДТЕК Ріната Ахметова.

Причому ринкова вартість е/е для населення може зрости більше, ніж для промисловості. Через скасування згаданого вище перехресного субсидування. За оцінками «Укренерго» посередня різниця в тарифах в 2019 році становила десь 2,5 разу. Якби з 1 липня генерація отримала можливість встановлювати ринкові ціни для домогосподарств, то їхні рахунки «за світло» збільшилися б удвічі і більше разів.

Це практично напевно призвело б до соціального вибуху. Тому на початку червня 2019 року Кабінет Міністрів України вирішив не відпускати ціни в цьому сегменті і затвердив так званий механізм ПСО/PSO.

5

Що таке ПСО/PSO?

Щоб уникнути різкого зростання вартості електроенергії для населення 5 червня Кабінет Міністрів України своєю постановою затвердив механізм ПСО (від англ. PSO, public service obligations) - ппокладання спеціальних обовязків. Він дозволить компенсувати частину вартості е/е для населення за рахунок прибутку інших учасників ринку.

З 1 липня 2019 року по 31 грудня 2020 року ПСО будуть покладені на державні енергогенеруючі компанії НАЕК "Енергоатом" (АЕС), АТ "Укргідроенерго" (ГЕС і ГАЕС) та оператора системи передачі НЕК "Укренерго". Згідно з рішенням Кабміну, державна генерація продаватиме постачальникам універсальних послуг частину згенерованої електроенергії за фіксованими цінами. А спецзобов'язання «Укренерго» повинні бути закладені в тариф на диспетчеризацію.

Проте, щоб виконати ці умови і мати достатній прибуток, згадані генеруючі компанії повинні будуть збільшити ціни для інших категорій споживачів. Крім того, в діючому тарифі «Укренерго» не передбачено ПСО для населення, а на зміни знадобиться три місяці.

Тому в НКРЕКП і «Укренерго» вважають, що рішення в такому вигляді призведе до подорожчання електроенергії для всіх, крім населення, на 40-50%, а в механізм ПСО необхідно внести зміни.

Післе публцікації статті Кабінет міністрів України на своєму засіданні затвердив зміни до механізму ПСО. НВ Бізнес виправить матеріал після публікації урядового документу.

6

Розвиток конкуренції – зниження цін

Головна причина можливого зростання вартості електроенергії після запуску ринку – низький рівень конкуренції. Дві генеруючі компанії – Енергоатом і ДТЕК – контролюють понад 75% ринку. Тому боротьби за лояльність клієнта може не вийти.

«Зелена» енергетика не конкурент через малу частку і високі тарифи, встановлені окремим законом. Масштабний імпорт більш дешевої електроенергії з Європи неможливий з технічних причин, позаяк енергосистема України розділена на дві частини:

- Бурштинський енергоострів на заході України, синхронізований з європейською ENTSO-E;

- Об'єднана енергосистема (ОЕС), синхронізована з Росією.

Імпорт з ЄС може забезпечити до 90% потреб Бурштинського енергоострова. А постачання е/е з Білорусі, Молдови та Росії для решти України при найбільш оптимістичному сценарії не перевищать 14%.

Що ж можна зробити для стримування цін? Існують чотири основні сценарії:

  1. Об'єднання двох частин енергосистеми (наприклад, через вставки постійного струму). Це дозволить забезпечити імпорт європейської е/е для всієї України;
  2. Створення державного енерготрейдера. Він буде викуповувати частину електроенергії у найбільших генеруючих компаній (Енергоатом та ДТЕК) за фіксованою ціною і конкурувати з ними на аукціонах з постачання е/е кінцевим споживачам;
  3. Активне застосування антимонопольного законодавства до тих, хто зловживає монопольним становищем (аж до юридичного поділу найбільших гравців);
  4. Встановлення граничних цін на е/е рішеннями НКРЕКП.

Але для реалізації цих сценаріїв потрібен час або політична воля, які наразі в дефіциті.

7

Практичний аспект

Тому на практиці «Укренерго» і НКРЕКП вважають, що запровадження нового ринку електроенергії в існуючому форматі призведе до зростання цін на 40-50% для всіх, крім населення, і фінансових складнощів окремих гравців. Аж до банкрутств.

Але в Кабміні наголошують, що відповідно до запропонованої ними схеми зростання цін для населення не перевищить 5%, не наголошуючи на інших питаннях.

При цьому більшість зацікавлених сторін погоджуються в необхідності доопрацювання підзаконних актів або навіть у відтермінуванні введення ринку.

Але щоб його відкласти, необхідно внести зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії». Кілька законопроектів, спрямованих на це, вже були провалені в Раді чи профільних комітетах. Тому з великою часткою ймовірності ринок набуде чинності вже з 1 липня.

Ціни для населення, завдяки ПСО, збережуться на відносно низькому рівні. А заплатять за це промисловість і комунальні підприємства (міський транспорт, водоканали та ін.), які перекладуть збільшені витрати на громадян України. Тобто ми з вами отримаємо дорожчі товари і послуги, що посилить інфляційні процеси.

Однак практично незмінні суми в платіжках для населення позбавлять Кабмін і нардепів народного гніву. Це їм буде й потрібно напередодні парламентських виборів.

Ще один варіант спокійного проходження передвиборної кампанії – відкласти запуск ринку. Та коли міжнародні фінансові організації висловлюються про 3 місяці, то президент Зеленський хоче відкласти на рік. Андрій Герус вважає, що при цьому потрібно розробити і запровадити помісячний план підготовки до необхідних змін.

Принагідно зазначити, що зараз до дати запуску ринку електроенергії долучено прив'язку щодо скасування формули "Роттердам + ".