Вантажівка далекого плавання. Як «Сканія Україна» примудрилася в 2020-му вийти в прибуток, незважаючи на свавілля судової гілки влади

14 січня 2021, 17:40
Новини компаній
Сканія Україна

Сканія Україна

Бренду Scania цього року 130 років. В Україні вантажівки цієї марки з’явилися з 1993 року і відтоді стали невід'ємним елементом колісної логістики безлічі українських компаній. НВ поговорило з Хоканом Йюде, генеральним директором ТОВ «Сканія Україна» про майбутнє галузі, історію розвитку Scania в Україні і про те, як одне судове рішення може відправити інвестиційний імідж в нокаут.

— Розкажіть про результати роботи «Сканія Україна» в 2020 році.

— На результати року вплинула COVID-криза. Оскільки були припинені поставки комплектувальних елементів від субпідрядників, як і багато інших виробників, наші заводи в Європі та інших країнах тимчасово припинили свою роботу. Проте Scania з її гнучкою системою виробництва однією з останніх закрила виробництва і першою відновила їх роботу.

Відео дня

Що стосується України, то в 2020-му продажі нових вантажівок Scania становили 373 одиниці. Це дозволило нам збільшити частку ринку до 27,4% серед європейських виробників 2019 році — 23,8%). Слід зазначити, що йдеться про важкий сегмент автомобілів (загальною масою понад 16 тонн).

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Ми також продали 215 старих вантажівок — це рекордна кількість для нас з моменту відкриття Центру з продажу техніки з пробігом у 2014 році. Істотно зросла частка самоскидів та іншої техніки для будівельного сегмента. Це сталося загалом завдяки масштабним будівельним проєктам по всій країні минулого року.

Особливо пишаємося тим, що збільшилися поставки легендарних вантажівок Scania V8 — це преміум-сегмент з високим рівнем комфорту. Мрія багатьох водіїв по всьому світу. У 2020-му ми поставили 7 таких вантажівок для 4 різних компаній. На перший погляд, це небагато, але в попередні періоди це могло бути 1−2 одиниці на рік.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Екологічні транспортні рішення

На які продукти і види послуг може розраховувати український споживач, звертаючись до Scania? Які їхні переваги?

— Scania в 2021 році відсвяткує своє 130-річчя. Компанія спеціалізується на виробництві вантажівок і автобусів загальною масою понад 16 тонн, а також суднових і промислових двигунів. Завдяки своїй модульності, а також спеціальним аналітичним системам, кожна специфікація автомобіля створюється практично унікальною, щоб максимально точно й економічно виконувати завдання клієнта. Купуючи вантажівку Scania, клієнт отримує не тільки якісний продукт, а й рішення, які дозволяють краще експлуатувати техніку і збільшувати свою прибутковість.

Маючи в своєму розпорядженні розгалужену сервісну мережу, фінансування і страхування від «Сканія Кредит Україна», а також послуги з навчання водіїв і систему управління автопарком, клієнт отримує не просто автомобіль, а комплексне транспортне рішення для свого бізнесу.

Ми доклали максимум зусиль, щоб налагодити віддалену роботу офісних співробітників і разом з тим забезпечити роботу всіх сервісних станцій в Україні протягом усього цього важкого року. Отже, у наших клієнтів була можливість вчасно і в повному обсязі отримати всі послуги на тому рівні, який вони очікують від Scania.

Незважаючи на всі труднощі, 2020 рік став для нас одним з найуспішніших за операційними показниками компанії.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Світові автоконцерни серйозно взялися за виробництво транспорту, максимально нешкідливого для довкілля. Цьому, зокрема, сприяє план ЄС скоротити до 2030 року викиди CO2 на 55% порівнянні з 1990-ми), а до 2050 — зовсім позбутися емісії парникових газів. Як Scania бере участь в цьому екологічному русі?

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

— Нам тут є чим пишатися. У 2020-му ми представили вантажівку з газовим двигуном на метані. Дві такі машини ми поставили компанії з Одеси.

На поточний момент у Scania найширший вибір вантажівок на альтернативних до дизелю видах палива. Для України найбільш прийнятним з точки зору наявної інфраструктури і доступних цін є стиснений газ (CNG). Такі двигуни чистіші за дизельні аналоги, при цьому основні характеристики ні в чому не поступаються дизельним також мають ряд інших переваг).

Що Scania може запропонувати в плані електротранспорту?

— Дякую за запитання. Скажу, що останніми роками Scania багато інвестує в електровантажівки, втілюючи свою стратегію сталого розвитку та переходу транспортної системи на екологічні види транспорту.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

І все-таки. Коли ми можемо очікувати першу електровантажівку Scania в Україні?

— Дійсно, наприкінці 2020-го Scania представила електровантажівку для міських умов із запасом ходу до 250 км на одному заряді. Компанія інвестувала у відкриття окремої складальної лінії на шведському заводі в Седертельє. Інвестиції в завод батарей, що буде побудований поруч, досягнуть 1 млрд шведських крон (приблизно 100 млн євро).

Що стосується України, то, думаю, перші електровантажівки слід очікувати не раніше 2024 року. Питання не у виробництві машин, а в наявності інфраструктури і відповідної законодавчої бази. У порівнянні з іншими країнами Європи, в Україні цей напрям поки що розвивається слабо.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Інвестиції та хто заважає розвитку українського бізнесу

За даними з відкритих джерел відомо, що представництво Scania в Україні відкрито у 1993 році, а вже через 5 років з’явився офіційний дистриб’ютор «Сканія Україна». Який обсяг інвестицій Scania вклала з початку до 2020-го?

— З 1997 року Scania сплатила до бюджету України 97,8 млн євро у вигляді податків і інвестувала понад 38,8 млн євро в будівництво нових сервісних станцій в Україні, створення робочих місць, обладнання та навчання персоналу.

Починаючи з 1993 року, Scania інвестує в створення і розширення сервісної мережі, яка спочатку покривала всі великі міста, а за останні кілька років наші станції з’явилися в Полтаві, Мукачеві та Луцьку. Зараз мережа покриває всю територію України, і це робочі місця для близько 300 осіб. Половина дилерських центрів належать українським партнерам, деякі з яких успішно співпрацюють зі Scania протягом понад 20 років.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Після того як Ви озвучили цифру в 38,8 млн євро інвестицій, складно відмовитися від питання, а наскільки Україна в цілому приваблива для західних інвесторів? Що потрібно для залучення великих інвестицій?

— З моменту приходу в Україну і до сьогодні ми дуже позитивно ставимося до України і вважаємо, що український ринок вантажівок має значний потенціал для розвитку.

З одного боку, нам вдалося успішно розпочати і розвинути бізнес Scania в Україні, хоча країні поки не вдалося реалізувати свій величезний економічний потенціал.

З іншого боку, є безліч причин, чому Scania не поспішає збільшувати інвестиції в Україні (як і інші західні інвестори). На мій погляд, головна причина — в країні відсутня система правосуддя.

У нас є власний «багатий» досвід вимушеного спілкування з судовою системою України. Насамперед це пов’язано з компанією «Фірма Журавлина». Це наш колишній дилер, з яким Scania припинила співпрацю через те, що діяльність її не відповідала стандартам ведення бізнесу Scania CV AB і умовам договорів. У відповідь ексдилер подав безпідставний позов про стягнення з компанії Scania нібито упущеної вигоди і вигаданого боргу зі сплати сервісної винагороди за надання дилерських послуг за період 2012−2017 рр. «Журавлина» просила суд стягнути зі Scania сервісну винагороду за ставкою, що в кілька разів перевищує визначену договором, і за контрактами, до укладання яких фірма не мала ніякого відношення. Позовні вимоги про стягнення понад 123 млн грн з іноземного інвестора ґрунтувалися тільки на самостійно складених компанією таблицях. Без будь-якого документального підтвердження. Проігнорувавши всі доводи Scania про безпідставність вимог і фактичну відсутність доказів, суддя Господарського суду Київської області Світлана Чонгова задовольнила позов у повному обсязі — стягнула з дистриб’ютора Scania на користь ТОВ «Фірма «Журавлина» кошти в розмірі понад 123 млн грн. Зараз ми оскаржуємо це рішення в апеляційному суді.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Подібні ситуації неприйнятні і є червоною карткою для інших інвесторів, які віддають перевагу країнам, де їхні інвестиції й активи захищені. Якщо існує загроза рекету за підтримки корупційної судової системи, вони не ризикуватимуть. Це підтверджують низькі обсяги зарубіжних інвестицій в Україну та її низький рівень економічного розвитку в порівнянні з іншими країнами в Центральній і Східній Європі.

Необхідність яких реформ бачиться реальному бізнесу критичною для успішного розвитку України?

— Багато що потрібно зробити, починаючи з гарантій незалежності НБУ до ухвалення нового трудового законодавства з урахуванням всіх сучасних вимог, замість нині чинного ще з брежнєвських часів.

Але основний фокус має бути на реформуванні судової системи. Адже доти, поки інвестори не почуватимуться захищеними, навряд чи можна розраховувати на приплив інвестицій в економіку країни.

Сканія Україна
Фото: Сканія Україна

Спрямування

Останнє запитання. Які плани «Сканія Україна» на найближче п’ятиріччя?

— Наша мета — йти в ногу з часом, пропонувати найкращі рішення нашим клієнтам і партнерам, щоб їхній бізнес був максимально прибутковим і стійким. Найближчим часом ми станемо свідками повної трансформації транспортної системи — йдеться про її електрифікацію і можливу появу автономних безпілотних транспортних засобів на дорогах загального користування. Незважаючи на всі труднощі, я оптимістично налаштований щодо України і подальшого успішного розвитку нашого бізнесу тут.

Показати ще новини
Радіо НВ
X