Ризики в онлайн-кредитуванні безпосередньо пов'язані із захистом особистої інформації

21 листопада 2018, 10:00
Новини компаній
Альона Андронікова, СЕО компанії Moneyveo

Альона Андронікова, СЕО компанії Moneyveo

В епоху цифрових технологій світ фінансових сервісів відкрив для людей безліч додаткових можливостей. Проте водночас виникли нові ризики як стосовно користувачів, так і щодо фінансових організацій.

Відео дня

Розповісти про ринок онлайн-кредитування, а також про ризики, пов'язані з використанням дистанційних інструментів фінансування, ми звернулися з проханням до СЕО компанії Moneyveo Альони Андронікової.

— Альоно, спершу поінформуйте, будь ласка, про компанію: який час уже працює на ринку України та що може запропонувати клієнтам?

— Компанія Moneyveo працює на українському ринку онлайн-кредитування з 2013 року, але якісне зростання припало на середину 2016 року. Відтоді наша організація почала стрімко розвиватися, проводити регулярне рефінансування, необхідне для поліпшення сервісів, запуску нових продуктів і розширення оперативних можливостей компанії.

— А що конкретно пропонує організація і наскільки цей продукт затребуваний?

— Ми пропонуємо кредит "до зарплати" на короткий термін позики — це стандартний у сфері мікрофінансування термін — до 30 днів (неспоживче кредитування), із середнім чеком 2700-3000 грн. Це дуже затребувана на сьогодні послуга.

— Як ви вважаєте, фінансова грамотність клієнтів Moneyveo достатня до розуміння всіх нюансів мікрокредитування і наскільки наші громадяни є відповідальними щодо цього питання?

— На сьогодні ситуація значно краща, ніж в 2014-2016 роках. Варто зауважити, що з розвитком банківських інструментів люди мимоволі стали фінансово грамотнішими. Дедалі ретельніше почали цікавитися питанням, зокрема про те, а про що ж саме йдеться в договорі? І це реально викликає неабияке вдоволення. Це дуже правильний і грамотний підхід. Наприклад, наші клієнти під час оформлення договору і після цього (в особистому кабінеті), можуть відслідковувати всю суму фінансового навантаження. Там міститься вся інформація: про суму, яку слід повернути; терміни тощо. Тим не менш, коли порушуються умов договору, у декого з користувачів виникає своєрідне здивування і нерозуміння — чому їм нараховується штраф?! Щоправда, такі випадки трапляються дедалі рідше.

— Які ризики і виклики постають перед компанією, що надає фінансову допомогу в дистанційному форматі?

— З досвіду Moneyveo можу навести показовий випадок. Скажімо, починаючи з літа 2018 року ми проводимо аудит бізнес-процесів і верифікації. Якщо не вдаватися в подробиці, перевірка відбувається із затримкою в декілька місяців (влітку ми перевіряли весняні кейси). Цей часовий інтервал утворюється через те, що будь-які кроки для подальшого розвитку компанії потребують обґрунтованого аналізу, а "визрівання" кредитного портфеля відбувається десь протягом трьох місяців.

Одночасно ми проходили перевірку у регулятора. Це було наприкінці липня — початку серпня. Регулятор проводив перевірку і підтвердив присутність у нашій компанії всіх необхідних для якісної роботи інструментів відповідно до світових стандартів.

У другій половині вересня ми, проаналізувавши літні процеси, зафіксували потік звернень за річними фродами (від англ. fraud «шахрайство» — Ред.). Це було 0,02% від усіх річних видач. В абсолютних цифрах це абсолютно незначний показник, але у визначений період — це вельми відчутний сплеск. На цьому тлі здійснявся скандал.

— Як керівництво компанії відреагувало на ситуацію?

— Насамперед було проведено оперативний моніторинг з виявлення клієнтів, яким було завдано збитків. Якщо під час розслідування з'ясовується, що заявник — жертва шахрайства, ми анулюємо підроблений договір і подаємо заявку в бюро кредитних історій про реабілітацію «постраждалого» й оновлення кредитної історії. Також у компанії проведено глобальну перевірку всіх співробітників. Варто зазначити, що у нас завжди була досить складна, багатоступенева система перевірки працівників Moneyveo. Перед прийняття на роботу служба безпеки складає досьє працівника, перевіряє його кредитну історію, претендент проходить перевірку на поліграфі і т. ін.). Завдяки таким заходам є можливість переконатися в порядності і лояльності співробітника.

Але після гучного скандалу ми вирішили убезпечити наших клієнтів й з іншого боку. Зокрема, йдеться про те, що у відкритому доступі міститься чимало особистої інформації громадян (копії документів, наприклад), і шахраї цим можуть скористатися. Своєю чергою, ми визначили перелік банків, на картки яких можемо видавати кошти. Основна вимога — визначення особистості власника картки на 99%. Інші банки ми ігноруємо. Так, це робиться на шкоду бізнесу, але дозволяє максимально гарантувати безпеку операцій і забезпечити захист наших клієнтів.

Окрім того, навіть не будучи платіжною системою, а лише співпрацюючи у цій площині, ми отримали сертифікат PCI DSS (міжнародний стандарт безпеки даних індустрії платіжних карток). Отримати такий сертифікат — це не найпростіше завдання. З безлічі компаній, задіяних у царині мікрофінансуванням в Україні, ми чи не єдині, хто має такий сертифікат. Але зусилля того варті, адже йдеться про репутацію і надійність компанії.
Певна річ, ризик наразитися на шахраїв завжди є, але всі ризики мають певні відмінності і вони абсолютно різні. Усе залежить від того, як компанія готова реагувати на загрози і які інструменти захисту застосовує.

Ліцензія Національної Комісії,
що здійснює державне регулювання у сфері
ринків фінансових послуг № 199983, Серія АЕ від 15.06.2015

Показати ще новини
Радіо НВ
X