Виведе ринок з тіні? В Україні можуть ввести ліцензії для таксистів — що думають про це перевізники
Патент вартістю в одну мінімальну зарплату на рік, довідка про несудимість, страхування пасажирів, медичний огляд і занесення даних водія в реєстр автомобільних перевізників.
Після всіх цих кроків людина зможе законно перевозити на своїй машині людей на замовлення. Полегшений вхід на ринок таксі зможе хоча б частково вивести його з тіні, вважають у Міністерстві інфраструктури. Зараз в Україні такі послуги надають понад 200 тисяч осіб, 98% із них працюють без відповідних дозволів.
На сайті відомства вже з’явився проект змін до закону про таксі, винесений на громадське обговорення на початку серпня. Як це може вплинути на безпеку перевезень, їх ціну або кількість нелегальних таксистів — в інтерв'ю Радіо НВ.
Віктор Федосюк
— Що для мене як для пасажира зміниться за умови прийняття цих змін до закону про таксі?
— Що потрібно пасажирові? Це їздити дешево, але безпечно. Дешево складно зробити повністю якісним і безпечним, проте, напевно, близько 70−80% клієнтів користуються послугами агрегаторів, онлайн-сервісів, що дає їм можливість їздити дешево. Ми хочемо робити так, щоб, перше: всі водії (навіть самозайняті) проходили медогляд, друге — щоб всі машини були застраховані не просто страховкою цивільної відповідальності, а й додатковою страховкою на пасажирів.
Хоча б мінімальний фільтр для входу на ринок водіїв і перевізників все-таки відсіває тих, хто не сильно професійно цим займається. Інформаційно-диспетчерські служби, у тому числі онлайн-сервіси, будуть зобов’язані також зареєструватися в реєстрі служб і працювати тільки з зареєстрованими перевізниками.
— У проекті прописано, що виявляти водіїв-порушників будуть через контрольну закупівлю. Хто це буде робити і що загрожує нелегальному таксисту?
— Якщо людина попалася — це штраф 34 тисячі, наскільки я пам’ятаю. Це для інформаційно-диспетчерської служби — виключення з реєстру ІДС, що фактично є забороною на роботу в Україні.
— Навіщо вам як службі таксі конкуренти, які будуть забирати ваших клієнтів?
— По ідеї, ми повинні бути проти приватників, які нібито повинні забирати мій хліб. Ситуація в тому, що вже 95% ринку таких людей є, вони мені не заважають. У таких перевізників своя клієнтура, у мене як у зеленого таксі своя клієнтура, яка готова, можливо, платити більше, але отримувати більше комфорту.
Для мене важливо як для ліцензованої компанії мати прозорий ринок. Коли зараз я, наприклад, розмовляю з якимись інвесторами, вони мені кажуть: «Покажіть обсяги ринку, скільки учасників?» А ми цього не можемо зробити, тому що 95% ринку в тіні.
— Є чимало країн, в яких потрібно і спеціальне навчання, і вартісна ліцензія, щоб отримати право таксувати. Чому для України обрано більш легкий вхід на ринок таксі?
— Є такі країни. А є частина країн, де діє таке ж патентування, як намагаються прописати в українському законі. У Португалії, якщо я не помиляюся, близько 20 або 30 євро на місяць коштує такий патент, і будь-який приватник може його придбати і далі їздити під Uber.

Тільки забороняти що-небудь, моя думка, не має сенсу. Має сенс, якщо хто хоче працювати в білу, дати легкий вхід на ринок для того, щоб побачити цей ринок, для того, щоб в подальшому його хоч якось контролювати.
Василь Попик
— Що для мене як для пасажира зміниться за умови прийняття цих змін до закону про таксі?
Цей закон цементує те беззаконня, яке зараз на ринку є. Всі інтернет-платформи в Україні працюють поза правовим полем, вони хочуть узаконити свою діяльність зараз. Тобто на сьогоднішній день таксисти повинні бути ліцензовані, платити податки, проходити технічний огляд і медичний огляд. Нічого цього не робиться, в результаті ви як клієнт страждаєте.
Для того, щоб щось заробити, таксист працює 16+ годин, він вбиває себе, вбиває машину і в кінці кінців вбиває пасажира. І всі ці розмови «Наш пасажир застрахований на мільйон гривень», хлопці, страховка — це наслідок ДТП або ще чогось, не треба доводити до цього.
Унікальна ситуація в Україні, коли виробник товару і послуги не впливає на кінцеве ціноутворення свого товару і послуги. Всі ціни сьогодні встановлюють саме інтернет-посередники. Є економічно обґрунтована цифра вартості послуги таксі, один кілометр проїзду в автомобілі таксі коштує близько вартості одного літра палива.
Якщо економіст вдумливо прочитає цей законопроект, виходить, що інтернет-платформи хочуть замінити собою державу. Якщо вони пропонують таксисту платити державі близько 400 гривень на місяць, а собі з таксиста забирати більше десяти тисяч в місяць, для кого цей закон?
— У проекті прописано, що виявляти водіїв-порушників будуть через контрольну закупівлю. Хто це буде робити і що загрожує нелегальному таксисту?
— Біс в деталях. Ви записали контрольну закупівлю. Опишіть механізм, як це буде відбуватися. Пояснюю. Викликають таксиста, сідають в автомобіль, їдуть. В результаті поїздки в момент передачі грошей записується протокол і потім 17 тисяч штрафу. Секунду, цей механізм діє сьогодні. Чому ви так не робите? Відповідь: тому що він занадто складний. То який буде контроль, якщо ви спочатку прописуєте складний контроль?
— Легкий вхід на ринок таксі - це один з кроків його легалізації. Це виведе цей ринок з тіні хоча б частково?
— Чітка позиція профспілки таксистів. Перше, ми не виступаємо проти інтернет-платформ. Ми кричимо, щоб інтернет-платформа пов’язувала клієнта з професійним водієм, щоб таксували ті люди, які мають хоч якесь відношення до професії таксиста. Повинна бути присутня хоч якась школа таксистів.
Треба створити регіональні реєстри таксистів, щоб ви як клієнт могли елементарно в свій телефон забити номер автомобіля, і ви відразу побачите — це легальний візник чи ні. Друге, перевізник зобов’язаний мати вплив на відрив як головний виробник послуги. І третя вимога, яке, напевно, все-таки перше. Без чітких механізмів контролю закон можна навіть не сідати і не писати, він працювати не буде.
— Є чимало країн, в яких потрібно і спеціальне навчання, і вартісна ліцензія, щоб отримати право таксувати. Чому для України обрано більш легкий вхід на ринок таксі?
— Вони лукавлять. Тиждень тому в Каліфорнії, на батьківщині додатку Uber, штат Каліфорнія прийняв законодавство, яке зобов’язує інтернет-платформи приймати на роботу таксистів. Тобто не бути посередником, а бути роботодавцем із соціальними пакетами. Де ринок таксі нормально врегульовано, там люди їздять на відмінних машинах і їздять безпечно.
Ми сьогодні об'єдналися всі, ми будемо робити дуже жорсткі заходи, якщо нас влада не почує. Якщо згадати 2006 рік, ми не пустили президента Ющенка на роботу, все місто Київ було заповнене автомобілями таксі з усієї України. Ми знаємо, як зупиняти рух, не порушуючи закон.
Підписуйтесь на подкаст Радіо НВ Що відбувається на Apple Podcasts, Google Podcasts і Soundcloud