Олег Никоноров: Хотілося б не переривати хвилю інновацій та змін, яку вдалося запустити

Олег Никоноров — директор РГК (Фото:Регіональна газова компанія)
10 років тому Регіональна газова компанія (РГК) почала об'єднувати під єдиним брендом 20 облгазів. Це стало початком трансформації роздрібного газового ринку України.
З’явилися сервіс, відкритість, єдині стандарти і формати послуг. Сьогодні у РГК нові завдання і цілі: розвиток власного виробництва і модернізація газорозподільних мереж з урахуванням їх використання для транспортування водню. Як ці плани втілюють в життя, ми дізналися в Олега Никонорова, директора РГК.
Наскільки ефективними є існуючі газорозподільні мережі в Україні? Що можна зробити для їх покращення?
— Майже 20 років облгази обслуговували газорозподільні системи України, орієнтуючись за паперовими картами часів Радянського Союзу. Два роки тому ми завершили створення цифрової моделі цих систем. Робота над такою моделлю зайняла майже 7 років. Тепер ми точно знаємо, як змінюється стан мереж, наскільки вони неефективні й чому.
— У чому причина неефективності?
— Газові мережі — розподільна система — розрахована на 120 млрд куб. м потужності. Сьогодні ж загальне споживання газу в країні 25 млрд куб. м. Надлишок потужності майже вп’ятеро.
До того ж в 1990‑х мережі будували виходячи з наявних можливостей, ситуативно — без будь-якого майстер-плану розвитку системи загалом. Тому часто регіональні мережі — це якісно і технічно різні сегменти. І такий різнобій ще одна причина неефективності.
Тому наша мета: провести реконструкцію цієї системи. Ми називаємо це редизайном. Редизайн необхідний, щоб зробити систему економічно виправданою і технічно ефективною. Без такого редизайну подальша експлуатація газової системи буде, висловлюючись обережно, дуже дорогою.
— Редизайн — це просто відрізати зайве?
— Розподільна система — це як венозна система в організмі людини. Неможливо взяти і відрізати якусь велику трубу — помре вся система. Немає простого рішення. Два роки тому ми отримали цілісне розуміння, як виглядає ця система в цифровому форматі. Змоделювали гідравліку для кластерів споживачів — щоб зрозуміти потреби в потужності. Які газорегуляторні пункти (ГРП) стануть зайвими і їх треба прибрати, на яких ділянках замінити труби на менший діаметр і т. п.
— Який кінцевий результат ви очікуєте?
— Перше — підвищення безпеки й надійності системи. Друге — операційна ефективність. Зниження витрат на обслуговування, зменшення трудовитрат, скорочення потреби в технологічному газі. Пілотні проєкти з терміном окупності до 10 років показують, що можна йти від маленьких цілей до великих — у цьому є економічний сенс.
— У вас є підрозділ RGC Production — виробництво обладнання для газових мереж. Як і чому він з’явився?
— Ми намагалися знайти модель, щоб залучити якомога більше співробітників у процес змін. Один із інструментів — Програма розвитку лідерства, яку ми запустили в 2018 році разом із КМБШ та Львівською бізнес-школою. За умовами Програми, випускники готували і захищали свої випускні проєкти, які оцінювало журі. Абсолютною більшістю голосів переміг проєкт з виробництва обладнання для газових мереж. РГК взяла на себе зобов’язання цей проєкт реалізувати. Так у Львові з’явився RGC Production.

— Великі були інвестиції?
— Сумарно близько 2 млн євро. Завод запустили за 6 місяців. За якістю продукції аналогів в Україні у цьому сегменті немає. Сьогодні завод завантажений на 100%, працює в дві зміни. Ми з нуля — зі студентського проєкту — створили 200 нових робочих місць, побудувавши сучасний завод на базі старого напівзанедбаного цеху. Зараз будуємо другий такий завод у Дніпропетровській області.
— Хто споживач?
— Приблизно 50 / 50: половину купують компанії газорозподільної галузі, і другу половину — споживачі газу.
— Такі конкурси в рамках Програми розвитку лідерства проводяться щорічно?
— Так, ми називаємо їх батлами. У 2019-му переможцем став проєкт з реорганізації клієнтського сервісу.
— Це створення клієнтських просторів?
— Значно більше. Наша сервісна компанія 104. ua об'єднала віртуальний простір із реальним. Клієнт може отримати однаковий набір послуг і онлайн, і офлайн. До того ж у всіх регіонах.
— Де ще можуть з’явитися інноваційні клієнтські простори, такі як відкритий у жовтні Центр 104.ua в Києві, на Хрещатику?
— Зараз працює 125 сучасних Центрів обслуговування клієнтів під брендом 104.ua. Але Хрещатик — це абсолютно новий стандарт. Перші відгуки клієнтів позитивні. Тому розглядаємо варіанти створення клієнтських просторів такого формату у великих містах.
— У багатьох компаніях карантин прискорив діджиталізацію бізнес-процесів і клієнтських сервісів. Що відбувалося в РГК у цей період?
— Коли карантин загальмував деякі процеси — це стало стимулом для пошуку нових рішень. Ми розробили експрес-реєстрацію для наших онлайн-сервісів. Але існує низка послуг, які не можна перевести в онлайн. Наприклад, отримати довідку з печаткою або подати документи, де потрібен підпис клієнта. Тому ми не закрили повністю наші Центри обслуговування клієнтів — компромісом стала послуга попереднього запису, що гарантує безпеку. Але 80% звернень ми перевели в онлайн.
— Яка частина клієнтів зараз користується вашими онлайн-послугами?
— З 8 млн наших клієнтів близько 7 млн — активні користувачі. І половина з них використовують наші онлайн і мобільні сервіси — такого рівня ми досягли саме під час карантину.
— Як просувається проект 104Smart, у рамках якого модем передає показники з газових лічильників до компанії і клієнту на смартфон?
— Я вам покажу, як це виглядає, бо я є клієнтом нашої компанії (дістає смартфон, відкриває спеціальний додаток). Я щодня отримую показники зі свого газового лічильника, бо у мене встановлений модем 104Smart. Зручно — все автоматично і під контролем. Модем підходить до найпоширеніших в Україні моделей лічильника.

— Наскільки клієнти готові до такої автоматизації?
— Спочатку було зрозуміло, що це нішевий сервіс. Для людей, які не хочуть зайвий раз контактувати з представниками газової компанії. Бо у нас в голові закладено «101, 102, 103, 104» — це екстрені служби. Спілкування з ними на підсвідомому рівні спричиняє стрес. Щоб його уникнути, є модем 104Smart — газові питання можна вирішити без присутності контролерів. Залишається тільки проплатити свій рахунок одним кліком — адже обсяги споживання вже автоматично передані.
— Великий попит на цю послугу?
— Потужності нашого виробництва модемів завантажені повністю.
— РГК зараз досліджує можливості транспортування газопроводами водню. Чому ви вважаєте цей напрям актуальним для нашої країни?
— Коли компанія Tesla вперше заявила, що автомобілі мають бути електричними, то її конкуренти сміялися. Сьогодні ті, хто сміялися, роблять свої електромобілі.
Що відбувається з воднем? Три роки тому це питання стало одним із пріоритетних на порядку денному європейських операторів газових систем. Це пов’язано з розвитком зеленої енергетики, питома вага якої в енергобалансі ЄС цьогоріч може сягнути 45%. Але виникає проблема її зберігання. Перший спосіб — це акумуляторні технології. Другий — це концепт power to gas, коли за допомогою електролізу виробляється водень.
З’являються значні обсяги водню, які потрібно доставити до споживачів. Найдешевший варіант — це трубопровідний транспорт. Ми спілкуємося з нашими колегами в рамках європейської асоціації Marcogaz, і багато з них вже сьогодні готують свої мережі до роботи з воднем, вкладають у модернізацію мільярди євро. Рано чи пізно це питання торкнеться і України.
— Чи потрібно щось змінювати в самому трубопроводі, щоб це працювало?
— Ми маємо завершити всі етапи наших досліджень. Наші мережі не такі, як в Європі. Крім відмінностей за матеріалами, у нас дуже сильна зношеність. Треба зрозуміти, як водень впливає на сталь наших труб, на стики і з'єднання, обладнання споживачів і лічильники.
— Як довго ви маєте намір це питання вивчати і тестувати?
— 2,5 роки. Перше випробування водню на наших п’ятьох полігонах стартувало в серпні. В експериментах беруть участь і вчені з інститутів НАН України.
— Історія з воднем може якось вплинути на оптимізацію газорозподільних систем?
— Так. Редизайн нашої неефективної системи з надлишковою потужністю потрібно проводити з матеріалами, які будуть Hydrogen-ready.
— На вашу думку, хто саме має бути ініціатором змін в компанії: акціонер, топ-менеджер, весь колектив?
— Найефективніші зміни — це ті, які підтримують і колектив, і менеджмент, і акціонери. Якщо хтось випадає з цього ланцюга, то зміни пробуксовують. А найкращі проєкти народжуються всередині компанії — колектив у них вірить і заряджає цією вірою менеджмент.
— Яких ключових трансформацій зазнала РГК за 10 років роботи?
— Перше. У газових компаніях з’явилося поняття сервісу. Зараз ми обговорюємо, який сервіс кращий, зручніший, як зробити послугу якіснішою. Раніше такої теми не було.
Друге. Газорозподільна галузь перейшла на інші технології. Проведено її оцифрування. Раніше користувалися олівцем, журналом, дискетою. Сьогодні фахівці «в полі» користуються смартфоном і планшетом. В офісах — комп’ютерами та програмним забезпеченням, яке пов’язує «залізо» (трубопроводи) з бізнес-процесами.
Третє. Це люди. За 10 років дуже сильно змінився менеджмент. У галузі з’явилася перспектива росту, можливість реалізовувати проєкти. Це приваблює молодих людей, які готові трансформувати компанію, прагнуть до прогресу.
— Якою ви бачите РГК через 10 років?
— Європейською компанією у всіх сенсах. Хотілося б за найближчі 10 років провести редизайн газової системи — це найважливіше завдання. І не переривати хвилю інновацій і змін, яку вдалося запустити.