Prozorro — інструмент, який посилить ваш бізнес

Юрій Кальмуцький — project manager B2B B2G компанії АШАН (Фото:Е-Тендер)
Із квітня 2016 року державні тендери проходять c обов’язковим використанням системи Prozorro. Саме вона приваблює бізнес великими бюджетами та кількістю контрактів, суми яких, в залежності від предмета закупівлі, з кожним роком зростають.
Наприклад, минулого року було успішно проведено тендерів на суму 420 млрд гривень (2017 рік — 340 млрд). Але, що примітно, кількість учасників в торгах в середньому становить 2,29 (у 2017 році — 2,28), зростання спостерігається абсолютно несуттєвє. І тому в Prozorro не відкидають факт необхідності залучати учасників для більшої конкуренції в електронних аукціонах.

2018 року свої сили як учасник публічних закупівель вперше спробувала відома компанія в Україні та країнах ЄС — АШАН. Навіщо така велика компанія долучилася до держтендерів, що отримала, і загалом про власний досвід участі, розповів Юрій Кальмуцький — project manager B2B B2G компанії АШАН.
Юрій, чому АШАН прийняв рішення стати учасником системи Prozorro тільки через два роки її існування? Як ви дізналися про систему та її можливості?
З кінця грудня 2018 року було поставлено завдання пошуку нових каналів розвитку бізнесу і залучення professional-клієнтів. Цей пошук наша компанія розширила і на сектор B2G, адже величезна кількість грошей знаходиться в державі і, якщо укладають так багато успішних угод, це означає, що хтось поставляє товари для держави. Ми замислилися, а чому такий сильний бренд, як АШАН, не може бути теж постачальником. Тим більше що ми маємо величезний асортимент і прийнятні ціни.
І звісно ж, не важливим фактором є те, що ми міжнародна компанія і багато часу приділяємо питанням етики та прозорості бізнесу. Ми працюємо в рамках українського законодавства, а також дотримуємося приписів антикорупційного закону Сапен ІІ.
Про систему Prozorro знали давно як про один із вдалих державних проектів. Наприклад, особисто я завжди стежив за її розвитком і, звичайно, не залишив байдужим той факт, що Prozorro неодноразово номінувалася як краща система [1]. Також до 2018 року учасників в системі вже стала така кількість, що серед знайомих або партнерів були люди з досвідом участі в держторгах і, відповідно, могли дати про неї «живий» фідбек.
Незважаючи на те що система функціонує вже понад чотири роки, дехто все одно вважає, що Prozorro це і є персональний кабінет постачальника. Не відаючи про те, що треба вибрати свій майданчик. Як до цього питання підійшли ви, на що більше звертали уваги?
Ми від самого початку знали, що подавати тендерні пропозиції треба саме через офіційно акредитовані майданчики, а Prozorro — це державна організація, яка є адміністратором всієї системи. Наш вибір зупинився спочатку на трьох майданчиках, які були лідируючими на момент добору. На кожній з них ми реєструвалися. Швидше за всіх на наш запит відреагував електронний майданчик E-Tender.ua, і після спілкування з менеджером почали детально вивчати сайт. Великим плюсом був позитивний відгук на сайті про співпрацю з E-Tender одного з найбільших колег-ритейлерів. А враховуючи те, що ми також працюємо в цій сфері, звичайно, для нас це стало важливим критерієм. Крім того, оцінили підхід до клієнта, увагу, вміння надати оперативно консультацію і допомогу.

Потенціал, як учасника, АШАН має величезний, враховуючи те, які товари можете поставляти і який попит спостерігається в закупівлях. Є стратегія щодо часток в тендерах?
Ми бачимо себе в топ учасників Prozorro, але це в перспективі, адже є низка обмежень, пов’язаних як із самою системою, так і зі специфікою роботи нашої компанії. Наприклад, ми поки активно не беремо участь в процедурі відкритих торгів, хоча досвід в декількох вже є. Поки що напрацьовуємо практику на допорогових закупівлі. Оскільки участь у них трохи простіша, замовник не вимагає величезної кількості документів. Тим більше, що таких закупівель в системі за нашими категоріями товарів вдосталь.
Якщо говорити про те, як вибудовуємо пошук потрібних аукціонів, то вибираємо тендери, поставка товарів за якими повинна збігатися з містами, де є наші магазини. Але, з урахуванням розвитку в Prozorro логістичного пілотного проекту, ми для себе вже бачимо перспективи поставок в регіони, які раніше не розглядали. Загалом нашу стратегію як учасника можна позначити трьома пунктами:
1. Вибираємо групи товарів, де компанія сильніша і є більш конкурентною.
2. Використовуємо додаткові інструменти майданчика. Зазначу, що пріоритетними для нас є: календар планування матчів у тендерах, система повідомлень в месенджерах про важливі для нас події, шаблони пошуку тендерів з потрібних для нас категорій і т. ін.
3. Аналізуємо ринок і постачальників.
Також нам відомо, що АШАН є одним з перших учасників, який вже працює в іншому пілоті — «Prozorro Market». Поділіться своїми враженнями.
Prozorro Market — це однозначно важливий крок для розвитку бізнесу і системи загалом. Ми розуміємо цю перевагу системи, бо власне нещодавно задіяли Auchan.ua, де у них з’явилася можливість купувати on-line багато товарів, практично, в будь-якому куточку України. І те, що держава створює свій інтернет-магазин — це фантастика.
Дізналися про Prozorro Market від свого менеджера майданчика E-Tender і практично без вагань вирішили брати участь. Поки що наша категорія в пілоті — папір. Ми дуже чекаємо, коли категорія товарів значно розшириться. Подання документів і підтвердження постачальника триває майже 40 хвилин. Все дуже швидко і просто.
АШАН також бере участь у системі комерційних закупівель на E-Tender. Чим примітні закупівлі бізнесу?
Так, невеликий досвід є щодо участі в комерційних тендерах через майданчик E-Tender. Подобається, що на відміну від публічних торгів тут немає законодавчо встановленого переліку конкретних документів. За часом, витраченим на підготовку документації для участі в одному державному тендері, за той самий період в комерційних торгах можна підготувати утричі більше пропозицій на різні тендери. І зручно, що E-Tender щоранку надсилає листи з тендерами як державного, так і комерційного сектора і далі справа вже за нами — вибираємо, вивчаємо умови документації і вирішуємо, чи брати участь.
Головною перевагою комерційних тендерів відзначаю можливість купити дешевше, адже аукціон має на меті конкуренцію. Але мінімальна ціна далеко не завжди дорівнює якості, для оптимального вибору потрібні ціноутворюючі фактори, які можна формувати, використовуючи нецінові критерії на майданчику. І як я вже згадував, завдяки додатковим технічним функціям можна оптимізувати деякі внутрішні бізнес-процеси компанії. Безумовно, сьогодні ера електронізації торгів в колі бізнесу розвивається досить швидко. Тому насамперед проведення торгівлі в онлайн вигідно продавцям, зокрема, для формування тактики, стратегії продажів, розвитку нових товарних груп, коригування асортиментної політики та ціноутворення. Безумовною перевагою закупівель на електронному майданчику вбачаю прозорість процесу і доступність аналізу ринку.
Також вже встигли спробувати себе як організатор торгів. Чекаємо якомога більше пропозицій на наші торги. Закликаємо бізнес заходити на комерційні торги на майданчику, ознайомлюватися із закупівлями АШАНА і не відкладати подання заявок на потім.
Що дали вашому бізнесу система Prozorro і майданчик?
Якщо стисло, то:
1. Популяризацію власного бізнесу і бренда.
2. Додаткові інструменти аналізу ринку на майданчику E-Tender і в BI Prozorro.
3. Відкриття нових каналів збуту.
Функції сучасного ритейлу змінюються — важливим є не тільки власне товар, а ще й його простежуваність. Наше завдання полягає в тому, щоб в умовах постійно мінливого і конкурентного ринку надати якісний товар в найкоротший термін. E-Tender — інструмент, який дає можливість оперативно продавати товари бізнесу і державі, а також мати необхідну аналітику і контрольований документообіг.

Коментує Віталій Діхтяр, керівник електронного майданчика E-Tender:
«Сьогодні, з розвитком системи електронних закупівель в Україні, ми продовжуємо спостерігати зростаючий інтерес і реальну потребу електронних закупівель та продажів учасниками великого бізнесу. Наприклад, в системі ProZorro створюються нові процедури і сервіси (рамкові угоди, ProZorro Market), триває робота по електронній документації, що значно спрощує пошук і участь в тендерах для учасників.
Паралельно, ми чекаємо нового закону України про публічні закупівлі, який виправить «Певні незручності» в роботі бізнесу з державного тендера. І робота з представниками таких відомих компаній, як АШАН показує, що практика їх участі в державних закупівлях спростовує більшу частину негативних асоціацій про систему держзакупівель.
Отже, ми як електронний майданчик мотивовані створювати дедалі більше інструментів і пропонувати більше можливостей для бізнесу як в державних закупівлях, так і в комерційних.
Для бізнесу в середині липня на майданчику E-Tender ми запустили сучасну електронну систему комерційних закупівель і торгів. Система автоматизує бізнес-процеси закупівель, впорядковує і спрощує роботу з постачальниками і сприяє створенню іміджевої відкритості закупівельного процесів на підприємстві.
Команда E-Tender вже сьогодні надає сучасний і зручний функціонал, якісну персональну підтримку будь-якому користувачеві державної або комерційної структури. Ми допоможемо ввести в курс закупівельних справ — від налаштування і адаптації особистого кабінету, підготовки тендерної документації до поетапного проходження тендерів. Тож чекаємо вас на нашому майданчику!
[1] Система отримала нагороди: World Procurement Awards 2016 у номінації публічних закупівель і в номінації «Довіра майбутнього» — C4