«Наш обов’язок перед українцями пропонувати чесні ціни на стелах АЗК», 一 Володимир Петренко - фото
Партнерський проєкт

«Наш обов’язок перед українцями пропонувати чесні ціни на стелах АЗК», 一 Володимир Петренко

28 січня, 15:35
2022 рік довів, що незалежність енергетичної системи є одним із ключових факторів безпеки держави. Про те, як Україні вдалося швидко змінити російсько-білоруських постачальників пального на європейських та що буде з цінами на АЗК найближчим часом, ми поспілкувалися із засновником і власником групи компаній UPG Володимиром Петренком.

Відео дня

Володимир Петренко,

засновник та власник групи компаній UPG

Попри теперішні блекаути, більшість українців пережили справжню енергетичну кризу ще навесні минулого року. Коли черги на АЗК вимірювались кілометрами, а спекулянти продавали неякісне пальне за завищеними цінами.

А все це сталося через ракетні удари російських окупантів по працюючих в Україні нафтопереробних заводах. Внаслідок цього галузь була повністю зупинена вже на початку літа 2022-го.

Проте набагато серйознішою проблемою виявилась залежність українського ринку пального від імпорту з Росії та Білорусі. Усі без винятку мережі АЗК були змушені якнайшвидше шукати нових постачальників та перебудовувати свою логістику.

Так, група компаній UPG уже влітку придбала морський термінал для перевалки та зберігання нафтопродуктів у польському Щецині. Отже, компанія UPG створила умови для безперебійного постачання якісного європейського пального в Україну за найнижчими цінами на ринку.

Завдяки яким чинникам це вдалося зробити та що буде з ринком пального в Україні у 2023 році 一 розповідає засновник та власник групи компаній UPG Володимир Петренко.

Які ключові етапи у розвитку групи компаній UPG?

У нафтопродуктовій галузі я з 2003 року. Спочатку займався деревообробкою та обміном необхідного пального на ліс. Тоді вже ми усвідомили, що можемо заробляти більше, а не просто купувати у посередників пальне невеличкими бензовозами.

У 2003-му ми відкрили компанію «Укрпалетсистем», яка розпочала виконувати всі юридичні операції. Вже за два роки ми придбали першу невелику нафтобазу у Коростені, взявши для цього кредит у банку. Це був наш перший великий крок у нафтовому бізнесі.

У 2008 році ми орендували першу АЗС поблизу Житомира (село Сінгури), згодом цього ж року 一 відкрили ще одну станцію у Рокитному, і так поступово рухалися далі.

По-справжньому потужним стартом на нафтовому ринку для нас стала оренда великої нафтобази у Коростені у 2011 році. Ми почали купувати ресурс у великих трейдерів, зокрема у брендів ОККО та WOG, які завозили пальне з Білорусі.

З придбанням другої нафтобази ми уклали прямі контракти на постачання. Спершу це було 1000−1200 тонн на місяць. Згодом 一 почали розширюватись та розвинулись до теперішніх масштабів.

Пресофіс АЗК UPG

Фото: Пресофіс АЗК UPG

Яку роль у становленні компанії відіграла ваша родина та який її вклад сьогодні?

Я і моя родина 一 єдині власники групи компаній UPG від започаткування. Жодних інших засновників чи власників немає, і сьогодні це лише я, мій син, дружина, мама і рідна сестра.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Фактично це сімейний бізнес, і родина для мене 一 найголовніше. Старшому синові зараз 26 років, він працює зі мною пліч-о-пліч. Ще два сини підростають, і я впевнений, що незабаром вони долучаться до бізнесу. Тому, безумовно, це справа, яку я роблю для них і для їхнього майбутнього.

Сьогодні мій син повністю контролює постачання в Україну світлих нафтопродуктів, а дружина виконує обов’язки аудитора, відповідальна за всі фінансові потоки та витрати компанії. Я, так би мовити, є генератором та драйвером усіх ідей. Незважаючи на те що триває війна, ми залишаємось в Україні, ми нікуди не виїхали. Я українець, тут мій бізнес, мої люди. Зараз ми розвиваємось, будуємо нові автозаправні комплекси, віримо в перемогу та світле майбутнє нашої країни, тож працюємо далі.

Загалом «cім'я» UPG налічує понад 4000 працівників, переважна більшість яких працюють в Україні. Торік ми заплатили 3,5 млрд грн податків, і я вважаю, що це хороша інвестиція у розвиток держави. Ми продовжуємо боронити нашу країну, виконуючи перед нею усі зобов’язання та допомагаючи армії.

Наприкінці війни ми надамо детальну відповідь на питання про те, що ми зробили для перемоги. Переконаний, що зараз не на часі піаритись на війні і робити із цього шоу.

Хто був ключовим постачальником пального для мережі UPG до війни та як змінилася ситуація після 24 лютого 2022-го?

К оли почалася війна, я ніби знову повернувся у 2003 рік, тому що нам фактично знову довелось вибудовувати бізнес із нуля. Адже раніше основним постачальником був Мозирський НПЗ [Білорусь — ред.], ми працювали тільки з ними і буквально посадили себе на цю голку.

24 лютого все закінчилось, і я усвідомив, що компанія залишилась ні з чим. Коли інші великі мережі постачали пальне морем, торгували з литовськими, польськими чи угорськими компаніями, 一 ми працювали тільки з одним постачальником.

Перші два тижні я не розумів, що робити, але одного дня ми сіли із сином в авто та поїхали до Європи шукати нових постачальників. У результаті ми почали купувати пальне в Румунії та Греції, отримавши перші вантажі через румунський порт Констанца.

Маючи один із найбільших автопарків в Україні (майже 400 бензовозів), ми відразу почали завозити пальне, щоб наші АЗК по всій країні продовжували працювати. Зараз ми набираємо обертів, наш автопарк збільшився до 450 бензовозів, ми придбали європейські залізничні вагони та продовжуємо розвивати власну логістичну мережу.

Ми купуємо виключно європейське пальне зокрема таких виробників: Royal Dutch Shell, Total Energies SE, Neste Oyj, Hellenic Petroleum, Rompetrol та інші.

Термінал. Щецин (Польща) / Пресофіс АЗК UPG

Фото: Термінал. Щецин (Польща) / Пресофіс АЗК UPG

Білорусь погрожувала припинити постачання пального в Україну за лічені дні до війни. Чи готувались ви до цього? Чи плануєте відновити співпрацю з білорусами у майбутньому?

Р еально ми не усвідомлювали, що таке може статися. Напередодні повномасштабного наступу ми перерахували їм багато передплати 一 десь 4,8 млн євро, і ці гроші вже ніхто ніколи не поверне.

Оглядаючись назад я взагалі не розумію, навіщо я з ними працював. Ті умови та можливості, які є в Європі і які ми зараз використовуємо, значно кращі, ніж ті, які ми отримували від білорусів. Навіть з позиції цінової політики.

Зараз кажуть, що ми нібито були «генеральним партнером» білорусів. Але це не так: насправді інші українські компанії мали ідентичні контракти з ними, а часом і кращі. Як виявилося згодом, великі трейдери навіть отримували від них знижку на пальне у розмірі від $2 до $5. Пізніше я зрозумів, що нас просто «розвели».

Єдиною відмінністю були ліцензійні договори на використання бренду БНК [Білоруська нафтова компанія — ред] на 5-ти наших АЗК. Ці договори гарантували нам безперебійне постачання нафтопродуктів за будь-яких умов. Звісно, конкурентам не подобалося, що у нас був такий ресурс.

Але після того, що сталось, я гадаю, наступні два-три покоління українців точно не вестимуть жодних справ із білорусами.

Власник і засновник групи компаній UPG, Володимир Петренко / Пресофіс АЗК UPG

Фото: Власник і засновник групи компаній UPG, Володимир Петренко / Пресофіс АЗК UPG

Розкажіть про придбання групою компаній UPG морського терміналу у Польщі: як це було та яку роль відіграло у постачанні пального на український ринок?

М инулого року ми придбали великий термінал у Польщі, який сьогодні гарантує безперебійне постачання пального в Україну.

Ми готові рухатися вперед, ми відкриті для польського ринку та польських партнерів, які хочуть заходити до нас на термінал. Цей термінал дуже великий 一 завантажує до 250 тис. тонн нафтопродуктів. Тому ресурсу вдосталь і з усіма охочими зможемо співпрацювати.

До початку повномасштабного вторгнення Україна отримувала 35% світлих нафтопродуктів з Білорусі і ще 45% 一 з Росії. Зараз це неможливо навіть збагнути. Тому коли мені починають закидати про те, що мережа UPG торгувала білоруським пальним, я завжди наголошую, що майже вся країна повністю залежала від імпорту з Росії та Білорусі. Проте ще від початку агресії у 2014 році та окупації АР Крим і окремих територій Донецької та Луганської областей компанією не було закуплено та реалізовано жодної тони російських нафтопродуктів, а з 24 лютого 2022 року 一 й білоруських.

Ідея придбання нового терміналу у Польщі мала дуже великі фінансові ризики та загрози для компанії. Ми пішли на це, і зрештою змогли налагодити стабільну та незалежну мережу постачання пального в Україну.

Завод у Білорусі розташований за 80 км від нашого кордону, і до війни ми могли доставляти пальне звідти менш як за добу. Зараз процес купівлі та постачання пального до кінцевого споживача триває більше місяця. Але завдяки власному терміналу, власним вагонам та власній логістиці ми постійно скорочуємо цей термін, завчасно поповнюючи запаси пального.

Сьогодні ми забезпечені всіма видами пального, включаючи брендові: арктичний дизель, бензин upg100, upg95 із октановим числом до 97 одиниць. Тому клієнти UPG постійно мають вибір. Зокрема, завдяки нашому польскому терміналу, який зараз може завантажувати приблизно 250 тис. тонн нафтопродуктів на місяць. В перспективі є можливість збільшити цей показник до 450 тис. тонн.

Багато мереж опинились в кризі у 2022 р., як вам вдалося вистояти?

К онкурентною перевагою UPG завжди була власна логістика. Ми завчасно інвестували та придбали свій автопарк ще до повномасштабного вторгнення, і продовжуємо його поповнювати новими автівками й сьогодні.

Це дозволило нам постійно збільшувати обсяги, щомісяця поповнювати парк новими бензовозами та придбати додатково залізнични вагони. Ми рухаємося далі і щодня аналізуємо, чого нам бракує в логістиці.

Завдяки цьому ми досягли помітних успіхів та вибудували надійний фундамент для постачання якісного європейського пального в Україну. Я розумію, що конкурентам не подобається наша ціна, але ми не маємо морального права завищувати вартість пального, що й так колосально зросла за останній рік.

Із придбанням терміналу ми стали повністю незалежними від особливостей та умов імпорту, внутрішньої торгівлі європейських країн та виконання їхніх державних програм, посівної тощо.

Ми не можемо чекати. Нам необхідне безперебійне постачання пального, щоб забезпечити всіх наших клієнтів, враховуючи критичну інфраструктуру, фермерів, логістів та пересічних автовласників, яким також щодня потрібне пальне.

Термінал, Щецин Польща / Пресофіс АЗК UPG

Фото: Термінал, Щецин Польща / Пресофіс АЗК UPG

Які плани має UPG на найближче майбутнє?

С ьогодні ми перебуваємо на другій позиції за обсягами постачання світлих нафтопродуктів в Україну. Та дуже швидко ми станемо першими, адже маємо неабиякий потужний потенціал, котрий напрацьовували протягом усього попереднього року.

Ми дуже вдячні нашому урядові, який ухвалив своєчасні стратегічні рішення та підтримав усю нафтову галузь. Нас підтримали всі банки, тому ми вдячні за довіру нашій державі та всім, хто не допустив розвалу цієї надважливої для країни галузі.

Нафтовий ринок 一 це суцільний стрес. Але сьогодні паніка минула. Ми знаємо нашого ворога в обличчя, він є енергетичним терористом, і добре, що це зрозуміла Європа та весь цивілізований світ. Тому трансформацію та перебудову своїх логістичних ланцюжків пережила не тільки Україна, але і Європа.

Через це сьогодні ціни починають знижуватися, і я впевнений, що масштабних потрясінь на нафтовому ринку більше не станеться. Ми вистояли, вижили і будемо жити далі.

Далі нас чекає налагодження усіх постачань та економіки загалом. Зараз найголовніше 一 щоб ми якнайшвидше перемогли ворога. Щоб перестали гинути наші люди, щоб наші захисники живими повернулися додому.

Діліться матеріалом




Радіо NV
X