«В Україну прийшов «чорний лебідь». Інтерв'ю генерального директора Nestle в Україні та Молдові

4 липня 2020, 09:46
НВ Преміум

Алессандро Дзанеллі про реформи в Україні, вплив коронавірусу на бізнес, експорт і можливий продаж продукції Starbucks.

Генеральний директор компанії Nestle в Україні та Молдові Алессандро Дзанеллі почав працювати в Україні якраз перед виборами президента — в березні минулого року. За майже півтора року своєї діяльності топменеджер однієї з найбільших світових FMCG-компаній на власні очі побачив, як в Україні міняються уряди, як працюють державні органи і чи дійсно проводяться реформи. В інтерв'ю НВ Бізнес він розповів про те, як оцінює роботу уряду, коли в Україну прийшов «чорний лебідь» і як компанія боролася з коронавірусом, який виявили на одному з українських підприємств компанії.

Відео дня

Ви очолили український офіс компанії минулого року — в період великих змін, виборів нового президента України. Чи помітили різницю в роботі з державними органами з цього часу? Як оцінюєте роботу уряду?

З березня минулого року я дійсно очолюю Nestle в Україні та Молдові, якраз з моменту закінчення президентських перегонів і початку нової ери. За перші чотири місяці моєї роботи в країні тричі пройшли вибори — два тури президентських і парламентські. Це був позитивний момент, ейфорія і прискорення зближення з Європою, змін в кращий бік, кращого майбутнього і економічної стабільності.

Шістнадцять місяців мого перебування в Україні я б розділив на дві частини. Перша частина — хвиля подій, які відбувалися до кінця минулого року. Це був період позитивного настрою, зростання, інтенсивності в площині бізнесу і економіки. Час турборежиму, появи величезної кількості ініціатив, а також динамічне їх впровадження і зміни. Економічні показники були непоганими: виробництво зростало, гривня зміцнилася, інфляція залишалася невисокою, а рівень безробіття знизився. Обнадійливим був той факт, що це був результат чітко сформульованої стратегії і рішучості: сильна гривня стала результатом політики Національного банку. Завдяки їй знизився рівень інфляції, збільшився обсяг виробництва, який спричинив зростання кількості робочих місць і зниження безробіття.

До кінця минулого року позитивний імпульс став падати і з початку цього року спостерігається інша ситуація — Україна увійшла в період нестабільності. Говорячи економічною мовою, в Україну прийшов «чорний лебідь». Це було викликано пандемією коронавірусу і уповільненням необхідних реформ. З березня в Україні новий прем'єр-міністр і уряд.

Як оцінюєте реформи, які проводяться в Україні останній рік?

Уряд і парламент роблять правильні кроки. Проведення заявлених реформ дозволить провести необхідні трансформації, які звільнять потенціал нації. Прогрес вже помітний. Це стосується прийняття земельної реформи навіть з усіма правками. Закон про банки дозволив Міжнародному валютному фонду надати Україні підтримку.

Нас у Nestle радує відкритість уряду і президента. Турборежим активізував діяльність і вивільнив можливості для бізнесу. Те, як досі здійснювалося управління надзвичайною ситуацією, пов’язаною з COVID-19, явно викликало збої в бізнесі, але допомогло зосередитися на безпеці як пріоритеті. Зараз нам необхідно сфокусуватися на перезапуск, а для цього, мені здається, зараз уряду необхідно відновити конструктивний діалог з бізнесом.

Про необхідні реформи

Які зміни в роботі бізнесу вам потрібні?

Вони стосуються прозорої податкової політики, верховенства закону, забезпечення правопорядку, боротьби з тіньовою економікою та захисту прав власності. Необхідність впровадження реформ, що стимулюють гармонізацію українського законодавства до законодавства ЄС. Місцеве регулювання більш суворе і не завжди узгоджено із законодавством Європейського Союзу.

Що стосується наступних кроків найближчого часу, дії уряду повинні бути спрямовані на перезапуск економіки. Пріоритетом має стати підтримка малого і середнього бізнесу.

Багато підприємств закриваються через великі витрати і відсутність доходів. Підтримуючи малий і середній бізнес, стимулюємо інновації, підприємництво та зберігаємо робочі місця.

Економісти кажуть, що Україна вже зіткнулася з першими ознаками економічної кризи. Чи відчули падіння продажів? Якщо так, то як сильно вони знизилися?

У момент кризи пріоритетом для Nestle стала безпека наших співробітників. Важливо було переконатися в стабільності поставок продукції споживачам і гарантувати безперебійну роботу бізнесу, що стало другим рядком у списку наших пріоритетів. Ми мобілізували сили на підтримку українського суспільства в боротьбі з пандемією.

Чому я розповідаю про все це? Ми продаємо продукти харчування. І за визначенням наші товари є продукцією підвищеного попиту. Під час карантину магазини продуктів харчування не закривалися. Але ситуація в різних товарних групах відрізняється. Наприклад, кондитерська галузь найбільше постраждала через коронавірус, падіння продажів обчислюється двозначним значенням. Багато українців стали готувати вдома, велику увагу приділяють натуральним продуктам. Їх продажі ростуть. Продукція для дітей і домашніх тварин користується підвищеним попитом. Така ж тенденція характерна для бізнесів какао і готових сніданків. Сумарно у нашій компанії спостерігається позитивний тренд.

На фабриці Волиньхолдинг, яка входить до складу Nestle, було зафіксовано кілька випадків захворювання COVID-19. Які заходи вживала компанія, щоб не допустити поширення коронавірусу?

Як тільки в Україну прийшов коронавірус, ми ввели додаткові заходи безпеки. Вони стосуються моніторингу температури співробітників, дезінфекції приміщень і виробничих потужностей, необхідність дотримуватися соціальної дистанції, носити маски та окуляри. На Волинській фабриці у нас багато працівників і мені б дуже хотілося, щоб у нас не було хворих. Але, на жаль, уникнути захворювання не вдалося.

У нас зафіксовано вісім випадків захворювання, шість співробітників одужали, двоє — отримують необхідне лікування. Завдяки нашій системі контролю, ми швидко виявили, з ким контактували хворі, і ізолювали їх на два тижні. Всі вони пройшли тестування.

Ми змогли уникнути масового поширення COVID-19 завдяки створеному плану. Підготували план реагування, в якому було чітко прописано, що необхідно робити в разі виявлення хворих. Я б радив всім компаніям розробити такий план. Зараз частина наших офісних співробітників працюють віддалено, але це не позначилося на ефективності роботи компанії. У розроблення такої системи компанія інвестувала раніше, тому перехід до роботи поза офісом пройшов безболісно.

Про конкуренцію з Roshen

Одна з фабрик, яка належить Nestle, це Львівська кондитерська фабрика Світоч — прямий конкурент корпорації Roshen. Чи відчували тиск на бізнес у той час, коли президентом України був Петро Порошенко?

Показати ще новини
Радіо НВ
X