Doing business: що забезпечать Україні приватні виконавці

3 вересня 2021, 19:50
Партнерський проєкт
Doing business

Doing business

Дати можливість Україні стати на один рівень з європейськими державами. Забезпечити верховенство права, прозорість і відповідальність дій держави та бізнесу. Навчити віддавати борги на різних рівнях. Саме це покликана здійснити реформа виконання судових рішень, яка передбачає створення та розвиток інституту приватних виконавців. Нині приватні виконавці вже працюють, й ефективність їх діяльності вп’ятеро вища, ніж державних. Та і досі кількість таких фахівців дуже мала, і прав у них у порівнянні з державними виконавцями суттєво менше. Для повноцінної реалізації реформи виконання необхідні термінові законодавчі зміни. Чи мають шанс приватні виконавці стати впливовим інститутом, а Україна — правовою державою?

Проведення реформи виконання судових рішень вимагає від України меморандум з ЄС, згідно з яким державі надають макрофінансову допомогу.

Створення інституту приватних виконавців почалося чотири роки тому. Нині таких фахівців в Україні - 268, у той час як державних виконавців — у 20 разів більше. Представникам нової професії законодавчо не гарантована чесна конкуренція з державними виконавцями, більше того — приватних виконавців напряму контролює сама ж державна виконавча служба, зазначає керівник Проєкту ЄС «Право-Justice» Довідас Віткаускас.

Відео дня

Довідас Віткаускас

Керівник Проєкту ЄС «Право-Justice»

«Незважаючи на те, що приватні виконавці з року в рік доводять власну ефективність у порівнянні з державними, у останніх залишається у виконанні більше 90% судових рішень. Зокрема, сьогодні приватні виконавці не можуть стягувати борг з державних підприємств. У результаті вони накопичили борг, який сягає сотень мільярдів гривень. До речі, Європейський суд з прав людини вважає цю проблему однією з найголовніших для України,» — говорить Довідас Віткаускас.

Мораторій на стягнення боргів з держпідприємств, який діє у окремих галузях більше 20 років, — лише одне з численних законодавчих обмежень діяльності приватних виконавців. Також їм бракує доступу до електронних баз даних міністерств, до інформації про банківські рахунки боржників. Недостатньо швидким є обмін даними з судами та іншими установами. Суттєвою є обмеженість здійснення електронного арешту: таку можливість надають лише 5% банків. Паперовий же обіг — це кілька додаткових годин, а іноді і днів: за цей час боржник може зняти гроші з рахунків.

Зрештою, уповільнює діяльність представників нової професії обмеженість прав їх помічників, скаржиться приватний виконавець, представник Львівської регіональної ради з питань реформи правосуддя Зорян Маковецький.

Зорян Маковецький

Представник Львівської регіональної ради з питань реформи правосуддя

«Виконавець, наприклад, у Литві має доступ до всієї інформації з державних реєстрів, — розповідає Зорян Маковецький. — Для нас же багато баз та реєстрів закриті. До того ж, електронний ключ від системи наразі є тільки у мене: тож помічник не може здійснювати більшість необхідних операцій. А він кваліфікований юрист. Між тим така можливість значно б збільшила кількість стягнених боргів, що означає як підвищення ефективності діяльності, так і збільшення прибутку, тож відповідно і кількості бажаючих йти у професію».

Каменем спотикання для приватних виконавців є також повільна робота Автоматизованої системи виконавчого провадження, у якій змушені працювати представники нової професії, зазначає голова української асоціації приватних виконавців Віталій Чепурний. Ця проблема суттєво впливає на ефективність роботи інституту.

Віталій Чепурний

Голова української асоціації приватних виконавців

«Наприклад, нещодавно до мене принесли ухвалу про арешт коштів, яка підлягає негайному виконанню. Але через „підвисання“ системи ухвала виконується чотири-п'ять годин. До того ж, ми ще вимушені платити за використання такої системи. Ми давно просимо керівні органи надати можливість використовувати альтернативне програмне забезпечення. Та поки що такої можливості немає,» — зазначає Віталій Чепурний.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Нині українська влада активно співпрацює з європейськими експертами та намагається вирішити проблеми нового інституту. Зокрема, у Верховній Раді прийнятий у першому читанні законопроєкт № 5660, який надає приватним виконавцям нові можливості. Представники нової професії значно урівнюються у правах з державними виконавцями. На першому етапі їм дозволено стягувати борги до 100 тисяч гривень з державних підприємств та установ та гроші на користь держави, а також адміністративні штрафи. Також розширено права щодо виконання рішень з боргів по аліментах. Приватний виконавець може обмежити виїзд боржника за кордон, користування автівкою та зброєю, притягнути до суспільно-корисних робіт.

Новий закон у разі ухвалення полегшить доступ до професії. Нині останній етап тестування передбачає письмове завдання, яке перевіряє комісія: тобто вмикається людський фактор. У новому ж законі цей етап замінено електронним тестуванням.

Правовий документ надає можливість працювати з електронним ключем помічникам приватних виконавців, зауважує приватний виконавець Зорян Маковецький.

Ще один дуже важливий аспект нового законопроєкту — змінення принципів притягнення приватних виконавців до дисциплінарної відповідальності, розповідає голова асоціації приватних виконавців Віталій Чепурний.

«Новий законопроєкт має впровадити прозору дисциплінарну практику. Адже зараз політика дисциплінарної комісії, яка приймає рішення щодо приватних виконавців, має каральний ухил, — говорить Віталій Чепурний. — Переважна більшість представників комісії є представниками державних органів — Мінюсту, державної виконавчої служби та Ради суддів. Часто рішення комісії є непрозорими та необґрунтованими. Між тим від призупинення діяльності приватних виконавців страждають насамперед громадяни, на користь яких прийняв рішення суд»

Нині такі важливі питання активно обговорюються в українському парламенті, зазначає Валерій Божик, народний депутат і голова робочої групи при Комітеті ВР з питань правої політики щодо удосконалення законодавства, яке регулює виконання рішень.

Валерій Божик

Народний депутат, голова робочої групи при Комітеті ВР з питань правої політики щодо удосконалення законодавства, яке регулює виконання рішень

«Обговорюємо варіанти регламентування контролю за діяльністю приватних виконавців. — зазначає Валерій Божик. — В цьому контексті важливим є закріплення такого механізму контролю профільним міністерством, метою якого насамперед буде дотримання прав сторін виконавчого провадження, а не втручання в конкретну діяльність приватного виконавця. Професійність, незалежність і неупередженість приватного виконавця є запорукою виконання судового рішення».

Новий закон надасть можливість створити змішану систему виконання судових рішень, зауважує голова робочої групи при Комітеті Верховної Ради.

«Таким чином, будь- яка особа матиме гарантований вибір щодо вибору суб'єкта виконання, що в свою чергу дозволить максимально збільшити відсоток виконаних судових рішень. — зауважує Валерій Божик. — А відповідно і реалізованого права на правосуддя. Розбудова ефективної системи виконання судових рішень є безумовною і необхідною складовою механізму забезпечення захисту прав людини та утвердження принципу верховенства права».

Перехід від державних до приватних систем виконання рішень — глобальний європейський тренд, зауважує керівник Проєкту ЄС «Право-Justice» Довідас Віткаускас.

«Якщо у 2007 році у 26 країнах Європи існувала лише державна виконавча система, цього року таких країн — лише 11. У той же час кількість країн з виключно приватною системою зросла від 11 до 18. Зокрема, у країнах Балтії успішно функціонує приватна система виконання,» — розповідає Довідас Віткаускас.

За умови прозорості повернення боргів зросте рівень держави у рейтингу Doing business, прийдуть інвестиції. Збільшиться і довіра громадян до судової влади

Із впровадженням приватної системи, за словами європейських експертів, Україну чекають неабиякі зрушення: за умови прозорості повернення боргів зросте рівень держави у рейтингу Doing business, прийдуть інвестиції. Збільшиться і довіра громадян до судової влади. Адже без дієвої системи виконання судових рішень власне судова реформа не буде ефективною: вдосконалення роботи суддів без виконання їх рішень громадяни просто не помітять.

Автор — журналіст Оксана Вітер для Проєкту ЄС «Право-Justice»

Показати ще новини
Радіо НВ
X