Президент бізнес-підрозділу AB InBev Східна Європа про тенденції пивоварного ринку

23 лютого 2017, 13:56
Новини компаній

Останні кілька років українська пивоварна галузь переживала кризу

За даними учасників ринку, тільки в 2016 році виробництво пива в Україні знизилося на 8%. Така тенденція була пов'язана з різким підвищенням акцизної ставки на продукт, регуляторною політикою держави і станом національної економіки в цілому. Про те, як вдається долати ці бар'єри і поступово «піднімати» ринок, розповідає Дмитро Шпаков, президент бізнес-підрозділу AB InBev Східна Європа.

Відео дня

Дмитре, розкажіть, як ви потрапили в пивний бізнес?

Напевно, завдяки якомусь щасливому випадку. У всіх він буває. У 1998 році я прийшов на роботу в київський філіал Чернігівського пивзаводу на посаду торгового представника. Бути торговим представником в той час було дуже почесно, в принципі, як і зараз, але тоді у мене було якесь особливе відчуття своєї посади. Як вдалося вирости з торгового представника до нинішнього становища? Мені дуже пощастило з наставниками. Спочатку я вчився продажу на прикладі Coca-Cola – у них була сильна дистриб'юторська мережа, стандарти роботи всесвітньо відомої компанії мене дуже вражали.

Великий вплив на моє професійне зростання справили керівники, мені приємно було вчитися у молодих, гідних, а головне амбітних людей. Пощастило і з командою однодумців - колег, яким подобається те, що вони роблять; партнерів, які вірять в наш продукт, і, зрозуміло, з компанією, яка виробляє всесвітньо відомі бренди. Насправді почуття приналежності до такої великої компанії стимулює завжди. Один із принципів Anheuser-Busch InBev - ніколи не задовольнятися поточним результатом. Мені в компанії не буває нудно, вона постійно в русі, і це добре. Глобальну динаміку ви бачите, а почуття причетності до такого величезного бізнесу дуже надихає і стимулює.

Ви – випускник КПІ (тепер - Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», прим. ред.)?

Так, першу освіту я отримав саме там і завжди згадую цей університет з особливою теплотою. Потім було ще кілька різних університетських дипломів - навчання відбувається постійно і не тільки в Україні. Освіти ніколи не буває багато, але найважливіше - це той досвід, який отримуєш під час робочого процесу...

Зараз пивоварна галузь у світі, як і багато інших, переживає процеси глобалізації й укрупнення компаній. З чим це пов'язано, на вашу думку?

Насправді цей тренд характерний абсолютно для всіх індустрій, і причин тут може бути маса. Це додаткова виручка з точки зору бізнесу і, звичайно ж, певна синергія. Глобальні компанії мають більше можливостей. AB InBev - компанія з амбіціями, і у нас величезний досвід в такого роду угодах. Інші компанії також йдуть цим шляхом. Хоча в пивній галузі, крім глобалізації, ми спостерігаємо ще й інший тренд - регіоналізації. Локальні виробники і невеликі крафтові пивоварні починають користуватися все більшою і більшою популярністю. Ось така полярна ситуація. В кінцевому підсумку все одно виграє споживач. Після останньої угоди AB InBev і SABMiller ми стали по-справжньому глобальною компанією. Процеси глобалізації для великих бізнесів означають ще й глобальний контроль якості. Ми прекрасно розуміємо, що пиво, яке продаємо в більш ніж 100 країнах світу, має бути стабільно високого рівня якості.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

І одночасно з цим AB InBev виділила окремий підрозділ, одним з напрямів якого є робота з крафтовими пивоварнями. У нас є придбання минулого року в Бельгії, Італії, США, Канаді та Китаї.

Крафт сьогодні відіграє величезну роль в пивоварній промисловості. Тут все залежить від особистості пивовара - того, хто безпосередньо варить пиво. Сьогодні від споживачів є запит на продукт з історією, багатий смак і аромат. Це захоплююча сфера, де всі, хто піклується про якість пива, можуть грати на цьому ринку.

«САН ІнБев Україна» - один з найбільших виробників пива в Україні. Розкажіть, наскільки висока конкуренція в нашій країні і як вашій компанії вдається втримувати свої позиції на ринку в умовах кризи?

В Україні пивний ринок - це ринок великих компаній (їх на сьогодні чотири), але конкуренція між ними дуже висока. У кожної з них дуже сильні бренди. Як це виходить? Насамперед за рахунок якості. Нам належать як відомі локальні бренди, наприклад «Чернігівське», так і міжнародні - Bud, Stella Artois. Щодо наших планів, в будь-якому випадку ми збираємося залишатися на провідних позиціях і будемо докладати до цього максимум зусиль.

Більшість пивзаводів в Україні працює не на повну потужність. Як функціонують ваші заводи, особливо в зимовий період, коли рівень споживання пива один з найнижчих?

Ми дуже розраховуємо на те, що зможемо змінити негативний тренд минулих років. У минулому році з погляду виробництва нам вдалося трохи призупинити негативну динаміку. Дуже важливо, як ми відпрацюємо в цьому році, але це буде залежати й від регуляторного впливу. Зараз у нас з'явився прогрес у взаємодії з державою, особливо якщо порівнювати з попереднім роком, коли акциз на пиво підняли на 100%. У 2017 році акцизна ставка буде підвищена на 12%. Це теж багато, але цифра компромісна. Ми дуже вдячні Комітету ВР з питань податкової і митної політики за той конструктивний діалог, який відбувся в рамках робочих груп вперше за багато років. Сподіваємося, це трохи поліпшить ситуацію, тому що постійне просідання ринку дуже негативно впливає як на окремих виробників, так і на галузь в цілому.

Які у вас прогнози щодо розвитку пивного ринку в Україні в 2017 році?

Пивний ринок впав колосально з 2008 року не без допомоги державного регулювання. Економічна ситуація і так важка, а такі речі, як підвищення акцизу на 100% в минулому році, прирівнювання пива до алкоголю практично без перехідного періоду, взагалі загнали галузь у збитки. У пивній галузі фактично кожна одиниця виробленого продукту була до липня 2015 року цілком легальною. Сплата податків від галузі дуже прозора, тому надмірне регулювання не має ніякого сенсу і при цьому завдає великої шкоди, що в кінцевому підсумку закладається в ціну для споживача. Зараз виробникам доводиться якимось чином перекривати не тільки зростання витрат, а й акциз. У минулому році виробництво пива в країні знову впало приблизно на 8%. З липня 2015-го завдяки новаціям у регулюванні частина підприємств галузі припинила існування, а частина мікропивоварів пішла в тінь у зв'язку з абсолютною неможливістю для них отримати необхідні ліцензії.

Тому я дуже сподіваюся, що держава буде підтримувати нас і ми будемо потроху відновлювати позиції.

Ви керуєте підрозділом Східної Європи – в країнах, де споживання міцного алкоголю одне з найвищих. При цьому Бельгія домоглася внесення своїх пивоварних традицій в перелік нематеріальних цінностей ЮНЕСКО. Як пивовари привчають українців споживати їх напій?

На жаль, специфіка наших ринків така, що рівень споживання міцного алкоголю дуже високий. Зростання акцизів призводить до додаткового підвищення ціни на пиво. Масла у вогонь підливають і міфи про пивний алкоголізм. Коли ми розповідаємо про цей термін колегам в ЄС або інших країнах, всі сміються.

А бельгійське пиво не просто так стало надбанням ЮНЕСКО. Бельгійська культура пивоваріння є однією з найдавніших у світі. Дуже складно знайти іншу країну, де культура пивоваріння та споживання настільки розвинена. Популяризувати споживання пива в Україні нам допомагають локальні крафтові пивоварні. У нашій країні збільшується кількість ресторанів з міні-пивоварнями, а також крафтового пива, яке з'являється на полицях. Це дозволяє розширювати кругозір споживача щодо сортів пива. Але в Україні має пройти ще дуже багато часу для масштабного розвитку крафтового пивоваріння, повинен вестися повноцінний діалог з урядом.

Яким ви бачите розвиток крафтових пивоварень в Україні? Чи зможуть вони в найближче десятиліття скласти конкуренцію великим світовим компаніям?

В Україні процес відкриття дрібних пивоварень йде стабільно, але поки що інші країни нас дуже випередили в цьому напрямі. Наприклад, у США частка крафтового пива на ринку становить понад 12%. У нас вона значно менша. Ми розглядаємо дрібні пивоварні швидше як помічників в побудові пивної культури. Зрозуміло, крафтовики створюють нам конкуренцію на ринку, але глобальні компанії мають великий досвід в просуванні своїх продуктів. Тішить і той факт, що частка крафтового продукту стабільно зростає, незважаючи на загальний тренд падіння.

Хто є основними споживачами крафтового пива?

Крафтове пиво люблять люди, які хочуть експериментувати, ставити тренди. Ми їх називаємо трендсеттерами. Це молоді люди, які відкривають щось нове, ведуть за собою друзів, не бояться пробувати унікальні сорти. Це не означає, що трендсеттери купують тільки крафтове пиво, вони п'ють і пиво популярних марок, але готові постійно розширювати свій кругозір в частині споживання пива.

У багатьох країнах практикується так званий «пивний туризм», коли споживач може відвідати кілька пивоварень з дегустаціями. В Україні ваша компанія проводить аналогічні екскурсії?

Ми приділяємо цьому питанню в останні роки велику увагу. Дуже важливо і корисно для самого споживача подивитися, що пиво виробляють з натуральних інгредієнтів, а не з порошку, як багато хто говорить. Ми можемо показати, що за однією пляшкою пива стоїть колосальна праця і це дійсно гідний продукт. На наших заводах можна спробувати продукт прямо з лінії і зрозуміти, що пиво як напій заслуговує на велику повагу. При бажанні людина може зареєструватися у нас на сайті на екскурсію. У минулому році наші заводи відвідало близько 5000 осіб, і ми будемо тільки раді, якщо ця кількість буде зростати.

Як почуваються імпортні бренди вашої компанії в Україні?

Як це не парадоксально звучить, імпортна складова почувається краще в порівнянні з іншими брендами в нашому портфелі. Обсяг продажів імпортних продуктів нашої компанії в Україні зростає, особливо істотне зростання спостерігалося в минулому році. Ми завезли нові сорти Leffe і прекрасний справжній сидр Stella Artois. У нас великі плани з надання нових можливостей нашому споживачеві, тому що люди шукають щось нове, і ми хочемо в цьому тренді взяти участь.

Чого чекати українцям щодо цін на пиво в 2017 році? Наскільки може зрости ціна пляшки пива?

Важко сказати, як буде змінюватися ціна пляшки пива в цьому році. У 2016-му індустрія була змушена піти на підвищення цін десь на 30%, що було дуже істотно, але це значною мірою відбулося в результаті підвищення акцизу. Спрогнозувати цей рік я не беруся, але цифра буде значно меншою, ніж в минулому.

Показати ще новини
Радіо НВ
X