30-річні капітани. Чим живе мільйон українських підприємців, на яких помилках вчиться і що хоче змінити

14 листопада 2020, 09:09
НВ Преміум

Український підприємець молодий і амбітний, натхненний мрією про вдалий стартап і готовий збільшувати свій внесок у ВВП, але водночас остерігається держави, пише журнал НВ.

Перший кілограм сиру 36-річна Тетяна Дядечко, мешканка Полтави і засновниця підприємства з виробництва молочних продуктів під брендом Козачка, зварила сім років тому на власній кухні.

Відео дня

«До цього я працювала на великому агропідприємстві, була фінансовим аналітиком, а потім і замдиректоркою, — розповідає підприємниця. — Але, незважаючи на хорошу посаду й цікаву роботу, мені здавалося, що я не реалізована».

Дядечко твердо вирішила змінити професію, і через рік пошуків себе полтавка прийшла до сирної справи, навчатися якій їздила також на сироварні до Європи. Не все вийшло з першого разу. Якось навіть довелося зупинити діяльність на кілька місяців, аби знайти придатне молоко — сир тріскався, і смак був не той, витрачені на закупівлю сировини гроші не поверталися.

Через два роки Дядечко обзавелася власною сироварнею. Крім того, за весь цей час вона налагодила співпрацю з постачальниками якісного молока для своїх продуктів, найняла 11 співробітників у свою команду, розширила асортимент продукції, яка тепер продається не тільки на фестивалях і через онлайн-замовлення, а й у Сільпо — одній із найбільших торгових мереж. Якщо спочатку полтавка переробляла близько 400 літрів молока на тиждень, то через сім років і приблизно $400 тис. інвестицій ці обсяги становлять приблизно 4 тони на тиждень.

Сьогодні у фокусі уваги підприємниці пошук каналів збуту, розробка нових продуктів, фінансовий аналіз. А ще більше часу займає проведення майстер-класів та інших занять із сироваріння: полтавка навчає інших початківців сироварів. Професія в Україні вельми молода, й її досвід і знання користуються попитом.

Дядечко задоволена тим, як ідуть справи: оборот її підприємства торік становив 3,5 млн грн, а цьогоріч зросте майже до 6 млн грн. Наприкінці минулого року вона запустила другу переробку, а також почала посилено розвивати доставку молочних продуктів до дверей у Полтаві, Києві та Харкові. Але приблизно 420 тис. грн із виручки піде на податки. «Я думаю, це багато для підприємця, який постійно працює і не бачить підтримки від держави», — каже вона.

У мене завжди було бажання створити масовий продукт, корисний мільйонам, Антон Авринський, співзасновник сервісу Liki24.com

Засновниця Козачки не самотня: високі податки і складність їх адміністрування — болюча тема для 63% підприємців, за даними дослідження Портрет українського підприємця, яке провела Спілка українських підприємців (СУП). Автори опитали 1 тис. засновників різних бізнесів і проаналізували їхні мотиви, ризики, побоювання, перешкоди і підходи.

Серед головних проблем підприємців країни — постійна зміна правил, відсутність доступних кредитів і джерел швидкого отримання оборотного капіталу, низька купівельна спроможність споживачів, а також ненадійна судова система і відсутність захисту приватної власності.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X