Українські авіакомпанії припиняють польоти на схід після катастрофи в Ірані. Яка причина і до чого це призведе

20 січня 2020, 07:32
Автор: Артем Ільїн

Після катастрофи літака МАУ в Тегерані Державіаслужба заборонила польоти в небі над Іраном і Іраком. Українські авіакомпанії вже скасовують рейси на схід від України. Що буде далі?

Після катастрофи літака МАУ в Тегерані, Державна авіаційна служба (ДАС) України заборонила польоти українських авіакомпаній над Іраном та Іраком. «Забороняється виконання польотів експлуатантами України в повітряному просторі Ісламської Республіки Іран і Республіки Ірак», — йдеться в документі ДАС, який набув чинності з 00:00 9 січня 2020 року.

Відео дня

Українським авіакомпаніям, які літають з України в країни Близького Сходу і Південно-Східної Азії, довелося швидко і суттєво змінити маршрути окремих рейсів. Вони сподівались, що обмеження будуть оперативно зменшені. Але цього не відбулося. SkyUp Airlines вже заявила про припинення польотів в Об'єднані Арабські Емірати.

НВ Бізнес розбирався, як це позначилося на пасажирах і які наслідки може мати для авіаринку.

Які маршрути в зоні ризику

За даними НВ Бізнес, рішення ДАС торкнулося трьох перевізників, які літають в ОАЕ і на Шрі-Ланку. МАУ і AzurAir Ukraine виконують рейси в Дубай (ОАЕ), а SkyUp Airlines у Шарджу (ОАЕ) і Коломбо (Шрі-Ланка). В авіакомпаніях кажуть, що їхні маршрути помітно подовжилися і подорожчали. Наприклад, на зворотному шляху з ОАЕ в Україну МАУ і SkyUp змушені робити додаткову зупинку на дозаправку в аеропортах Кіпру і Туреччини.

Велика частина пасажирів, які літають за цими напрямками — туристи, які купують пакетні тури.

«Якщо небо над Іраком, Іраном залишиться закритим, то, найімовірніше, всі українські авіакомпанії припинять польоти на Близький Схід і до Південно-Східної Азії. Обліт території (Ірану та Іраку — ред.) робить туристичний продукт економічно невиправданим, а саму подорож довгою і некомфортною. Якщо ж небо відкриють — компанії будуть виконувати всі заплановані програми в звичайному режимі», — сказав НВ Бізнес Дмитро Сєроухов, генеральний директор туристичного оператора Join UP!

Літак SkyUp Airlines в аеропорту Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес)
Літак SkyUp Airlines в аеропорту Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес

Авіакомпанії не закривали ці напрямки в надії, що ДАС оперативно скасує заборону, переконавшись у безпеці польотів. Але готувались до оптимізації польотної програми, якщо рішення не буде знайдено в найкоротші терміни.

Цього не відбулось. Тому вчора ввечорі SkyUp першою оголосила про припинення польотів в Шарджу з 1 лютого 2020 року. В МАУ та AzurAir Ukraine поки що не робили подібних оголошень.

«У нас є комерційний відділ, який вже напевно над цим думає, оцінюють пропозиції, робить розрахунки, але прийматися рішення буде трохи пізніше», — сказав Євген Дихне, президент МАУ, в інтерв'ю LB.ua. І додав, що компанія продовжить польоти в Дубай, якщо знайде варіанти, які будуть доцільними і конкурентними.

AzurAir Ukraine — це чартерний перевізник, який виконує рейси на замовлення спорідненого туроператора Anex Tour. Тому його мережа польотів передусім залежить від замовлень партнера.

Бізнес-модель МАУ: тільки 180 градусів

У вже згаданому інтерв'ю Євген Дихне нагадав, що мережева модель МАУ будувалася в 2013—2014 рр. на 360 градусів. «І сьогодні ця модель не працює так, як повинна була б працювати», — поскаржився президент МАУ.

Фактично українські компанії можуть без особливих проблем літати тільки на захід і південь.

Річ у тому, що в 2014 році після анексії Кримського півострова і воєнного конфлікту на Донбасі Державіаслужба закрила небо над Кримом, Донбасом і частиною Чорного моря. Нагадаємо, що влітку 2014 року над Донецькою областю було збито літак Malaysia Airlines. А в 2015-му Росія заборонила українським авіакомпаніям транзитні польоти у своєму повітряному просторі.

Після цього вітчизняні перевізники були змушені вперше змінити маршрути. Час у польоті збільшився, що призвело до додаткових фінансових втрат. У межах оптимізації своєї діяльності в жовтні минулого року МАУ вже припинила виконання рейсів в Астану (Казахстан), Пекін (Китай) і Коломбо (Шрі-Ланка). Незабаром будуть припинені польоти в Бангкок (Таїланд).

Фактично для виконання рейсів з Києва на схід у компаній залишився вузький коридор у повітряному просторі Грузії, Азербайджану, Туркменістану тай Афганістану. Саме за таким маршрутом зараз виконується рейс Київ-Делі (Індія), який незабаром може залишитися єдиним далі на схід від Туреччини і Кавказу.

Або потрібно робити гак через територію Саудівської Аравії.

«Близький Схід завжди був напрямком, у якому багато ризиків, особливо останнім часом. Але це напрямок, який дає багато транзитного пасажиропотоку і побудова мережі МАУ останні роки приділяла східним напрямкам чимало уваги», — розповідає Андрій Гук, партнер юридичної фірми Анте.

Орієнтація на транзит з Близького Сходу тепер призвела до додаткових фінансових втрат


За його словами, тому втрата літака і тегеранського напрямку разом із заборонами Державіаслужби істотно впливає на всю маршрутну мережу і завантаження інших напрямків. Нагадаємо, що 139 пасажирів рейсу PS752 Тегеран-Київ, який було збито іранськими військовими, летіли транзитом через Бориспіль в інші країни, зокрема, в Канаду.

Чому іноземні мандрівники вибирають українську авіакомпанію? У жовтні 2019 року автор статті зустрівся з представниками канадського офіса одного з великих близькосхідних перевізників. Дізнавшись, що я з України, вони відповіли, що добре знають про авіакомпанію МАУ, яка відносно недавно почала літати в Торонто і «ламає їм ринок, оскільки пропонує дуже дешеві перельоти, які користуються попитом, незважаючи на більш низький комфорт».

Однак тепер ситуація може змінитися. «Не встигла МАУ адаптуватися, перебудуватися, знайти якісь компенсатори, як знову треба це все робити. І це без урахування психологічного ефекту всередині колективу і серед пасажирів через катастрофу», — каже Андрій Гук.

Нагадаємо, що у вересні минулого року в МАУ відбулася зміна керівництва. Замість Юрія Мірошникова президентом компанії був призначений Євгеній Дихне, якого назвали кризовим менеджером. Річ у тому, що за підсумками 2018 року чистий збиток авіакомпанії збільшився в 9 разів, до 2,7 млрд грн. А співвласник компанії Арон Майберг заявив, що в 2014—2019 рр. через акцизи на авіапальне, високу вартість аеронавігаційних послуг і необхідність обльоту території Росії компанія втратила $216 млн.

Компанія також має суттєві борги перед Украерорухом та іншими партнерами. Тому все частіше виникає питання банкрутства або націоналізації компанії. «Нам потрібно зберегти компанію. Я працюю в компанії МАУ, я не працюю у акціонерів. Тобто мене влаштовує формат збереження компанії. Будь-який», — сказав в інтерв'ю LB.ua Євгеній Дихне, відповідаючи на запитання про можливу націоналізацію.

Як буде розвиватися ситуація

Все залежить від рішення Державіаслужби: відкривати чи ні повітряний простір над Іраном і Іраком для українських перевізників. І воно затягується.

Велика частина пасажирів піде до близькосхідних авіакомпаній


«Якщо небо залишиться закритим, то велика частина пасажирів піде до близькосхідних авіакомпаній, що літають у Київ. Можливо, ще частину перетягне російський Аерофлот», — прогнозує Олександр Ланецький, CEO консалтингової компанії Friendly Avia Support.

Слід зазначити, що і зараз на багато азіатських курортів туристичні оператори не відправляють літаки, а викуповують блоки місць на регулярних рейсах Turkish Airlines, Qatar Airways, AirArabia та ін. Всі вони продовжують літати над Іраном і Іраком.

Федеральна авіаційна адміністрація США (FAA) заборонила польоти американських компаній в цьому регіоні, але ця дія була чистою формальністю. Адже пасажирських рейсів зі США в Іран і так не було через напружені політичні відносини між країнами. А для близькосхідних компаній, які зазвичай прислухаються до рекомендацій FAA, — це домашній ринок. Тому відмовлятися від польотів тут вони навряд чи будуть.

Літак Azur Air Ukraine (Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес)
Літак Azur Air Ukraine / Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес

За даними НВ Бізнес українські авіакомпанії сподівалися, що Державіаслужба прийме рішення до 17 січня. Однак цього не сталося. Досить імовірно, що в ДАС не тільки чекають інформації від спеціальної комісії, яка працює в Тегерані, а й орієнтуються на рішення європейських регуляторів.

Так, 16 січня Європейське агентство з безпеки польотів (EASA) випустило інформаційний бюлетень, в якому рекомендує європейським авіакомпаніям виконувати польоти в повітряному просторі Ірану на висоті не менше 25 тис. футів (7620 м). В організації дійшли такого висновку після глибокого аналізу ризиків. «Через складну ситуацію з безпекою і низький рівень координації між цивільною авіацією і військовими існує ризик помилкової ідентифікації цивільних повітряних суден», — йдеться в бюлетені EASA.

Однак інформація агентства має рекомендаційний характер навіть для країн Європейського Союзу. Тому Державіаслужбі України доведеться прийняти самостійне рішення. І чим швидше це станеться, тим меншими будуть фінансові втрати українських авіакомпаній.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X