«Проста арифметика»: як економіка страждає від нераціонального оподаткування

18 грудня 2020, 10:30
Спецпроект
Depositphotos

Depositphotos

«У питанні податків слід брати до уваги не те, що народ може дати, а те, що він може давати завжди», — писав французький письменник та політичний діяч Шарль-Луї де Монтеск'є. Майже триста років потому цей вислів знов стає актуальним. Нераціональна податкова політика може нашкодити економіці держави та її громадянам. Як саме, розбираємося нижче.

Історія оподаткування бере свої джерела зі Стародавнього Єгипту та налічує понад п’ять тисяч років. Найдавнішими формами вважаються повинності та десятина — оплата десятої частки будь-чого на користь громади, держави тощо.

Відео дня

Сучасні системи оподаткування набагато складніші - щоб розібратися в них треба як мінімум мати вищу економічну освіту. Однак деякі речі про функціонування податкових систем вже стали базовими завдяки прикладам багатьох країн та видам продуктів, оподаткування яких є предметом досліджень ринку.

Один з таких продуктів — тютюн. Ставка акцизного податку на нього покликана регулювати рівень споживання тютюну та контролювати виробників.

Існує припущення, що високі акцизні ставки на тютюн можуть знизити рівень його використання серед населення. Проте воно є поверховим та не враховує специфіки ринку тютюну, а також природу нікотинової залежності — головної причини, чому люди продовжують вживати тютюн.

Високий акциз на тютюн — пан або пропав?

«Щоб ефективно боротися з курінням податковими інструментами, не достатньо брати до уваги лише висновки фахівців у сфері охорони здоров’я. Потрібно розуміти: оподаткування — складна система, на функціонування якої впливає багато чинників», — пояснює кандидат економічних наук, експерт з питань оподаткування Тетяна Кощук.

Різке підвищення акцизної ставки на тютюн завжди мало зворотний ефект у вигляді розвитку нелегальних ринків та споживання людьми ще більшої кількості дешевої та низькоякісної тютюнової продукції. Так, нещодавній звіт Податкового фонду США демонструє, що штати з найвищим рівнем оподаткування тютюнової продукції мають найвищий рівень контрабанди сигарет та тютюновмісних виробів.

До прикладу, для штату Нью-Йорк, що має один з найвищих рівнів ставки акцизного податку на сигарети ($4,35), характерне надзвичайне наповнення ринку контрафактною тютюновою продукцією — близько 53% сигарет, що продаються у штаті, є нелегальними.

Найбільші надходження акцизного податку з таких продуктів можна забезпечити збільшенням акцизу до 50−70% у 2021 році. Така пропозиція принесе до бюджету на 4 млрд грн більше вже протягом наступного року.

На противагу, штати з найнижчим рівнем оподаткування сигарет мають від'ємні показники контрабанди та служать ринками постачання нелегальних сигарет в інші регіони країни. Для ринку штату Айдахо, де впроваджена ставка акцизного податку на сигарети на рівні $0,57, характерний вихідний потік нелегальної тютюнової продукції (контрабанда «на експорт») у 27%.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Йдеться не лише про сигарети, а й про альтернативні системи споживання нікотину: електронні сигарети та системи для електричного нагрівання тютюну, деякі з яких мають наукові дослідження, що підтверджують зменшення ризиків для здоров’я при використанні.

Як такі альтернативи мають регулюватися — питання, яке державам необхідно вирішити найближчим часом. Саме від цього залежатимуть надходження до державного бюджету та темпи скорочення рівня куріння серед дорослого населення.

Україна — на черзі

Оскільки більшість користувачів альтернативних продуктів в Україні є колишніми курцями сигарет, експерти очікують повторення ситуації з підвищенням рівня ставки акцизного податку та зростання обсягів контрабанди.

Згідно зі змінами до Податкового кодексу, що внесені Законом від 16.01.2020 № 466, з 2021 року передбачене підвищення ставки акцизного податку на тютюновмісні вироби на 320%, тобто в 4 рази. Що відбуватиметься на практиці?

За нашими оцінками, користувачі електричних систем для нагрівання тютюну в Україні будуть сплачувати у середньому 80 грн за одну пачку стіків (у порівнянні з у середньому 53 грн наприкінці 2020-го). Збільшення вартості зробить продукцію менш доступною та схилятиме до повернення до сигарет, зокрема до контрабандних. А той факт, що ціна на ті самі стіки може стати вищою на 40%, ніж в сусідніх Молдові, Білорусі та Росії, матиме наслідком зростання нелегального ринку та імпорту тютюнової продукції — до 200%.

Аналітики прогнозують, що подібне різке збільшення ставки акцизного податку не піде й на користь державному бюджету, оскільки призведе до скорочення планових надходжень від продажів тютюновмісних виробів.

Розмірені рішення — розмірені надходження

Більш раціональним для держави варіантом є поступове збільшення акцизної ставки на тютюновмісні вироби для систем електричного нагрівання тютюну. Це допоможе зберегти легальний ринок тютюнової продукції в Україні та забезпечити надходження з податків до державного бюджету в довгостроковій перспективі.

Згідно з кривою Лаффера, яка демонструє залежність бюджетних доходів від середнього рівня податкових ставок, найбільші надходження акцизного податку з таких продуктів можна забезпечити збільшенням акцизу до 50−70% у 2021 році. Така пропозиція принесе до бюджету на 4 млрд грн більше вже протягом наступного року. Причому додаткові 1,2−1,4 млрд грн держава отримає лише за рахунок акцизу. Загалом, поступове зростання акцизу на 50−70% наступного року з подальшим збільшенням ставки на 50% щорічно збільшить надходження в казну до 7,5 млрд грн.

За чинним сценарієм, при одноразовому підвищенні ставки акцизного податку на 320% у 2021 році, ймовірні надходження акцизу до бюджету становитимуть лише 3,5 млрд грн. Доказом цьому є навіть менш різкі підвищення акцизної ставки на тютюнову продукцію у попередні роки, які стали причинами недовиконання планів із надходжень до держбюджету.

За таким рішенням криється ще одна стратегічна проблема — нераціональна політика позначається на іміджі країни та відкладає питання міжнародних інвестицій у технічне переоснащення виробництв та їхнє розширення на невідомий строк. Так, здавалося б, просте рішення матиме за собою ряд наслідків, які вплинуть на економіку країни та рівень громадського здоров’я у довгостроковій перспективі.

Показати ще новини
Радіо НВ
X