Очільник PhilipMorris Ukraine: Уряд, який дійсно хоче подолати кризу, не має створювати додаткового тиску на бізнес

1 травня 2020, 15:35
Позиція
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Костас Сальварас про трансформацію бізнесу, роботу після завершення карантину та продажі IQOS (Фото:Philip Morris Ukraine)

Костас Сальварас про трансформацію бізнесу, роботу після завершення карантину та продажі IQOS (Фото:Philip Morris Ukraine)

Костас Сальварас про трансформацію бізнесу, роботу після завершення карантину, продажі IQOS і регулювання галузі

Philip Morris International — одна з найбільших тютюнових компаній у світі й перша з них, яка заявила про необхідність повної трансформації цього неоднозначного ринку. Компанія, що вклала понад $7 млрд в розроблення продуктів зі зниженим рівнем ризику, пропонує дати курцям усього світу можливість вибору на користь менш шкідливих альтернатив. Більш того, Philip Morris розраховує рано чи пізно повністю відмовитися від продажу сигарет на користь таких альтернатив — наприклад, систем для нагрівання тютюну IQOS.

Philip Morris в Україні — лідер тютюнового ринку й один з найбільших платників податків. Торік компанії групи перерахували в бюджет країни 20,6 млрд грн. Philip Morris швидко адаптувалася до нових викликів, пов’язаних з появою коронавірусу COVID-19, і змогла налагодити ефективну роботу своїх офісів і фабрики, запропонувати додатковий сервіс користувачам IQOS і підтримати партнерів. Про досягнення команди, законодавчі ініціативи та роботу після карантину в своєму першому інтерв'ю розповів новий генеральний директор Philip Morris Ukraine Костас Сальварас.

— Перед тим як очолити український офіс компанії Philip Morris, ви працювали в Греції і Росії. В Україну ви приїхали з Японії. Чому прийняли рішення попрацювати в новій для себе країні?

 — Я працюю в Philip Morris International з 1996 року і за цей час дійсно встиг змінити багато країн. Після Греції трудився в Бельгії, потім у Росії та Японії. Компанія Philip Morris надає прекрасну можливість спілкуватися з людьми різних національностей, дізнаватися багато нового про споживчі переваги та особливості роботи бізнесу в різних країнах.

Костас Сальварас,

Новий очільник PhilipMorris Ukraine

Наприклад, у Японії велика увага приділяється дисципліні, організації процесів. В Україні важлива ініціативність, персоніфікований підхід. І в цьому український ринок наближений до грецького. Мені пощастило. В Україні працює сильна команда, яка демонструє дуже хороші результати.

— Компанії в усьому світі зіткнулися з новим викликом — епідемією коронавірусу COVID-19. Яким чином адаптували бізнес до нових реалій? Які ключові кроки робить компанія в цій ситуації?

 — Найголовніша цінність для нас — це здоров’я і безпека наших співробітників. Ми організували дистанційну роботу офісним співробітникам, для яких це можливо. Від ділових поїздок за кордон ми відмовилися задовго до того, як Україна закрила кордони.

Багато наших співробітників, включно зі мною, перебувають вдома вже шість тижнів. Ми робимо все, щоб підтримати їх. Щотижня спілкуємося з колегами за допомогою різних каналів і розповідаємо їм про всі зміни. У нас є свій бот у Telegram. Проводимо вебінари з лікарями і навіть організували онлайн-курси йоги, розсилаємо корисні матеріали для розвитку.

Philip Morris в Україні — лідер тютюнового ринку й один з найбільших платників податків. Торік компанії групи перерахували в бюджет країни 20,6 млрд грн.

Робота фабрики в Харкові не зупиняється, але всі запобіжні заходи витримуються. Працівники забезпечені масками та дезінфікувальними засобами. Ми хочемо показати людям, що дбаємо про них. Наприклад, у цей непростий період ми не тільки не знизили виплати, але й планово підвищили зарплату нашим співробітникам. Про скорочення виплат не може бути й мови.

Ми постійно працюємо і над тим, щоб забезпечити максимальний рівень сервісу для наших споживачів. Наприклад, після введення карантину в країні істотно розширили доставку IQOS і хітсів. Бажаючи підтримати наших бізнес-партнерів і забезпечити стабільність співпраці, ми передали майже 160 тис. індивідуальних масок роздрібним магазинам, 75% з яких — це локальні точки продажів, малий і середній бізнес.

— Бізнес підтримує медичних працівників у цей непростий період. Які програми реалізує Philip Morris?

 — Ми взаємодіємо з благодійним фондом «Здоров’я для всіх», який постачає засоби індивідуального захисту для лікарів у Харківській, Київській та Тернопільській областях. У їдальні на нашій фабриці в Харкові щодня готується майже 200 обідів, які доставляються вразливим верствам населення на території області. Ми постійно шукаємо нові можливості підтримати суспільство в такий непростий період.

— За прогнозами експертів, після завершення карантину на українську економіку очікує криза. Як мінімізувати втрати бізнесу?

 — Зараз дійсно необхідно міркувати над тим, як запустити економіку. Багато підприємств зараз «у комі», особливо малий і середній бізнес. Великі міжнародні компанії з налагодженими ринками збуту і експортними поставками можуть підтримати економіку. Саме такі компанії є оплотом стабільності в кризовий час, джерелом нових робочих місць, валютної виручки, податків, замовлень у локальних бізнесів.

Ми є одним із найбільших платників податків України. Торік дві афільовані компанії Philip Morris International в Україні сплатили 20,6 млрд грн податків, а вся тютюнова промисловість забезпечила близько 7% надходжень до державного бюджету України, що становило 55 млрд грн. Сумарно компанії галузі інвестували майже $ 2 млрд в економіку України, а валютна виручка тільки торік становила $ 464 млн.

І ми хочемо продовжувати. Наприклад, навіть за нинішніх умов компанія готова збільшити обсяг інвестицій і розширити штат співробітників, якщо для цього будуть створені сприятливі умови в країні. І на наш погляд, уряд, який дійсно хоче подолати економічну кризу, не повинен створювати несприятливих умов або додаткового тиску на бізнес.

Костас Сальварас, Philip Morris Ukraine
Фото: Костас Сальварас, Philip Morris Ukraine

На наш погляд, однією з таких несприятливих умов є різке підвищення податків на нашу продукцію. Йдеться про законопроєкт № 1210, який, серед іншого, передбачає підвищення акцизу на тютюновмісні продукти, які використовуються з системами нагрівання тютюну, відразу на 320%. Зараз цей проєкт закону чекає на підпис президента, і якщо президент підпише його, це може призвести до істотного зростання цін для споживачів. Таке безпрецедентно різке підвищення призведе до втрат державного бюджету через збільшення нелегального ринку більш дешевих тютюновмісних товарів, завезених із сусідніх країн. Контрабандисти, безсумнівно, виграють від різниці в ціні, тоді як держава нічого не отримає. А частина споживачів і зовсім може повернутися до звичайних сигарет, продукту з більш високим ступенем ризику для здоров’я, якщо вони будуть дешевшими за тютюновмісні продукти для нагрівання.

Я вважаю, що уникнути всього цього просто — достатньо підвищувати акциз поступово. Відповідні пропозиції вже винесла на обговорення профільна асоціація «Укртютюн», і ми повністю її підтримуємо.

— Системи нагрівання тютюну — нові продукти. Philip Morris презентував IQOS у 2016 році. Скільки споживачів вже користується цим продуктом?

— Український ринок — один із тих, що зростають найшвидше, у сегменті продуктів зі зниженим рівнем ризику. За нашими розрахунками понад 600 тис. осіб, які раніше курили звичайні сигарети, перейшли на IQOS. Ми бачимо майбутнє компанії саме в цьому напрямі. Наші споживачі хочуть знизити ризики для здоров’я, пов’язані із вживанням тютюну, і ми готові надати їм кращу альтернативу звичайним сигаретам.

— Скільки компанія Philip Morris International інвестувала в запуск IQOS?

 — З 2008 року компанія інвестувала понад $ 7 млрд в розроблення продуктів зі зниженим рівнем ризику. Наразі на українському ринку присутній тільки один із наших революційних продуктів — система нагрівання тютюну IQOS. Всього в портфелі PhilipMorris International чотири таких продукти. Два з них передбачають нагрівання тютюну, а решта два — електронні сигарети.

— Тютюновий ринок — один із найбільш зарегульованих у всьому світі. До цього прагне й Україна. Як уряду і виробникам знайти компроміс? Можете навести приклади?

 — Ми не виступаємо проти регулювання тютюнового ринку, це є специфікою роботи нашої галузі. Більш того, ми вітаємо регулювання — але це регулювання має бути розумним. У всьому світі налічується майже 1 млрд курців. Звісно, найкраще для них — повністю відмовитися від сигарет і споживання нікотину в будь-якому вигляді. Але чимало курців не хочуть або не готові кинути курити. За прогнозами Всесвітньої організації охорони здоров’я, до 2025 року число курців залишиться незмінним. І ці люди повинні мати можливість перейти на менш шкідливі продукти.

На наш погляд, уряд, який дійсно хоче подолати економічну кризу, не повинен створювати несприятливих умов або додаткового тиску на бізнес.

Ми вважаємо, що державна політика має бути спрямована на те, щоб переконувати людей не починати курити і мотивувати відмовлятися від цієї звички. Але для тих курців, які не хочуть або не можуть відмовитися від споживання нікотину, слід забезпечити доступ до інформації та альтернативних продуктів.

І в багатьох країнах це починають розуміти. Так, американське Управління із санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів (FDA) визнало IQOS продуктом, який підходить для захисту громадського здоров’я, і дозволило його продаж у Сполучених Штатах. Нова Зеландія переглянула цілковиту заборону на нові продукти і розглядає ідею регулювання продукції відповідно до її профілю ризику. Найдалі просунулися в Британії, там концепцію зниження шкоди за допомогою альтернативних нікотиновмісних продуктів внесено в національні протоколи з боротьби із тютюновою залежністю.

В Україні пропоновані законодавчі зміни поки що суперечать світовим тенденціям. Але, сподіваюся, ця ситуація зміниться.

— В Україні є й інший приклад.
Проєкт закону № 1049 був прийнятий без внесення змін до фіксованої торгової націнки, як цього просили представники тютюнової галузі. Можна запевнити, що влада готова вислухати ринок. Чи справді це так?

— Уряд і президент дійсно дослухалися до пропозицій бізнесу, і ми дуже цьому раді. Шкода тільки, що позиція бізнес-спільноти була почута лише після прийняття закону, а не під час його розроблення і внесення поправок. Нам би хотілося, щоб такі ініціативи обговорювалися не за зачиненими дверима високих кабінетів, а відкрито, з представниками бізнесу. Ми готові обговорювати всі варіанти. Для великих компаній важливо, щоб подібні зміни в законодавстві не приймалися раптово, безсистемно і без належного діалогу з громадськістю. На жаль, зараз, на прикладі законопроєкту № 1210, ми бачимо повторення тієї самої помилки.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X