Як студентка та футболіст із Луганська стали пасічниками на Черкащині та продають мед у найбільші продуктові мережі

18 січня, 10:16
Партнерський проєкт
Анастасія Конюша

Анастасія Конюша

Цей матеріал — частина проєкту Corteva Agriscience, у межах якого ми розповідаємо історії жінок, які відновлюють фермерство під час війни та допомагають своїм громадам досягти продовольчої безпеки.

Анастасія Конюша зустріла війну ще 2014 року, коли навчалася на економічному факультеті в Луганську. Окупація змусила її з чоловіком Олексієм, у минулому футболістом луганської «Зорі», виїхати до Києва та починати життя спочатку.

Відео дня

Анастасія Конюша
Фото: Анастасія Конюша

Зараз молоде подружжя живе у Каневі, керує пасікою та виробляє мед, крем-мед та іншу продукцію під ТМ «Конюшина» та навіть підписало угоду на постачання своєї продукції з однією з найбільших в Україні продуктових мереж. Щоб досягти успіху, Анастасія постійно шукає нові знання і тому долучилася до освітньо-грантової програми TalentA від міжнародної науково-дослідницької компанії Corteva Agriscience. «З нетерпінням чекала на кожну лекцію, яка відчиняла двері у новий цікавий світ знань, — зазначає підприємиця. — Викладачі допомагали нам, жінкам-фермеркам, і надихали на нові звершення. Дуже вдячна Corteva за таку можливість і за те, що вони послідовно підтримують тільки Україну й одразу вийшли з ринку рф. Для мене це має велике значення». Анастасія змогла також виграти грант від засновника програми, який витратить на розширення бізнесу — купівлю вуликів і відкриття нових ринків збуту.

Нова професія

Бджолярство — родинна справа Олексія, пасічника в четвертому поколінні. У 2015 році, коли стало зрозуміло, що війна прийшла на Донбас надовго, родина змогла вивезти у декількох вантажівках 30 із 200 вуликів із луганської пасіки — решта постраждали від обстрілів. Подружжя певний час подорожувало Україною: після Києва переїхало до Ужгорода, а потім до Кривого Рогу. Відвідували й родичів у селі Стовбина Долина, що на мальовничій Полтавщині. «Мали вирішити, де остаточно оселитись, і вибирали місце, — розповідає Анастасія. — Родичі чоловіка порадили поїхати до Канева, де великі насадження акації і можна отримувати мед високої якості».

Там пара орендувала квартиру. У теплу погоду вулики, а їх уже близько 200, кочують із місця на місце. Їх встановлюють на пагорбах Дніпра, де росте багато акацій, вивозять до лісу або до соняшникових полів, про що заздалегідь домовляються з фермерами. «Їм вигідно, коли поруч розташована пасіка, адже, наприклад, врожаї соняху зростають у такому випадку десь на третину. Тож ми домовляємось із сільськогосподарським підприємством про те, коли поставимо усі свої вулики поруч. І вони планують свою роботу з урахуванням роботи бджіл», —  каже Анастасія. Вулики постійно під охороною, а взимку їх розміщують у селі Бобриця Черкаської області, де оселилися батьки Олексія, які також є співвласниками пасіки.

Анастасія Конюша
Фото: Анастасія Конюша

Конюші-старші — дипломовані бджолярі й передають молодим підприємцям свої знання та навички. Наприклад, розповідають, що не потрібно швидко збирати мед, адже бджоли самостійно запечатають восковими кришечками заповнені стільники. У такому вигляді продукт може зберігатись роками. Утворену білу кірку підприємці зрізають і викачують мед спеціальною медогонкою. Якщо ж поспішити, то продукт скисає і починає бродити.

Новий напрям

Спочатку підприємці займалися лише виробництвом меду, а потім зацікавилися його переробкою. Так з’явився новий продукт — крем-мед. Звичайний мед кілька діб вимішують до кремової консистенції, а потім додають ягоди та спеції. Усе це перемішують іще раз. Таких продуктів в асортименті підприємців шість —  крем-мед із лимоном, обліпихою, смородиною, шоколадом і фундуком, стиглою малиною. Продукт розфасовують у баночки по 50, 100 або 200 г.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Анастасія Конюша
Фото: Анастасія Конюша

Усі смаки — інновація сім'ї Конюш. Вони самостійно розробляють рецепти, а потім довго обговорюють і вносять зміни. Однак не всі спроби вдалі. «Наприклад, уже декілька разів ми пробували створити крем-мед із м’ятою, однак поки не виходить. Мед і м’ята не смакують. Також разом із родиною виробляємо й іншу продукцію — воскові свічки, бальзами для губ, маточкове молочко та продаємо бджіл-маток, що відповідальні за приплід», — розповідає Анастасія.

Фермерка згадує, як потрапила на курси для виробників, що їх проводили представники великої продовольчої мережі. Вона принесла власний продукт на дегустацію, і так крем-мед потрапив на полиці магазинів. «Він продається у спеціальному відділі української крафтової продукції. Представники мережі добре розуміють, що ми не можемо виробляти великі обсяги продукції, тому від нас цього й не вимагають», — каже підприємиця. Окрім того, товари під ТМ «Конюшина» можна придбати на сайті та на декількох маркетплейсах.

Важливість навчання

У 2021 році Анастасія приєдналась до освітньо-грантової програми TalentA від Corteva Agriscience. «Під час навчання викладачі нам багато розповідали про правила ведення підприємницької діяльності, надавали базові знання — від основ менеджменту до бухгалтерії — та відповідали на наші запитання», — згадує Анастасія, яка цього року вирішила долучитись до навчання удруге, і не тільки уважно прослухала усі лекції, але й змогла виграти грант.

«Це для мене був особливий час, коли можна залишити всі справи й виділити час на себе, на навчання. Я дякую за знання та натхнення. Грант — це можливість відновитись, масштабуватися і продовжувати займатися своєю справою. Будемо розширювати своє пасічне господарство і популяризувати наш продукт в Україні», — каже фермерка.

Анастасія Конюша
Фото: Анастасія Конюша

Кошти підуть на розвиток виробництва, яке розширюється навіть попри війну, що вдруге болісно вдарила по подружжю бджолярів. «Впали продажі, спостерігається дефіцит тари — баночок для фасування меду. Важко знайти сухофрукти високої якості, не вистачає поліграфічних матеріалів, а постійні перебої з електропостачанням теж негативно впливають на наш бізнес», перераховує Анастасія проблеми, що їх викликало повномасштабне вторгнення росії в Україну. Однак підприємці не сидять склавши руки і продовжують працювати.

Зокрема, грант від Corteva допоможе збільшити кількість вуликів і бджолосімей, а відтак — обсяги виробництва меду. Частину продукції планують експортувати — український мед популярний за кордоном. Перші кроки для цього вже зроблені. Олексій Конюша вже презентував власну продукцію в ОАЕ та у Великій Британії та планує відправляти пробні партії й до інших країн світу. Сім'я Конюш зацікавлена у розвитку бджільництва в Україні, а тому планує ділитися досвідом із переселенцями й надавати їм вулики та бджіл задля започаткування власної справи. І дуже вдячна компанії Corteva Agriscience, яка дає їм таку можливість.

Показати ще новини
Радіо NV
X