Про зняття санкцій, надмірну «продуктивність» держорганів і лайфстайл — Олександра Павленко

16 серпня 2021, 15:52
Новини компаній
Pavlenko Legal Group

Pavlenko Legal Group

Здатність не відблискувати на сторінках засобів масової інформації, але при цьому давати ринку якісний юридичний продукт — це про компанію Pavlenko Legal Group. Понад 20 років команда виконує завдання зі зняття юридичних ризиків і працює з державним сектором.

Свого часу Forbes Women включив її засновницю в ТОП-5 жінок-юристів України. Національні рейтинги називають її GR-амбасадором в Україні за просування легальності лобіювання. Колишня перша заступниця міністра охорони здоров’я (2014-2016) Олександра Павленко, адвокат і творець юридичного бренду Pavlenko Legal Group, відповідає на запитання «Нового времени».

Відео дня

Олександра Павленко,

засновниця Pavlenko Legal Group

Олександро, після завершення роботи в Уряді Ви повернулися в свій юридичний бізнес, але не часто з’являлися в засобах масової інформації. З чим це пов’язано?

— Багато що змінилося в поглядах. Працювати на державу і повернутися на бік захисту українського бізнесу — це велика різниця. Сфера комунікацій з державним сектором для мене особисто і для бренду Pavlenko Legal Group стала ґрунтуватися більше на стриманій кулуарній роботі з розумінням, як вибудувати для клієнта шлях win-win. Раніше, коли в 2008 ми створювали юридичні бек-офіси для політиків, ми все одно залишалися в тіні, а входження на посаду офіційно змінює кут зору на все — на бізнес і його потреби в державі насамперед. Все це зараз дає нам неймовірний погляд на будь-яке завдання. З’являтися в пресі для цього не обов’язково. Стало важливо зберегти себе, а не розтріпати. Плюс зникла потреба тримати своє життя на виду.

Існує думка, що Government Relations (далі — GR) в нашій країні немає. Як бізнесу тоді законно отримати від держави підтримку і увагу?

— Класичного GR, можливо, і немає, але ринок дає нам активний попит на цивілізовані комунікації з владою. Посудіть самі, який сенс шукати, припустимо, «ручного» депутата, якщо зараз можна об'єднувати кілька гравців на ринку, нехай навіть конкурентів, і від їхньої особи вибудовувати роботу з комітетами парламенту і держрегуляторами. Не бачу протипоказань. Більш того, ми навчилися отримувати кайф від того, що корупція в цьому ключі вже майже неможлива. Це прорив, я вважаю. Хоча зізнаюся, що іноді відкриваю свої записи часів стажувань у класичних американських лобістських компаніях і просто гортаю, щоб прикинути, які механізми можна спробувати застосувати в Україні.

Це якщо робота стосується законопроєктів і нових регуляцій. А є ж і складні ситуації.

— Так само будується і робота з Кабміном. Важливо навчитися поєднувати правову частину, яка потрібна бізнесу, з розумінням державної машини. Вона незмінна, тут без ілюзій. Після звільнення з уряду стало легше розуміти, як влаштована влада і що їй потрібно запропонувати в процесі торгу за нові регуляції. Нормопроєктування, слава Богу, в країні побудовано, хоч і низької якості. Складніше з тенденціями, які виникають у кожен новий період.

Що ви маєте на увазі?

— Припустимо, активність Ради національної безпеки і оборони України, робота Антимонопольного комітету тощо. Їхня надмірна «продуктивність» зараз дає масу проблем для бізнесу. Якщо останні три роки ми займалися питаннями зняття необґрунтованих санкцій у спокійному режимі збору доказів, то зараз фактично відкрито сезон. Робота зі зняття вже комплексна — це і судове оскарження, і економічне обґрунтування, і соціальний ефект — все підлягає доведенню і роботі з держорганами зазвичай декількох країн.

А Антимонопольний? Ви маєте на увазі перевірки і розслідування?

— Не зовсім, хоча і це теж. Бізнесу зараз потрібно думати про все заздалегідь. Антимонопольний комплаєнс перед будь-якою угодою — ось основний тренд. Великий моніторинг укладених договорів з купівлі корпоративних прав вже не за горами. Сидіти і чекати перевірок, або взагалі думати, що антимонопольна тематика стосується не кожного — дуже недалекоглядно. Подивитися структуру бізнесу, призначення директорів, яке, до речі, підлягає погодженню в Комітеті, тощо. Всі зараз наздоганяють державу з її розмахом впливу на вільний ринок. І думати, що пронесе або все оскаржимо в суді, — це бути у вчорашньому дні.

Що ще в тренді?

— Активізація податкової міліції. Всім потрібно показати активність. Розміри штрафів, з якими ми йдемо в суд, капітально великі. Ці завдання, до речі, теж можна витягати за допомогою механізмів GR. Але так ми працюємо тільки в тих випадках, де є дуже принципова позиція. Взагалі, сидіти і чекати, що пройдеш тільки за алгоритмом оскарження, не варто. В країні переписуються правила, і GR у них займають серйозне становище. Ось побачите. Ми коли цим займалися, скажімо, в 2008, неможливо було виступити на конференції зі своїми кейсами (всі говорили, що це корупція), займатися побудовою діалогу бізнесу і влади. Але якщо знати інструменти і ними жонглювати, результат буде.

Які проєкти зараз у Вас на столі?

— Швидше, на столі у компанії. Багато всього, включно зі згаданими вище спорами з РНБО, АМКУ, судами тощо. Є кілька законопроєктних кейсів — ми створюємо абсолютно нові регуляції за завданнями бізнес-сектора. Те, чого ще не було в нормативній базі України зовсім. Це дуже приваблює. Є завдання зі зняття і пом’якшення необґрунтованих санкцій. Це забирає чимало часу, плюс конфіденційність підвищена. Коли стартуєш з нуля економічні обґрунтування щодо бізнесу, за якими прийняті обмеження, описуєш податковий бік, трудові ресурси, корпоративну структуру, повне розкриття ринкової діяльності, зайвий раз бачиш, як держава поверхово накладає заходи. Це знижує довіру до таких високих органів, які в це залучені. Але ми вважаємо, що пройти цей шлях теж треба. Можливо, зараз в Україні все ще тільки починається.

Про Вас раніше багато писали негативу. Як вдалося очиститися? Можете описати свій нинішній лайфстайл?

— Нормальній людині чиститися не потрібно. Час і реальні вчинки роблять своє. До роботи в Уряді у мене була відмінна репутація — не порушували домовленостей, не зраджували, вели свою роботу якісно. Те, що державна машина намагається знищити нормальну людину, — теж не секрет. Зараз знову все нормалізувалося, і це дає змогу жити на позитиві, реалізовувати свої знання і давати людям додану вартість їхнього бізнесу. Це приносить задоволення. Щодо лайфстайлу, все виявилося дуже просто — потрібно було повернутися до свого жіночого начала, щоб боротьба взагалі пішла з життя. Це відбилося на всьому. Я стала більше довіряти партнерам у бізнесі. Передала операційне управління чоловікам і взагалі стала більше цінувати в житті командність. Ще, звичайно, здоровий спосіб життя — сон, фокус уваги на справі і на собі в моменті справи, управління часом, здорова їжа, спорт і велика любов до людей. Думаю, що всі в підсумку приходять до того самого.

Показати ще новини
Радіо НВ
X