Олександр Денисов про те, як створювалося футбольне телебачення в Україні

18 грудня 2018, 16:45
Новини компаній
 Олександр Денисов, директор телеканалів «Футбол 1»/«Футбол 2»  (Фото: фото: прес-служба каналів Футбол1/Футбол2)

Олександр Денисов, директор телеканалів «Футбол 1»/«Футбол 2» (Фото: фото: прес-служба каналів Футбол1/Футбол2)

Директор телеканалів «Футбол 1»/«Футбол 2» розповів, як 10 років тому в Україні створили перше футбольне телебачення, про особливості роботи з футбольним контентом і управління творчим колективом.

Яким ви уявляли собі канал «Футбол» перед запуском 10 років тому? Розкажіть, як все починалося і з якими труднощами ви зіткнулися на старті.

Завжди цікаво згадувати з чого все починалося. Було непросто, адже аналогів не існувало. Неможливо було взяти приклад, почерпнути досвід, знайти фахівців, таку кількості журналістів і коментаторів. Напевно було б легше, якби поруч були інші канали і ми рухалися паралельно. Але саме ми стояли біля витоків створення першого футбольного телебачення в Україні і головна складність, з якою ми на той момент зіткнулися – це відсутність практичного досвіду. Все що ми на той момент вміли робити – це окремі трансляції або щотижневі програми. Але це не співставні речі в порівнянні з 24-х годинним телеканалом. Відразу з'являється величезний обсяг роботи, пов'язаний із закупівлею ліцензій, дотриманням авторських прав, підбором персоналу на різні рівні. Якщо копнути ще глибше, то на момент запуску у нас не було нічого, навіть ефірної апаратної. Ми орендували приміщення з якого виходили в ефір. Всю техніку також орендували у зовнішніх підрядників. Ми починали вести мовлення 10 років тому не маючи нічого.

Друга велика проблема – у нас не було контенту. Можна довго говорити про запуск, але в ефір не вийдеш, не маючи прав на показ матчів. Всі ліцензії на головні футбольні турніри на той момент були зайняті. Обтяжувало ситуацію і те, що нас ніхто не знав на ринку прав. А люди там досить консервативні. Вони завжди раді бачити новачків, але ніколи не повірять тобі, поки не побачать виконання зобов'язань: фінансових і будь-яких інших, які ти береш на себе купляючи права. Ми починали з показу матчів чемпіонатів Португалії і Шотландії, які відносяться до ліг другого футбольного ешелону. А першим топовим чемпіонатом, який нам вдалося придбати була іспанська ЛаЛіга. Це було великою радістю і натхненням для нас. Але ніщо не зрівняється за відчуттями з тим, коли дзвонить УЄФА і каже: «Ви перемогли в тендері на трансляцію матчів Ліги чемпіонів». Для транслятора стати правовласником цього мега контенту, як для футбольного клубу виграти цей турнір. Такі ж незабутні емоції відчували ми в той момент. Звичайно за ці 10 років були різні дзвінки, і зі словами «Ви програли в тендері». Це завжди великий удар для всіх. Але слава Богу, частіше дзвонили з хорошими новинами.

Яке найголовніше досягнення і найяскравіший момент в житті каналу «Футбол» за 10 років? Який матч мав найбільше глядачів за весь час?

Нам певною мірою пощастило, що так склалися обставини і за ці 10 років канал пройшов ті події, про які ми і мріяти не могли, коли задумувався канал у 2008 році. Проміжок у 10 років для телебачення не такий великий термін, але за ці роки Україна отримала Євро-2012 і фінал Ліги чемпіонів, «Шахтар» виграв Кубок УЄФА. Події, які ми не тільки показували і максимально висвітлювали, але і безпосередньо брали участь у виробництві. Ми повинні бути дуже задоволені першою десятирічкою каналу «Футбол» і хочеться, щоб наступні 10 років вийшли не менш яскравими, як для українського футболу, так і для каналу в цілому.

Якщо говорити про найяскравішу подію, то ЄВРО-2012 був першим великим викликом для нас. Важливо відзначити, що на зорі роботи наших каналів ми відчули момент і правильно сформулювали для себе головну мету – український футбол. Незважаючи на успішність західних ліг, де грають кращі клуби і футболісти, нашого вболівальника в першу чергу цікавить вітчизняний футбол. Саме він став фундаментом наших каналів, з нього почалося наше власне виробництво: програми, студії та все інше. Тому, коли прийшов час ЄВРО-2012, ми вже були у всеозброєнні. У нас вже був потрібні штат персоналу і можливість робити велику кількість програм. Тоді ми запустили такий масштабний проект, як «Великий футбол». На момент запуску він не мав аналогів і наразі в Україні не існує програм такого рівня. На кожен ефір до студії приходили зірки першої футбольної величини. Рейтинги програми були величезними, а матчі збірної України на ЄВРО-2012 мали найбільше глядачів в історії каналів «Футбол».

ЄВРО-2012 було першою віхою, після якої ми на багато років стали найнадійнішим і єдиним, на сьогоднішній момент, партнером УЄФА в Україні. І ми володіємо найголовнішим і найбільш затребуваним футбольним контентом. Це і національна збірна, і клубні турніри.

Ви успішний менеджер, який щодня працює з творчими людьми, поділіться секретами управління таким колективом?

Основний менеджмент каналу – це люди, які працюють на каналі всі 10 років. Бувають такі випадки в музиці, рок-гурт утворився і все життя вони грають разом. Так і у нас. Перші люди, які прийшли, це: і Іван Гресько (прим. Шеф-продюсер каналу), який взяв на себе функції контролю за якістю трансляцій, розробку і запуск студій; Євген Садовий (прим. Начальник відділу планування програм), який працював над сіткою і правильно її вибудовував з урахуванням інтересів нашого глядача; Роман Бориско (прим. Заступник директора з адміністративної діяльності), який взяв на себе функцію відносини з міжнародними агентствами і всю адміністративну частину каналу. Паралельно йшов набір журналістів, ведучих, коментаторів.

В силу своїх функцій я залишаюся як менеджером, так і журналістом. З одного боку, по неділях я ведучий програми і це означає не просто прийти в ефір, а протягом тижня мати зустрічі з творчим колективом для обговорення завдань. Творчі зустрічі – це зовсім інший градус, зовсім інший настрій та інша риторика.

Коли займаєшся адміністративною діяльністю, наприклад, береш участь в тендері на покупку прав і прагнеш отримати потрібний контент за оптимальну ціну, використовуєш для цього весь накопичений досвід і досягаєш успіху, ти відчуваєш одну палітру почуттів, задоволення від того, що канал забезпечений потрібним контентом на кілька років вперед. А коли у тебе виходить хороший ефір з цікавими сюжетами і глядачам він подобається, його довго обговорюють, ти також відчуваєш позитивні емоції. Це начебто дві паралельні історії, але в той же час у них багато спільного. І завдяки багаторічному досвіду у мене легко виходить перемикатися з адміністративної роботи на творчу, це вже коробка автомат.

Як змінився ваш глядач за цей час?

Телеглядач все менше готовий стандартно приходити тільки на диван і вмикати телевізор. Він максимально використовує «другий екран»: смартфон, планшет й інші девайси. Для нас важливо завжди бути поруч з глядачем і використовувати весь набір сучасних технологій, щоб доставити весь наш контент туди, де глядач знаходиться на даний момент, робити це максимально оперативно і за всіма типами зв'язку: супутник, IPTV, цифрові платформи. Це стосується не тільки прямих трансляцій, але і всього нашого контенту: новини, хайлайти матчів, програми. Наш глядач знає, що якщо пропустив гол, то не потрібно чекати повтору, відео через короткий проміжок часу з'явиться на нашому YouTube каналі та йому прийде push-повідомлення. Навіть коли він спить, ми доставимо йому той контент, який він захоче подивитися вранці.

Яка найскладніша ситуація була за роки управління каналами і найважливіше рішення?

Найважливіше, що в непростий економічний період канал не виключив із сітки мовлення український футбол. Більш того, ми ні на грам не знизили якість трансляцій. І на сьогоднішній день всі знають, якщо трансляція відбувається на каналах «Футбол» – це буде трансляція екстра-класу. Ми продовжуємо укладати контракти з більшістю клубів, підтримуючи їх, транслюючи контент на каналі і таким чином вкладаючи в розвиток і популяризацію українського футболу. Зараз у нашому пулі 9 клубів. Найскладніший період був, коли переговори з клубами відбувалися на рівні – хто і як зможе домовитися. Не було чіткого розуміння, чому ми повинні саме стільки платити за покупку прав. Все було досить розмито. Приймалися ситуативні рішення. Якийсь клуб отримував більше, якийсь менше. Ми ж створили свою систему: вирівняли всі клуби за базовим платежем за підписання контракту і участь в чемпіонаті (тобто всі клуби отримують однакову кількість грошей від транслятора), далі все залежить від клубу, чим вище місце він займе в чемпіонаті, тим більше грошей заробить. Тепер клуби безпосередньо зацікавлені брати очки, тому що від них залежать грошові бонуси. Коли ми запропонували цю схему клубам, вона вирішила дуже багато конфліктів. Тому що всі опинилися в рівних умовах. Але в той же час кожен клуб має можливість заробити більше інших, якщо команда буде добре виступати. Тепер результат залежить від футболістів і тренера, а не від того, як менеджер клубу домовиться з транслятором. Ну звичайно нам завжди приємно за підсумками сезону вітати клуби з додатковими бонусами, які ми їм платимо. Відповідно і їм приємно бачити результат своєї праці на футбольному полі.

Репутація для нас найважливіше. Ми завжди виконували всі свої зобов'язання. Всі бізнес партнери знають, що робота з каналами «Футбол» – це гарантія стабільності і виконання всіх зобов'язань. Наша репутація допомагає нам як на міжнародних ринках, так і в стосунках з Федерацією Футболу України та Українською Прем'єр-лігою. У нас не було жодного випадку, коли б ми не заплатили клубу або когось надурили. Клуби зацікавлені з нами співпрацювати, тому що знають, працюючи з нами вони отримають всі кошти, прописані в контракті. Багато хто навчений гірким досвідом співпраці з іншими каналами. Звісно паралельно всі клуби максимально зацікавлені в тому, щоб їх показували красиво, адже від цього залежить, як вони будуть виглядати для своїх уболівальників. Для цього ми використовуємо якісну техніку і задіємо максимальну кількість камер. Ми єдині хто виробляє і транслює матчі Української Прем'єр-ліги в HD якості. Це теж має велике значення, як для наших глядачів, так і для поширення контенту за кордон.

Що для вас означає канал «Футбол»? Чим би ви займалися, якби життя не пов'язало вас з футболом?

Канал «Футбол» – це моє життя. Тепер я точно можу сказати, що не знаю, чим би займався, якби він не з'явився в моєму житті. Телеканал «Футбол» – це велика сім'я. Люди приходять на канал не просто як на роботу, ними рухає глобальна ідея любові до футболу, до того як його показати, як про нього розповісти, як його виявити. Це більшою мірою життєва історія, всіх нас об'єднав канал «Футбол» і любов до футболу як такого. Коли ти щось любиш, тоді не потрібно шукати в собі мотивацію. Це як займатися бігом, якщо ти це любиш, то не шукаєш додаткових причин, щоб встати вранці і піти на пробіжку.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X