Не лише автозаправки. Віце-президент ОККО розповідає про те, як і чому компанія 4 рік інвестує в сільське господарство

27 серпня 2020, 09:10
Позиція
Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО (Фото:ОККО)

Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО (Фото:ОККО)

Бренд ОККО насамперед знають за мережею автозаправних комплексів. Але вже чотири роки, як компанія розвивається в новому для себе напрямку — аграрному. Крім забезпечення фермерів паливом, природним газом, також закуповує олійні культури, переробляє їх на вітчизняних підприємствах і відправляє на експорт. Все більшого значення набуває постачання мінеральних добрив, цей напрямок приростає на 40−50% на рік. Віце-президент ОККО Юрій Кучабський, напрямок якого зокрема займається розвитком нових каналів продажів і продуктів, коротко розповів нам про цікаві нюанси нового напряму і про несподівану амбіцію — зайнятися виробництвом добрив на Одеському припортовому заводі.

Що собою являє ваш аграрний напрямок?

Ми вже 4 роки інвестуємо в сільське господарство. У нас є форвардна програма, яку активно розвиває спеціалізований оператор «ОККО Агротрейд». Суть її проста: ми надаємо фермерам паливо, мінеральні добрива, природний газ, а вони розраховуються з нами своєю продукцією.

Відео дня

У 2019 ми профінансували аграріїв за форвардною програмою трохи більше 1 млрд. грн. Скільки буде цього року, подивимося, але показники минулого року ми вже перевиконали. Загальна вартість оброблених компанією заявок від аграріїв за весь час роботи програми — більше 10,1 млрд гривень.

Коли почалося постачання мінеральних добрив?

Стартували ми з 30 тис. т. у 2017 році, зараз доросли до 100 тис. т. Щорічно зростаємо на 40−50%. Другий рік як імпортуємо мінеральні добрива з Литви. Був досвід постачання морським транспортом з Болгарії.

Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО
Фото: Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО

Це просто трейдинг чи необхідна якась інфраструктура?

Ми дбаємо про хороший сервіс для своїх клієнтів, а значить без своїх сховищ і рухомого складу не обійтися. Усвідомлення цього прийшло швидко. У 2017 році ми переобладнали дві свої нафтобази в Ярмолинцях (Хмельницька область) і Новій Любомирці (Рівненська область) під склади для сипучих мінеральних добрив. У 2018 році було відкрито новий склад для зберігання рідких мінеральних добрив типу КАС у Вапнярці (Вінницька область).

Згодом точки продажів розширювалися, ми заходили на відповідальне зберігання, і продавали з цих точок. Так ми зайшли в Буринь (Сумська область) і в м. Кременець Тернопільської області. Наразі географія наших продажів продовжує розширюватися.

Наскільки поширена практика перепрофілювання колишніх нафтобаз під склади з мінеральними добривами? Скільки це коштує та займає часу?

Особливих ноу-хау в перепрофілюванні нафтобаз немає, але мені не відомо, щоб хтось ще реалізував такий проект. Якщо це не рідкі, а сипучі мінеральні добрива, то важливі два моменти. Перший — це майданчик: бетонована, асфальтована, будь-яка тверда поверхня, на якій можна зберігати. Другий — це залізнична гілка, щоб вагони могли заходити для вивантаження. Також необхідна техніка, зокрема автомобільний кран. Цього достатньо, щоб запустити склад.

У Вапнярці ми пішли далі. Ми зробили склад під рідкі мінеральні добрива типу КАС. Раніше тут були ємності під нафтопродукти, які підходять і для зберігання рідких добрив. Ємності ми обладнали лопатями для перемішування продукту в холодну пору року, а також обробляємо спеціальним антикорозійним покриттям усередині, тому що КАС — дуже агресивна речовина. Інвестиції в створення сховищ склали понад 11 млн гривень.

Ми вже 4 роки інвестуємо в сільське господарство. У нас є форвардна програма, яку активно розвиває спеціалізований оператор «ОККО Агротрейд».

Скільки одиниць нараховує ваш автопарк?

Протягом 2017−2018 року ми придбали 20 автомобілів, у 2019 році ще 25. Це ті авто, які ми можемо задіяти в будь-який момент для транспортування мінеральних добрив. Загальний обсяг інвестицій в напрямок склав близько 100 млн гривень. Ми готові й далі розширювати автопарк. У групи ОККО величезний досвід. У нас своє підприємство з обслуговуванню авто, великий парк зокрема бензовозів, свої водії.

Нещодавно ваші давні фінансові партнери IFC і ЄБРР відкрили ОККО кредитні лінії. Чи плануєте інвестувати в аграрний напрямок?

Фінансування відкрито на сім років в розмірі по $35 млн. Частина цих грошей піде в агросектор. Це підкреслює значення агробізнесу для ОККО. Плануємо розширювати програми закупівель мінеральних добрив під забезпечення форвардних програм, продовжимо розвивати мережу сховищ і автопарк.

Вельми несподівано було побачити ОККО серед претендентів на партнера Одеського припортового заводу. Щоправда, перший млинець вийшов нанівець. У чому проблема з вашим недопуском до конкурсу?

Проблема не в нас, а в тих, хто проводить конкурс і не бажає бачити на державному заводі потужні та незалежні компанії, які не даватимуть хабарі й відкати. Зате можуть значно поліпшити прибутковість заводу і принести додаткові кошти в бюджет.

До умов конкурсу внесли пункти про наявність досвіду реалізації добрив, на виконання якого ми направили на завод чималий стос документів, включаючи реєстр з 800 клієнтських договорів.

Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО
Фото: Юрій Кучабський, Віце-президент ОККО

Клієнтська база велика, значить, і досвід чималий. Так, якщо в перший сезон у нас було 96 заявок на участь у форвардній програмі, то на лютий поточного року — близько 400. Продажем добрив у компанії займається команда з 60-ти менеджерів у регіонах. Ще 25 людей займається форвардними контрактами.

Але тим не менш нас дискваліфікували за «статтею» відсутність досвіду реалізації міндобрив.

Ви публічно висловили свою незгоду з відстороненням від участі та заявили про порушення в ході конкурсу на «Одеський припортовий завод». Що відбувається зараз?

Як я вже говорив, ми надали заводу достатньо документів, які підтверджують нашу експертизу в цьому напрямку. Але керівництво підприємства просто не зацікавлене в прозорій процедурі проведення тендеру та порушує принципи здорової конкуренції на ринку. Ми направили заяву до Фонду держмайна. Чекаємо рішення з їхнього боку. Конкурс наразі припинено.

Але ОПЗ переважно експортує свою продукцію, тоді як відвантаження на внутрішній ринок незначні. Як ви оцінюєте свої сили щодо експорту?

У нас одна з найсильніших торговельних команд на ринку. Нас добре знають у фінансових колах Європи, ми вже говорили про відкриті кредитні лінії. Це не просто гроші, це означає, що ми пройшли всі комплайєнси та відповідаємо всім найсуворішим критеріям відкритості. В Україні дуже небагато таких компаній, а на паливному ринку ми одні маємо західне фінансування. З таким бекграундом нам легко спілкуватися з будь-якими зарубіжними партнерами.

У реалізації міндобрив на експорт немає жодних проблем. Ми контактуємо з міжнародними трейдерами, наприклад, такими як Dreymoor. Попередньо навіть провели переговори з єгипетською державною компанією, яка зацікавлена в постачанні 200 тис. т. карбаміду за сезон. Якщо у тебе стабільно є ресурс і хороша якість — покупець сам тебе знайде.

Але ми бачимо хороший потенціал з нарощування постачання на внутрішній ринок, цей канал збуту більш прибутковий. Так, у ОПЗ є технічні обмеження за неекспортними відвантаженнями, але ми впевнені, що цей високоякісний продукт потрібен ринку. ОККО має в своєму розпорядженні фінансові ресурси та готова інвестувати в розвиток виробництва, створювати нові взаємовигідні проекти. Перспективи відмінні, але на прикладі конкурсу ми бачимо величезний опір. Цим не здивуєш, на паливному ринку ми пройшли хорошу школу боротьби за прозорі правила та чесну конкуренцію. Думаю, ніхто не проти, щоб робота державного заводу була ефективною та зрозумілою.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X