Обійти Гру престолів. Дарко Скульський — про партнерство Radioaktive Film з телеканалом НВО у створенні серіалу Чорнобиль

3 червня, 22:00
4927
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

НВ

Співвласник українського продакшен-сервісу Radioaktive Film, який брав участь у створенні популярного серіалу Чорнобиль від HBO, розкриває закулісся своїх найрезонансніших проектів

О фіс успішного українського продакшн-сервісу Radioaktive Film НВ розташований у невеликій будівлі радянської епохи на київському Подолі. Затиснутий між відділенням банку, ломбардом і магазином сантехніки прохід через арку веде до входу в будинок із двору, де будівельне риштування і відра з розчином загрожують впасти відвідувачеві на голову.

Саме тут, на своїй території, випити кави і поговорити пропонує Дарко Скульський, американець, який багато років живе у Києві і є співвласником Radioaktive. Він рідко дає інтерв'ю, від пропозиції про обід категорично відмовився, і, щоб не втрачати співрозмовника, НВ вирішив задовольнитися кавою.

Зустрічаємося ми не просто так. Восени минулого року компанія Скульського і партнерів стала найуспішнішим продакшен-сервісом у світі та здобула престижну премію Short Awards 2018. А зовсім нещодавно серіал Чорнобиль, створений американським телеканалом HBO за участю Radioaktive Film, очолив рейтинг найпопулярніших серіалів усіх часів за версією найбільшої у світі бази даних про кінематограф IMDb, обігнавши багатьох сильних суперників. Телесага про аварію на Чорнобильській АЕС, що сталася 1986 року, зібрала найвищу кількість балів, обійшовши навіть фінальні серії ще одного хіта НВО — серіалу Гра престолів.

Внутрішнє життя успішної продакшн-компанії дуже відрізняється від непоказного фасаду. Сучасний жвавий open-space тягнеться на весь поверх і закінчується невеликим переговорним залом зі скляною перегородкою. Тут НВ і зустрічає Скульський.

— І все ж, чому ми не обідаємо в гарному київському ресторані, а п'ємо каву тут? — допитуюся у співрозмовника одразу після привітання.

— Не знаю, мені, напевно, так звичніше, — знизуючи плечима, Скульський відповідає українською мовою з помітним американським акцентом, і пропонує присісти.

Його з партнерами часто називають батьками українського продакшена, і недарма. Компанію Radioaktive Film молоді американці українського походження Дарко Скульський, Роман Кіндрачук і їхній партнер у бізнесі Йоганн Вульф заснували в 1998 році, а потім довго залишалися першими і єдиними на українському ринку. Спочатку знімали рекламу на замовлення невеликих європейських компаній, зацікавлених у модній у 90-і роки радянській естетиці, але вже в 2000-х на Radioaktive Film звернули увагу серйозні гравці відеоринку.

За 21 рік, що минув, Radioaktive Film встиг зняти рекламні ролики для найвідоміших світових брендів від Apple до General Electric, а також взяти участь у зйомці відеокліпів для всесвітньо відомих виконавців, таких як MØ, Coldplay, Twenty One Pilots, DJ Shadow і Hurts.

Крім того, останніми роками Radioaktive Film зайнялася продакшн-сервісом для довгого метра, зробивши низку робіт на замовлення режисера Мартіна Кемпбелла, який зняв Казино Рояль, і Тоні Кає, автора Американської історії Х.

Гучний британський фільм Смерть Сталіна і серіал Чорнобиль від HBO, в українських зйомках яких компанія Скульського брала участь, — вишеньки на торті. Втім, як запевняє він, зовсім не останні.

ЗРОБЛЕНЕ Й В УКРАЇНІ: Серіал Чорнобиль від НВО, знімати який допомагав продакшен-сервіс Скульского, ще до виходу фінальної серії встиг очолити рейтинг найпопулярніших серіалів всіх часів за версією IMDb
ЗРОБЛЕНЕ Й В УКРАЇНІ: Серіал Чорнобиль від НВО, знімати який допомагав продакшен-сервіс Скульского, ще до виходу фінальної серії встиг очолити рейтинг найпопулярніших серіалів всіх часів за версією IMDb / Фото: НВО

Як із вами стався Чорнобиль? — одразу цікавлюся в очікуванні кави.

Ми сидимо на глибоких чорних диванах переговорної кімнати в оточенні нової відеотехніки і радянських магнітол, таких самих телевізорів і предметів побуту, що немов зійшли з екрану цього фільму.

— Він збирався статися взагалі без нас, — у тон мені відповідає Скульський.

І пояснює: про плани НВО знімати фільм про Чорнобильську аварію його компанія дізналася півтора роки тому. Тоді весь фільм планували знімати в Литві, оскільки там збереглася у законсервованому стані сестра-близнючка ЧАЕС — Ігналінська атомна станція.

— Це нас зачепило, ми одразу зв’язалися з режисером Йоганом Ренке і деякий час просто бомбили їх краєвидами локацій, які у нас є, переконуючи знімати в Україні, — продовжує мій співрозмовник. Надихнувшись побаченим, НВО вирішила знімати в Україні до 30% фільму.

На думку Скульського, це хороший результат, знімати більше НВО навряд чи дозволив би бізнес-план.

— Але ж в Україні знімати, очевидно, вигідніше, ніж у Литві, — дивуюся.

— Якраз ні, — заперечує Скульський.

Він розповідає, що в Україні досі не працює система cash-rebate — пільг, що дозволяють іноземним знімальним компаніям повертати до 20−30% видатків, витрачених на зйомках фільму в іншій країні. Зате така програма працює майже у всіх країнах Європи, зокрема у Литві.

— Ці 30% знятого — найважливіші, — повертається до Чорнобиля мій співрозмовник, — без них фільм не був би справжнім, коли у тебе в кадрах миготять будівля КМДА, Хрещатик, реальний вигляд на іржавий ліс, це дорого вартує.

Сценарист Чорнобиля Крейг Мазін з особливою увагою ставиться до деталей у кадрі, тому Radioaktive Film займалася також пошуком реквізиту для серіалу. Його частину відправили на зйомки в Литву, вона давно пройшла через декомунізацію і тому позбавлена більшої частини радянської атрибутики, такої необхідної в кадрі.

— Було багато творчих завдань, — усміхається Скульський. — Не тільки знайти чашки, килими і сміттєві відра тієї епохи. Нам навіть машини в кадрі довелося перевзувати в шини того періоду. Зате тепер багато друзів мені кажуть: слухай, подивився фільм, а у мене ж вдома був точно такий килим!

Україна в сприйнятті американських виконавців дуже далеко, за межею їх звичного світу

— Звідки ви берете таку кількість старих речей? — не можу втриматися від запитання.

— У нас дуже гарні художники-постановники, які працюють тільки на нас, а ще склад на 1.500 м2, ми що завгодно зібрати можемо, — знову всміхається Скульський.

Українські зйомки Чорнобиля відбувалися у Києві, Прип’яті та на Київському морі. Частина сцен у лабораторіях і лікарні — у київському Інституті гідробіології на проспекті Героїв Сталінграда, уважний глядач помітить у фільмі і кадри з корпусів КПІ та НАУ.

— Що було найскладнішим у знімальному процесі? — цікавлюся.

— Зйомки в зоні відчуження, було багато узгоджень із HBO, а ось місцева влада завжди йшла нам назустріч, у підсумку кадри вийшли і стали частиною фільму.

— А акторам, таким як Емілі Вотсон, яким Київ здався? — допитуюся.

— Думаю, місто набагато краще допомогло їм вжитися у роль, у Києві сьогодні багато районів, будівель і натур передають атмосферу того часу, Литва все-таки вже переважно стала частиною об'єднаної Європи, — зауважує мій співрозмовник.

Немов підбиваючи підсумок, він додає, що головний для нього результат — це помітна присутність України у проекті.

— А для бізнесу?

— На HBO залишилися дуже задоволені, і це точно не останній наш спільний проект. І не тільки з ними, — всміхається Скульський і одразу повідомляє, що вже восени цьогоріч продакшн готує ще один гучний анонс.
Фото: НВ

Н ам нарешті несуть каву, а я питаю Скульського, що ще крім постапокаліптичних натур привертає в Україну найбільших гравців рекламного і кіноринку.

— Ми вже давно не країна радянських декорацій і точно не країна дешевих зйомок, ми, навпаки, всіляко і дуже успішно боремося із цими стереотипами, — пояснює він. — Сьогодні Україна — одна з найкращих країн за співвідношенням ціна — якість зйомки. І тепер тут можна знімати практично все.

Загинаючи пальці, Скульський перераховує й інші переваги України в очах західних колег: різноманітність природних ландшафтів, об'ємні індустріальні локації, професійні кадри, хороша техніка і готовність місцевої влади йти назустріч.

— Із київською, львівською або одеською міською владою ми можемо домовитися про зйомки вокзалів, станцій метро або аеропортів. Так, це можливо швидше вночі або з деякими умовами, але не уявляю, щоб так дозволили знімати центральний вокзал Нью-Йорка, — згадує роботу над кліпом для Apple Cкульський.

Важливими є й знімальні павільйони, яких у Києві нехай недостатньо, але більше, ніж, наприклад, у Литві, для якої зйомки Чорнобиля виявилися чи не найбільшим продакшн-проектом в історії країни.

— Щоб організувати 20 знімальних днів Чорнобиля, ми брали в Києві приблизно 120 осіб. А це готелі, трансфер, ресторани. Місто свою вигоду розуміє. Залишилося, аби її зрозуміла держава, адже сьогодні перше питання у всіх про повернення коштів та про пільги на зйомки. Тут ми програємо всій Східній Європі.

— Чим вам займатися вигідніше — рекламою чи кіно? — наважуюся на запитання про прибуток.

— Не буду говорити, — відрізає Скульський, — наш напрям кіно тільки формується, але вже сьогодні після Чорнобиля і Смерті Сталіна нами дійсно цікавляться великі гравці, від Netflix до Paramount.

П

осьорбуючи каву, я прошу співрозмовника розповісти історію сфери кінопродакшна в Україні.

— Це трохи смішна історія, — починає Скульський, — тому що наш бізнес репутаційний, і важлива не тільки наша репутація, а й репутація країни як безпечної і передбачуваної. А за ці роки постійно траплялися або економічна криза, або Майдан, або війна.

Мій співрозмовник згадує, як після Помаранчевої революції або подій 2014 року ніхто не хотів знімати в Україні і йому щоразу доводилося їхати і заново вмовляти колишніх бізнес-партнерів повернутися.

Роботою над Чорнобилем на HBO залишилися дуже задоволені, і це точно не останній наш спільний проект із ними

— Те, що ми вміємо виживати під час криз і рости в них, — конкурентна перевага українських продакшенів, — твердо каже він і тут таки додає: — Сьогодні Radioaktive Film вже досить великий, і з ним все одно будуть працювати.

— А думки плюнути на все і перевезти бізнес у ту ж Чехію не було? — підбиваю я.

— Скоріше кинути все геть і відкрити бар тут, у Києві, — віджартовується Скульський. Працювати в Україні і створювати її бренд для нього питання особистої гордості.

— Як часто тепер Україна з’являється у wish-листі країн для зйомок у найбільших світових продакшенів? — ставлю нове запитання.

— Ми точно не номер один, але обов’язково у п’ятірці, де ще буде Мексика, Іспанія і ще одна країна Східної Європи, — акуратно зауважує мій співрозмовник, роблячи останній ковток кави.
Фото: НВ

З

а ці роки ви встигли попрацювати з Twenty One Pilots і Hurts, а потім ці ж групи з’явилися в Україні з концертами — це випадковість чи закономірність? — питаю.

— Думаю, все-таки збіг, хоча всі музиканти приїжджали вже після зйомок кліпів, і наша частка заслуги в цьому є, — визнає Скульський.

Втім, зауважує він, далеко не всі мегазірки, яким його продакшн допомагав у зйомках кліпів, взагалі прилітають в Україну.

— Бояться війни, кору або радіації? — іронізую.

— Скоріше Україна у сприйнятті тих таки американських виконавців дуже далеко, за гранню їх звичного світу, хоча і летіти сюди з Лос-Анджелеса справді далеко.

— Іноземні замовники, як правило, приїжджають зі своїми режисерами й операторами, чи вдається вам продавати їм українських професіоналів?

— Ми давно вирішили, що це не частина нашої бізнес-моделі, — одразу відповідає Скульський і починає розповідати, що робота з українськими режисерами й операторами — це окремий напрям його бізнесу, в межах якого Radioaktive Film знімає відео для зірок української естради — Океану Ельзи або Onuka.

— Тоді як сервісна компанія розкажіть про примхи відомих режисерів, співаків або зірок спорту, — наполягаю я. — Слона на знімальний майданчик привезти просили?

— Наприклад, зараз ми чекаємо на зйомки одну зі світових зірок баскетболу і спільно з готелем робимо йому ліжко відповідно до росту, — називає Скульський звичне в його роботі завдання.

Розуміючи, що час інтерв'ю добігає кінця, я наостанок цікавлюся місією Radioaktive Film за межами бізнесу.

На кілька хвилин мій співрозмовник замовкає, а потім раптово вибухає монологом.

— Я коли приїхав сюди, в 90-і, Київ був темний і працювало всього два ресторани, в одному з них я їв. А зараз тут є класна ресторанна культура, а на вечірки в який-небудь [нічний клуб] Closer спеціально прилітають із різних кінців світу. Ми хочемо бути частиною цього руху, щоб Україна була відома не тільки війною, а як країна професіоналів, у нашому випадку — крутого продакшна для світу. Це ж драйв, — усміхається він і наступної секунди вже махає рукою комусь за межами кімнати.

Лекція НВ

ВЕЛИКІ ГРОШІ З ЄВГЕНОМ ЧЕРНЯКОМ

Три години практичних порад та відповідей на будь-які питання від голови наглядової ради Global Spirit та автора популярного YouTube-каналу про бізнес та фінанси — Big Money

Докладніше

Вибір редакції

Фінанси

Сьогодні, 11:23

thumb img
Чи варто хвилюватися. Чому НБУ вводить в обіг банкноту на 1000 грн
Фінанси

Сьогодні, 09:12

thumb img
Витрати на Коломойського. Скільки коштують державі судові процеси по ПриватБанку
Економіка

Сьогодні, 09:00

thumb img
Митну службу очолить Максим Нефьодов. Як він планує її міняти

Стань автором

Якщо Ви хочете публікувати свої колонки на НВ Бізнес, напишіть листа на адресу:

kolonka@nv.ua