Реальність фантастики. Як бізнесмен Юрій Филюк поєднав ідеї Ілона Маска з буденністю Івано-Франківська

15 листопада 2020, 09:12
НВ Преміум

Бізнесмен Юрій Филюк, піонер соціального підприємництва в Україні, розповідає журналу НВ, як перетворює Івано-Франківськ зі столиці заробітчан на місто, де хочеться жити.

Ю рій Филюк, імпакт-інвестор та ініціатор проєкту Промприлад, — бізнесмен незвичайного жанру. За спільного прагнення бізнесу перебратися до столиці київський бізнесмен Филюк у 2009 році повернувся у рідний Івано-Франківськ, де вирішив струсити звичну міську культуру, і зайнявся ресторанним бізнесом. Потім з’явилася громадська платформа Тепле місто, метою якої було перетворити Івано-Франківськ на комфортне, орієнтоване на жителів місто, де зручно.

Відео дня

А першим гучним соціальним проєктом за активної участі Филюка став ресторан Urban Space 100. Його заснували 100 людей, які безоплатно інвестували по $1.000 на відкриття ресторану, а 80% прибутку закладу тепер йде на реалізацію соціальних і міських ініціатив.

Проєкт став настільки успішним, що через кілька років у Києві відкрився схожий заклад.

Але Филюку й цього мало. Кілька років тому він узявся за масштабний проєкт реновації покинутого Івано-Франківського заводу Промприлад з амбіцією перетворити його на мультизадачний центр міста й регіону з великою соціальною місією. Для чого вже залучив до проєкту понад $5 млн приватних інвестицій, а планує залучити втричі більше. Стараннями Филюка сьогодні про проєкт Промприлад. Реновація знають у Давосі та Стенфорді, а президент країни називає його прикладом перезавантаження регіональної економіки.

Втім, і сам Филюк готовий розповідати про проєкт довго й із задоволенням.

— Із чого почався проєкт Промприлад. Реновація?

— На той час ми вже системно працювали з містом як громадська платформа Тепле місто і за п’ять років реалізували понад 400 громадських ініціатив, місто стало цікаво змінюватися. У нас був ресторан Urban Space 100, і він успішно генерував прибуток, який ми вкладали в соціальні ініціативи. Але хотілося рухатися далі.

Звичайно, як урбаністи ми розуміли, що в Івано-Франківську, як у будь-якому пострадянському місті, маса закинутих постіндустріальних об'єктів. Завод Промприлад був у самому центрі, й ми зважилися узятися за його ревіталізацію, дивилися, як це роблять за кордоном, і застосовували свій досвід, дуже довго розробляли бізнес-модель проєкту. Потім, через два роки, в університеті у Стенфорді мені сказали, що те, чим ми займаємося, називається імпакт-інвестуванням.

— Яка у проєкту бізнес-модель?

Показати ще новини
Радіо НВ
X