Ринок пального. У кого купують і як перевіряють пальне мережі

12 липня 2021, 09:00
Позиція
ОККО

ОККО

За підрахунками експертів близько 20% ринку пального в Україні перебуває у «тіні», через це бюджет країни лише за минулий рік недоотримав близько 20 мільярдів гривень.

Одна зі схем, яка працює на паливному ринку, але не має нічого спільного з податками — так званий міні-нафтопереробний завод переробляє нафту і газовий конденсат, але чомусь отримує на виході не підакцизні бензин і дизпаливо, а безакцизні сольвенти та компоненти дизельного палива. Тобто в процесі змінюється код товару й «виробник» за рахунок несплати податків, акцизу може збувати його на автозаправні станції в рази дешевше. Але недоотримання податків від 25 таких міні-заводів, а саме стільки за даними експертів їх працює сьогодні в Україні, це лише одна сторона історії тіньового сектору. Інша, не менш проблемна, — якість цього пального. До прикладу, кожен п’ятий літр, що потрапляє в автомобілі українців має невстановлене походження і невідомий склад. Це пальне шкодить авто, екології, як наслідок здоров’ю.

Відео дня

Попри те, що уряд України намагається боротись з незаконною торгівлею пального, тіньовий ринок лише набирає обертів. Так, Нафтогазова Асоціація України вже підрахувала, що наприкінці 2021 року бюджет недоотримає від тіньових схем 22 млрд грн. Як в таких умовах працюють легальні заправки, у кого купують і як перевіряють пальне, запитуємо у операційного директора мережі ОККО Олени Ворошило.

Олена Ворошило

операційний директор мережі ОККО

— Як торгівля незаконним пальним в Україні впливає на роботу легального ринку?

 — Нелегальні АЗС приваблюють клієнтів низькою вартістю пального. Але треба розуміти, за рахунок чого: продають нафтопродукти сумнівної якості за фіктивними чеками або взагалі «поза касою», не платять податки, зокрема не сплачують акциз, не працевлаштовують офіційно людей на роботу. Як наслідок, вони дають ніби вигідну ціну. Але попри те, у клієнтів можуть бути проблеми з авто, так, за раз цього може не трапитися, але це має накопичувальний ефект. До того ж, держава недотримує мільярди гривень податків, ми недотримуємо ті самі якісні дороги, а треба нагадати, що саме паливний акциз є основним наповнювачем дорожнього фонду. Звичайно, що страждають і мережі, які продають легальне якісне пальне.

Коли ми вкладаємо 1.5−2 млн доларів США у заправну станцію, то розуміємо, що вкладаємо у норми, безпеку, комфорт для наших клієнтів. Вони ж, у свою чергу, ставлять свої бочки за 25−30 тис. дол. США, продаючи бодягу, і мають шалені прибутки. Минулого року з цим явищем трошки почали боротись, але поки не прикриють міні-НПЗ, які виробляють необліковане пальне, все одно будуть з’являтись дрібні та навіть мережеві продавці, які будуть це пальне збувати спокусившись на нелегальну значну вигоду.

— Які, на вашу думку, мають бути ще кроки від уряду?

— Якщо ми говоримо про нафтопродукти, то, в першу чергу необхідно прикрити нелегальні міні-НПЗ, дослідити та знешкодити весь ланцюжок злочинного бізнесу, починаючи з його джерел, а не лише боротись з наслідками. Багато нелегальних точок уже перевірили і закрили, але вони знову відкрились. На рівні держави мали б бути вжиті жорсткіші та системніші заходи. Щоб всі учасники ринку могли рости та розвиватись в рівних умовах та керуючись законом.

ОККО
Фото: ОККО

— Багато водіїв переконані, що все пальне в Україні розливається, умовно кажучи, з однієї бочки. Тому нема сенсу платити дорожче.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

— Магічної бочки не існує. Існують добросовісні й недобросовісні постачальники та продавці. Ми бачимо з року в рік дослідження експертів, висновки фіскальних органів, які говорять, що сьогодні 20% українського ринку пального перебуває в тіні. Тобто кожен п’ятий літр пального невідомого складу і походження. Тому це дуже сумнівна економія — купувати найдешевший бензин невідомого походження і сподіватися, що це не шкодить автомобілю, екології, і, як наслідок здоров’ю кожного з нас. Тут можна провести аналогію зі здоровим способом життя і правильним харчуванням. Коли ми купуємо продукти, ми звертаємо увагу на виробника, на термін придатності, на інгредієнти. Чому? Тому, що ми піклуємося про своє здоров’я. Так само і з пальним для авто — неякісний продукт шкодить не лише паливній системі автомобіля, але й враховуючи хімічний склад, наносить суттєву шкоду здоров’ю людей.

— Але чому автомобіліст має бути впевненим, що на ОККО він отримає якісне пальне?

— По-перше, протягом всього існування компанії - понад 20 років — ми інвестуємо мільйони доларів у нашу внутрішню систему контролю якості. І постійно її вдосконалюємо. За якістю пального у мережі ОККО стежить 13 стаціонарних лабораторій, 4 мобільних, а також 2 лабораторії з контролю якості скрапленого газу. Торік ми відкрили нову лабораторію у Херсоні, щоб можна було приймати і перевіряти партії нафтопродуктів, які надходять в Україну морем. Позаторік облаштували дві суперсучасні лабораторії у Львівській і Київській областях для контролю якості скрапленого газу. У 2021 році плануємо розширити парк мобільних лабораторій та ввести в експлуатацію нові, з розширеним функціоналом. Вони будуть контролювати не тільки якість бензинів та дизпалива, але й якість зрідженого газу безпосередньо на АЗК.

Другий момент — перевірені роками постачальники. У нас два ключових партнери — це польський концерн Orlen, що володіє нафтопереробними потужностями у Польщі та Литві, і Мозирський НПЗ (Білорусь). Ми співпрацюємо з ними уже близько 20 років, це сучасні високотехнологічні заводи. Значні обсяги виготовлених нафтопродуктів вони продають на ринки ЄС. І клієнти мережі ОККО отримують таке саме пальне.

— Яким чином ви перевіряєте якість нафтопродуктів, які купуєте в імпортера?

— Пальне від постачальника, яке приходить до нас, підлягає контролю якості до зливу в резервуари нафтобази. Отримали підтвердження від лабораторії, що пальне відповідає стандартам — зливаємо у резервуар. Другий етап — при зберіганні - періодично відбираємо проби й проводимо аналіз. Далі - відбираємо проби перед тим, як завантажуємо пальне у паливовоз, щоб везти на АЗК. Його аналізують, видають паспорт якості, який їде і залишається на АЗК у куточку споживача. Але і тут контроль не зупиняється. Мобільні лабораторії, про які я вже згадувала, постійно курсують Україною та проводять перевірки безпосередньо на АЗК мережі.

ОККО
Фото: ОККО

— Чи бувають випадки, коли ваші лабораторії все-таки виявляють браковане пальне? І що тоді ви робите?

— Такі випадки зведені до мінімуму. Надходження неякісного пального практично виключено. Постачальники знають, що у нас контроль «на вході» дуже суворий і при найменших відхиленнях пальне не приймається. Наприклад, у 2020 році наші лабораторії відібрали майже 32 тисячі проб, в тому числі проводили непланові перевірки. За весь цей час не було зафіксовано жодного випадку поставки неякісного пального.

— Припустимо, навіть якщо компанія дбає про якість свого пального, може ж бути нечесний персонал на заправках, який «бодяжить» уже на місці, задля власної вигоди, обдурюючи і вас, і клієнтів?

— У нас це технічно неможливо зробити, щоб не помітили. Усі колонки у нас опломбовані державним органом стандартизації, крім того на колонках і резервуарах встановлено додаткові номерні та свинцеві пломби. В усіх резервуарах встановлено вимірювальні прилади, які контролюються централізовано. Тобто ми бачимо рух пального на АЗК в режимі постійного моніторингу. До того ж, на АЗК працює відеоспостереження. Якість пального на АЗК постійно перевіряє мобільна лабораторія. Паливовози, виїжджаючи з нафтобази, також опломбовуються номерними пломбами службою безпеки нафтобази з фіксацією номерів пломб в супровідних документах. Крім того, вони повинні їхати за чітко прописаним маршрутом й обладнані GPS-навігаторами. Рух паливовозів за маршрутом централізовано контролюється. Відповідно ми легко можемо помітити будь-яке відхилення від маршруту чи позапланову зупинку.

Зрештою, всі наші працівники розуміють, що для ОККО надзвичайно важлива репутація та якість пального. В питаннях якості ми безкомпромісні. Тому який сенс ризикувати своєю роботою, добрим іменем чи навіть кримінальною відповідальністю, якщо у нас можна заробити гідні гроші працею. Адже ми не лише виплачуємо заробітну плату виключно офіційно, але й створюємо для колективів АЗК такі умови, що чим краще вони працюють, тим більшу винагороду отримують. Крім того, ми пропонуємо кар'єрне зростання кращим працівникам. У нас є спеціальна програма підготовки внутрішнього кадрового резерву — «Кар'єрний ліфт». Оператор після такої підготовки може стати керівником заправки чи навіть кількох заправок.

ОККО
Фото: ОККО

— І багато у вас таких випадків?

— 185 тільки з часу впровадження програми. Стільки наших працівників уже успішно пройшли навчання за програмою «Кар'єрний ліфт» й отримали підвищення за посадою. За 9 хвиль кадрового резерву пройшли відбір та навчання 337 осіб, з них призначено менеджерами 55%, решта або зараховані в резерв або переведені на посади адміністратора чи інструктора. І цей процес триває й далі. Зараз у нас стартував уже десятий набір. Причому йдеться не тільки про внутрішній резерв на посаду керівника АЗК. Кар'єрний шлях може продовжуватись. Практично всі наші супервайзери спочатку були успішними менеджерами на ОККО.

Більшість наших нинішніх регіональних директорів теж починали операторами або менеджерами на заправці. Зрештою, і про себе я теж можу таке сказати, бо 20 років тому починала працювати на ОККО саме з посади оператора АЗК. Отже, і мій шлях є свідченням того що наша компанія вже понад 20 років дає всім чесним та успішним працівникам значні можливості для розвитку і самореалізації.

— Якщо клієнт все-таки хоче самостійно перевірити чи відповідає пальне нормативам, він може це зробити?

— Звісно може. Це абсолютно нормальна практика. Але тільки не в себе у гаражі. Усі кустарні методи з випарюванням, кип’ятінням, принюхуванням — це профанація процедури перевірки. Бензин чи дизпаливо — складна хімічна сполука, склад і властивості якої достеменно можна визначити лише лабораторним шляхом.

Для початку, щоб переконатись у походженні пального, і я завжди рекомендую це водіям, — запитайте на АЗК паспорт якості пального, який видається при завантаженні паливовозів. У нас, наприклад, ці документи ви можете знайти у вільному доступі у куточку споживача. Відкрили, пройшлися по основних показниках пального, подивилися на країну постачальника. Наші лабораторії перевіряють пальне за більш як 15 параметрами.

Наприклад, не всі, навіть досвідчені водії, знають чому найважливішим показником для бензинів є октанове число. Невідповідність за цим показником викликає нерівномірне (пришвидшене або неповне) згоряння, зниження потужності двигуна і його прискорений вихід з ладу через знос. Вміст сірки — теж важливий показник, якщо її перелеміт, це одне з свідчень кустарного виробництва пального (прим. ред. — Стандарт Євро-5 передбачає вміст сірки в бензині не більше 10 мг/кг). Якщо сірки в паливі занадто багато, це призводить до утворення нагару, забруднення паливних форсунок. Або бензол — його в бензині повинно бути якомога менше, адже збільшення кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. Норматив — не більше 1%.

Якщо клієнтові паспорту якості на партію пального недостатньо, якщо у нього є бажання додатково перевірити, він може звернутись за телефоном гарячої лінії або до менеджера АЗК. І тут може бути декілька варіантів: запросити на АЗК мобільну лабораторію, яка зробить експрес-тест для додаткового визначення всіх ключових складників пального — процедура займає не більше 15 хвилин. Але треба розуміти, що мобільна лабораторія, це не швидка допомога, машина може бути на виїзді за своїм внутрішнім графіком перевірки.

І другий варіант — клієнт може самостійно передати пробу на аналіз до будь-якої акредитованої лабораторії. Ключове слово акредитована, бо «кустарна» лабораторія, тобто яка працює без ліцензії - це не про контроль. В такому випадку менеджер у присутності клієнта відбирає три проби, які маркуються і підписуються: одна передається клієнтові, одна — в нашу лабораторію і ще одна залишається на АЗК для зберігання, як арбітражна.

ОККО
Фото: ОККО

— Чи були у вас такі випадки — з відбором проб?

 — Так. За більш ніж 20 років роботи на ринку у нас були різні звернення, з відбором у тому числі. Для нас це можливість додатково перевірити якість пального і зберегти лояльність клієнта. Ми вважаємо, що лише максимально відкритий процес та нормальний діалог з клієнтом може стати запорукою довіри. Принципів відкритості та відповідальності у роботі з клієнтами ми дотримуємось вже понад 20 років. І це виправдовує себе.

Розмовляла — Матевощук Вікторія.

Показати ще новини
Радіо NV
X