Для яких бізнесів Ігоря Коломойського перемога Володимира Зеленського є гарною новиною

30 квітня 2019, 06:40

Націоналізація збитків і боргів — важлива частина бізнес-стратегії українських олігархів. Крім ПриватБанку у Ігоря Коломойського є ще кілька сфер, в яких лояльність влади була б дуже доречна

Напередодні другого туру виборів президента України Петро Порошенко кілька разів нагадав лідеру передвиборчих перегонів Володимиру Зеленському про його бізнес-партнерство з олігархом Ігорем Коломойським.

Відео дня

Крім телеканалу «1 + 1», який співпрацює зі студією «Квартал 95» Володимира Зеленського, у цього бізнесмена в Україні є інтерес ще в декількох великих компаніях і галузях економіки. І практично скрізь йдуть суди з державою, є спірні ситуації зі сплати податків або управління активами.

Якщо Ігор Коломойський дійсно відіграє важливу роль у політичній кар'єрі Володимира Зеленського, а новий президент не зможе обмежити цей вплив, то найближчим часом для цих компаній можуть з’явитися хороші новини.

Гроші ПриватБанку

з відкритих джерел
Фото: з відкритих джерел

«ПриватБанк» — найбільш відомий актив, щодо якого Ігор Коломойський судиться з державою Україна. І, напевно, найбільший виняток з переліку підприємств, про які згадує НВ Бізнес. Адже його націоналізували в середині 2017 року. Але минулого тижня Ігор Коломойський за допомогою судів перейшов у контрнаступ. На перший погляд здається, що він хоче повернути банк, докапіталізований з держбюджету більш ніж на 150 млрд грн.

Спочатку Окружний адмінсуду Києва визнав незаконною націоналізацію ПриватБанку за позовом Ігоря Коломойського до НБУ, Кабміну, Фонду гарантування вкладів фізосіб і Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку. Потім суд також скасував рішення НБУ від 13 грудня 2016 року, яким визначено перелік пов’язаних з банком фізичних і юридичних осіб. І на завершення Печерський суд Києва прийняв рішення про розірвання договору особистого поручительства бізнесмена Ігоря Коломойського за кредитами рефінансування ПриватБанку на суму в 9,2 млрд грн, отриманими до його націоналізації.

Ігор Коломойський напередодні другого туру президентських виборів заявив, що його цікавить не банк, а фінансова компенсація в розмірі $ 2 млрд.

МАУ

МАУ
Фото: МАУ

«Міжнародні Авіалінії України» (МАУ) — найбільша авіакомпанія країни. Її ключові акціонери Ігор Коломойський і Арон Майберг. За підсумками 2018 року МАУ збільшила перевезення пасажирів на 15% до 8 млн осіб. Вона є базовим перевізником найбільшого аеропорту України — державного «Борисполя». Останнім часом активно оновлює флот, оперуючи зараз 41 авіалайнером.

Однак минулий рік МАУ закінчила зі збитком 2,7 млрд грн. У компанії пояснюють такий фінансовий результат трьома основними факторами:

 — високою вартістю авіаційного палива в Україні;

 — закритим для українських компаній авіапростором над Кримом і Росією, що подовжує маршрути і веде до додаткових витрат;

 — порушенням графіка поставок літаків у минулому році, що призвело до змін у маршрутах.

Крім того, компанія судиться з державою в особі Державної авіаційної служби України (ДАС) і Державним підприємством обслуговуванням повітряного руху України (Украерорух).

Суд з ДАС стосується 147 млн грн авіаційного збору, який авіакомпанія не платила з 2014 р. до 22 березня 2017 р., скориставшись спірними формулюваннями в одній з постанов Кабінету Міністрів України. І схоже, що в цьому випадку держава близько до остаточного програшу.

В кінці минулого року також стало відомо, що МАУ і Украерорух обмінялися судовими позовами. Державне підприємство, яке надає аеронавігаційні послуги, звинувачує авіакомпанію в несплаті наданих послуг, а МАУ вважає їх вартість необгрунтовано завищеною. Украерорух вимагає від МАУ більше 280 млн грн. А МАУ — близько 800 млн грн.

Рішення судів вплине на фінансовий стан компанії, якій довелося міняти бізнес-модель і систему ціноутворення на квитки після активізації в Україні європейських лоукост-авіакомпаній і старту ще одного вітчизняного перевізника — СкайАп

Аеропорт у Дніпрі

dnk.aero
Фото: dnk.aero

Ігор Коломойський також має відношення до авіакомпанії «Дніпроавіа», але всі літаки, які літали в її кольорах, вже давно перереєстровані на інших перевізників. Зараз її основним активом є міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ» (Дніпро), який до 2009 року був державним. Перед чемпіонатом Європи з футболу 2012 року його приватизувала компанія «Галтера» Ігоря Коломойського, яка пообіцяла провести реконструкцію за 882 млн грн. Однак Дніпро в результаті не став одним з міст, що прийматимуть матчі чемпіонату. Тому інвестор в рази скоротив вкладення в розвиток повітряної гавані.

У січні 2016 року Фонд державного майна (ФДМ) України ініціював повернення аеропорту в держвласність. Але процес загруз у судах.

Тому в минулому році в Міністерстві інфраструктури України (МІУ) вирішили побудувати новий аеропорт «Придніпров'я» між Дніпром і Запоріжжям, на який Кабмін вже виділив 200 млн грн. Загальний обсяг інвестицій в будівництво ЗПС нового аеропорту складе близько 1 млрд грн.

Ряд експертів з самого початку негативно відгукувалися про необхідність такого будівництва. Тому не виключені спроби перенаправити бюджетне фінансування на розвиток вже наявного в Дніпрі аеропорту.

Укрнафта

Укрнафта
Фото: Укрнафта

Ще один приклад не зовсім вдалого партнерства держави зі структурами Ігоря Коломойського — ПАТ «Укрнафта». Компанія об'єднує газо-нафтовидобувні активи і велику мережу АЗС. НАК «Нафтогаз України» контролює 50% + 1 акцію компанії, а міноритарії, близькі до екс-акціонера ПриватБанку, — близько 42%. Незважаючи на це, з 2003 до 2015 рр. компанію очолював топ-менеджмент, близький до Ігоря Коломойського. І його ключові рішення йшли врозріз з державними інтересами.

Щоб змінити ситуацію, в 2015 році в законодавство України про акціонерні товариства були внесені зміни, які знизили кворум загальних зборів акціонерів з 60% до 50%. Лише після цього, держава в особі НАК «Нафтогаз України» змогла ініціювати зміну менеджменту. Але на той час компанія накопичила колосальний борг з податків перед держбюджетом. За даними Державної фіскальної служби (ДФС) України до початку 2019 року досяг 14,6 млрд грн. А, за словами нового голови наглядової ради компанії Юрія Вітренка, разом зі штрафами і пенями ця сума може збільшитися до 30 млрд грн.

Протягом декількох років розроблялися механізми погашення боргу, однак дієве рішення так і не вдалося знайти.

У минулому році навіть розглядалася можливість розділити «Укрнафту» на нафтовий і газовий блоки. І підпорядкувати їх різним групам акціонерів.

Подальша доля податкового боргу залежить не тільки від судів, але і кадрових змін в «Нафтогазі України» та ДФС, де якраз триває конкурс на нового керівника.

Феросплави

nzf
Фото: nzf

Ймовірно, один з найменш скандальних промислових активів Ігоря Коломойського, — феросплавний холдинг, де його партнером є Віктор Пінчук. Цей бізнес об'єднує Нікопольський і Запорізький заводи феросплавів, Марганецький і Покровський ГЗК.

До 2016 року феросплавний холдинг власників «Привату» був одним з найбільших у світі. Але в листопаді 2016 року партнер Коломойського Геннадій Боголюбов продав ключовий актив — гірничорудну компанію Consolidated Minerals з активами в Австралії і Гані - китайській China Tian Yuan Manganese. Це сталося за півроку до націоналізації «ПриватБанку».

Сьогодні Нікопольський і Запорізький феросплавні заводи є великими споживачами електроенергії в Україні. Тому повинні підтримувати ідею зниження тарифів, зокрема й боротьбою з формулою «Роттердам+», відповідно до якої формується ціна на вугілля для теплових електростанцій.

У цьому сегменті інтересів Ігоря Коломойського можна очікувати боротьбу за крісла членів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НРЕКП), частина з яких призначається за квотою президента України.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X