Довго, але дешево. Європейські автобусні лоукостери нарощують присутність в Україні

15 липня 2019, 08:10
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

В Україну потягнулися іноземні компанії-перевізники, а також міжнародні послуги з продажу квитків

Затята мандрівниця Дарина Синельникова, креативний продюсер телеканалу Суспільний, як мінімум раз на три місяці вибирається куди-небудь у подорож. У квітні цьогоріч вона виявила, що робити це можна дешево і сердито — на автобусах: Синельникова всього за 6,5 євро купила квиток на автобус з Ужгорода до словацького Кошице. З цього придбання почався її тур Старим Світом.

Відео дня

Смішними ціни на автобусні поїздки за кордон стали в Україні після того, як сюди зайшли європейські перевізники: за останні п’ять років це зробили чеські компанії RegioJet і Leo Express. А вже в 2019 році до них приєднався один із найбільших європейських операторів лоукост-перевезень — німецький FlixBus. Ба більше, в Україні працює Busfor — великий міжнародний сервіс із продажу квитків. А компанія BlaBlaCar вирішила розширити свій сервіс, надавши українцям можливість бронювати поїздки не тільки в автомобілях, але і в автобусах.

Вартість послуг дійсно на вкрай демократичному рівні. Так, Leo Express пропонує поїздки зі Львова до Праги за 16,5 євро, а до Відня — за 11,1 євро. Авіаквитки, навіть у лоукостерів, будуть значно дорожчими: наприклад, квиток на рейс Львів — Відень обійдеться у 80 євро. А FlixBus періодично влаштовує розпродажі, пропонуючи поїздки за 5 євро. За такі гроші з українських міст можна дістатися не тільки до сусідніх Польщі та Угорщини, а й до Чехії, Австрії та Німеччини.

«Ваш ринок для нас привабливий через свій розмір і кількість населення», — каже Міхал Леман, керівний директор FlixBus у Польщі й Україні. Він пояснює, що компанія вже збудувала мережу в сусідніх Польщі, Угорщині, Чехії та Словаччині, і там українці активно використовують її послуги. Це і змусило FlixBus повірити, що на берегах Дніпра є попит на автобусне сполучення з Європою, високоякісне, але за доступними цінами. Тому компанія має намір запропонувати українцям свої стандарти автоперевезень, які містять серед іншого зручні сидіння із великим простором для ніг пасажирів, кондиціонер, Wi-Fi, туалет і електричні розетки на борту. Зараз для FlixBus пріоритет тут — це міжнародні рейси. Але наступним етапом стане розвиток внутрішніх перевезень.

Лоукостом по землі

С

аме помітне зростання пасажиропотоку привернуло на український ринок міжнародних гравців, не сумнівається Роман Синіцин, засновник порталу Lowcost.ua, який пише про недорогі подорожі. «Якщо взяти словацьке місто Кошице, то два-три роки тому туди з України було два-три автобусних рейси на день, а зараз — до 10», — каже він.

Оцінки Синіцина підтверджують у латвійській компанії Ecolines, яка вже понад 18 років возить пасажирів із Києва до інших держав. Тетяна Діденко, маркетолог цього перевізника, зазначає: продажі квитків у них постійно зростають. У 2018-му на внутрішніх міжміських рейсах в Ecolines продали на 32% більше місць, ніж роком раніше, а приріст на міжнародних маршрутах становив приблизно 25%.

Точних даних про те, який загальний пасажиропотік на ринку автобусних перевезень у країні, немає. Держслужба статистики враховує все одразу — міські, приміські, міжміські та міжнародні. Й вони підрахували, що тільки за перші п’ять місяців року автобусами у країні скористалися майже 762 млн разів. У залізничного транспорту цей показник дорівнює 63 млн, а в авіа — 4,6 млн. До того ж, як уточнюють у Мінінфраструктури, як мінімум 30−40% автобусного ринку перебувають у тіні. Олександр Кава, радник голови Держагентства автомобільних доріг, оцінює оборот всього вітчизняного автотранспортного господарства у 100 млрд грн на рік.

Однак навіть відсутність точної статистики не заважає експертам уперто запевняти: автобусні перевезення зростають, особливо в західному напрямку. Українців туди масово везуть як великі перевізники з власними комфортабельними автобусами, так і маршрутники-приватники. Весь цей бум викликав безвізовий режим з Євросоюзом, що набув чинності два роки тому.

Зв’язки між Україною та європейськими країнами зміцнюватимуться ще більше. І люди стануть більше переміщуватися Міхал Леман, керуючий директор FlixBus в Польщі й Україні

Правда, на українсько-європейських маршрутах правлять бал не туристи, а студенти і заробітчани. Їх багато серед клієнтів того ж Ecolines, говорить Діденко. І на ці дві категорії пасажирів насамперед і розраховують іноземні перевізники, що з’явилися на вітчизняному ринку. Найбільше студентів і трудових мігрантів на польському напрямку, уточнює експерт. «Ці люди також часто везуть із собою великий багаж, що робить їх ідеальними клієнтами автобусних компаній», — каже Леман із FlixBus.

За статистикою Ecolines, найпопулярніший зовнішній пункт призначення для українських пасажирів — Варшава. У топ-5 найпопулярніших серед клієнтів потрапило ще одне польське місто — Познань. Три залишилися — Прага, Вільнюс і Рига.

Тріумфально простують автобусники і ринком внутрішніх перевезень. І тут їм допомагає залізниця, точніше брак місць у поїздах. Оскільки держмонополіст — компанія Укрзалізниця (УЗ) — не оновлює як слід своє вагонне господарство, то її конкуренти на асфальті, за словами Кави, розганятимуться ще більше.

За даними самої УЗ, за 1992−2018 роки парк її пасажирських вагонів скоротився удвічі: зараз він становить 4,5 тис. одиниць, з яких у робочому стані лише 3 тис. і клієнти йдуть до автоперевізників.

Найпопулярнішим внутрішнім напрямком в Україні, за даними Ecolines, став маршрут Київ — Одеса. Добиратися зі столиці до моря автобусом навіть дешевше, ніж поїздом: вартість купейних квитків і проїзду на Інтерсіті становить 330−620 грн, а тим же Ecolines — 315−415 грн.
КРАЇНА МОЖЛИВОСТЕЙ: Міхалу Леману з FlixBus український ринок подобається розмірами і кількістю населення (Фото: НВ)
КРАЇНА МОЖЛИВОСТЕЙ: Міхалу Леману з FlixBus український ринок подобається розмірами і кількістю населення / Фото: НВ

Гальмо ринку

Утравні цьогоріч на всіх ділянках кордону з Угорщиною утворилися аномальні затори. Транспорт, зокрема й автобуси, простоював у чергах по 10 годин. Винна у цьому мала кількість пунктів перетину кордону, розводить руками Діденко. І ця проблема помітно заважає розвитку автобусних перевезень.

Але є суттєвіше гальмо — дороги. У глобальному індексі Global Competitiveness Report за 2018 рік Україна опинилася на 123-му місці з 140 можливих за якістю автотрас. Леман із FlixBus головним національним викликом для міжміських і міжнародних перевезень вважає саме вітчизняні дороги.

Ще одна проблема — зарегульованість ринку, каже Кава. Якщо йдеться про перевезення між містами, то тільки чиновники з профільної державної служби Укртрансбезпеки й обласних держадміністрацій вирішують, скільки рейсів за яким маршрутом і з яким розкладом мають виконувати. І роблять вони це замість того, щоб створювати умови для відкритого ринку, уточнює експерт.

У Європі міжміські маршрути, як правило, функціонують за заявницьким принципом: перевізник запропонував маршрут, отримав підтвердження — і вперед. Логіка проста: чим більше можливостей, тим більше грошей. За словами Лемана, в сусідній Польщі, де партнери компанії FlixBus Poland торік наїздили 33 млн км, місцева економіка отримала від них 10 млн євро у вигляді податків і зборів. Через засилля тіньового ринку порівняти ці дані з українськими неможливо — аналогічної точної статистики в Україні немає.

ПРАЦЮВАТИ І ВЧИТИСЯ: У компанії Ecolines за минулий рік число пасажирів на міжнародних автобусних рейсах виросло на чверть (Фото: НВ)
ПРАЦЮВАТИ І ВЧИТИСЯ: У компанії Ecolines за минулий рік число пасажирів на міжнародних автобусних рейсах виросло на чверть / Фото: НВ

Поїхали!

Ч

ому західні компанії, які виходять на український ринок, упевнені в успіху? Тому що, як вважають експерти, кількість охочих скористатися автобусами зростатиме. Українці звикли обирати дешевший транспорт. А автобуси, хоч і програють іншим видам транспорту в швидкості, за ціною доступніші для масового пасажира, каже Кава.

Ще одна перевага автотранспорту перед залізницею й авіа — на ньому можна одразу потрапити безпосередньо в потрібне місто. Для пасажирів така зручність має важливе значення, вважає Діденко. Саме тому національний ринок приваблює дедалі більше іноземних інвесторів.

Так, BlaBlaCar, світова онлайн-платформа для спільних поїздок в автомобілях і пошуку попутників, цьогоріч запустила в Європі сервіс BlaBlaBus, що працює не з окремими водіями, а з перевізниками. Платформа має аналогічні плани і в Україні, але їхніх подробиць у компанії поки не розкривають.

На експансію у галузі автобусів BlaBlaCa пішов, мотивований упевненістю, що місцевий ринок розширюватиметься. Про це НВ розповів Олексій Лазоренко, керівник BlaBlaCar в Україні. За його словами, Україна увійшла в топ-3 найбільш швидкозростальних країн, які використовують послуги компанії: кількість користувачів BlaBlaCar із лютого 2014-го (початку роботи в країні) перетнула 5 млн осіб. А загалом у світі за 13 років існування BlaBlaCar сервісом скористалися 75 млн осіб.

Оптимістично налаштовані й у FlixBus: її керівний директор Леман розраховує на подальшу економічну інтеграцію Києва і ЄС. «Зв'язки між Україною та європейськими країнами зміцнюватимуться ще більше, — резюмує він. — Люди будуть більше переміщатися, з’явиться більше обміну товарами і послугами. А це означає більше і більше подорожей».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X