Форсування Дніпра. Завершення будівництва запорізького мосту-довгобуду відкриє епоху великих будівництв в Україні

20 січня 2021, 12:10
Спецпроект
Так запорізький міст виглядав навесні 2020 року. Тепер все його залізні секції з'єднані міцної арматурою (Фото:АрселорМіттал Кривий Ріг)

Так запорізький міст виглядав навесні 2020 року. Тепер все його залізні секції з'єднані міцної арматурою (Фото:АрселорМіттал Кривий Ріг)

Відновлення довгобуду — моста через Дніпро в Запоріжжі — початок великої кампанії з відновлення зношеної дорожньої інфраструктури України.

Олександр Кубраков, очільник Укравтодору, сидячи в Києві, натискає на потрібну кнопку свого комп’ютера і миттєво потрапляє в Запоріжжя на будівництво століття — міст через Дніпро. Складна конструкція, абсолютно необхідна Україні і життєво важлива для самих запорожців. Веб-камера, встановлена на мосту, надає можливість не тільки Кубракову, але й будь-кому з цікавих поспостерігати за перебігом монтажних робіт об'єкта, який 16 років був мертвий, а тепер живіший за всіх живих.

Відео дня

«Коли я відкриваю веб-камеру з моста, я радію, — каже Кубраков. — На будівництві вдень і вночі працюють сотні людей та одиниць техніки. Ми все ближче до мети: відкрити проїзд по одній частині моста — з району Бабурка до острова Хортиця».

Радіє не лише Укравтодор, а й дотичний до нього ринок. Міст у Запоріжжі — величезний інфраструктурний об'єкт. На його спорудження скеровуються десятки тисяч тонн сталі, бетону, бітуму тощо. І, як стверджує Олександр Шандиба, заступник начальника з розвитку доріг Служби автомобільних доріг у Запорізькій області, всі вони made in Ukraine. Виняток — хіба що турецька компанія Onur Taahhut і техніка, яку вони привезли із собою.

«Мене як мостовика це не тішить, — говорить він. — Хотілося б, щоб це була українська компанія. Але на сьогодні ми повністю розгубили наш мостовий потенціал. Турецька компанія — це сильний партнер».

Запорізький міст дуже важливий, але не єдиний в своєму роді. По сусідству, за 200 км від Запоріжжя, своєї щасливої долі очікує міст у Кременчуці, а інший міст в Олексіївці — це 100 км від Запоріжжя — не став чекати милості від природи і завалився в найбільш підходящий момент, 25 травня 2020 року, якраз тоді, коли на українському ТБ проходив прямий ефір з прес-конференції президента України.

Про те, що Олексіївський міст «стомився», країна дізналася разом з главою держави. Поруч з руїнами моста військові встановили понтонну переправу. А нещасна конструкція готується до свого другого життя. І не тільки вона.

«Близько 70% мостів країни потребують реконструкції або ремонту, — каже Євген Чумаченко, директор департаменту продажів (Україна і країни СНД) АрселорМіттал Кривий Ріг (АМКР). — Ми готові взяти активну участь у цих найважливіших проєктах».

Навели мости

З правого берега Дніпра в Запоріжжі з так званого спального району Бабурка відкривається чудовий краєвид на лівобережну частину міста. Посеред острова Хортиця мальовничі обриви облямовують головну річку країни.

— А де середмістя? — запитує журналіст НВ у Шандиби.

— Ось там, — вказує він пальцем. — Бачите, де димить Запоріжсталь, це і є центр міста.

Стійкий орієнтир. Не помилишся. На правий берег, де проживає не більше чверті населення міста, цей «димохід» справляє набагато менший ековплив.

Тож Запоріжжя могло б розвиватися в бік відносно екологічно чистого простору. Але на шляху прогресу стоїть Дніпр широкий. Його тут можна перетнути лише через вузький двосмуговий міст Преображенського. «Старий міст, — уточнює Шандиба. — По ньому зараз здійснює рух весь транспорт. І вантажний, і легковий. І жодних альтернатив». Ну хіба що є ще не особливо широкий переїзд через Дніпрогес.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Греблю в найближчі кілька років потрібно закривати на реконструкцію, — долучається Кубраков. — Без нового моста це призведе до колапсу».

2022: Цю частину запорізької недобудови з 16-річним стажем Укравтодор обіцяє добудувати протягом найближчих двох років (Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг)
2022: Цю частину запорізької недобудови з 16-річним стажем Укравтодор обіцяє добудувати протягом найближчих двох років / Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг

Крім свого муніципального значення новий запорізький міст важливий для переміщень всієї України з півночі на південь і на схід. Іншими словами, не будувати міст не можна, а будувати дорого. Весь проєкт коштує 12 млрд грн.

Весь запорізький міст — це магістраль безперервного руху протяжністю понад 9 км, що має шість транспортних розв’язок, у складі яких 27 штучних споруд, зокрема два мости з окремими спорудами під коженнапрямок руху.

«Захватки, на якій ми стоїмо, близько 26 м забетонували, — розповідає Шандиба. — Тут 45 тонн арматури».

Потім він рукою вказує на наступний проліт і каже, що там так звані захватки будуть в два рази довше, а значить, знадобиться 200 кубів бетону і майже 90 тонн арматури. Мостовикам це приблизно на тиждень цілодобової роботи.

«Вони сказали, що використовують 90 тонн на тиждень? — перепитує Павло Житникович, старший майстер основної виробничої ділянки дрібносортного стану 250−4 АрселорМіттал Кривий Ріг. — Я можу це зробити за одну годину».

Трудові резерви: Павло Жітніковіч каже, що його цех без праці забезпечить не тільки запорізький, а й всі інші нові мости України високоякісної арматурою (Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг)
Трудові резерви: Павло Жітніковіч каже, що його цех без праці забезпечить не тільки запорізький, а й всі інші нові мости України високоякісної арматурою / Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг

Житникович мовчки обводить рукою свій цех, що в перекладі з мови жесту на мову мовлення означає — «дивіться самі». Десятки тисяч тонн арматури на наших очах змотуються у величезні бухти.

«Я катав арматуру діаметром від 10 до 16 мм, — немов якимось одкровенням з особистого життя ділиться з НВ Житникович. — З модернізацією станів катаю до 32 мм». Що в перекладі з мови цифр на мову літер означає: дуже товста в діаметрі арматура тепер упаковується як нитки в котушки, а котушки — у вагони.

На жаль, скорострільність української металургії йде рука об руку зі згасанням українського будівництва.

«Якби не інфраструктурні проєкти в Україні, падіння будівництва в цілому було б ще більш відчутним», — пояснює Чумаченко.

На Запорізький міст криворіжці вже відвантажили 1,3 тис. тонн арматури, яку в Україні виробляють лише у АМКР, що робить продукт унікальним. Як унікальний і міст, що будується в Запоріжжі.

Шандиба пояснює, що саме та частина споруди, що перекидається через так званий старий Дніпро, має прольоти завдовжки 126 м. «До нас в Україні проліт такої довжини ніхто не перекривав», — наголошує він.

До 2022-го планують добудувати весь міст. Запорізький міст — це тест для всіх: як для будівельників, так і для виробників будматеріалів. Навіть їх доставка — це вже виклик для галузі.

Скелет: Арматурна сітка міцно поєднує всі частини моста, що надважливо для його безпечної експлуатації (Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг)
Скелет: Арматурна сітка міцно поєднує всі частини моста, що надважливо для його безпечної експлуатації / Фото: АрселорМіттал Кривий Ріг

Джеймс Метьюс, директор проєкту з технічного нагляду за будівництвом автотранспортної магістралі через річку Дніпро в місті Запоріжжі iC consulenten, наводить приклад.

Металеві конструкції перекриття моста від 68 до 84 м доставляються на будівельний майданчик з Чорноморського суднобудівного заводу в Миколаєві. Це означає, що до 900 тонн ваги транспортується до зони, розташованої в Кривій бухті, фактично в центрі Запоріжжя. Звідти буксирами до місця призначення.

«Кожна плавуча система транспортується вздовж русла Дніпра приблизно 7 км до місця встановлення», — пояснює він.

Шандиба смакує будівельний бум, коли води Дніпра кипітимвуть від таких ось вантажів. І мрії запорізького мостобудівника мають свої підстави, сумні за сенсом, перспективні за змістом. Практично всі мости і шляхопроводи України побудовані в 1950—1970 роках. Здебільшого вони вичерпали свій ресурс.

«Все потрібно будувати заново або капітально ремонтувати», — каже Шандиба.

«У 2020 році в межах [проєкту] Велике будівництво ми відновили біля 100 мостів, — робить висновок Кубраков. — Наступного року плануємо 350, з них 200 — на місцевих дорогах». Його слова та металургам у вуха.

Показати ще новини
Радіо НВ
X