Воєнний час не зупинив нас: METRO Україна в очікуванні нових перемог у 2023 році

23 грудня 2022, 14:41
Новини компаній
Олена Вдовиченко, Генеральна директорка METRO Україна

Олена Вдовиченко, Генеральна директорка METRO Україна

Генеральна директорка METRO Україна Олена Вдовиченко, розповідає, наскільки складним виявився для компанії 2022 рік, які рішення довелося приймати та що очікує від 2023 року.

Компанія METRO Україна — зразок соціально відповідального бізнесу, який особливо яскраво проявив себе під час повномасштабної війни росії проти України. У перші ж дні команді довелося приймати швидкі та чіткі рішення, адаптуватися, пристосовуватися до змін та обставин, відгукуватися на щоденні виклики і прохання про допомогу, адже під час війни компанія вважає своїм обов’язком допомагати.

Відео дня

В інтерв'ю Олена Вдовиченко зазначила, що найбільше у 2022 році вона пишається командою: «У нас найкрутіша, найзалученіша команда дуже солідарних, людяних, працьовитих і талановитих людей. Я переживаю за кожного. І найстрашніше для мене, коли я знаю, що є приліт, тож поки не зроблю перекличку в команді, нічого іншого не можу робити. Все решта — це просто рішення, які нам щодня доводиться ухвалювати, щоб працювати далі».

Після початку повномасштабного вторгнення компанія METRO Україна різко засудила повномасштабне вторгнення рф на територію України. METRO Україна не згодна із рішенням METRO AG не залишати ринок росії, і робить все, щоб група компаній прийняла остаточне рішення щодо держави, яка здійснила збройну агресію та воєнні злочини проти України.

Чи була компанія METRO Україна готова до повномасштабного вторгнення?

Як і всі великі компанії, ми заздалегідь пропрацювали порядок дій на випадок збройної агресії: евакуація людей, консервація торгівельних центрів тощо. Проте, як і решта бізнесів, ми очікували концентрації військових дій на сході України, але не повномасштабного вторгнення, тому в першу чергу алгоритми дій стосувалися саме сходу. Так, згідно із цим планом протягом трьох тижнів перед вторгненням біля нашого ТЦ у Маріуполі чергували автобуси для евакуації наших працівників і їхніх сімей.

Звичайно, війна стала шоком. Тому алгоритми дій для сходу ми поширили на решту ТЦ по всій Україні. Перші два дні всі наші магазини були зачинені, адже найвищим пріоритетом для компанії є і залишається безпека людей, і потрібен був час, щоб зрозуміти, що відбувається. Тим не менше, ми вирішили відчинятися, адже ми мали виконувати свою гуманітарну місію: годувати людей і надавати допомогу.

Які рішення, прийняті в період після вторгнення, Ви вважаєте правильними

Ми, як компанія, дотримуємося принципу, що команда має бути наділена достатніми повноваженнями, щоб самостійно ухвалювати рішення, а компанія лише визначає цінності, пріоритети та межі. І це дуже допомогло в перші дні вторгнення, коли треба було ухвалювати швидкі рішення на користь клієнтів, команд, місцевих громад. Так, закриваючи ТЦ у Маріуполі, Харкові та Миколаєві, ми всі товари передали військово-цивільній адміністрації на потреби громади. А наш генератор, що належав магазину METRO в Чернігові, працював на потреби місцевої лікарні.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Скільки торгівельних центрів Ви втратили? Чи плануєте відкриття нових?

Компанія управляє 26-ма торговельними центрами в Україні. Наразі, операційна діяльність зі зрозумілих причин не ведеться в Маріуполі, оскільки місто окуповано, в Миколаєві та в двох торгових центрах Харкова, виходячи з міркувань безпеки.

До речі, щодо магазину в Маріуполі, то я не вважаю його втраченим. Ми повернемося до міста і все відбудуємо. Крім того, враховуючи успіхи ЗСУ, ми пам’ятаємо про ТЦ, які ми залишили у 2014 році в Луганській і Донецькій областях та в Криму.

Нашим першочерговим завданням, відповідно до нашої стратегії на ринку України, буде відновити вже наявні ТЦ, а щодо планів на відкриття нових, то ми спостерігатимемо за переміщенням населення, адже дуже багато населених пунктів в Україні зазнали значних руйнувань внаслідок дій рф.

Якою є стратегія компанії METRO Україна на ринку і чи змінилася вона після початку повномасштабної агресії?

Головна наша стратегія розвитку формату багатоканального центру оптової торгівлі, а саме опт для всіх, не змінилася, лише пришвидшились деякі процеси, зокрема діджиталізація. Ми працюємо не тільки в наших торгівельних центрах cash&carry, а і розвиваємо додаткові сервіси: доставка продуктів для HoReCa-клієнтів і послуга e-commerce разом із zakaz.ua. І ми пишаємося, що попри воєнний час нам вдалося зберегти систему потрійного цінника, який дає можливість купувати оптом за вигідною ціною.

Олена Вдовиченко, Генеральна директорка METRO Україна
Фото: Олена Вдовиченко, Генеральна директорка METRO Україна

Яка група клієнтів найбільше зросла у 2022 році: трейдери, HoReCa чи кінцевий споживач?

Основними драйверами у 2022 році стали кінцевий споживач і HoReCa. І якщо на поведінку кінцевого споживача впливають настрої та обставини, як то панічні закупівлі на початку вторгнення чи блекаути наприкінці року, то українська HoReCa — це взагалі героїчні й непереможні люди. Вони витримали два роки ковіду, коли стався перший відтік клієнтів, початок війни, коли вони переналаштувалися і годували військових, ТРО тощо. Зараз вони переживають блекаути. І що ці люди роблять? Вигадали меню при свічках та готують у хоспері. Це дійсно супер героїчно! І коли я своїм колегам в інших METRO-країнах розповідаю про це, вони не можуть повірити, як при такій кількості зовнішніх обставин, що заважають, продовжувати працювати, допомагати своїм гостям, економіці країни і армії!

Чи вплинула війна на розвиток власних торгових марок METRO і як ви плануєте їх розвивати?

Воєнний час не зупинив нас в розвитку наших торгових марок як нових, так і тих, які наші клієнти добре знають. Адже власні торгові марки — це діалог між покупцем і ритейлом про наші цінності.

В розвиток власних торгових марок ми вкладаємо дуже багато ресурсів. І частину з них ми виробляємо локально. Три роки поспіль Україна є країною № 1 серед всіх країн METRO з приросту ВТМ. Війна трохи уповільнила цей процес, але ми не відмовляємося від амбітних цілей. Зараз доля продажів наших власних торгових марок складає 20+%. Наша мета до 2030 року — досягти 45% продажів.

Чи є зараз актуальним поняття оптова торгівля?

Опт зараз актуальніший, ніж за мирних часів. Тому що це можливість купити більше і заплатити менше. А зараз, коли споживацькі спроможності через інфляцію і безробіття знизилися, опт допомагає не тільки кінцевим споживачам, але й професійним клієнтам, які можуть зберігати прибутковість, щоб продовжувати бізнес.

Які можливості та яку підтримку надаєте сектору HoReCa, одній із ключових груп клієнтів?

Для HoReCa-клієнтів в нас створена ціла екосистема. Це не тільки продукти і система потрійного цінника. Це онлайн-замовлення і служба доставки, в яку ми не припинили інвестувати з початком війни, послуги сейлз-менеджерів, фінансова підтримка у вигляді кредитних ліній, можливість реструктуризації заборгованостей, різноманітна комунікаційна, консультаційна підтримка, юридична консультація, допомога промоцією у соцмережах, і зворотний зв’язок, завдяки якому ми коригуємо асортимент.

Наприклад, зараз в нашому асортименті багато попередньо підготовлених продуктів: помитих, почищених, порізаних і подрібнених, оскільки зараз через війну HoReCa обмежені у персоналі, а такий продукт економить не тільки час, а й гроші.

Як компанія METRO допомагає українським захисникам та людям, що постраждали від війни?

Допомога ЗСУ та людям, що постраждали від війни — це один із наших пріоритетів. На це ми щомісячно виділяємо бюджет близько 3,5−4 млн грн. Наш принцип — прагнути допомогти всім, хто цього потребує. Ми допомагаємо військовим частинам ЗСУ, підрозділам ТрО, волонтерським організаціям, лікарням, закладам, що готують для воїнів, а також притулкам для тварин. У період із 24 лютого до 30 листопада ми передали їм приблизно 458 тон продовольчих товарів, 36 тони засобів індивідуальної гігієни й побутової хімії та 27 тон непродовольчих товарів.

І коли звільняються нові території, навіть якщо METRO Україна там не присутня, ми вважаємо своїм обов’язком допомогти. Так, після деокупації Херсону ми передаємо туди гуманітарну допомогу.

Яким ви бачите 2023 рік для компанії і для України?

2023 рік також буде нелегким. Але ж ми багато в чому адаптувались, переналаштувалися, зрозуміли, де можуть бути наші нові ніші. Зараз же я закликаю наших постачальників не перекладати інфляцію, яку переживає країна, на плечі споживачів, а шукати внутрішні ресурси для її компенсації: за рахунок маржинальності, ефективності процесів, відмови від зайвої реклами тощо.

А нашій незламній Україні, яка вражає своїм вмінням дати сама собі раду, бажаю перемоги і вважаю, що у 2023 році вона неодмінно настане. Я дуже хочу, щоб більшість людей повернулася в Україну, бо ми разом маємо її відбудовувати.

Показати ще новини
Радіо NV
X