Майбутнє, яке на нас чекає. Чому без програм сталого розвитку в бізнесу немає перспектив

26 квітня 2020, 11:45
Спецпроект
ESG-принципи ведення бізнесу виходять на перший план (Фото:depositphotos)

ESG-принципи ведення бізнесу виходять на перший план (Фото:depositphotos)

Як екологічні, соціальні та управлінські критерії впливають на сталий розвиток компанії. Що потрібно знати про них вже зараз.

О станні роки великий бізнес значно активніше розвиває програми сталого розвитку і випускає нефінансові звіти. Вони привертають увагу інвесторів нарівні з аналізом доходів, прибутку або EBITDA конкретної компанії. У світовій практиці ESG-принципи ведення бізнесу (ESG — environment, social and governance — екологічна, соціальна та управлінська стійкість) перестали бути просто модним трендом і вже виходять на перший план під час оцінки перспектив і ризиків компаній.

Відео дня

Український бізнес ще на початку цього шляху, він тільки вчиться вибудовувати системні підходи до питань сталого розвитку. Спецпроект «Сталий розвиток. Три важливі критерії» НВ і агрокомпанії Астарта покликаний допомогти розібратися у важливості теми і сприяти зростанню практик ESG в українському бізнес-середовищі.

Історія питання. Коли світ заговорив про сталий розвиток

Н айбільші світові компанії десятиліттями замислюються про те, який спадок ми залишимо своїм нащадкам. Ці ідеї й призвели до появи нових ініціатив, які лягли в основу сталого розвитку. Термін «стійкість» використовувала прем'єр-міністерка Норвегії Ґру Гарлем Брунтланн під час свого виступу в ООН ще у 1987 році. Сталий розвиток тоді вона охарактеризувала як «задоволення поточних потреб без збитку для можливості майбутніх поколінь задовольняти їхні потреби». Після цього його стали використовувати повсюдно — норвезька політикиня здійснювала надзвичайний вплив на думку громадськості. Британська газета The Financial Times у 2004 році помістила Ґру Гарлем Брунтланн на четверте місце рейтингу найвпливовіших європейців за останні 25 років після Іоанна Павла II, Михайла Горбачова й Маргарет Тетчер.

У вересні 2015 року на Саміті ООН затвердили 17 Цілей сталого розвитку, які набули чинності з січня 2016 року. Впродовж п’ятнадцяти років держави з різним рівнем доходу спрямовуватимуть свої зусилля на подолання бідності, боротьбу з нерівністю і на усунення негативного впливу на клімат.

Всі 17 цілей сталого розвитку не є юридично обов’язковими, кожна держава може вибрати для себе пріоритетні завдання або адаптувати їх. Україна, як й інші країни-члени ООН, приєдналася до глобального процесу його забезпечення і розробила власні показники, за якими відстежується, наскільки наша держава виконує поставлені цілі.

У 2020 році Україна вперше звітуватиме про досягнення Цілей сталого розвитку в ООН перед світовою спільнотою. Такі звіти передбачається проводити кожні п’ять років. Він складається з двох частин: урядової (що зроблено на рівні держави) під егідою Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, й приватної (що зроблено бізнесом для досягнення цих цілей), готується Мережею Глобального договору ООН в Україні. У липні можна буде ознайомитися з тим, куди Україна просунулася за п’ять років під час реалізації економічних, екологічних і соціальних цілей.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На трьох китах. Що таке ESG-критерії?

Б ізнес не залишився осторонь від глобальних тенденцій. Сталий розвиток для компаній у всьому світі виходить за рамки захисту навколишнього середовища і стосується всіх складових бізнес-середовища — екологічно, соціальної та управлінської стійкості, які називають ESG-критерії.

Під соціальними і екологічними критеріями мається на увазі робота компанії на благо навколишнього середовища і суспільства. Управлінський критерій — проведення етичної корпоративної політики компанії, тобто відсутність дискримінації за всіма ознаками, відмова від використання дитячої праці й що важливо — робота бізнесу має виключати будь-яку можливість для корупції. ESG-фактори впливають не тільки на імідж компанії, але і на її капіталізацію.

Яскравий приклад — канадська гірничодобувна корпорація і один із лідерів із видобутку золота Barrick Gold (ABX), яка у 2012 році вклала близько $8 млрд у чилійський проект із видобутку золота. Але за рік компанія потрапила у гучний скандал — виявилося, що всі відходи зливалися в річку, воду з якої п’ють місцеві жителі. Barrick Gold оштрафували на $16 млн, а вартість акцій менш ніж за рік знизилася з $42 до $16 за акцію.

У вересні 2015 року компанію Volkswagen звинуватили у підтасовуванні даних про викиди своїх автомобілів. Компанії загрожував штраф, що призвело до падіння вартості акцій автогіганта на 30%. У лютому 2017 року німецький виробник заявив про виплату $4,3 млрд компенсацій через підтасування даних.

«Компанії, які є учасниками Глобального договору ООН, мають найкращі показники порівняно із конкурентами за наступними напрямами: вартість капіталу нижча у 90% випадках; найкращі операційні показники — у 80%; найкраща біржова оцінка у 80%; показник повернення капіталу вищий на 7%», — каже глава правління Глобального договору ООН в Україні Тетяна Сахарук.

Як практики сталого розвитку працюють у світі. П’ять запитань експерту

Бліц-інтерв'ю з експерткою Астарти, директоркою з розвитку бізнесу та зв’язків з інвесторами Юлією Берещенко

Юлія Берещенко

директорка з розвитку бізнесу та зв'язків з інвесторами агрохолдингу Астарта

— Розвиток програм сталого розвитку — це загальносвітовий тренд. На якому етапі розвитку цих програм перебувають українські компанії?

— Всі більш-менш великі українські компанії реалізують програми сталого розвитку, оскільки сьогоднішні умови кредитування від міжнародних банків розвитку (IFC, EBRD, EIB, BSTDB) і банків, що належать міжнародним фінансовим групам (Укрсиб, Райфайзен Банк Аваль, Кредит Ліоне, решта) містять вимоги з ESG (Environment, social and governance). По суті, якщо раніше наявність фінансової звітності за МСФЗ було головною умовою для позичальника, до нього тепер додалися ESG критерії.

Для найбільших компаній, акції або облігації яких котируються на біржі, ESG-політика публікується для ширшого кола інвесторів, піддається аналізу спеціалізованих рейтингових агентств, які також публікують незалежні звіти за емітентами (Sustainalytics, MS, решта) Найбільші кредитно-рейтингові агентства також включили ESG-ризики у свою матрицю кредитного аналізу (наприклад, Moody’s із 2015 р).

— Які переваги отримують компанії, які займаються розвитком програм сталого розвитку?

— Головна перевага — доступ до фінансування, як до боргового, так і до акціонерного. Чим краще дотримуються ESG-практики, тим більші обсяги і дешевша вартість капіталу, що залучається. Чому? Менше ризиків і нижча волатильність прибутку компаній. У фінансовому світі багато хто орієнтується на так званий Sharpe Ratio — співвідношення прибутковості до волатильності, — і чим менший знаменник, тим вищий цей коефіцієнт.

«Варшавська біржа у вересні 2019 створила індекс WIG-ESG, якому слідує фонд NN TFI, який керує 500 млн доларів США. Загалом у світі індустрія ESG-інвестування керує активами на 30 трильйонів доларів США», Юлія Берещенко

Чи справді нефінансову звітність більшості компаній інвестори вивчають так само пильно, як і фінансову? Чому?

Для всіх найбільших керуючих активами у світі ESG-аналіз є обов’язковим, став частиною fiduciary duty. Для допомоги інвесторам рейтингові агентства пишуть незалежні звіти за емітентами. Біржі теж замовляють незалежні рейтинги і створюють індекси, у які включають акції, що мають необхідний мінімальний рейтинг. Наприклад, Варшавська біржа у вересні 2019 створила індекс WIG-ESG, якому слідує фонд NN TFI, який керує $500 млн. Загалом у світі індустрія ESG-інвестування керує активами на 30 трильйонів доларів США!

— На які чинники інвестори звертають увагу під час вивчення нефінансової звітності?

— У кожної індустрії є свої особливості. Наприклад, для агровиробників важливі дані використання водних ресурсів, щодо збереження продуктивності земельних активів, використання хімічних речовин, використання палива технікою і електроенергії на потужностях переробки, консервації біорізноманіття, добробут і здоров’я утримуваних домашніх тварин та ін.

Але є і багато спільних критеріїв для всіх індустрій — корпоративне управління, compliance, добросусідство бізнесу з місцевими громадами, мотивація робочого персоналу, недопущення дискримінації, поширення найкращих ESG-практик на відносини зі своїми постачальниками і клієнтами та ін.

— Скільки часу, за вашими оцінками, потрібно українському бізнесу, щоб розпочати масовий розвиток програм сталого розвитку?

— Розширенню програм сталого розвитку сприятиме масовий розвиток фінансування, особливо кредитування банківським сектором України та інститутами довгострокового інвестування, включаючи пенсійні фонди.

Українські реалії. Хто і як впроваджує принципи сталого розвитку в Україні

В Україні програми сталого розвитку не настільки поширені — деякі компанії тільки починають їх впроваджувати, деякі публікують нефінансові звіти. Передусім цими інструментами користуються підрозділи великих європейських і американських компаній, публічні компанії й ті, хто стежить за інноваціями. Експерти з різних галузей розповіли про свої програми сталого розвитку в Україні.

Віктор Іванчик

засновник і генеральний директор агрохолдингу Астарта

У квітні 2006 року, як раз напередодні IPO, ми провели стратегічну сесію з топ-менеджментом компанії. Тоді ухвалили рішення, що будуватимемо бізнес на принципах чесного ставлення до співробітників, навколишнього середовища, вести свій бізнес, орієнтуючись на найкращі світові практики. Тому постійно реалізуємо проекти в галузі захисту навколишнього середовища, створення гідних умов праці для співробітників. І робитимемо все, щоб українська земля, як головний актив нашого бізнесу, розвивалася і посилювала свій потенціал.

Після підписання Кіотського протоколу про захист навколишнього середовища, про зменшення викиду вуглецю в атмосферу, спільно з фондом Європейського банку реконструкції і розвитку створили проект зі зменшенню викидів вуглецю в атмосферу. До речі, нам одним із небагатьох вдалося продати свої квоти. Тоді ми отримали близько 1,5 млн євро. Компанії довелося інвестувати понад 10 млн євро у технології зі зменшення викидів, енергоефективність, економію інших видів енергоресурсів.

Торік ми випустили свій 10-й нефінансовий звіт про наші зусилля в рамках цих вимог. Це навіть не вимоги, як такі. Це створення прийнятних умов праці для персоналу, ставлення до соціальних комунікацій навколо наших активів, співпраця з місцевими громадами й таке інше. Це захист навколишнього середовища, екологічні вимоги, і це абсолютне неприйняття корупції, боротьба з нею на всіх етапах. Це стало нашою філософією і генетичним кодом нашої компанії.

Азіза Хамідова

експертка КСВ-проектів у EPAM Ukraine

Сталий розвиток — це практики, які дозволяють бізнесу довгостроково функціонувати і водночас створювати необхідні умови для розвитку майбутніх поколінь. Ми розглядаємо такі практики на зрізі фінансових показників компанії та соціального благополуччя людей.

Впровадження першої такої практики, яка з'єднала цілі бізнесу і сприятливий вплив на суспільство, стосується до 2006 року. Тоді стартувала робота освітніх програм EPAM University Programs. Молодь отримала можливість якісно навчатися на базі компанії й надалі приєднуватися до реальних проектів. Бізнес, натомість, отримав доступ до талановитих спеціалістів, що вкрай важливо для ІТ-галузі, що динамічно розвивається. Головним результатом впровадження цієї практики ми вважаємо якісний показник — тисячі молодих українців стали конкурентними на міжнародному ринку праці.

Компанія EPAM Україна системно займається питанням впровадження практик сталого розвитку з 2017 року. Саме у цей час сформували відділ із корпоративної соціальної відповідальності, який зайнявся упорядкуванням усіх існуючих ініціатив для досягнення економічних, соціальних та екологічних цілей.

Основні КСВ напрямки в EPAM Україна: екологія, освіта, підтримка ініціатив місцевих громад. Наші фахівці як волонтери реалізовують екологічні інновації всередині компанії, діляться досвідом із іншими (наприклад, як влаштувати у себе «зелений офіс») й активні у громадському еко житті. Потужність волонтерського руху виявляється в освітніх ініціативах, де наші інженери навчають дітей шкільного віку основам програмування в проектах eKids, JoinIT, які охоплюють і дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.

У плануванні та підтримці соціальних ініціатив ми орієнтуємося на Мету сталого розвитку Глобального договору ООН. Сьогодні бізнес є невід'ємною частиною глобальної екосистеми.

Олександр Шевченко

директор з корпоративних комунікацій корпорації Біосфера

Ми живемо в епоху, коли компаніям важливо виходити за рамки несистемних благодійних проектів і розглядати свої соціальні ініціативи як дії, спрямовані на планомірні якісні зміни на краще для всієї спільноти. Як відомо, практики сталого розвитку, прийняті ООН, базуються на трьох фундаментах: економічному, екологічному та соціальному. У цьому відношенні «Біосфера» в рамках довгострокової стратегії сталого розвитку в усіх країнах присутності сповідує два основні підходи.

Виховання культури поводження зі сміттям як із ресурсом є наріжним каменем екологічної відповідальності та економічної ефективності корпорації.

Біосфера переробляє 100% відходів свого виробництва поліетилену і використовує рециклінговий ресурс (гранули вторинного поліетилену) у виробництві всіх пакетів для сміття Фрекен БОК і PRO service.

«Ми живемо в епоху, коли компаніям важливо виходити за рамки несистемних благодійних проектів і розглядати свої соціальні ініціативи як дії, спрямовані на планомірні якісні зміни на краще для всієї спільноти», — Олександр Шевченко

Понад 10 років тому Біосфера впровадила систему вертикальної інтеграції: ми стали використовувати рециклінгову сировину під час виробництва пакетів для сміття «Фрекен БОК». У 2014 році в місті Фастів під Києвом відкрили наш власний рециклінговий завод Полігрін, який зараз є найбільшим у країні і переробляє понад 800 тонн поліетилену щомісяця. Велика частина переробленої на заводі гранули використовується у виробництві пакетів для сміття. Наступним кроком у зміцненні стратегії створення стійкішої продукції стало виробництво пакетів для сміття з біорозкладних полімерів.

З погляду соціальної відповідальності Біосфера має низку системних програм підтримки дітей: волонтери корпорації регулярно відвідують дитячі центри, співробітники під час корпоративних заходів беруть участь у зборах коштів на імпланти дітям із вадами слуху в рамках акції «Почуй турботу», а в рамках «Марафону добра» корпорація передала понад 100 тис. упаковок вологих серветок дитячим будинкам у всій країні.

Ми бачимо, що змінюється споживач, змінюються його звички і уподобання. Сьогодні так зване покоління Z дивиться не тільки на продукт, а й на ті цінності, які декларує виробник. За дослідженням Nielsen, 77% споживачів готові переплачувати за товари компанії, чиї цінності сталого розвитку вони поділяють. Ці зміни стосуються не тільки кінцевого споживача, але і співробітників, клієнтів, партнерів та інвесторів. Так, на економічному форумі в Давосі представник Morgan Stanley заявив, що інтерес інвесторів до сталого інвестування виріс з 71% в 2015 році до 75% у 2017-му.

Як впровадити ESG-практики в компанії

7 важливих кроків, які рекомендує здійснити керуюча партнерка AVG Аліна Соколенко

Аліна Соколенко

керуюча партнерка AVG

1. Оцінити існуючий стан — провести аудит всіх бізнес-процесів, який включає, але водночас не обмежує фінансові, соціальні, екологічні та найважливіше — управлінські складові.

2. Визначити бажаний стан на певний термін, якою буде місія компанії з огляду на нові невідомі. Визначити стратегію розвитку компанії: нові інвестиції, диверсифікація бізнесу, масштабування, розміщення на біржі, залучення нових інвесторів.

3. Визначити стратегію ESG, враховуючи зовнішні й внутрішні ресурси. Найчастіше використовуються принципи Демінга для формування стратегій розвитку (PLAN-DO-CHECK-ACT).

4. Розробити плани впровадження стратегії і визначити KPI. Одним із найкращих є метод Хосин канри, мета якого — інтеграція стратегічних цілей у реальні поліпшення операційної діяльності компанії на всіх її рівнях.

5. Вибрати свій стандарт звітності. Існує ціла низка звітностей, такі як Глобальна ініціатива звітності (GRI) та Цілі сталого розвитку. Деякі можуть бути тематичними, наприклад, Міжнародна організація за стандартами (ISO). Також існує, наприклад, спеціальна група з фінансових розкриття, пов’язаних із кліматом (TCFD), яка характерна для змін клімату та ін. Стандарт звітності залежатиме від п. 2, а саме від бажаного стану компанії.

6. Забезпечити процедуру збору звітних даних і прозорість відкриття інформації. Необхідно розробити послідовну і контрольовану політику щодо кількісного визначення та звітності метрик, орієнтованих на цілі.

Вирівняти показники, які публікуються офіційно з тими, якими користується керівництво для ведення бізнесу.

Важливо використовувати показники SMART (конкретні, вимірювані, досяжні, реалістичні, тимчасові шкали), що дозволяє забезпечувати просту основу для демонстрації прогресу і вдосконалення. Це також можна використати для узгодження фактичного управління та діяльності бізнесу з цілями ESG.

7. Повторіть процес у наступному році. З кожним роком все більше компаній використовують ESG підхід. Понад 85 бірж використовують ці метрики, а 17 із них визначили їх обов’язковими для лістингу компанії. Зараз оцінка компанії базується не тільки на фінансових показниках, а на комплексі ухвалених рішень, що вказує на її стабільність, репутацію і надійність у майбутньому.

Показати ще новини
Радіо NV
X