Не до карантину. Як працює єдиний на Азовському морі судноремонтний завод — репортаж НВ

10 квітня 2020, 07:50
НВ Преміум
Автор: Артем Ільїн

Азовський судноремонтний завод — багатопрофільне підприємство в Маріуполі. Журналіст НВ Бізнес побував на СРЗ, щоб дізнатися як працює бізнес, для якого зупинка на карантин означає загибель

НВ Бізнес продовжує серію матеріалів про те, як працює українська промисловість в умовах карантину, пандемії та початку глобальної рецесії. У цехах Азовського судноремонтного заводу (Маріуполь) виробляють машинобудівну продукцію, роблять сталеві виливки і ремонтують морські судна, а на причалах перевантажують зерно і метал. Топ-менеджмент підприємства не надто переймається поточною кризою, оскільки просто не працював у простих безкризових умовах. У 2003 році Фонд державного майна (ФДМ) України передав цілісний майновий комплекс (ЦМК, який включає будівлі, споруди, обладнання, морські причали та інше майно) підприємства в оренду ТОВ СРЗ, основним власником якого є дружина колишнього президента групи Азовмаш Олександра Савчука.

Відео дня

У 2016 році договір оренди закінчився. Однак через бойові дії на Донбасі, які в той час називалися антитерористичною операцією (АТО), та інші спірні моменти Фонд і орендар не змогли домовитися про продовження договору. Досі підприємство перебуває в підвішеному стані. Формального орендаря немає. У 2018 році ФДМ навіть створив державне підприємство Азовський судноремонтний завод, щоб повернути майно. Але повернути комплекс у власність держави без втрати працездатності заводу не вдається. Крім того, між СРЗ і Фондом держмайна вже кілька років тривають суди.

Підприємству не можна зупинятися, незважаючи на перераховані складнощі, періодичні проблеми клієнтів-судновласників у захопленій Росією Керченській протоці, зміна вантажних потоків замовників і навіть карантин. Від роботи СРЗ тим чи іншим чином залежить близько 1000 осіб.

Крім того, у приватних замовників є свобода вибору: де ремонтувати судна і яким маршрутом експортувати свої товари — жорстку конкуренцію ніхто не відміняв. Ненадовго зупинишся і твої клієнти вже співпрацюють з портами і заводами на Чорному морі. У державних судновласників зворотна ситуація: вони можуть ремонтувати і обслуговувати свій азовський флот тільки в акваторії Азовського моря. Адже криза в Керченській протоці восени 2018 року наочно показала, чим може закінчитися спроба провести через неї українські кораблі і судна, що належать державі.

Як підприємство залучає і які зараз виконує замовлення в цьому віддаленому від великого судноплавства куточку Азовського моря?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X