Як уряд пропонує регулювати ринок тютюну

10 грудня 2020, 20:14
Спецпроект
Depositphotos

Depositphotos

Кабінет Міністрів ініціює створення Національного оператора на ринку тютюнових виробів. Цей крок призведе до скорочення тіньового ринку та додатково принесе в бюджет 15 млрд грн

До кінця наступного року в Україні почне працювати Національний оператор на ринку тютюнових виробів. Його поява — це ініціатива Міністерства економіки, яку підтримав Кабінет Міністрів. «Тютюновий оператор буде створений для боротьби з ухиленням від сплати податків, контрабандою і контрафактом», — відзначили в Кабміні. Економічний експерт Кирило Сазонов схвалює ініціативу уряду: Національний оператор дійсно дозволить вивести з тіні частину нелегального ринку тютюну і принесе в бюджет більше 15 млрд грн. За таким же принципом дистрибуція тютюну успішно працює в Італії, Іспанії, Швеції та ін.

Відео дня

Ініціатива уряду

Кабінет Міністрів опублікував постанову про створення Національного оператора на ринку тютюнових виробів у вересні. Над цим документом працювало Міністерство економіки спільно з Міністерством фінансів. Планується, що оператор почне роботу до кінця наступного року і буде надавати логістично-інформаційні послуги учасникам ринку і державі. Ще одне його завдання — моніторити виконання Україною зобов’язань в межах Угоди про асоціацію з ЄС, тобто контролювати оборот тютюнових виробів.

«Зараз Філіп Морріс оцінює можливі наслідки Постанови № 840 для нашого бізнесу. Ми розуміємо, що Постанова є швидше „рамковим“ документом і регуляторних актів з деталями щодо його впровадження слід очікувати пізніше. Ми будемо стежити за цим процесом і вживати необхідних заходів відповідно до законодавства», — каже директор із зовнішніх зв’язків Філіп Морріс Україна Наталія Бондаренко.

До кінця наступного року в Україні почне працювати Національний оператор на ринку тютюнових виробів.

Постанова Кабінету Міністрів дозволить закласти фундамент для реалізації проєкту державно-приватного партнерства, головна мета якого — залучити інвестиції і впровадити систему відстеження руху тютюнової продукції від виробника до роздрібного торговця (Track & trace). Тютюновий оператор зможе ефективно боротися з ухиленням від сплати податків (ПДВ, роздрібний акциз), контрабандою і контрафактом, йдеться в повідомленні уряду.

Тіньовий ринок тютюну дійсно зростає, кажуть експерти. У серпні частка нелегальної продукції в Україні склала 6,9% від загального споживання, сказано в дослідженні Kantar TNS.

«У 2020 році ми спостерігаємо не тільки найбільший за останні 6 років рівень контрафакту, а також його стійке зростання», — зазначила експерт Kantar Тетяна Свердлик. Ще чотири роки тому в тіні перебувало всього 1% ринку. Через зростання нелегальної продукції, в 2020 році бюджет може недоотримати, як мінімум, 5 млрд грн податків. Правоохоронним органам не вистачає сил для боротьби з нелегальним ринком, автоматизована система контролю Track&Trace — не запроваджена, а криміналізація контрабанди підакцизними групами товарів, ввести яку останні роки просять експерти, поки не прийнята.

Depositphotos
Фото: Depositphotos

Ще одна проблема — складнощі з адмініструванням роздрібного податку. Торгові точки повинні перераховувати до місцевих бюджетів 5% від вартості тютюнових виробів, але не всі з них слідують букві закону. Розрахунки Федерації роботодавців України, які були зроблені на основі даних Державної фіскальної служби України та Державної служби статистики, свідчать про те, що в 2015 році роздрібний акциз з тютюнових виробів сплачувався в 71% випадків, а в 2018 році — тільки в 55%.

Керівник FMCG напряму Європейської бізнес асоціації (ЄБА) Христина Лініченко каже, що бюджет не отримує до 40% від запланованих надходжень, а це близько 2 млрд грн щорічно.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Попутно державний бюджет втрачає і через несплату ПДВ. За даними Державної податкової служби України, схема прикриття «скручування» ПДВ відбувається при продажу сигарет за готівку. Виробники постачають тютюнові вироби в три основні канали збуту, після чого вони розходяться на різних суб'єктів — де й відбувається «скручування» ПДВ.

Через несплату податків бюджет втрачає близько 7−8 млрд грн щорічно. Роздрібний акциз «б'є» по держскарбниці ще на 2 млрд грн, а втрати від нелегальної торгівлі обчислюються 5−6 млрд грн. Разом за рахунок сірих схем держава на рівні оптовиків і роздрібної торгівлі втрачає 15−17 млрд грн щорічно, сказано в підрахунках РБК-Україна.

Depositphotos
Фото: Depositphotos

Досвід країн ЄС

В Україні діє змішана система дистрибуції тютюнових виробів. У виробників — компаній Philip Morris, British American Tobacco, JTI, «Імперіал Тобакко» немає своєї системи продажів. Приблизно 55% тютюнових виробів вони продають найбільшому в Україні дистриб’ютору — компанії «Тедіс-Україна», яка обслуговує понад 45 тис. торгових точок по всій країні.

Ще 30% тютюнових виробів у них викуповують торгові мережі, такі як АТБ, корпорація Fozzy Group («Фора», «Сільпо», Fozzy C&C), Novus та ін. Решта 15% ринку припадають на оптові компанії — в Україні видано близько 115 ліцензій на торгівлю тютюновими виробами. Керуючий партнер юридичної компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець вважає, що така велика кількість контрагентів якраз і може призводити до зростання нелегального ринку і ухилення від сплати податків. Державні органи не встигають контролювати роботу всіх оптових компаній, деякі з яких можуть працювати фіктивно. Єдиний оператор міг би вирішити цю проблему, каже Ростислав Кравець.

Depositphotos
Фото: Depositphotos

Претендентів на роль Національного оператора— багато. «Виграти конкурс зможе компанія, у якої вже є необхідна для ефективної роботи інфраструктура і готовність інвестувати в розвиток. У виробників тютюнових виробів високі вимоги до дистриб’ютора — від можливості якісно обслуговувати десятки тисяч торгових точок по всій країні, готовності відстежувати, куди поставляється товар і чи не придбавають його контрабандисти для нелегального продажу в країни ЄС, — до прозорої роботи», — розповідає представник компанії — виробника тютюнової продукції, який побажав залишитися неназваним.

ЗМІ писали, що за 2017−2018 рік місцеві бюджети втратили на «тютюнових схематозах» близько 30 млрд грн, нагадує економічний експерт Кирило Сазонов. За його словами, це серйозна сума, яка істотно могла б зміцнити держскарбницю. «Так, експерти оцінюють поповнення бюджету до 15 млрд на рік за рахунок виведення частини обороту з тіні. Такі суми зовсім не завадять в кризу: можна і економіку підтримати і борг зовнішнім кредиторам заплатити, і карантинні заходи забезпечити в зв’язку з можливою хвилею ковід-19», — каже він.

Для легального ринку рішення Кабміну про створення єдиного оператора — тільки в плюс, каже Кирило Сазонов. Тому що ставить усіх у рівні умови і ухилятися від податків, гратися з контрабандою стане складно. Чесна конкуренція — це завжди правильно. «Але, звичайно, далеко не всіх вона радує. Не секрет, що втрати держави від схем на тютюновому ринку обчислюються мільярдами», — додає він.

Монодистрибуція — поширена практика в країнах ЄС. Приблизно в 300 тис. торгових точок в Іспанії, Франції, Італії та Португалії сигарети, сигари, тютюн для самокруток доставляє одна компанія — Logista Group. Вона також надає логістичні послуги в Польщі через свою дочірню компанію Logista Polska. «Компанія надає виробникам і точкам продажу повний сервіс, дозволяє виробникам відстежувати продукцію по всьому ланцюжку поставок, а також надає клієнтам інформацію в реальному часі про продажі їхніх товарів і обсяги запасів», — йдеться в повідомленні Logista. Оператор надає і додаткові послуги — консолідує акциз від роздрібних точок і передає його в Міністерство фінансів Франції і Міністерство фінансів Італії.

В Угорщині, Японії, Китаї і Бразилії поставками тютюнових виробів займаються держмонополії. Швеція — один зі співвласників найбільшої в Північній Європі дистриб’юторської компанії SMD. Якщо до Національного оператору на ринку тютюнових виробів уряд пред’явить такі ж вимоги, як і в країнах ЄС, то від цього виграють усі сторони — виробники, споживачі та державний бюджет.

Показати ще новини
Радіо NV
X