Росія, війна і транзит газу: чому великі холдинги не зацікавлені у виробництві труб для нафто- і газопроводів в Україні

8 листопада 2019, 14:15
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Автор: Артем Ільїн

Скорочення експорту, війна на Донбасі і загроза втрати транзиту газу — причини, через які великий бізнес не хоче випускати труби великого діаметру. Це дає можливість малим виробникам.

Січень 2020 року може стати ключовим місяцем в долі української газотранспортної системи (ГТС). Росія або продовжить транзит газу територією України, або повністю перекине обсяги транспортування блакитного палива на магістральні газопроводи, розташовані за межами нашої країни.

Відео дня

У будь-якому випадку перед керівництвом компаній, що відповідають за тисячі кілометрів газопроводів, залишиться питання їх обслуговування та модернізації. Зокрема, заміни зношених труб великого діаметру (ТВД). Але ці замовлення вже не будуть цікаві великим промисловим групам на кшталт Метінвесту Ріната Ахметова і Вадима Новінського або Інтерпайпу Віктора Пінчука.

НВ Бізнес з’ясовував які українські компанії і в яких обсягах сьогодні закуповують таку продукцію. І хто може стати її основним постачальником.

Ремонт магістрального газопроводу Укртрансгаз (Фото: Укртрансгаз)
Ремонт магістрального газопроводу Укртрансгаз / Фото: Укртрансгаз

Що таке ТВД

Труби великого діаметру — це зварені труби, які виробляються з плоского сталевого прокату.

В інформаційному агентстві «Метал Експерт» (Дніпро) пояснили НВ Бізнес, що ринок ТБД можна розділити на три великі сегменти. Перший — магістральний трубопровідний транспорт. «Це труби діаметром від 720 мм до 1420 мм. До них відноситься мережа існуючих трубопроводів високого тиску, якими управляють компанії Укртранснафта і Укртрансгаз. Тут найвищі вимоги до продукту», — розповідає Олег Колот, аналітик трубного ринку агентства «Метал Експерт».

Другий сегмент — трубопроводи низького тиску, в яких використовуються зварні труби діаметром від 530 мм до 1020 мм. Це, наприклад, розподільні газопроводи, в яких тиск не перевищує 15 атм.

Третій сегмент — це теплоенергетика (паропроводи та ін.).

Окремо варто згадати про зварні труби великого діаметра, які використовуються в будівництві як опори, паль. А також в промисловості, наприклад, для транспортування залізорудної сировини на гірничо-збагачувальних комбінатах (ГЗК).

Головний споживач

В Україні вже давно не будували нових магістральних трубопроводів. Однак по території нашої країни проходить кілька великих артерій для транспортування газу, нафти та нафтопродуктів, які потрібно ремонтувати і модернізувати.

Газотранспортною мережею сьогодні управляє «Укртрансгаз» (УТГ), нафтовою — «Укртранснафта» (УТН). Обидві компанії - «дочки» НАК «Нафтогаз України». З наступного року запрацює новий оператор ГТС, який буде підпорядковано Міністерству фінансів України. Нафтопродукти, а точніше дизельне паливо, поставляється в Україну по трубі, що належить приватному ТОВ «ПрикарпатЗахідтранс».

Довжина трубопроводу «ПрикарпатЗахідтранс» перевищує 820 км. В управлінні УТН, яка була створена в 2001 році на базі ДАТ «Магістральні нафтопроводи «Дружба» і ДАТ «Придніпровські магістральні нафтопроводи», нафтопроводи загальною довжиною одну нитку) 4757 км діаметром до 1220 мм. Загальна довжина газопроводів УТГ — 39,93 тис. км, у тому числі 22,2 тис. км — магістральних.

Всі ці компанії сьогодні не ведуть нового будівництва, закуповують труби тільки для ремонтів.

Харцизький ТЗ міг виробляти до 1 млн ТВД на рік (Фото: Метінвест)
Харцизький ТЗ міг виробляти до 1 млн ТВД на рік / Фото: Метінвест

Виробник

Найбільшим українським виробником труб великого діаметра для магістральних газопроводів довгі роки був Харцизький трубний завод (ХТЗ, Донецька область). З початку 2000-х років він належав бізнесменові Рінату Ахметову. Тут з плоского прокату українських меткомбінатів могли щорічно виробляти до 1 млн тонн ТВД, які використовувалися на всьому пострадянському просторі.

У 1990-х роках основним споживачем ХТЗ були нафтовики і газовики Російської Федерації. Однак в середині 2000-х наші північні сусіди прийняли рішення про будівництво власних потужностей з виробництва труб для магістральних газопроводів: від плоского прокату до ТБД. На початку 2010-х Харцизьк повністю залишився без російських замовлень. Але це було ще не найголовніше випробування для підприємства.

У 2014 році ХТЗ опинився на окупованій частині Донецької області. А навесні 2017-го після початку транспортної блокади окремих регіонів Донбасу, був «націоналізований» владою невизнаної «ДНР». Група Метінвест заявила про втрату контролю над активами заводу. За деякими даними підприємство зараз випускає невеликі обсяги труб, але на територію України вони не надходять.

Ще одним помітним постачальником зварних труб великого діаметру на пострадянський ринок раніше був Новомосковський ТЗ (Дніпропетровська обл.) Промислової групи «Інтерпайп» (Дніпро). Однак зараз його обладнання з виробництва ТВД законсервовано, відновлювати їх випуск тут поки не планують. «Ми не розглядаємо себе учасниками ринку ТВД. Що стосується можливостей нашої лінії, то вона виробляє специфічний типорозмір, мало затребуваний на внутрішньому ринку — це труби діаметром 1020 мм. Раніше великі обсяги відвантажували в Туркменістан, але зараз там проблеми з фінансуванням», — розповів в цьому році журналу «Метал-Кур'єр» Денис Морозов, директор з економіки та фінансів «Інтерпайп».

У коментарі НВ Бізнес він додав, що на ринку ТВД сама ходова труба — це діаметр 1420 мм. «Наш цех такого не робив ніколи», — сказав Морозов, уточнивши, що «Інтерпайпу» цікаві сегменти, які можуть забезпечити великий попит.

Можливо, тому що великі гравці не йдуть в цю нішу, в останні роки в Україні почали з’являтися малі виробники труб великого діаметру. Серед них ТОВ «ЗСП» (Дніпро), ТОВ «Укрспецконструкція» (Кривий Ріг), група компаній «Паритет» (Дніпро, зараз розвиває бренд «Український трубний завод») і деякі інші. За даними «Метал Експерт» зараз в Україні 5 таких заводів, три з яких розташовані в Дніпрі.

Майже всі вони концентруються на випуску труб для ЖКГ і промисловості. Виняток — «ЗСП», який почав виконувати замовлення для ремонту нафто- і газопроводів.

Скільки труб виробляють ці заводи? Однозначної відповіді немає. У Групі Метінвест, яка є єдиним в Україні виробником плоского прокату, не змогли відповісти НВ Бізнес про обсяг поставок листа на адресу трубних компаній. За їх словами, один і той же вид плоского прокату може використовуватися не тільки для ТВД, але і для іншої продукції.

Плоский прокат для зварних труб виробляють в Україні (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Плоский прокат для зварних труб виробляють в Україні / Фото: Артем Ільїн / НВ

Також на українському ринку присутній імпорт


Також на українському ринку є імпорт. Основні постачальники — заводи Румунії, Туреччини та Росії.

За даними «Метал Експерт», в 2016—2018 рр. в Україну було завезено 3159 тонн ТВД для магістральних газопроводів високого тиску.

Імпорт труб великого діаметру в Україну (Фото: НВ Бізнес)
Імпорт труб великого діаметру в Україну / Фото: НВ Бізнес

Обсяги ринку

За словами Дениса Морозова, загальна потреба українського ринку в трубах великого діаметру для магістральних трубопроводів зараз становить кілька тисяч тонн в рік.

Для порівняння, в США і Росії щорічно споживається 1−1,5 млн тонн і 2,5 млн тонн ТВД, відповідно.

У Укртрансгазі розповіли НВ Бізнес, що в 2017—2019 рр. вони придбали 4225 тонн труб великого діаметру. Потреба на 2020 рік становить 1630 тонн. Компанія переважно купує труби діаметром 530 мм і 1020 мм, які використовуються для ремонтів.

«Ринок труб в Україні - вузькоспеціалізований. На ньому присутня невелика кількість постачальників. „Укртрансгаз“ намагається залучити до торгів всіх українських постачальників труб, а також іноземних постачальників. Всі закупівлі труб для УТГ відбуваються через платформу відкритих торгів Prozorro», — розповіли в прес-службі УТГ, не назвавши виробників цих труб.

В «Укртранснафті» не відповіли на запит НВ Бізнес до публікаціїї статті. Однак в системі Prozorro є кілька тендерів компанії по закупівлі ТВД. Так, в листопаді 2018 року УТН закупила труби на 566 млн грн. Переможцями стали «Інтерпайп», «ЗСП» і ТД «Тубоізолкомплект», яке постачає продукцію турецького виробника Umran Celik Boru Sanayii AS.

Також проводить ремонтні роботи «ПрикарпатЗахідтранс». За даними НВ Бізнес, компанія закуповує для цих робіт імпортні труби.

При виборі постачальника труб в УТГ звертають увагу на такі параметри, як клас міцності, марка стали, наявність антикорозійного покриття і час гідравлічного випробування.

Олег Колот додає, що виробники труб, які використовуються в трубопроводах високого тиску, в обов’язковому порядку повинні забезпечити операцію експандування, під час якої відбувається зміцнення труб і надання їм правильної форми. В Україні такий виробничий етап був тільки на ХТЗ.

Найбільший попит зараз забезпечують інші ринкові сегменти

Все це веде до того, що найбільший попит зараз забезпечують інші ринкові сегменти. «Наш основний споживач — це ГЗК, де по трубах великого діаметру транспортується залізорудна сировина у вигляді пульпи. Також ми поставляємо труби для ЖКГ (теплові мережі, водопроводи і каналізація) і промисловим підприємствам України. Але магістральні нафто- і газопроводи — це найбажаніший сегмент для всіх трубників», — розповідає Сергій Мітусов, генеральний директор «ЗСП», який в нинішньому році виконав перше замовлення для «Укртранснафти».

Генеральний директор ТОВ ЗСП Сергій Мітусов показує готові труби великого діаметра (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Генеральний директор ТОВ ЗСП Сергій Мітусов показує готові труби великого діаметра / Фото: Артем Ільїн / НВ

Перспективи споживання

Чи зростатиме попит на труби великого діаметра в Україні? Нафтопроводи і нафтопродуктопроводи швидше за все будуть працювати в існуючому форматі. Головний обмежуючий фактор для модернізації магістральних газопроводів — це перспективи розвитку української газотранспортної системи в цілому. Адже вони були вельми туманними і без складнощів з «Газпромом».

Крім того, за останні роки істотно змінився підхід до визначення терміну служби магістральних газо- і нафтопроводів. «Формально є терміни роботи трубопроводів, після закінчення яких була потрібна заміна. Гарантійний — 15 років. Граничний — 30 років. Але зараз система працює інакше. Наприклад, є діагностичне обладнання, яке дозволяє дистанційно вивчити стан трубопроводів. В газопроводах немає агресивного середовища, яке могло б призвести до інтенсивної корозії. Тому термін служби після такої діагностики часто продовжується, наприклад, на 10 років», — пояснює Олег Колот з «Метал Експерт».

Але не тільки це обмежує попит на ТВД в Україні. А, отже, і інвестиції в їх виробництво.

«В Україні сьогодні немає концепції ремонту газотранспортної системи. Тому інвестувати в розвиток виробництва ТВД поки не має сенсу. Якщо буде попит в десятки тисяч тонн кілька років поспіль, то ми будемо готові порахувати бізнес-план і почати інвестиції», — резюмує Денис Морозов з «Інтерпайп».

А якщо зникне транзит газу, то виникає більш складне питання: модернізувати або демонтувати існуючі газопроводи. Швидше за все, що почнеться оптимізація української ГТС. Тим більше, що її оператор з нового року буде підкорятися Міністерству фінансів України, яке не любить витрачати зайві гроші.

Попит на ТВД також скоротиться. І забезпечувати його будуть імпортери і малі українські виробники.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X