Кожен водій має знати: що принесе реформа ринку таксі

Максимально простий доступ до професії (Фото:depositphotos)
Бути за кермом чи в пасажирському кріслі — вибір, з яким стикаються багато жителів великих міст. А з транспортною проблемою стикаються всі мегаполіси світу: по обмеженій території постійно переміщаються сотні тисяч людей. Найчастіше впорядкувати ці потоки і уникнути заторів і хаосу непросто.
Одним з рішень цього питання в Україні повинна стати розроблена експертами Офіса ефективного регулювання BRDO разом з бізнесом реформа таксі. Втім, важлива вона не тільки для компаній-перевізників або онлайн-сервісів, а й для самих водіїв. Пояснюємо, чому.
Що змінюється
Основне нововведення, запропоноване розробниками законопроекту, — це пропозиція скасувати обов’язкове отримання ліцензії для таксі та перевезень на замовлення. Ліцензування давно показало свою неефективність: через складну процедуру отримання дозволу і високе податкове навантаження ринок, по суті, перебуває в тіні. Зміни покликані зробити процедуру легалізації простою і дешевою, щоб легальний водій таксі був конкурентоспроможним у порівнянні з нелегалом, а значить, галузь сама стала прозорою і працювала легально.
«Трансформація міського транспорту неминуча, але тільки від нас залежить, чи стане Україна її піонером», — зазначає керівник з розвитку Uber в країнах Центральної та Східної Європи Георгій Соколянський. Він упевнений, що автомобілі стануть транспортом спільного використання — вигідніше буде «ділитися» машиною. Як, наприклад, при спільних поїздках: скажімо, у вас є свій автомобіль і по дорозі на роботу з ранку ви підвозите кількох сусідів. Так ви компенсуєте частину витрат на бензин, сусіди економлять час і отримують якісний транспорт, а місто економить місце на стоянках, дорогах і отримує менше вихлопу в повітря.
На розширення опцій для шоферів і спрямована ініціатива, яка розроблена експертами BRDO, Асоціації відповідальних перевізників.. До єдиного нинішнього юридичного поняття «автомобільний перевізник» (а зараз — це обов’язкова ліцензія, плюс відкритий ФОП або юридична особа) пропонується додати ще два. А саме: автомобільний «індивідуальний перевізник» і «самозайнятий перевізник».

Сам собі господар
«Я ніколи не хотів морочитися з отриманням ліцензії. Це стільки папірців, а вихлопу в результаті нуль», — говорить 53-річний таксист з 20-річним стажем Валерій, паркуючи свій автомобіль на стоянці недалеко від Дарницької площі. Він — один з багатьох «тіньових» учасників ринку таксі. Втім, на пропозиції реформи Валерій дивиться з оптимізмом.
«Якщо це і правда буде так легко, як обіцяють, то чому ні?», — додає він. Розроблений законопроект пропонує для нової категорії «індивідуальних перевізників» максимально простий доступ до професії. Йдеться про єдиний дозвіл автомобільного індивідуального перевізника, який творці документа охрестили «токеном». Його пропонують купувати на місяць або рік. Очікується, що ціна річного токена складе одну мінімальну зарплату. Валерій зазначає, що для нього ця сума цілком посильна, хоча таксувати останнім часом він став менше: допомагає родині сина з онуком.

У разі прийняття документа індивідуальним таксистам буде достатньо мати з собою посвідчення водія, техпаспорт, медичну довідку, страховку і сервісну книжку. Для популярних онлайн-сервісів для зв’язку водіїв і пасажирів, таких як Uber, Uklon або Bolt, передбачена опція електронного договору про надання послуги.
Для тих водіїв, у кого є ФОП (або готовність його відкрити), вихід на легальний ринок таксі також повинен стати простіше. Досить буде відправити регулятору — Укртрансбезпеці — відповідне повідомлення замість отримання ліцензії.
Пасажири — в безпеці
Передбачається, що «фізичний носій» дозволу таксиста може виглядати як наліпка на машині. На ньому ж повинні вказати реєстраційні дані водія. Так пасажир знатиме, хто його везе, а інформацію може перевірити будь-хто у відкритому електронному реєстрі. Відповідно, в разі неприємних ситуацій з цими даними пасажир зможе звернутися або до організатора перевезень, або прямо в поліцію. Оскільки кожен шофер таксі буде зареєстрований в державній базі, при форс-мажорі знайти його не виявиться проблемою.
Наявність реєстру надалі істотно підвищить безпеку і якість перевезень, адже наявність достовірної та доступної інформації про водія призведе до того, що служби таксі перестануть працювати з водіями, у яких поганий рейтинг чи багато ДТП. Крім того, це позбавить ринок від водіїв з кримінальним минулим.
Втім, деякі сервіси вже пропонують своїм пасажирам чимало опцій для безпеки. Наприклад, популярний в Україні Uber в своєму додатку дозволяє відстеження поїздки довіреними особами, наприклад, рідними або друзями. У ньому є й «тривожна кнопка» на випадок надзвичайної ситуації. А система рейтингів дозволяє відключати від сервісу водіїв, які скомпрометували себе некоректною поведінкою щодо пасажирів.