Глобальна трансформація бізнесу. Як Кодекс бізнес-партнера дозволить вивести співпрацю з МХП на новий рівень - фото
Спецпроект

Глобальна трансформація бізнесу. Як Кодекс бізнес-партнера дозволить вивести співпрацю з МХП на новий рівень

6 березня 2021, 18:00


МХП розробив і презентував Кодекс бізнес-партнера. Дмитро Пташник та Олена Коновалова розповіли, чому виникла необхідність у цьому документі, які цінності компанія хотіла б розділяти з контрагентами і як МХП лобіює українських виробників.

Відео дня

О дин з найбільших аграрних холдингів — компанія МХП — випустив Кодекс бізнес-партнера. Це не дуже великий за розміром, але об'ємний за суттю документ. МХП хоче показати орієнтири і розповісти про очікування компанії від всіх партнерів у питаннях ділової етики, прав людини, відносин з працівниками, охорони праці та інших тем, пов’язаних з відповідальною діловою практикою, йдеться в Кодексі. «Цей Кодекс виходить за межі галузевих норм і регуляцій. Він повинен служити динамічній трансформації бізнесу навколо нас — трансформації у дійсно глобальний бізнес», — зазначив засновник і головний виконавчий директор МХП Юрій Косюк. Чому МХП приділяє так багато уваги новому документу, які вимоги компанія висуває до своїх контрагентів і чи стануть вони жорсткішими — розповіли комплаєнс-офіцер в МХП Олена Коновалова та директор Департаменту закупівель МХП Дмитро Пташник.

У МХП понад 40 тис. партнерів, з яких 17 тис. — локальні. Як сильно збільшується кількість контрагентів, з огляду на те, що бізнес компанії розвивається високими темпами?

Дмитро Пташник,

директор Департаменту закупівель МХП

Дмитро Пташник. Перед нами не стоїть мета збільшити кількість контрагентів. Основне завдання — знаходити партнерів, які будуть розвиватися разом з МХП. Іншими словами, нас більше цікавить якість, а не кількість. Тому вимоги до контрагентів посилюються щороку.

Зі свого боку, ми хочемо стати більш відкритими і зрозумілими для наших партнерів. Для цього прописуємо чіткі правила співпраці з МХП.

З цієї причини МХП розробила Кодекс бізнес-партнера? Коли ви зрозуміли, що в ньому виникла необхідність?

Дмитро Пташник. МХП — відкрита компанія, але наші потенційні контрагенти не завжди розуміють, як ми працюємо. Вони ставлять багато запитань, на які ми, звісно, відповідаємо, багато розповідаємо про наші правила та цінності. Про створення Кодексу я думав давно, і навіть бачив подібні документи в інших компаніях. Його випуск — це великий крок до відкритості з нашого боку до ринку. Я дуже вдячний Олені Коноваловій, яка підтримала цю ідею, і ми написали Кодекс.

Довго працювали над Кодексом?

Олена Коновалова. Приблизно пів року. Це документ, який досить складно народжувався.

Дмитро Пташник. Ми, в МХП, намагалися врахувати в ньому всі нюанси, передбачити відповіді на всі найважливіші запитання. Наші партнери мають розділяти наші цінності, тому що в іншому разі ми не зможемо співпрацювати. МХП в агробізнесі — це компанія Toyota. Всі зобов’язання перед нами повинні виконуватися вчасно, від цього залежить безперервність виробництва. Тоді ми будемо успішними і рухатимемося вперед, а не займатимемося «гасінням пожеж».

Ми не говоримо про те, що головним критерієм при виборі контрагентів є ціна. Також важлива сертифікація, розуміння відповідальності, якість продукції і відкритість. У країнах ЄС всі контрагенти проходять аудит, в Україні до таких вимог тільки починають звикати. Я пам’ятаю, як наше бажання перевірити роботу нашого партнера ще три-чотири роки тому викликало подив і страх. Він побоювався, що ми хочемо відмовитися від співпраці. А потім ці ж компанії нам дякували. Вони працюють не тільки з МХП, але у нашій компанії високі стандарти і вимоги, і ми мотивуємо контрагентів рости й розвиватися.

Хороший приклад — Київський картонно-тарний комбінат. Він був лідером у країнах колишнього СРСР з виробництва картону для поліграфії, а зараз там встановлено найсучасніше обладнання та організовано виробництво згідно з усіма нормами безпеки харчових продуктів, яке дозволило йому отримати сертифікат FSSC 22 000. Багато виробників не знали, як виходити на ринки країн ЄС після підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Але, наприклад, виробник полімерних плівок — компанія Сіріус-Екстружен, пройшла сертифікацію BRS, сертифікувала свою продукцію відповідно до вимог ЄС, що дозволило їй експортувати свою продукцію в країни ЄС. А ще вісім років тому український ринок був заповнений імпортом з різних країн світу. А зараз, чим ми відрізняємося від поляків? Нічим. Спочатку компанія Сіріус-Екстружен будувала бізнес з перспективою завоювання статусу надійного партнера і з можливістю виходу на міжнародні ринки, і відповідно всі їхні інвестиційні проєкти були реалізовані для досягнення стабільного і якісного виробництва продукції.

Іншими словами, Кодекс допоможе пояснити потенційним партнерам всі основні принципи роботи з вами. А є вже перша реакція на ринку?

Олена Коновалова,

комплаенс-офіцер в МХП

Олена Коновалова. Ми хочемо, щоб Кодекс став тією самою стартовою точкою, яка б дозволила вивести співробітництво з МХП на новий рівень. Мені дуже сподобалася фраза Дмитра про те, чим ми відрізняємося від поляків. Мені здається, ось це — референт причини, з якої ми випустили Кодекс.

У хорошому сенсі МХП — не українська компанія. Це глобальна компанія родом з України. І тут є маленька різниця в підходах. Коли ми говоримо про МХП, ми бачимо в будь-якому невеликому аспекті діяльності фокус на весь світ. І повертаючись до першої реакції, яку видав ринок на наш Кодекс — це було: «О, придумали».

Потрібно враховувати, що світ стає маленьким, і пандемія Covid-19 це добре показала. Ми вірили, що кожен з нас живе в бульбашці. Ця бульбашка може називатися компанія, робота, країна, місто тощо. Пандемія показала, що ми живемо в глобальному світі. Можемо сидіти у себе вдома на кухні і при цьому брати участь у глобальних бізнес-процесах. У цьому глобальному світі, щоб вижити, треба жити по-іншому. Це дає можливість вийти на новий рівень, конкурувати з усім світом. І якщо ти найкращий, то для тебе — це нові перспективи. Але це і нові стандарти, і нові вимоги. Користуючись тим, що МХП — велика і сильна компанія, ми хочемо використати цю силу на добро. Хочемо показати, куди потрібно рухатися, щоб скористатися всіма можливостями, які відкриває перед нами світ. А з іншого боку, хочемо примусово підтягнути ринок до цих стандартів, щоб піти від небезпечного сприйняття України як сировинного придатка Європи з дуже високим рівнем корупції. Це одна з цінностей, яку розділяє Юрій Анатолійович [Косюк]. Ми хочемо, щоб Європа прийшла сюди. Щоб всі люди, які стоять за нами, разом з МХП домагалися успіху, були в Європі. Були успішними в Європі.

А як до цього процесу ставляться партнери компанії за кордоном?

Олена Коновалова. Акції МХП котируються на Лондонській фондовій біржі. З нашою компанією працюють міжнародні фінансові корпорації, такі як EBRD, IFC. Вони вірять в Україну. Одна з наших місій — щоб Україна повірила в нові можливості.

Зробивши один крок з Кодексу, ми позначили мету. Ми не плануємо зупинятися на цьому і маємо намір робити й інші кроки.

Чи працюєте вже над цією програмою?

Олена Коновалова. Звісно. Інакше ми б не випустили Кодекс. Найменше хочемо, щоб це був «мертвий папір» на сайті, який ніхто не читає. Ми розуміємо, що на будь-яку трансформацію потрібен час. Тому планомірність, довгостроковість, і спланованість дуже важливі.

Дмитро Пташник. Важливим є й просування Кодексу і його положень. Ми будемо показувати його нашим партнерам, відправляючи їм запрошення на тендер. Нам важливо, щоб вони ознайомилися з цим документом, залучалися, ставили запитання.

МХП

Фото: МХП

Чи будуть доповнюватися основні положення Кодексу?

Дмитро Пташник. Так. Світ змінюється, змінюється й МХП. Стандарти, які прописані в Кодексі, — не ми їх придумали. Їх диктують ринки, на яких працює наша компанія.

Олена Коновалова. Ми можемо гарантувати, що наші стандарти будуть тільки рости. Легше не буде.

Ви говорили, що бачили подібні Кодекси в інших компаніях. Можете розповісти про найкращі практики?

Олена Коновалова. Ми не вигадуємо колесо. МХП підтримує відносини з учасниками індустрії. З чим це пов’язано? З тією ж масштабністю. МХП — другий у країнах ЄС виробник курячого м’яса і 14-й — у світі. Ми вивчаємо практики глобальних компаній, які працюють у тому самому полі. Але ми також керуємося нашою місією розвивати спільноту навколо нас.

Чи застосовуємо ми best practice, який бачимо? Так. Ми обговорюємо з глобальними компаніями свої підходи, і я сподіваюся, що вони будуть використовувати і деякі наші ідеї. Для нас, наприклад, дуже важливо брати участь у Європейській ініціативі Green Deal. Вона спрямована на те, щоб зробити світ кращим місцем для життя зараз і для майбутніх поколінь.

Європейська ініціатива корелює з Глобальним договором ООН?

Олена Коновалова. Так. В межах європейської ініціативи є стратегія «Від зерна до полиці». Здорова їжа і здорове виробництво їжі важливі не тільки для здоров’я людей, а й для дбайливого ставлення до планети.

Коли розробляли цей Кодекс, ми завели туди принципи європейського Green Deal. І ми дуже хочемо, щоб ці стандарти використовувалися на всьому ланцюжку поставок. З одного боку, ми бачимо, що це майбутнє для нашої країни. Україна, як держава, братиме на себе додаткові зобов’язання з охорони довкілля і більш дбайливого ставлення до природи.

Говорячи про те, що ми беремо від інших індустрій — це підходи. Я впевнена, що Green Deal буде актуальним у США, Канаді й на інших ринках. Наші підходи будуть актуальні для тих, хто не працює в Європі, але співпрацює з нами на глобальному ринку. І я сподіваюся, що ми виведемо туди наших партнерів.

Як упевнитися, чи дійсно ваші партнери поділяють цінності МХП?

Дмитро Пташник. Перші аудити ми почали проводити сім-вісім років тому і розсилали всім нашим контрагентам анкети. Контрагенти передзвонювали і питали, які дані нам потрібні і які показники їм вказати. Деякі просили надіслати шаблон і готові були під ним підписатися. Згодом ситуація змінювалася в кращий бік.

Під час аудиту ми вивчаємо багато параметрів, зокрема й умови для співробітників. Іноді надаємо рекомендації, як поліпшити умови роботи. У 2020 році ми провели велику кампанію, в якій багато розповідали про нульову толерантність до корупції. МХП працює легально, офіційно платить зарплати і вимагає того ж від своїх партнерів. Досвід показує, що системні компанії працюють прозоро.

Олена Коновалова. Пам’ятаєте, ми підписали Декларацію Доброчесності? Ми не співпрацюємо з компаніями, які дають хабарі, працюють нелегально або не платять податки. Ми залишаємо за собою право публічно розповісти про факти нелегальної роботи певної компанії. Такий підхід виявився результативним і дає свої плоди.

Міжнародні практики свідчать про те, що просто написати документ і розмістити його на сайті — безглуздо. Щоб процес працював, має працювати система. У нас — це велика комплексна перевірка контрагентів, яка враховує 67 ризик-факторів. Вони розраховуються за допомогою математичної моделі. Зараз впроваджуємо SAP Ariba — глобальне рішення, яке дозволить щодня проводити моніторинг роботи наших контрагентів.

МХП

Фото: МХП

Моніторинг уже працює?

Олена Коновалова. Це пілотний проєкт. Нам потрібен час, що вибудувати весь процес. Але ця система у нас уже є.

МХП висуває до своїх контрагентів жорсткі критерії. Чи багато компаній не можуть розвиватися і припиняють співпрацю з вами?

Дмитро Пташник. Сильні компанії, які розвиваються разом з нами, стають ще сильнішими. Дуже часто свої позиції втрачають партнери, які не бачать перспектив і орієнтовані тільки на швидкий заробіток. Системні компанії працюють по-іншому. У нас є приклад, коли бізнесмен втратив весь свій бізнес у Донецьку. Його компанія стала першою, яку знищили снарядом. Тоді ж згоріла і наша фура з продукцією. Бізнесмен відновив свій бізнес у Києві і продовжує співпрацювати з нами. Нам по дорозі ось із такими сильними компаніями, які підтримують наші принципи, виконують взяті на себе зобов’язання, а їхня продукція відповідає високим стандартам якості.

Чи прописані в Кодексі преференції для українських виробників, які хочуть стати вашими партнерами?

Олена Коновалова. У Кодексі прямо вказано, що ми підтримуємо українських виробників. У нас позитивна дискримінація українського виробника. Це міжнародний термін. Ми любимо українські компанії і з задоволенням співпрацюємо з ними.

Дмитро Пташник. Надавати пріоритет для українського бізнесу — це наша філософія. Наприклад, Польща є одним з лідерів у виробництві полімерних лотків у світі, в Європі. Але нам непросто працювати з імпортом. Яскравий приклад — епідемія Covid-19, яка призвела до обмежень поставок. І що робити в такій ситуації? Ми мотивуємо європейських виробників відкривати бізнес в Україні.

Ви вже порівнювали МХП з Toyota. Чи вдалося домогтися такої ж ефективності роботи?

Дмитро Пташник. Ми розуміємо, що безперервність ланцюжка поставок не залежить від наших складських запасів. Постачальники будують свої склади недалеко від наших підприємств, щоб швидко поставляти нам продукцію. Під час снігопаду перебоїв з поставками сировини для упаковки продукції «Вінницької птахофабрики» не спостерігалося. У сегменті гофротари ми працюємо як Toyota. Чому Toyota успішна? Якщо у них в планах розпочати складання автомобіля о 9 ранку, то двері до нього мають бути доставлені о 8.50. І ми над цим працюємо. Таку систему можна побудувати тільки з сильними партнерами.

Потрібно розуміти, що Кодекс бізнес-партнера — це не тільки про бізнес і не тільки про партнерів. Це про формування чесного і прозорого бізнес-середовища. Це про те, що цінності важливіші, ніж прагнення заробити. Це про те, що ті, хто живуть і працюють в Україні, несуть відповідальність за те, якою буде країна завтра. Не можна обдурити і заробити. Не можна заробити і виїхати. Це вандалізм.

Потрібно працювати чесно, жити чесно і інвестувати в нашу країну, в майбутнє наших людей. Це і є завдання великого і відповідального національного бізнесу. Це те, як живе і працює МХП. І ми хочемо об'єднати навколо себе таких самих. І це стане платформою для сильної, білої та відповідальної національної економіки. Це творення.

Коли в Україні буде хоча б 100 таких компаній, як МХП, Європейські стандарти і якість життя вже будуть тут. МХП став сильним. І ми готові допомогти іншим стати такими ж.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Теги МХП

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X