Чи може існувати освітній бізнес в Україні?

15 січня 2020, 10:00
Позиція
Розвиток приватних шкіл (Фото:КМДШ)

Розвиток приватних шкіл (Фото:КМДШ)

У сприйнятті більшості українців школи та підприємства — різні полюси з позиції управління. Нам досить незвично сприймати освіту як бізнес з точки зору як організації процесів, так і за комерційною складовою. При цьому у світі приватна освіта стрімко розвивається — у США більше 60% закладів вищої освіти та до 15% середньої є приватними, у ОАЕ кількість приватних шкіл — більше 90%, у Європейських країнах — близько 10%.

Приватні школи у світі вже давно працюють за налагодженими бізнес-процесами, з чіткою оцінкою не лише отриманих знань, але й ефективності функціонування закладу загалом. Це безпосередньо впливає на якість освіти та подальші успіхи випускників.

Чи може такий підхід працювати в українських реаліях, яка з того користь батькам і державі, і наскільки зміни в організації процесів впливають на якість навчання? Розповісти деталі з практики нам погодився Операційний директор мережі приватних шкіл «КМДШ» Максим Кадиш.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Як ти можеш охарактеризувати сучасне українське освітнє бізнес середовище, або, як прийнято називати у бізнесі, «ринок»?

МК: Важко коментувати весь ринок освітніх послуг, оскільки він включає багато продуктів для широкої аудиторії споживачів. Я не можу дати характеристику за всіма категоріями, їх багато — від онлайн-курсів, мовних курсів, репетиторства — до системних інституцій, що надають освіту та мають (або свідомо не мають) різні рівні акредитації. Я зараз працюю у сфері середньої освіти, мова йде про школу з 1 до 12 класу.

Я би назвав цей ринок приватної середньої освіти досить молодим, він перебуває на стадії активного зростання. На сьогодні відсоток приватних шкіл від загального становить менше 2%, в той час як у Європі та Америці він складає від 6% до 12%. Величезний потенціал для зростання.

— До речі, як давно ти працюєш у КМДШ? І скільки всього років в освіті?

МК: КМДШ це мій перший досвід роботи в сфері освіти, тут я з вересня минулого року, тобто вже рік і 3 міс. Проте я дуже добре відчуваю проблематику, т.я. працюючи в системній компанії, кожен успішний спеціаліст, а особливо керівник, обов’язково відвідує актуальні тренінги, локальні та міжнародні форуми та інші освітні заходи. І рівень навчання, що вже багато років працює в бізнесі, суттєво відрізняється від того, що надають у ВНЗ та звичайних державних школах сьогодні.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Чому така суттєва відмінність на твій погляд?

МК: Тому, що тренінгові компанії, розробляючи свої продукти, використовують бізнес-підхід, який починається із розуміння проблематики, що стоїть перед замовником та пошуку найефективнішого інструменту її вирішення. Зверніть увагу, як проходять типові тренінги: трохи теорії, багато практики в ігрових формах, командна робота, обговорення та рефлексія, пост-тренінговий супровід команди для закріплення на реальних ситуаціях.

— Окей, шалений потенціал для зростання ринку, розуміння як треба, то чому ж не всі вкладаються в освітній бізнес?

МК: Не все так просто, як може здаватися. Є цілий ряд обмежень які треба враховувати перед тим, як заходити на цей ринок. Це проблеми: ментальні, фінансові, репутаційні, кадрові обмеження та криза системи підготовки освітян, підтримка зі сторони держави. Якщо коротко, то є більш легкі шляхи отримання прибутку із більш коротким терміном окупності інвестицій. Бізнес у сфері освіти — по факту, більше місійна річ, лише для тих, хто має величезне бажання дійсно щось змінити в освітній системі у країні, наснагу до зрушення цілих ментальних пластів у суспільстві та величезне терпіння дочекатися результатів.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Розкажи про ці обмеження, можливо, вони будуть цікаві не тільки бізнесу але й самим клієнтам.

МК: Ну гаразд, для початку «ментальні питання». Сюди я вкладаю проблему сприйняття вартості якісної освіти зі сторони клієнта (в нашому випадку особа, що приймає рішення — це батьки учня). Клієнти, які виросли у соціалістичній країні з безкоштовною освітою та медициною, при цьому яких «нормально виховала» та «система», та які «пробилися, незважаючи ні на що»… Опускається факт, що світ змінився, підходи до навчання і, власне, саме завдання освіти змінилося. Знання і високі оцінки не гарантують реалізацію та успішне майбутнє. Неможливо методом насичення знаннями сформувати критичне мислення, креативність, комплексне бачення питань та інші навички, які є актуальними сьогодні. Розуміння цих моментів керівництвом шкіл, навчання вчителів — це лише перші кроки до актуальності освіти в Україні. Так, є позитивні зміни на державному рівні, але швидкість їх впровадження, а ще важливіше — швидкість зміни «парадигми вчителя» повільна. Добре, якщо батьки у своєму досвіді мали можливість отримати якісну освіту у бізнес-школі (MBA) або іншу програму навчання у західних ВНЗ, і розуміють, наскільки іншими можуть бути підходи до навчання, проте більшість просто не бачить різниці. Тому часто батьки обирають не просто серед приватних шкіл, а порівнюють їх з «престижними» державними ліцеями/гімназіями, де, до того ж, часто діють «благодійні внески».

КМДШ
Фото: КМДШ

— А що поганого у такому порівнянні?

МК: Я не кажу що це погано, проте це не зовсім правильно. Для benchmark’у треба порівнювати порівнювані речі. Для прикладу, у КМДШ у вартість послуг входить: унікальна навчально-формаційна програма, навчання у креативному просторі у форматі повного дня (з 9 до 6 вечора дитина зайнята), доступ до сучасної бібліотеки, закрита територія із охороною та відеонаглядом, в класі не більше 19 дітей, за кожним класом закріплений професійний тьютор (відповідальний за психологічний клімат у класі та формаційну програму розвитку), викладачі, що володіють сучасними методиками викладання, інтегровані заняття, білінгвальні заняття, вивчення 2х іноземних мов, регулярні заняття із носіями мов, робототехніка, програмування, творча майстерня, лабораторії, музичні кабінети, кабінети для танцю, супровід практичних психологів, допомога у підготовці до вступу в іноземні ВУЗи, забезпечення всіма книжками та канцелярією і т.д. Із додаткових опцій 3 разове харчування (сучасне виробництво при школі), шкільний автобус із супроводом, додаткові гуртки, екскурсії, табори, школа вихідного дня, міжнародне навчання.

На одного викладача у нас 4−4,5 учня, в той час як у державній школі менше 10 просто не буває, класи по 35−40 дітей.

КМДШ
Фото: КМДШ

— В інших приватних школах аналогічні умови? Чи такий набір послуг є стандартним?

МК: Звичайно ні, це наша бізнес-модель, все дуже індивідуально. Тому для свідомих батьків, що тільки планують вибір школи, треба запастися терпінням та готуватися до вивчення наявного освітнього середовища, що ідеально підійде саме для їхньої дитини та її особливостей.

— Обрати КМДШ?

Я би дуже всім радив саме нашу школу), проте треба розуміти що всі запити індивідуальні. У КМДШ ми переслідуємо гармонійний розвиток особистості, поглиблено вивчаємо мови, надаємо заряд енергії, знань, навичок для того щоб дитина створювала власне майбутнє. Ми не маємо вузької спеціалізації, наприклад якщо ваша дитина має талант до малювання чи творення скульптур, то ми не будемо з нею цим займатися кожного дня, вам краще віддати її до школи мистецтв. До речі, в нас є творча майстерня як предмет та як додатковий гурток).

— Йдемо далі за обмеженнями?

МК: Раз ми підняли питання державних шкіл, то органічно закриємо питання підтримки зі сторони держави. Ми не дуже розраховуємо на цю підтримку у нашій діяльності, проте усе робимо для того щоб її отримати. Нам би хотілося щоб держава мала простий та прозорий інструмент компенсації витрат приватним гравцям освітнього ринку за кожного учня, це дозволило б зменшити вартість навчання для батьків і дати можливість обирати школи саме за якістю продукту. Також хотілося б підтримки у питаннях інвестування у будівництво шкіл або пільгової довгострокової оренди державних приміщень, адже витрати на оренду це досить вагома стаття витрат у собівартості школи, яка також впливає на вартість.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Ми вже перейшли на фінансові обмеження?

МК: Для інвестора побудувати сучасну школу, це 6−8 млн долларів, просто вийти в «базу». Дизайнерський ремонт ще 1−2 зверху. Простіше на обмеженій ділянці побудувати багатоповерховий будинок і отримати швидкий прибуток на продажі квартир та комерційної нерухомості, що багато хто і робить.

— Так хто ж зараз вкладається у приватну школу?

МК: Це як правило системні девелопери. Вони добре розуміють що зараз на висококонкурентному ринку нерухомості недостатньо просто запропонувати клієнту квартиру в районі із гарним транспортним сполученням, або зеленою зоною поруч. Зараз успішна людина купує системне рішення для своїх викликів, а не просто квартиру: зручне розташування, смарт-рішення у дизайні та енергоспоживанні житлового комплексу, паркінг, парк, садочок, школа поруч та лікарня неподалік, а ще щоб «оточення» було цікаве і щоб було де поїсти, купити продукти і таке інше. В цьому переліку для сімей школа, звичайно, перебуваэ в топі.

— Цікаво.

МК: Так, бар'єр входу в цей бізнес досить високий. До того ж треба мати вже досвід, щоб на етапі планування інвестиційних та операційних витрат по максимуму все передбачити, адже необхідно розуміти скільки треба залучити коштів на старті запуску школи та в процесі її роботи, прорахувати фінансові ризики. Саме тому часто школа відкривається саме із формату початкової школи (1−4 класи), або як франшиза.

До цих ризиків додається обмежений ринок трудових ресурсів.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Ми про вчителів?

МК: Так, і не тільки. Щоб побудувати школу з якісною освітньою системою, окрім ідеї, грошей та завзяття потрібна надійна професійна команда. Дуже важливо щоб у засновника та фактичного директора школи було спільне бачення формату школи ще на старті. Рекрутинг академічного персоналу у країні вже схожий на процес рекрутингу ІТ-спеціалістів. Треба знайти талановитих, досвідчених, проактивних, сучасних педагогів, що люблять свою професію. Це виклик, оскільки процес освітнього рекрутингу має свій сезон, і на сьогодні далеко не завжди обираєте ви, а обирає сам педагог, і ви повинні бути готові відповісти на запитання «чому саме вас я маю обрати?».

— І тут підхід навчити самому не підійде?

МК: У нашій мережі ми маємо розроблену програму навчання та стажування, розраховану на кілька місяців, всі нові вчителі та тьютори обов’язково її проходять перед початком роботи із дітьми. Вона охоплює всі питання — починаючи від цінностей мережі, методик викладання, домедичної допомоги — і до практичної роботи, спостереження, тестових занять у класах. Але педагогічні виші випускають все менше викладачів, до того ж не всі йдуть працювати за спеціальністю. Для формування сильних професійних та особистісних компетенцій потрібно значно більше часу. І питанням престижу професії вчителя вже зараз потрібно займатися на рівні державної програми, адже якість освіти має «відтермінований ефект», який може здивувати своїм результатом через років 15−20.

— Хотілось би вірити що у випадку України це буде «приємний сюрприз».

МК: Саме тому на базі КМДШ ми розробляємо Освітній Центр що буде швидко та якісно готувати викладачів нового покоління. Зараз ми відпрацьовуємо нові підходи та формати роботи нашого ОЦ Insight для внутрішніх потреб КМДШ, і як тільки ми будемо готові випустити продукт назовні, з радістю відчинимо двері перед усіма освітянами нашої країни.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Питання освітнього центру Insight на базі КМДШ це тема для окремої статті я так розумію?

МК: 100%, це до Академічного директора — пані Ірини Тулякової.

— Залишився ризик репутаційний — що ви вкладаєте в нього?

МК: Те, що зараз нові приватні школи повинні мати стабільну стратегію розвитку, чинні цінності школи, послідовно вибудовувати роботу з батьками і реально давати якісну актуальну освіту, відмінну від старої системи. Бути готовими нести відповідальність за результат своєї роботи.

— Що саме ти маєш на увазі під відповідальністю за результат?

МК: Я маю на увазі, що дитина перебуває значну частину свого життя у школі, і, на мою думку, це має бути не просто «школа», це має бути ціннісний простір, де діти можуть не боятися бути собою, приймати рішення, нести за нього відповідальність, розуміти, що будь-які слова та дії впливають на їхнє майбутнє, майбутнє їхньої держави, країни і людей, що їх оточують. Вони повинні розуміти що працювати треба важко, мислити позитивно, перемагати командно. Одним словом, випускаючись зі школи підліток має бути «прокачаний» академічно, «софтово» (soft skills) та ціннісно бути гідним громадянином сучасного світу. Це і буде RTB (reasons to believe) для майбутніх клієнтів освітнього закладу.

— Що особливого з точки зору менеджменту освітнього бізнесу є у КМДШ?

МК: Не хочу вихвалятися, проте мені здається що аналогічного на нашому ринку взагалі не існує, максимум фрагментовано хтось робить певні елементи. Хоча ми не робимо чогось надзвичайного, ми просто робимо те що успішно працює у корпоративному бізнесі і адаптуємо ці підходи для школи.

— Що саме?

МК: Спробую коротко сформулювати це як Цілісний підхід, що складається із двох частин.

Перша частина — це бізнес підхід до управління, що включає в себе:

  • Місію;
  • Візію;
  • Цінності;
  • Позиціонування;
  • Організаційну структуру;
  • Чіткі цілі та їх каскадування на всі рівні структури через KPI;
  • PMO (project management office).

Друга частина — це сильний освітній продукт, який включає такі елементи як:

  • Сучасний простір;
  • Системний рекрутинг кращих фахівців;
  • Тьюторсько-психологічна служба;
  • Унікальну освітню та навчальну програми;
  • Систематизовані кращі методики викладання;
  • Прописані політики, стандарти та правила;
  • Сучасні ІТ інструменти;
  • Довгострокові договори;
  • Стратегічне партнерство з Міжнародними освітніми лідерами;
  • Освітній центр для викладачів.

— Тобто у ваших конкурентів цього не має?

МК: У конкурентів є певні елементи, що між собою пов’язані або не пов’язані, проте достатньо попросити показати їх оргструктуру і цілі на рік щоб зрозуміти наскільки все відлагоджено. Наприклад у нас є Центральний офіс, до його складу входять такі підрозділи:

КМДШ
Фото: КМДШ

  • Академічний департамент;
  • Фінансовий департамент;
  • HR департамент;
  • Департамент Маркетингу;
  • Департамент Продажів;
  • ІТ департамент;
  • Департамент Розвитку мережі;
  • Юридичний підрозділ;
  • Закупівлі;
  • Департамент Розвитку позашкільних форматів.


Більшість керівників, що очолюють ці напрями, прийшли з різних сфер, кожен звітує щомісячно перед засновниками по своїх KPI та проектам.

— Цілі можете назвати?

МК: У нас досить типові показники: EBITDA, NPS, Student’s progress, запуск нових шкіл/форматів

— Наскільки прибуткова школа для акціонера сьогодні?

МК: У нас є школи що вже не перший рік дотуються, тобто вони збиткові, є школи прибуткові, ми дивимось на всю мережу загалом, і ставимо перед собою мету забезпечувати якісний освітній продукт, що стабільно приносити прибуток, паралельно підвищуючи рівень задоволеності продуктом з боку клієнта.

— Чи вистачає прибутку для масштабування мережі?

МК: Інвестиції залучаються під нові школи окремо, якби ми розраховували лише на результати операційної діяльності, то мали б тільки одну школу) А їх у нас в планах мати 10.

— Як Центральний офіс взаємодіє із мережею? На прикладі інтеграції HR у роботу школи?

Я маю на увазі, що дитина знаходиться значну частину свого життя у школі, і, на мою думку, це має бути не просто «школа», це має бути ціннісний простір, де діти можуть не боятися бути собою, приймати рішення, нести за нього відповідальність, розуміти, що будь-які слова та дії впливають на їх майбутнє, майбутнє їх держави, країни і оточуючих людей.

МК: Ми ставимо перед собою мету зробити так, щоб Адміністрація шкіл була сфокусована на роботі над навчальною програмою, спілкуванні з вчителями і тьюторам та побудові міцних партнерських відносин з клієнтами, щоб усе неакадемічне навантаження було знято з директорів шкіл. На прикладі hr — це системний рекрутинг, обговорення потреб у навчанні, адміністрування відпусток/лікарняних, адміністрування зарплат та питання кар'єрного зростання. Останні два пункти завжди погоджуються та обговорюються з Директором школи та Академічним Директором КМДШ. До речі, саме за сприяння HRD ми ініціювали навчання для усього менеджменту КМДШ, для того щоб зміни у питанні менеджменту у школах КМДШ відбувались з обох сторін: знизу вгору, та згори вниз.

— Що ти маєш на увазі під «зміною»?

МК: Це я про традиційний менеджмент у типовій школі, де директор та завучі займаються 50−70% часу паперовою роботою і звітністю, 20% роботою з батьками і 10% персоналом. Ми ж хочемо, щоб у школі був сучасний менеджмент, де 80% часу приділяється академічному розвитку та роботі з людьми, щоб директор та його заступники, що є також повноцінними управлінцями, допомагали педагогам ставати більш ефективними та мотивованими до роботи. І коли є чітка вимірювана ціль, актуальні визначені критерії якості освіти, коли вчителі та тьютори розуміють загальне бачення організації та свій вплив на розвиток школи, це дає неймовірний синергетичний результат.

КМДШ
Фото: КМДШ

— Наскільки далеко від ідеального бачення школи існуючі школи КМДШ?

МК: Важко оцінити, проте ще багато треба зробити. У кожного ТОПа є по 5−6 річних проектів, що передбачають значний крок вперед, це при тому що Центральний офіс вже рік працює. Думаю через 1−2 роки ми точно будемо близькі до операційного ідеалу.

— Що допомагає вашій команді рухатись вперед?

МК: Це, власне, сама суть діяльності школи. Той impact, який ми своєю діяльністю здійснюємо на розвиток освіти в Україні, ті ментальні зміни в суспільстві, які ми бачимо на прикладі викладачів, відкритість до нового, підтримка та зростання кожного у нашому ціннісному середовищі.

Звичайно, великий вклад у наш рух роблять наші акціонери, вони дуже уважно слідкують за нашим рухом, повністю довіряють нам та підтримують не тільки фінансово, але й морально. Також допомагають батьки (клієнти), адже ми є партнерами у вихованні наших дітей. Батьки допомагають нам бачити свої недоліки та довіряють нам їх виправляти. Ми регулярно проводимо опитування для розуміння рівня задоволеності школою і, як казав раніше, це один з наших ключових kpi’s. І, звичайно, ми прагнемо до того рівня, щоб задавати стандарти якості освіти не лише в Україні, а й на світових майданчиках!

КМДШ — інноваційна приватна школа повного дня.
Освітньо-формаційна програма, міжнародна співпраця,
наявність ліцензії, поглиблене вивчення іноземних мов.
Більше про навчання можна дізнатися на сайті КМДШ.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X