Ліжка, гантелі і заводські розвозки. Як промислові підприємства пручаються обмеженням Кабміну на перевезення пасажирів
Кабмін України в умовах карантину обмежив роботу громадського і міжміського транспорту. Як металурги й енергетики вирішують транспорне питання спільно з міською владою або всупереч її рішенням
«Мої хлопці, щоб встигнути на роботу до 7 ранку, тепер прокидаються о 4 ранку! Адже через обмеження, які ввели в міському транспорті, їм дуже складно вчасно дістатися до прохідних!» — так керівник середньої ланки одного з промислових підприємств Маріуполя емоційно пояснює труднощі, з якими зіткнулися його підлеглі після введення карантину.
Дійсно, на початку минулого тижня практично у всіх українських містах істотно обмежили перевезення пасажирів у міському транспорті. А в Луцьку повністю зупинили його роботу. Місцева влада діяла, посилаючись на постанову Кабінету міністрів України № 215 від 16 березня 2020 року (цей документ вносив зміни до постанови № 211 від 11 березня 2020 р.).
НВ Бізнес з’ясовував, як це позначилося на промислових підприємствах України і як вони мають намір виправляти ситуацію.
Транспортні труднощі
На всьому пасажирському транспорті Маріуполя більш ніж тиждень були розміщені інформаційні таблички. У них було зазначено, що в салоні одночасно можуть їхати не більше ніж 20 пасажирів. Це обмеження стосувалося автобусів великої місткості, тролейбусів і трамваїв. У маршрутках на кшталт Богдан або Еталон ліміт ще нижчий — одночасно пускають лише 10 осіб.
За даними Федерації металургів України, тільки на маріупольських підприємствах Групи Метінвест (два меткомбінати і два ремонтно-сервісні підприємства) працює близько 40 тис. осіб. Тиждень тому приблизно 1000 працівників цих підприємств перевели на віддалений режим роботи. Більшість з тих, хто залишилися в строю — це робочий персонал, який навіть під час карантину повинен вчасно з’являтися на підприємстві.
Для цього є чотири основні способи:
- пішки;
- особистий транспорт;
- міський громадський транспорт;
- спеціальні автобуси, надані роботодавцем.

Кількість піших маріупольців і особистих автомобілів біля прохідних підприємств за останній тиждень помітно зросла.
Щоб максимально забезпечити попит на міський транспорт в умовах обмежень, у Маріуполі залучили на маршрути приватників. Однак вчора ввечері під час брифінгу маріупольського міського голови Вадима Бойченка і його заступників стало відомо, що приватні підприємці зняли з маршрутів приблизно сто одиниць маршруток. Оскільки перевезення до 10 осіб у салоні плюс ризик отримати великий штраф від Нацполіції — це серйозний економічний виклик. Це збільшило навантаження на комунальний транспорт. За словами Вадима Бойченка, плановий збиток міських транспортних підприємств збільшився на 400 тис. грн на день.
За даними виконкому Маріупольської міськради, зараз на маршрути виходить 158 одиниць комунального транспорту і 78 одиниць — приватного. Незабаром планують запустити ще 4 тролейбуси і 10 комунальних автобусів. Загальне населення Маріуполя налічує приблизно 440 тис. осіб.
І така ситуація в багатьох індустріальних містах України. Чим більша площа населеного пункту, тим складніше організувати логістику персоналу, особливо в години пік. Тобто під час перезміни на заводах, фабриках, шахтах. Після введення обмежень на перевезення пасажирів у громадському транспорті багато великих роботодавці розширюють кількість залученого заводського транспорту. У Кривому Розі збільшили кількість тролейбусів і автобусів у напрямку АрселорМіттал Кривий Ріг (АМКР), відновлено роботу швидкісного трамвая.

«Ми також випустили на лінію додаткові автобуси. Водії підприємства, що мають категорію D, у терміновому порядку проходять стажування в як водії автобусів. Це дасть можливість у разі потреби залучити ще більше автобусів для перевезення наших співробітників на виробництво», — розповіли НВ Бізнес у прес-службі АМКР, уточнивши, що за необхідності кількість автобусів підприємства в місті збільшать до 48 одиниць.

Вчора в Дніпрі зупинився майже весь міський транспорт. Залишили тільки 12 маршрутів, в які пускають за спецперепустками.
З 27 березня в Дніпрі на час карантину ввів додаткові маршрути доставки своїх співробітників Дніпровський МЗ Олександра Ярославського. «Посадка здійснюється по заводському пропуску. Не забудьте надіти рукавички, а також маску або респіратор!» — нагадують на підприємстві.
У промисловій компанії Інтерпайп додають: «Коли 18 березня в області зупинили рух приміських маршрутів транспорту, ми досить швидко додали нові маршрути корпоративного транспорту і почали доставляти людей із передмість. Паралельно почали підготовку до плану Б — доставки людей у період повної зупинки громадського транспорту. Тому коли мерія Дніпра зупинила міський транспорт, ми були готові. З 26 березня ми забезпечуємо доставку робочих на заводи і назад корпоративним транспортом за рахунок компанії».
Складнощі з перевезенням персоналу з передмість відчувають і інші промпідприємства. 25 березня Авдіївський коксохімічний завод Групи Метінвест навіть звернувся до міністра інфраструктури Владислава Криклія, міністра охорони здоров’я Іллі Ємця та в.о. голови Укрзалізниці Желько Марчека з проханням забезпечити щоденне курсування спеціальних пасажирських поїздів у напрямку Авдіївка-Покровськ із проміжними зупинками в Желанному й Очеретиному. Адже для великої кількості працівників АКХЗ, який розташований практично на лінії розмежування з так званою «ДНР», залізничний транспорт є єдиною можливістю дістатися до місця роботи.
Енергетична самоізоляція
Найрадикальніше вчинили у ДТЕК Енерго. «Частина виробничого персоналу, який необхідний для забезпечення безперервного виробництва електроенергії, працюватиме в режимі суворої ізоляції. Це… дозволить мінімізувати поширення інфекції», — повідомили НВ Бізнес у прес-службі компанії.
На заклик про добровільну самоізоляцію на території енергетичних підприємств відгукнулося приблизно 2000 добровольців. Вони їдять, сплять і проводять дозвілля прямо на території електростанцій.
«У конференц-залах або під відкритим небом обладнали кінотеатри/кінозали, завезли спортивні тренажери та спортінвентар — м’ячі, тенісні столи, гирі, гантелі, турніки. Забезпечили триразове гаряче харчування», — кажуть у прес-службі компанії.
Схожі заходи вживають і в Енергоатомі — компанії-операторі українських атомних електростанцій (АЕС). «На період карантину оперативний персонал українських АЕС ізольований, а критично важливі групи розміщені в окремих приміщеннях готельних комплексів міст-супутників АЕС», — повідомили в прес-службі Енергоматома.

Спрощення перевезень з ускладненнями
Минулими вихідними Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України вело активні консультації з бізнесом, зокрема великим, про формування списку галузей критичної інфраструктури. Розглядали досвід окремих країн Європи й Америки. За даними НВ Бізнес, був ризик введення обмежень, зокрема, на діяльність шахт і кар'єрів. Це автоматично означало б складності з постачанням сировини на металургійні підприємства України. Однак в результаті правила роботи бізнесу в умовах поширення коронавірусної інфекції навіть злегка спростили. Було створено список галузей, яким заборонено вести діяльність. І промислових підприємств у ньому немає. Хоча перегини на місцях є. Наприклад, у Луцьку секретар міської ради звернувся до керівництва виробника торгових меблів Модерн-Експо розглянути можливість зупинити роботу на період карантину. Адже понад 2000 лучан є його співробітниками.
Також Мінекономіки ініціювало чергові зміни до постанови Кабінету міністрів України № 211 від 11 березня 2020 року в частині обмежень на перевезення в міському громадському транспорті. І Кабмін оперативно їх затвердив. Тепер кількість пасажирів не повинна перевищувати половину сидячих місць транспортного засобу, йдеться в постанові № 239 від 25 березня. Це стосується перевезення в маршрутках, автобусах, трамваях і тролейбусах, які курсують у межах населених пунктів. Крім того, всі пасажири тепер зобов’язані мати на собі засоби індивідуального захисту.
Здавалося б, прогресивні нововведення, які можуть істотно спростити логістику у великих промислових містах. Але є одне «але». «У більшості міських автобусів і тролейбусів, які їздять у Маріуполі, менше 30 сидячих місць. Тобто тепер у них можуть брати не 20, а до 15 осіб!» — скаржиться працівниця одного з маріупольських комунальних підприємств, для якої вже в понеділок поїздка на роботу стане новим випробуванням.
Те, що зміни від Кабміну збільшили навантаження на транспорт, визнають і в міськвиконкомі Маріуполя.
Тому найефективнішим способом доставки персоналу на промислові підприємства будуть заводські розвезення. Адже уряд дозволив перевезення в приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні для службових і орендованих автобусів підприємств, установ. Водночас водії і пасажири повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту. Зате в такому транспорті кількість пасажирів може відповідати кількості місць для сидіння. Бракує дрібниці: знайти потрібну кількість автобусів і домовитися з їхніми власниками про ціну перевезення.