Як подорожчають бензин і дизпаливо в Україні через кризу в Білорусі
Тимчасове припинення експорту світлих нафтопродуктів з Білорусі в Україну вже призвело до турбулентності на українському ринку і збільшення цінників на АЗС. Що буде далі?
23 квітня Білорусь призупинила експорт світлих нафтопродуктів в Україну, Польщу і країни Балтії. Причиною такого рішення стала зупинка двох найбільших білоруських нафтопереробних заводів (НПЗ) через надходження неякісної російської нафти. Через добу на НПЗ Нафтан почала надходити російська нафта, що відповідає технологічним стандартам, а 25 квітня у Білоруській нафтовій компанії заявили про часткове відновлення експорту дизельного палива і бензинів в Україну. Однак ціни на українських АЗС вже пішли вгору.
Вчора вартість бензину А-95 на одній з мережевих АЗС, на якій автор регулярно заправляє свій автомобіль, збільшилася на 60 копійок за літр. З початку квітня подорожчання склало 1,5 грн. НВ Бізнес з'ясовувало причини і перспективи зростання вартості палива в Україні.
Частка Білорусі

Білорусь є одним з найбільших постачальників світлих нафтопродуктів у нашу країну. У прес-службі мережі АЗС ОККО повідомили НВ Бізнес, що в структурі наповнення ринку України дизпаливом білоруська частка становить 30%, а бензинами – 40%.
Мозирський НПЗ, на якому через неякісну російську нафту сталася поломка обладнання, все ще простоює. Його повинні відремонтувати протягом 10 днів, але на українському ринку світлих нафтопродуктів почалася легка паніка. «Ми спостерігаємо і відчуваємо спекуляції з боку трейдерів на тлі ремонту Мозирського НПЗ», - розповіли НВ Бізнес у прес-службі мережі АЗС WOG. Слідом за імпортом дорожчає і продукт вітчизняного виробництва.
За словами директора «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюна в травні поставки з Білорусі в Україну будуть істотно зменшені. «Ринку належить замістити великий обсяг дизельного палива», - говорить експерт. У 2019 Україна в середньому щомісяця імпортувала 160 тис. тонн білоруського ДТ. «За оптимістичним сценарієм належить знайти 80–100 тис. тон, за песимістичним — 150–180 тис. тон», - припускає Сергій Куюн.
Свій ресурс

Про готовність поставити додаткові обсяги ринку вже заявив державний Шебелинський ГПЗ (входить до складу Укргазвидобування). "Ми активно допродаємо бензини, дивимося на обсяги дизеля для реалізації. Сумарно можемо запропонувати додатково 15–20 тис. тон у квітні-травні", - повідомив комерційний директор Укргазвидобування Сергій Федоренко.
«У нас на сьогодні є 70 тис. тонн вільних обсягів нафти сорту Azeri Light до продажу», - пояснив НВ Бізнес цю заяву Андрій Пасішник, перший заступник генерального директора АТ «Укртранснафта». У середу компанія вже продала 35 тис. тон такої нафти. Її купили «Нафтохімік Прикарпаття» (30 тис. тон для переробки на Кременчуцькому НПЗ) і «Укргазвидобування» (5 тис. тон).

Як переробити вільну нафту, що залишилася, поки що вирішують. «У Кременчуцького НПЗ немає вільних грошових коштів для покупки додаткових обсягів. Тому, в період кризи, викликаної поставками неякісної нафти з РФ, опрацьовуємо з Кременчуцьким НПЗ можливість передачі 70 тис. тонн нафти невеликими партіями в переробку, отримуючи натомість ліквідні нафтопродукти (дизельне паливо і бензини) для самостійного продажу, з метою стабілізації ситуації на ринку в період кризи», - розповів НВ Бізнес Андрій Пасішник. Якщо вдасться отримати від «Укртатнафти» умови, більш економічно привабливі, ніж чистий продаж нафти, то «Укртранснафта» звернеться до акціонера в особі НАК «Нафтогаз України» для узгодження цієї угоди і отримання від нього відповідного рішення.
«Станом на сьогодні (вечір четверга - ред.), «Укртатнафта» запропонувала зустрічну поставку нафтопродуктів, яка дозволяє отримати додатковий прибуток на наявному обсязі нафти близько 5 млн грн, в порівнянні з продажем нафти. Ми детально аналізуємо цю пропозицію», - резюмував Пасішник.
Перебудова ринку

Реалізація планів українських НПЗ не дозволить компенсувати весь обсяг, що поставлявся з білоруських підприємств. Особливо якщо ремонти обладнання затягнуться.
У «Консалтинговій групі А-95» зазначають, що поки що в Україні є великі запаси дизельного палива. Вони були сформовані під посівну кампанію, яка в цьому році посунулася на кінець квітня через погані погодні умови. Крім того, в травні збережеться високий рівень прокачування російського дизпалива нафтопродуктопроводом «ПрикарпатЗахідтранс» — близько 280 тис. тон. У перспективі білоруський обсяг бензинів доведеться заміщати паливом українського виробництва, імпортом з Литви і по морю.
«Зараз ринок перебуває на етапі перебудови поставок, ми ведемо переговори з новими постачальниками. Вже починаємо доставляти в Україну через море – танкерами з Італії, Греції, Ізраїлю. І це зі зрозумілих причин дорожче ніж сухопутна логістика. Також наші нові контракти поки що спотові, а не довгострокові, що теж відображається на ціні», - говорять у WOG.
Поки що потреба українського ринку задовольняється за рахунок запасів операторів, і в разі необхідності ринок має всі можливості для диверсифікації надходжень палива. «Відповідно ми не прогнозуємо дефіциту палива, як такого, але це може призвести до зростання логістичної складової в ціні нафтопродуктів», - розповіли НВ Бізнес в ОККО.
При цьому представники обох мереж АЗС нагадали, що крім раптової кризи в Білорусі, є й більш глобальний фактор, що впливає на ціни. Нафта марки Brent на світових ринках досягла $75 за барель. З початку березня котирування Platt's на бензини збільшилися на 30%.
«На цей момент світова кон'юнктура сформувала потенціал зростання в розмірі до 1 грн/л. Фактор переходу на альтернативні поставки дизпалива позначиться на цінах в травні і складе близько 1 грн/л», - прогнозують в «Консалтинговій групі А-95».
Експерт ринку нафтопродуктів України Леонід Косянчук в коментарі НВ Бізнес зазначає, що нині на ринку присутня велика частка панічних настроїв. «Це при тому, що за фактом ніякого дефіциту нафтопродуктів на ринку поки що немає: під посівну багато (трейдерів - ред.) «залились» під пробку! Я схильний вважати, що ця «турбулентність» триватиме недовго. Бензини і дизпаливо в роздробі подорожчають в межах 1-1,5 грн/літр. Ті, хто підніме вище — програють в обсягах», - говорить Косянчук.
Проте складнощі з білоруськими нафтопродуктами – це не останнє випробування для українських нафтотрейдерів і мереж АЗС. Вже з 1 червня може припинитися постачання нафтопродуктів з Росії в Україну. Це теж насамперед відіб'ється на ринку дизпалива, яке у великих обсягах надходить з Російської Федерації по нафтопродуктопроводу «ПрикарпатЗахідтранс».
З урахуванням того, що загальна частка світлих нафтопродуктів з Росії та Білорусі на нашому ринку перевищує 60%, Україні необхідно знижувати енергетичну залежність від поставок з країн СНД. Насамперед за рахунок диверсифікації імпорту.