Ми психи! — співвласник Join UP! і SkyUp Олександр Альба про сімейний бізнес, затримки рейсів і Баришівський суд
У першому великому інтерв'ю співвласник Join UP! і SkyUp Олександр Альба розповів про розрив відносин з МАУ, бізнес-модель компанії, лобістські атаки і феномен Баришівського райсуду
Туристичний оператор Join UP! за оцінками Міністерства економічного розвитку і торгівлі України займає близько 30% ринку організованого виїзного туризму. Його власники — сім'я Альба — в минулому році запустили ще один амбітний бізнес — авіакомпанію SkyUp, яка вже оперує 8 літаками. До кінця року вони отримають ще 4 борти. Компанія також підписала контракт на поставку 5 літаків Boeing 737 серії MAX з виробником.
Але увага широкої аудиторії до діяльності групи компаній частіше прикута з інших причин. У минулому році ЗМІ детально висвітлювали численні затримки рейсів з туристами Join UP! Вони почалися після розриву відносин з авіакомпаніями МАУ і windrose.
А в нинішньому році Баришівський районний суд вирішив зупинити ліцензію авіакомпанії SkyUp. Це викликало не тільки інтерес медіа, а й масу спекуляцій з боку експертів, частина яких пов’язані з акціонерами авіакомпанії МАУ.
Нагадаємо, що основними власниками МАУ є Ігор Коломойський і Арон Майберг. Справжні власники windrose, яку також вважають не чужою Ігорю Коломойському, ховаються за кіпрською BREGENZER LIMITED. Існування двох окремих авіакомпаній, пов’язаних одним олігархом, може виявитися не випадковим. А їх власники — не єдиний монолітний фронт. І найближчим часом на авіаційному ринку України можуть відбутися масштабні трансформації.
Їх тригером стане подальша експансія бюджетних авіаперевізників, про які в МАУ не так давно відгукувалися досить негативно. «Моє особистє професійне відчуття, що лоукости перетворили авіацію зі статусної речі на приміську електричку. Як на мене, це блюзнірський акт у світовому масштабі», — заявив у грудні 2014 року президент МАУ Юрій Мірошников.
Через три роки, в грудні 2017 року презентували перший український лоукост — авіакомпанію SkyUp. В кінці минулого року автор інтерв'ю почав домовлятися про зустріч з її засновником і власником — Юрієм Альбою. Однак його представники категорично відмовлялися, посилаючись на непублічність засновника.
Навесні поточного року одним зі співвласників авіакомпанії SkyUp і туристичного оператора Join UP! став його син — Олександр. Рішення Баришівського суду, ймовірно, стало каталізатором того, що Олександр Альба погодився дати інтерв'ю, під час якого він кілька разів підкреслював, що вся сім'я -— непублічні люди, яким більше подобається працювати, а не роздавати інтерв'ю.
До активізації історії зі скаргами та судами, Олександр проводив у закордонних відрядженнях і переговорах з власниками готелів 250−300 днів на рік. Зараз йому можуть стати в нагоді навички і знайомства, отримані під час навчання на юридичному факультеті.

Зустріч, запланована на 1−1,5 години, розтягнулася на 4 години спілкування про історію створення та розвитку бізнесу родини Альба, тонкощі туристичного та авіаційного ринків України, відносини з колегами-конкурентами, роль зовнішніх «інвесторів» і міністра інфраструктури Володимира Омеляна і багато іншого.
В середині зустрічі Олександр Альба пожартував, що з отриманими знаннями журналіст НВ Бізнес вже може працювати в авіакомпанії SkyUp. А в кінці інтерв'ю на повному серйозі запропонував підключитися до чату, в якому топ-менеджери і власники компанії обговорюють робочі питання, які потребують їх реакції в будь-який час доби.
Узгодження інтерв'ю дещо затягнулося, що було викликано черговим збоєм в польотній програмі через поломку двох літаків. І активізацією позивачки, яка через Баришівський суд вимагала зупинити дію ліцензії.
Особисті історії
Хто і з якими частками є власниками групи компаній Join UP!/SkyUp? Раніше повідомлялося, що це ваші батьки Юрій та Тетяна Альба. Тепер і вас називають власником.
Join UP! і SkyUp — це на 100% сімейний бізнес. Ми всі працюємо багато, вся наша сім'я інтегрована майже в усі глобальні питання бізнесу. І ми точно не думаємо ні про які частки.
Але формально батько і я є кінцевими бенефіціарами SkyUp і Join UP! через ТОВ «ACS-Україна». (згідно з реєстром Мін'юсту, Олександр Альба став власником 50% в статутному капіталі ТОВ «ACS-Україна» в березні 2019 року — НВ Бізнес)
Join UP! досить швидко став найбільшим туроператором України. Чим ваша сім'я займалася до його створення? Про це дуже мало інформації в мережі.
Моя сім'я завжди мала відношення до перевезень і до туризму. У 1997 році мої батьки одними з перших в Україні отримали ліцензію IATA, яка дозволяла продавати квитки на рейси всіх авіакомпаній. Тоді це був чи не єдиний спосіб купити квитки. Не було ні онлайн-агрегаторів, ні смартфонів. Ви дзвонили або заходили в авіакаси, вам підбирали найкращу ціну, і ви купували квиток, який розпечатували на бланку суворої звітності… олдскул.
Бізнес в ті часи був дуже успішним і дуже прибутковим. Він є досі, ми обслуговуємо багато корпорацій.
Попутно батько захотів продавати путівки. Тоді було засновано ДП «А.Е.Т. Джоін Ап!», Яке в 2001 році зайнялося продажем турпакетів від імені і за дорученням інших туроператорів: Turtess, TEZ Tour, Karya Tour.
Але у батьків не вистачало рук на все, тому через деякий час вони перестали цим займатися, зберігши юрособу без ліцензії. Лише після того, як я закінчив навчання у виші, сім'я повернулася до теми туризму. Якщо ми говоримо про теперішній Join U !, то відправною точкою став жовтень 2010 року. Тоді у нас, як у туроператора, з’явилося перший напрямок — Дубай, ОАЕ.
Що належить сім'ї Альба
Авіакомпанія SkyUp
Туроператор JoinUP !, працює в Україні, Білорусі та Молдові.
Мережа Join UP! to travel зі 150 турагентств,
На найближчий час заплановано старт проекту з менеджменту готелів у Туреччині.

У мене є особиста історія відносин з Join UP! У минулому році ми з сім'єю провели в Туреччині дві зайвих доби через затримки рейсів.
Це позитивний чи негативний досвід: плюс два дні відпочинку?
1,5 доби були спокійними, але остання ніч виявилася досить нервовою. І навіть довелося підключати свої журналістські можливості.
Я знаю про вашу ситуацію. Не тому що вона була ваша, а тому що вона була одна за весь сезон. Чесне слово. Я маю на увазі дві доби затримки.
Перш за все хочу принести свої вибачення. У минулому році з 908 тис. туристів за нашими підрахунками із затримками рейсів зіткнулися 3,4%. І ваша затримка була найскандальніша.
Це був непростий період, ми тоді тільки починали свої перші польоти на SkyUp. Зі зрозумілих тепер причин нам було відмовлено у співпраці з чартерного перевезення з МАУ і windrose. І це незважаючи на те, що ми погодилися на всі їхні умови. Тому ми були змушені шукати інші варіанти, щоб забезпечити перевезення для тих туристів, які купили у нас тури. Напередодні літнього сезону літаки, що залишилися в Україні, можна було перерахувати на пальцях однієї руки. Ми забрали їх всі. Нашого флоту не вистачало катастрофічно, кожен новий літак SkyUp ми чекали, як порятунок. А вони як на зло приходили із затримкою. Це сьогодні у нас у флоті літаки з новими кріслами, з роздвоєними вінглетами. Тоді ж ми не встигали. Ми навіть завели в Україну борт єгипетської компанії Air Leisure на 330 крісел.
Ситуація загострилася після того, як в кінці червня у одній з авіакомпаній-партнерів літак викотився за межі ЗПС. Посеред літнього сезону на ринку стало мінус 1 літак. Це 5% від всього чартерного флоту, який працював у минулому році в Україні. І 15% від 8 літаків, які були задіяні під потреби нашого туроператора.
Тоді компанія-партнер не змогла знайти підмінний борт, і у нас було дві хвилі оптимізації. Ми змогли остаточно вирівнятися лише до кінця липня-початку серпня.
Але насправді нам немає виправдання, оскільки турист не повинен «паритися» які проблеми у туроператора.
Те, що я відчув рік тому, навело на думку, що бізнес-модель Join UP! — туристичний лоукостер. Дуже багато громадян України вибирають вас, оскільки їм покупка турів обходиться дешевше на $50−100? Чи не пов’язана велика частина складнощів компанії саме з таким підходом?
Що таке лоукостер у вашому розумінні? Ми продаємо погану якість дешево?
З моєї точки зору ознаки такі: ви раніше перевозили туристів на літаках авіакомпаній-партнерів з неоднозначною репутацією й іміджем — Anda, Bravo, YanAir.
Артеме, на вас Державіаслужба образиться. Технічний стан літаків будь-якого авіаперевізника в Україні перебуває під суворим контролем. Якщо борт несправний, то він не летить, повірте мені. Інтер'єр, екстер'єр, сервіс на борту — тут можуть бути відмінності.
Ок, але мені як споживачу здається, що і це впливає на ціну одного крісла. Що у Azur Air, МАУ або windrose вона вища. Також мене здивувало, що в Туреччині не було персоналу вашої компанії, а була місцева приймаюча компанія. Вона, найімовірніше, є партнером інших туроператорів. І просто може не встигати всіх однаково якісно обслуговувати. В сумі все це обходиться трохи дешевше. При цьому якість знижується, але недостатньо сильно, щоб її назвати поганою.
Я зрозумів, що таке у вашому розумінні лоукост.
Я вас, напевно, дуже сильно здивую, якщо скажу, що за чартерні рейси авіакомпаній YanAir, Bravo, Anda ми платили дорожче, ніж ми платили за МАУ і windrose. У перерахунку на 1 крісло.
Тому що у них менша ємність літаків?
Тому що у нас просто не було іншого виходу минулого літа, ми йшли на будь-які умови аби летіти. З жовтня 2014 року у нас був довгостроковий 5-річний контракт з авіакомпанією МАУ. З жовтня 2016 року в нас з’явився другий довгостроковий контракт — з windrose. Як би це не було дивно, але обидва ці контракти закінчилися в кінці квітня 2018 року.
SkyUp — це наше серйозна конкурентна перевага. Але на початку літа минулого року ця компанія тільки починала роботу.
Що стосується приймаючої компанії, то для туроператора з виїзного туризму, своя приймаюча компанія — це завжди вигідніше. Тому що туристи купують екскурсії, їздять на шопінг. Це все — додатковий прибуток.
Ми рухаємося до того, щоб усі приймаючі компанії були власні. У найближчі 18 місяців ми плануємо відкрити 4 приймаючих структури. Але в деяких країнах для цього немає необхідності. Наприклад, у мене в Єгипті найкращий партнер, якого я не переб’ю за якістю послуг, хоч мені це буде більш вигідно. Тут працює принцип синергії, коли спільними зусиллями ми отримуємо найсильніші позиції у напрямі.
До речі, Join UP! — це найбільший клієнт Qatar Airways серед туроператорів. Ми одні з найбільших партнерів Turkish Airlines. Лоукост у вашому розумінні — це точно не про нас.
Тобто ви не лоукост?
[Посміхається] Ми 100% лоукост, але в правильному розумінні цього слова.
За рахунок чого тоді у вас дешевше?
За рахунок того, що я особисто 18 годин на добу роблю контракти з готелями і працюю з усіма нашими партнерами за всіма 20 стратегічними напрямками, які дають нам 95% обсягу.
Будь-який власник готелю хоче спілкуватися тільки з власником туроператора. І у нас є цей контакт. З ТОП-5 найбільших туроператорів — ми єдина компанія, в якій власник особисто веде переговори за всіма стратегічними напрямками. Ми здатні купити дешевше і ексклюзивно дати ринку популярний продукт. Як великий гравець ми можемо отримати хорошу ціну за обсяг. Тому ми не соромимося того, що наші тури виявляються доступнішими за ціною. Ми цим пишаємося. Ось це лоукост!
Як сформувався туристичний ринок України
Запитання про ринок. У більшості великих туроператорів турецьке коріння. Чому склалася така ситуація?
20 років тому ринок на 100% складався з українських туроператорів. Були такі компанії, як САМ, Гамалія. Потім на ринок почали виходити на той момент дуже високотехнологічні туроператори з Росії з турецьким корінням. Мені здається українські туроператори не очікували на появу конкурентів з країни, де оперуються набагато більші обсяги.
Є таке поняття buying power. У нашому бізнесі це спрацювало так. Туроператор приходить до готельєра і каже: «Я відправляю 1 млн туристів з Росії і тепер заходжу в Україну. Я хочу продавати твій готель ексклюзивно». Якщо готель намагається відмовити, то великий туроператор, який заповнює 50% ємності готелю, може сказати: «Тоді я не буду продавати тебе з Росії». Ось так українських операторів видавили. Вони або пішли з ринку, або сильно стиснулися в обсягах, ставши невеликими туроператорами або навіть турагентами.
Як тоді вам вдалося зайняти таку велику частку ринку?
Ми просто йдемо за чітко написаною стратегією на кілька років вперед. Ми змогли донести до готельєрів думку, що Україну не можна віддавати під парасольку СНД. Ми настільки від них далеко, що нас можна швидше асоціювати зі Східною Європою.
Також, як туроператор ми стартували з напрямків ОАЕ, Таїланд, Шрі-Ланка, Греція. І не займалися Туреччиною і Єгиптом. А великі турецько-російські оператори з 2010 до 2014 року, навпаки, не оперували за жодними іншими напрямками, крім Туреччини і Єгипту.
Єгипет у нас з’явився в жовтні 2013 року, а Туреччина влітку 2014 року.
Чому все ж вирішили виходити на ці напрямки?
У 2013 році як туроператор ми відправляли 160−180 тис. туристів, не займаючись Туреччиною і Єгиптом. Але як турагент я був дуже великим клієнтом операторів TEZ Tour і Anex Tour на цих двох напрямках.
І коли ми почали становити небезпеку для наших на той момент партнерів, вони вирішили відключити турагентство Join UP! від продажу турів до Туреччини та Єгипту. Тобто змусили нас вийти на ці напрямки. Сьогодні ми № 1 за напрямком Єгипет. За Туреччиною — ні, але активно працюємо в цьому напрямі.

Порахували — полетіли
Як з’явилася ідея створення власної авіакомпанії?
Це було зважене рішення. Ми довго до цього готувалися, розбиралися в усіх аспектах.
Ми багато років працювали з авіакомпаніями МАУ і windrose. Але несли ризики, які можна було порівняти з ризиками авіакомпаній, а у випадку з МАУ наші ризики навіть були вище, ніж у них.
Перед ким були ризики?
Деталей я не можу розповісти. У нас є NDA (Non-disclosure agreement — угода про нерозголошення конфіденційної інформації — НВ Бізнес). Скажімо так: витрати Join UP! на чартерні рейси були істотно вище, ніж зараз ми витрачаємо на SkyUp.
Чи правда, що одним з джерел фінансування SkyUp був страховий депозит, який вам повернула МАУ?
В авіації це називається депозит з безпеки. Якби раптом у Join UP! щось трапилося, то у МАУ були б гроші, щоб вивезти туристів плюс покрити деякі інші витрати. Такі депозити кожен туроператор тримає на рахунках авіакомпаній.
Дійсно ці гроші перейшли як частина інвестицій в бізнес SkyUp.
Мені говорили, що мова йде про кілька мільйонів доларів. Ви можете назвати конкретну суму?
Можу лише підтвердити, що це дійсно цифра з 6 нулями.
При якій кількості відправлених туристів туроператору варто замислюватися про власну авіакомпанію?
Перше, на що потрібно дивитися — це не кількість відправлених туристів, а як ти їх відправляєш на поточний рік. У 3 з 5 найбільших туроператорів влітку сплеск, взимку — майже нічого не відправляють. А літаки треба оплачувати 12 місяців у році.
Щоб створити авіакомпанію з двома літаками типу MD або Boeing Classic, в яких 168 крісел і які можуть літати 300 годин на місяць, потрібно відправляти від 200 тисяч туристів на рік. Але дуже важливо відправляти їх і взимку, і влітку приблизно в однаковій пропорції.
З яких причин ви перейшли з Жулян до Борисполя? З економічних?
Ні. Через специфіку нашого флоту. Ми порахували… [задумується] Так, ви правильно сказали. Саме з економічних міркувань, а не тому що Бориспіль дав дешевшу пропозиція.
Коли ми злітаємо з Борисполя, то використовуємо мінімальні тяги двигуна. Коли ми літали з Жулян, то через коротшу смугу, включали максимальний режим двигунів. За мінімальний і максимальний режим компанія платить різні суми резерву [лізингодавцю] — це перше.
Крім того, через особливості розташування аеропорту, взимку через погодні умови наші літаки кілька разів йшли на запасний аеропорт. Це все затримки і додаткові витрати, які особливо чутливі з чартерними рейсами. Туристи швидко «піднімають хвилю».
Ми починали з Жулян. Це був наш перший базовий аеропорт, з якого починалася історія SkyUp. Але темпи зростання диктували нам перехід до Борисполя.
Тепер ми будуємо свою базу в терміналі F і при цьому відчуваємо підтримку.
Яка роль міністра інфраструктури Володимира Омеляна в створенні авіакомпанії?
Ми досить великий бізнес, тому знайомі з багатьма чиновниками.
Але якщо питання поставлене в контексті того, що низка ЗМІ мусують інформацію, що Омелян є нашим акціонером, засновником, бенефіціаром, ще кимось… Омелян не має ніякого відношення до SkyUp. Крім того, що він є профільним міністром для авіації.
Але за каденцію цього міністра не соромно взагалі. В Україні з’явилися Ryanair, SkyUp, Ernest, FlixBus, WizzAir зараз розширює кількість маршрутів.

Але з точки зору української економіки більша частина прикладів не несуть вигоди державі. Ірландія, Італія, Угорщина отримують гроші українців.
Щойно ви самі випадково відповіли на своє попереднє запитання. Яке має відношення міністр Омелян до нашого бізнесу? Абсолютно ніякого. Ми просто єдиний український бізнес, який хоче дати українцям те, що вони хочуть: літати дешево.
І міністр дуже часто виступає з коментарями з приводу нашої компанії, тому що це український бізнес. Це український продукт. І тому він так різко відреагував на рішення Баришівського суду. Тому що він розуміє, що ми даємо в Україні все те, що не дають Ryanair та інші іноземні перевізники. Створили 800 робочих місць, заплатили податки тощо.
Він запросив на ринок України Ryanair. Вони прийшли. А ось те, що авіакомпанія SkyUp змогла зареєструвати юрособу і отримати сертифікат експлуатанта без труднощів —- це і є той клімат, який він створив у міністерстві інфраструктури. Який створив Олександр Більчук, голова Державіаслужби.
Але, можливо, є десятки прикладів інших компаній, яким відмовили зі словами: ні, не реєструйте їх, ми тільки SkyUp запускаємо.
За час каденції Омеляна було видано понад 10 сертифікатів експлуатантів українським авіакомпаніям. ФанЕйр, Дарт, Anda, Джоніка, Авіатранс-К. 100% за каденцію цього міністра з’явилося в кілька разів більше авіакомпаній, ніж за каденцію будь-якого іншого міністра. Але Україна не повинна цим хвалитися. Тому що власники більшості авіакомпаній — одні й ті ж люди.
Періодично на ринку з’являються чутки, що у вас є якісь зовнішні інвестори. Навіть називаються конкретні імена.
Які?
Напевно, найбурхливіше обговорення викликало партнерство з футбольним клубом Шахтар Ріната Ахметова. Адже у нього є друг Борис Колесніков, який раніше дуже цікавився авіацією. Також я чув версію про Юрія Іванющенка, що за вами може стояти капітал з Чечні.
Ми українці. Ми кінцеві бенефіціари цього бізнесу. Перестану себе поважати, якщо буду вести якийсь бізнес, або мати зв’язки з людьми, яким подобається жити в Російській Федерації.
Ми і наша материнська компанія ACS-Україна є стратегічними партнерами з групою компаній СКМ і ФК Шахтар. У нас спільні цінності. Ми ніколи не зможемо працювати з людьми, принципи та ідеї який на 180 градусів протилежні нашим.
Ми не маємо ніякого відношення до чеченського бізнесу, ми не маємо ніякого відношення до Іванющенка або Колесникова.
Звідки тоді ресурси на таке швидке розширення флоту?
Я кілька разів уже сказав, що у нас успішний бізнес. Взяти частину літаків в лізинг було не сильно дорожче, ніж тримати депозит з безпеки у сторонньої авіакомпанії. Також в авіації сильно допомагає аудійована звітність, сформована за міжнародними стандартами обліку. І підтримка від наших міжнародних партнерів.

Корінь конфлікту
Те, що у вас в минулому році розійшлися шляхи з МАУ і windrose, могло стати спусковим гачком подальшої інформаційної кампанії проти вас? Чи в бізнесі не можна керуватися емоціями?
Я відповім від імені своєї родини. Не можна в бізнесі ні до кого так ставитися. Бумеранг обов’язково прилетить. Ми за чесну конкуренцію. Ми справно платимо всі платежі до Державіаслужби, Украероруху, аеропорту Бориспіль. І я вважаю, що чесна конкуренція — це те, чого повинна прагнути Україна. Дати можливість бізнесу конкурувати технологіями, продуктом, а не чимось іншим.
Що могло стати тригером?
Ми непублічна компанія. Ми зі сфери: «До біса все! Берися і роби!». Це Річард Бренсон. Я фанат цієї людини. Але я і не боюся говорити, що нас «вбивають». Єдина причина, через яку я не кажу хто це зробив — у мене немає доказів. Коли з’являться — я вийду і скажу. Я запитаю у всіх, хто має до цього відношення.
Ми сьогодні потертерпаємо за те, що хочемо дати українцям право літати дешево. Ми одержимі тим, щоб зробити щось велике. Кінцева мета — бути одним з найбільших в Європі перевізників. Але найперше, що я хочу дати українцям — це можливість за 50 євро літати в Барселону.
З нами жахливо конкурувати, тому що ми високотехнологічний бізнес. Ми психи! Ми реально робимо космічний продукт.
Тиск на компанію триває з минулого року, невже ви досі не можете назвати якісь конкретні імена?
Зараз йде пік тиску на компанію. За останні 6 місяців Join UP! пройшов 6 перевірок. Зараз триває сьома. Все за запитами від народного депутата від Самопомочі Анни Романової (голова підкомітету з питань туризму, курортів та рекреаційної діяльності Верховної Ради України — НВ Бізнес). Якщо ви підписані на неї в facebook, то можете бачити, що більшість її постів про Join UP!
Тиск почався приблизно рік тому, коли Анна Романова почала своє фірмове «Без їжі, без води, на підлозі, жінки, діти». Схема така: вона робить пост про Join UP! А через секунду репост у ЗМІ. І пішло: репост, репост, репост.
Одній їй це все не розкрутити.
Вона не одна. Думаєте, це Романова зробила Баришівський суд?
Як у нас є штаб з подолання кризи, так у них є штаб із завдання удару.
У кого «у них»?
Більш конкретно відповісти на ваше запитання зараз не можу, оскільки не маю фактів на підтвердження. Але читаю пресу, так само, як і ви. Бачу, що всі пов’язують події навколо компаній Join UP! і SkyUp з авіакомпаніями, які раніше були нашими партнерами.
Можливо, це криза зростання компанії? І вам необхідно уповільнити темп, щоб усунути ряд вузьких місць в операційній діяльності?
Немає ніякої кризи зростання. Ми компанія, яка чітко розраховує свої сили. Ви навіть не уявляєте наскільки ми прораховуємо ризики.
У нас були проблеми, ми за них заплатили сповна. Але цих проблем було не більше, ніж у інших операторів. Ця атака була спланована ще в липні минулого року. І є група людей, які чітко висвітлюють тільки діяльність нашої компанії.
Ми скоро почнемо про це публічно говорити. Ми не дамо жодному виконавцю спокою: ні судді, ні Анні Романовій, ні [Олександру] Дубинському (редактор телеканалу 1+1 — НВ Бізнес), ні Антимонопольному комітету.
У зв’язку з останніми подіями чи немає у вас планів піти самому або «направити десант» в політику для захисту бізнесу або для формування середовища, доброзичливою до всіх інвесторів?
Ми бізнесмени і хочемо чесно працювати, чесно конкурувати, надавати туристам і пасажирам продукт високої якості. Ми не плануємо йти в політику. У нас немає ні часу, ні бажання.
А щодо лояльних до нас політиків… Їх достатньо. І підтримка є.
Редакція НВ Бізнес готова надати можливість для відповіді представникам компаній і людям, згаданим в інтерв'ю