Як і для кого працюють аграрні дотації

6 вересня 2017, 14:45
Позиція
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

2017 є першим роком, в якому почала виплачуватися спеціальна бюджетна дотація на сільське господарство. Як вони спрацювали та які доопрацювання пропонують внести профільні об’єднання?

Підтримати «білих» і прибуткових

На заміну спецрежиму ПДВ цього року аграрії почали отримувати аграрні дотації. Держпрограма підтримки АПК передбачила 4 млрд грн для тваринників, виробників молока, садоводів, виноградарів, овочівників. Порядок розподілу і використання дотацій визначила постанова Кабінету міністрів №83 від 8 лютого 2017 року. Механізм дотацій відпрацювали народні депутати аграрного та податкового комітетів разом з Кабміном, Мінфіном, Мінагрополітики, профільними асоціаціями та вченими.

У держбюджеті заклали механізм, за яким автоматично найбільшу допомогу повинен отримати той, хто досягне найбільшої рентабельності. Сума дотацій розраховується пропорційно сплаченому ПДВ. Збитковим підприємствам відповідно ніяка дотація навіть не передбачалася. Тобто принципово задумувалося, що новий принцип дотування стане стимулом для підприємців домагатися конкурентоспроможності.

Зрозуміло, усі, хто працює «в тіні», не сплачує податки, купує і продає продукцію за готівку, жодним чином у претенденти на дотацію категорично не потрапляють. Але головне – чи не вперше система нарахування дотацій відбувається автоматично, без втручання чиновників, комісій різних рівнів – зліквідовано корупційну складову, за якою чиновник вирішував кому і скільки «дати» коштів.


Сезонності не врахували

Щоправда, ще на початку березня профільні асоціації галузей, котрих напряму стосувалася дотація, - тваринники, молочники, птахівники, звернули увагу на механізм їх розподілу. Вони перші у листах до міністра аграрної політики та продовольства Т.Кутового, міністра фінансів О.Данилюка, Прем’єр-міністра В.Гройсмана заявляли, що загалом прогресивна система «на корню» підточується підзаконними актами, які регулюють виконання положень Податкового кодексу.

«Державна фіскальна служба просто вирішила спростити собі роботу, - переконаний заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Михайло Соколов. – Вона почала нараховувати дотацію за формулою, у якій сума усього ПДВ, нарахованого підприємству, помножується на частку пільгових видів у загальному обсязі продукції. Було повністю зігноровано сезонний тип агровиробництва. Адже навесні господарства, більшість з яких поєднує рослинницькі і тваринницькі напрямки, лише витрачають кошти, нічого не продаючи. Виникає рослинницький податковий кредит. Зрозуміло, підприємцям не було чого сплачувати до бюджету, а тому за підсумками першого півріччя вони й не могли отримати дотацій. На них «висіло» рослинництво». У результаті, за І півріччя ц.р. всі такі підприємства просто нічого не отримали», ‒ зауважив експерт.

Кілька місяців спільними зусиллями профільні асоціації намагалися домогтися зміни нормативів, за якими ДФС нараховує дотації. Неодноразово зверталися за підтримкою до ЗМІ, громадськості, політиків. Зараз готовий проект змін вже погоджено в Мінагрополітики, залишається провести його через Міністерство фінансів.



Перші результати

Об’єктивно оцінити економічний ефект для аграрного сектору від запровадження нової системи підтримки можна буде лише за підсумками року, оскільки 70% обсягів реалізації сільськогосподарської продукції і відповідно формування податкового кредиту, на базі якого виплачується дотація, відбувається у другому півріччі.

Генеральний директор Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Тарас Висоцький впевнений, що частки підприємств в триманні аграрних дотацій будуть змінюватися, адже підсумки вже 3-го кварталу, а тим більш року буде видно зовсім іншу ситуацію, навіть якщо не запрацюють уточнення, яких домагаються тваринницькі асоціації. «Позитивна динаміка вже є, у вересні розпочалася велика реалізація продукції. Тому зовсім скоро отримаємо й інші пропорції розподілу дотацій», - переконаний Тарас Вироцький.

Змінити механізм

Експерти пропонують унормування порядку, коли усі будуть отримувати компенсацію не згідно загального валу, а відповідно тих пільгових видів діяльності, якими вони зайняті.

Крім того, уточниться ще одна статистична похибка – дотацію визначатимуть не за основним прописаним видом діяльності, а за конкретним видом продукції, яку підприємство фактично реалізувало.

«Ми переконалися у тому, як треба дуже обережно та уважно працювати з нормативними актами. Тепер сподіваємося, що наша держмашина, хоч і з скрипом , але нарешті прокрутиться, тож отримаємо належні підзаконні акти», - узагальнює Михайло Соколов.

Наразі, за словами представників профільних аграрних об’єднань, можна говорити про запровадження прозорого та позбавленого корупції механізму підтримки аграріїв, що базується на автоматичних розрахунках сформованого та сплаченого ПДВ.

«Поки що альтернативи автоматичному розподілу підтримки без втручання людського фактору немає, - вважає Тарас Висоцький. – Звісно, систему розподілу дотацій треба вдосконалювати. Будемо обговорювати перспективи разом».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X