Харчовий ланцюжок. Чому десятки ресторанів у Києві виставлено на продаж

11 травня 2019, 23:00

Ресторанний ринок у столиці виявився не таким привабливим, як вважали багато інвесторів

Кількість тих, хто бажає продати свій ресторан, зросла в кілька разів. Про це розповіла НВ Бізнес генеральний директор компанії Ресторанний консалтинг Ольга Насонова. «Два роки тому до мене зверталися власники одного-двох закладів на місяць з пропозицією продати їх актив. А за березень і квітень цього року я отримала близько 40 подібних пропозицій», — каже Ольга Насонова. І додає, що звертаються представники кав'ярень, піцерій і ресторанів. Такий тренд може стати наслідком бурхливого розвитку ресторанного ринку, який спостерігався минулого року.

Відео дня

фото olx.ua
Фото: фото olx.ua

Оголошення на будь-який смак

Інформацію про продаж ресторанів можна знайти навіть на сайтах безкоштовних оголошень. За інформацією OLX, кафе в будівлі ЗАГСу Деснянського району площею 450 кв м можна купити за $200 000. Заміський комплекс в селі Красилівка (Броварський напрям) з банкетним залом і окремими будиночками на території — за $65 000.

фото olx.ua
Фото: фото olx.ua

Ресторан-кальянна в підвалі на Пушкінській вулиці площею 132 кв м продається за $180 000 (без обладнання) або за $200 000 (з обладнанням). Найдорожчим активом, який виявив журналіст НВ Бізнес, став ресторан в районі станції метро Шулявська з новим ремонтом і повним комплектом устатковання. Його вартість становить $550 000.

Серед потенційних покупців таких об'єктів — мережеві заклади. "Власники приміщень, які ми розглядаємо для відкриття нашого ресторану, досить часто пропонують нам його орендувати виключно з обладнанням від попереднього закладу аж до посуду та столового приладдя. Якщо потенціал приміщення виправдовує додаткові витрати на викуп майна попереднього орендаря, то ми можемо погодитися. Деяке обладнання можна використовувати, а те, що не підійшло — продаємо, щось списуємо і утилізуємо», — розповідає генеральний директор мережі Сушія Антон Ходисько. Але домовитися про ціну викупу, зазначає експерт, досить непросто і нерідко мережа відмовляється від подібних пропозицій.

Більшість ресторанів, які виставляються на продаж, збиткові, визнає співвласник мережі Pesto Café Дмитро Погребицький. «Вкрай рідко вдається змінити його роботу і отримувати дохід. Найчастіше доводиться переробляти все — від концепції, меню і до оздоблення залу», — говорить бізнесмен. В цьому випадку ресторатор витрачає гроші і на демонтаж перед ремонтом.

Ресторани закриватимуться

Масовий продаж ресторанів — прогнозована тенденція, визнає Ольга Насонова. У минулому році інвестори відкрили в Києві рекордну кількість закладів громадського харчування — 265, а їх загальна кількість у столиці зросла до 1800, підрахували в ресторанному консалтингу. Ажіотаж пов'язаний з невисоким порогом входження в бізнес — відкрити заклад можна при бюджеті в $200 000, швидким поверненням інвестицій і «модою на ресторанний бізнес». Повернути вкладення за два роки дійсно можна, погоджується Дмитро Погребицький. «Але для цього треба не допустити помилок — створити правильну концепцію, вибудувати грамотну роботу і тримати якість», — говорить експерт. А досягти цього вдається одиницям. З десяти нових ресторанів, говорить Погребицький, успіху вдається домогтися не більше ніж трьом. Інші або погано працюють, або закриваються.

Ресторатори-початківці роблять багато помилок. Головні серед них — неправильне розташування і невірно вибрана концепція, говорить Ольга Насонова. Наприклад, елітний ресторан французької кухні може виявитися незатребуваним на Борщагівці або на Троєщині. «Багато новачків створюють заклади тільки на свій смак і вводять в меню свої улюблені страви і напої. Потім виявляється, що смаки власників гості не поділяють», — говорить вона.

Проблеми можуть виникати і з орендодавцями. «Якщо в договорі не прописана фіксована сума оренди за приміщення, то її можуть підвищити. Робота ресторану стає нерентабельною, і він закривається», — розповідає директор мережі Шоколадниця Вадим Височин. Ресторани закриваються, оскільки втрачають свою актуальність, говорить співвласник ресторанного холдингу !Fest Андрій Худо. У такій ситуації, говорить експерт, не допоможе маркетинг в широкому розумінні цього слова.

Величезна помилка, якої припускаються 90% молодих рестораторів, це підміна понять «маркетингу» і «реклами», додає ресторатор Дмитро Борисов. За його словами, коли ресторан відкривають без чіткого розуміння продукту і його цінності, коли інвестують в інтер'єр, а в останню чергу думають про меню, коли не налагоджений сервіс, а сам власник не знає, чому в його ресторан повинен прийти гість... « тоді починається паніка, і рестораторові здається, що вся справа в тому, що "просто мало реклами". Настає час хаотичних дій — від масового промо в соціальних мережах до роздачі флаєрів або реклами на радіо, у кого на скільки вистачить бюджету. Але насправді все простіше. Про мої ресторани часто говорять, "що це все маркетинг". Я уточнюю: «Тому що маркетинг — це все». Тобто це продукт (їжа, сервіс і швидкість видачі страви), ціна (яка буде мотивом прийти, створить відчуття вигідної угоди у гостя), це місце, люди і, в останню чергу, просування в класичному розумінні. Як працювати з аудиторією? Потрібно створити продукт, в який вона закохається. А щасливі гості за допомогою сучасних технологій, сторіс і стрімів, забезпечать таку рекламу, якій позаздрить будь-яке агентство», — говорить він.

Інвестор готовий чекати три-чотири місяці і якщо не отримує дохід, то починає нервувати, говорить Ольга Насонова. «Деякі здаються через рік. І тоді на людей страшно дивитися — вони смикаються, оскільки розуміють, скільки грошей витратили. Щоб виручити хоч щось вони і виставляють ресторан на продаж», — говорить Насонова. Як правило, інвестори готові купувати заклади за 30-50% від реальної вартості. Але тільки ті, які знаходяться в дуже вдалому місці. Решта розпродають своє обладнання і закриваються. Ольга Насонова прогнозує, що в цьому році з карти Києва зникне не менше 100 закладів громадського харчування.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X