Шведське щастя. Україна другий день поспіль обговорює відкриття магазину IKEA в Києві - це справді прорив?

2 лютого 2021, 12:33

1 лютого в Україні відкрився перший магазин IKEA в Україні. Згідно з опитуваннями, цей бренд входив до трійки компаній, появи яких найбільше очікували українці.

Початок роботи інтернет-магазину шведського меблевого гіганта навесні минулого року це підтвердив: запит на їхні товари був уп’ятеро більшим, ніж розраховували аналітики бренду.

Відео дня

Радіо НВ поговорило з головною редакторкою видання Retailers.ua Веронікою Гаврилюк про те, чому IKEA виходила на вітчизняний ринок понад 15 років, де може відкритися другий офлайн-магазин і чи відрізнятимуться ціни на їхні товари від інших країн.

— У чому успіх IKEA як бренду?

— IKEA була першопрохідцем у багатьох напрямах з продажу меблів. Вони одними з перших почали возити своїх покупців [в магазини] і давати їм безкоштовні квитки на залізницю або знижку на них. IKEA відкрила перший шоурум, щоб привести покупців, показати [їм товари]. Вони першими зі шведських компаній вийшли за кордон; першими почали грати з дизайном; дивитися, як же вони можуть знизити ціну на товар не на шкоду якості.

У IKEA, якщо я не помиляюся, понад 30 виробництв в усьому світі. Вона також впливає на закупівельні ціни — наскільки я знаю, ця компанія дуже сильно тисне на постачальників, щоб ті давали прийнятні ціни, а сама IKEA, своєю чергою, могла давати прийнятні ціни для покупців. У всьому світі вони зараз популярні якраз через цю доступність — плюс зручність, звичайно: чи то тягнути диван на 15-й поверх, чи то коробку, яку можна зібрати і яка нормально увійде в двері.

— Скільки разів IKEA намагалася зайти на наш ринок і що найбільше заважало?

— Про те, що IKEA почала придивлятися до ринку України, стало відомо в 2004 році. У 2005-му вони оголосили про те, що у них є плани щодо виходу в Україну, але тоді не вийшло — це пов’язано з корупцією, вони хотіли певну земельну ділянку, але не вийшло. І пізніше тодішній генеральний директор говорив, що він спілкувався і з [експрезидентами] Леонідом Кучмою, і з Віктором Ющенком, також спілкувався з Віктором Януковичем. Він говорив, що не може земельна ділянка в Києві коштувати втричі дорожче, ніж у тій же Москві або Лондоні, у такий спосіб натякаючи на якусь корупцію. Цитата: «У системі IKEA немає коштів на підкуп».

Це одна з основних причин, чому IKEA не вийшла [на український ринок в ті роки]. Ексгендиректор робив чотири офіційні спроби. А неофіційно вони давно вже придивлялися, щороку приїжджали, про це говорили консалтери і девелопери. IKEA мала відкритися в [Києві] у 2019 році, але їх підвів девелопер, який анонсував, що торговий центр буде введений в експлуатацію в 2019-му, але цього не сталося. Тому перший магазин, який вони відкрили, був онлайн-магазином. Тоді IKEA в принципі вперше вийшла на будь-який ринок через відкриття онлайн-магазину.

— Чому IKEA вирішила відкрити свій перший у Південно-Східній Європі так званий магазин міського формату саме в Києві?

— Ринок України, що стосується меблів і товарів для дому, величезний. Йде багато будівництва, і люди хочуть оновлювати всі радянські стінки, робити щось більш сучасне. Чому IKEA виходить [на український ринок] з City Store (це їхній новий формат, який вони запустили кілька років тому)? IKEA — це величезна махина, яка давно не змінювалася, але споживач зараз став менше їздити за місто, йому легше десь у межах міста швидко щось купити. Наприклад, якщо мені потрібна поличка, навіщо мені їхати за 50 кілометрів кудись за місто в їхній величезний мол на 25 тисяч квадратних метрів, бродити по ньому, якщо я можу приїхати до невеличкого магазину і купити те, що мені потрібно, тут і зараз?

Перший офлайн-магазин IKEA в Києві відкрився в Blockbuster Mall (Фото: Олександр Медведєв / НВ)
Перший офлайн-магазин IKEA в Києві відкрився в Blockbuster Mall / Фото: Олександр Медведєв / НВ

Це одна з основних причин, чому IKEA вирішила зайти в межі міста. Плюс у тому, що вони зробили правильний вибір, зіграла роль пандемія. Деякі магазини не працювали, крім продуктових і аптек, і люди зараз почали ходити в невеликі формати, — тобто все, що розташоване поруч з будинком, щоб менше контактувати з іншими людьми і не заразитися. Це можна зробити завдяки таким невеликим магазинам.

— Хто зараз є конкурентами для IKEA в Україні?

— Насамперед це JYSK, всі експерти називають його одним з основних конкурентів IKEA на ринку Європи, в Україні. У них схожий сегмент і цінова політика для кінцевого споживача. І якщо говорити про товари для дому, це Деко, який належить компанії Епіцентр К. А також всі магазини, які торгують меблями і товарами для дому в цьому ж ціновому сегменті.

— Різні ТРЦ хотіли, щоб у них відкрилася IKEA — чому бренд вибрав саме Blockbuster Mall?

— Перший магазин мав відкритися в Ocean Mall — це торговий центр, який розташований на станції метро Либідська в Києві. Але девелопер не виконав свої зобов’язання, і з різних причин ТРЦ не був введений в експлуатацію. Другий торговий центр — Blockbuster Mall — у той час належав тому ж власнику, Вагіфу Алієву, який заявляв про те, що вони домовилися з IKEA про відкриття магазинів у його центрах. І Blockbuster був уже практично на 100%-й стадії готовності, тому він першим був введений в експлуатацію, і, як мені здається, з цим пов’язано те, що про [IKEA] відкрила магазин спочатку в ньому.

— Тобто другий магазин IKEA відкриється вже в Ocean Mall?

— Моя колега була на відкритті і була присутня на пресконференції, де також був Вагіф Алієв. Він назвав дату відкриття: [другий магазин IKEA], можливо, відкриється 1 вересня цього року в Ocean Mall. У них були домовленості і вже був план, де вона розміститься.

— Чи відрізнятиметься вартість якоїсь полички в Україні і, наприклад, у тій же Румунії?

— Так, ціна в певній країні залежить від багатьох факторів. Не тільки від представлених товарів, але ще й ризиків у цій країні; того, наскільки швидко тут можна втратити бізнес. Україна має високі ризики, плюс розмитнення [товарів] теж дуже сильно впливає [на ціну]. Логістичний ланцюжок також впливає: наприклад, у магазину спортивних товарів Декатлон, який входить до групи Ашан, деякі товари виробляються в Україні, але не поставляються відразу в місцеві точки продажу, а везуться в розподільний центр у Європі і потім повертаються в Україну. У IKEA теж є такі моменти. Це пов’язано з тим, що обсяги продажів в Україні ще досить малі, і їм вигідно возити ось так. Але ціна може відрізнятися з різних причин, не тільки через [політику] компанії.

— Вихід IKEA на ринок України — це прорив?

— Відкриття офлайнового магазину IKEA — це знакова подія для України; я навіть не побоюся цього слова — історична. IKEA входила в топ-3 брендів, приходу яких очікували українці, поряд з H&M (він вже відкрився) і Starbucks. Можливо, відкриття IKEA було трохи змазане через пандемію і через те, що воно довго анонсувалося, але ми нарешті його дочекалися. Відкриття IKEA 100% буде дзвіночком для інших брендів, які хочуть [зайти на український ринок] або придивляються до України, що можна сюди виходити, в країні можна працювати. Може, для того ж Starbucks.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X