Ігри з державою: чи подешевшають авіаквитки при компенсації за обліт території Росії

24 вересня 2019, 18:30
Сюжет
Автор: Артем Ільїн

В Україні знову заговорили про необхідність державної компенсації авіакомпаніям за обліт території Росії. НВ Бізнес розбирався в ціні питання і ймовірності зниження вартості квитків

У неділю ввечері стало відомо, що в найстарішій і одній з найбільших туристичних компаній світу Thomas Cook стартувала процедура примусової ліквідації. Одним з останніх аргументів, які сприяли саме такому розвитку ситуації стала відмова уряду Великої Британії надати компанії державну допомогу.

Відео дня

Компанії не допоміг ані масштаб діяльності, ані вертикальна інтеграція бізнесу: від управління готелями до власного авіапарку. За даними Reuters, три 100%-ві «доньки» Thomas Cook Великій Британії, Данії та Іспанії), які зупинили виконання перельотів, володіють 63 літаками Airbus. Ще 53 борта у німецької авіакомпанії Condor, яка належить Thomas Cook на 49,9%. Вока поки що продовжує виконувати рейси.

Навіщо це знати українським туристам і пасажирам авіакомпаній?

Після зміни уряду, в українській цивільній авіації знову стало руба питання державної допомоги авіакомпаніям країни.

Справа в тому, що ще в серпні 2014 року Російська Федерація закрила повітряний простір для українських авіаперевізників. «Є одне рішення, яке урядом прийнято: мова йде про припинення транзитних рейсів українських авіакомпаній, що виконують польоти через повітряний простір Росії в цілий ряд країн: Азербайджан, Грузію, Вірменію, Туреччину», — сказав тоді прем'єр-міністр РФ Дмитро Медведєв. Найбільше постраждали компанії, які виконували рейси в Південно-Східну і Середню Азію. Тоді говорилося, що собівартість їх польотів збільшилася приблизно на 20%.

З тих пір українські авіатори періодично піднімають питання про те, що на східному напрямку вони стали неконкурентоспроможними, отримують додаткові збитки і періодично просять державу про підтримку.

Схоже, їх почули.

На початку вересня Міністр інфраструктури України Владислав Криклій заявив, що міністерство вивчає питання можливого введення компенсацій національним авіакомпаніям. «Їх два — SkyUp і МАУ. Дійсно ми будемо пропонувати якісь речі - повинна бути компенсація за обліт території Росії. Це необов’язково повинна бути пряма компенсація. На це можна дивитися через аеропортові збори або іншу модель. Зрозуміло, вони (українські авіакомпанії, — НВ Бізнес) стають неконкурентними, тому що у нас є „бан“ на зону Російської Федерації. Вони змушені робити цей обліт. Природно через це логістичне плече втрачають чималі гроші», — сказав Криклій.

Національні авіакомпанії - це ті, що мають сертифікат експлуатанта повітряних суден, виданий Державною авіаційною службою України. Таких компаній істотно більше, ніж дві. Але тільки Міжнародні авіалінії України (МАУ) і SkyUp мають маршрути, на яких несуть помітні втрати через необхідність обльоту території Російської Федерації. Так, в авіакомпанії windrose відповіли НВ Бізнес, що у неї немає подібних маршрутів. Більшість чартерних авіакомпаній виконують рейси до Туреччини та Єгипту, на яких також немає істотних втрат. Хоч у 2014 році маршрути були скориговані так, щоб облетіти територію Криму.

У іноземних конкурентів українських авіакомпаній є переваги


В результаті, при виконанні рейсів, на яких українські авіакомпанії здійснюють обліт, у їх іноземних конкурентів є переваги: від витрат на обслуговування літаків до меншого часу в дорозі, що зручніше пасажирам.

Що саме втрачають українські авіаперевізники?

У МАУ не відповіли на запит НВ Бізнес. Однак на недавній прес-конференції співвласник компанії Арон Майберг розповів, що необхідність обльоту території Росії стала одним з трьох чинників, які жорстко вплинули на економічний результат компанії. «За 5 років від підвищення ставок за аеронавігаційне обслуговування, від акцизу (на паливо — НВ Бізнес) і від обльоту території (РФ — НВ Бізнес) компанія переплатила $216 млн», — сказав Майберг. За його словами, найбільші труднощі, повязані з необхідностю обльоту території РФ, Криму і тимчасово неконтрольованих районів Донбасу, виникли у МАУ після збільшення далекомагістрального флоту і його максимального завантаження.

Євген Дихне (у світлому костюмі) ще недавно був топ-менеджером ДП МА Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес)
Євген Дихне (у світлому костюмі) ще недавно був топ-менеджером ДП МА Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес

А новий президент компанії Євген Дихне в своїй програмній колонці, опублікованій на ЦТС, прямо вказав, що ця причина ускладнює хабову модель розвитку компанії: «Це робить МАУ неконкурентним як по часу в дорозі, так і за вартістю перельоту. Крім того, це порушує хабову бізнес-модель авіакомпанії, адже підвезення пасажирів зі східного напрямку для пересадки в „Борисполі“ стає невигідним. Відсутність економічних компенсаторів, в результаті, зробило МАУ заручником цієї проблеми». І додав, що звертатиметься до органів виконавчої і законодавчої влади, щоб аргументи МАУ були почуті на найвищому рівні.

У SkyUp Airlines розповіли НВ Бізнес, що компанія здійснює обліт території РФ при виконанні рейсів до Грузії, Вірменії, ОАЕ і Китаю. «При виконанні цих рейсів збільшується вартість аеронавігаційного обслуговування, витрати на паливо і витрати на експлуатацію літака. Додаткові витрати, які несе компанія при обльоті території РФ, розраховані і будуть надані до Міністерства у разі прийняття позитивного рішення по їх компенсації», — каже Євген Хайнацкий, генеральний директор SkyUp.

Які заходи може вжити держава?

В першу чергу потрібно зрозуміти, чи є подібні приклади в інших країнах світу. Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support, каже, що вони є. І один з них зовсім поруч. «Авіакомпанії Кіпру отримують держпідтримку за обліт території сусідньої Туреччини», — розповідає Ланецький.

У SkyUp вважають, що для введення прозорої системи компенсацій для авіакомпаній одними з найбільш простих шляхів є:

  1. Зниження вартості на обслуговування в аеропортах для тих рейсів, на яких здійснюється обліт території РФ;
  2. Зниження аеронавігаційних зборів;
  3. Зниження цін на паливо при заправці на виконання «облітних» рейсів.

«Ці компенсації можуть бути враховані як на поточних рейсах, так і за рейси попередніх періодів. Головне — розуміння суми втрат кожного з перевізників і прозорий механізм їх обліку та зниження», — розповідає Євген Хайнацкий.

Ніяких компенсацій заднім числом або ще чогось в такому роді


Але відзначимо, що в Міністерстві інфраструктури вже відкинули ідею компенсації за вже виконані рейси. «Ніяких компенсацій заднім числом або ще чогось в такому роді. У МАУ є заборгованість перед Украерорухом. Близько 1 млрд грн. Держпідприємство подало позов до суду. МАУ подала зустрічний позов, в якому стверджує, що вони через війну, починаючи з 2014 року, змушені були робити обльоти РФ і тому вимагають компенсацію. Про компенсацію цих витрат і мови бути не може. Кабмін таке не підтримає», — заявив міністр Владислав Криклій в інтерв'ю журналу Фокус.

Нарватися на штрафи

Чи не стане поява держпідтримки приводом для ведення штрафних санкцій щодо українських авіакомпаній з боку інших країн? Олександр Ланецький впевнений, що практично всюди складнощів бути не повинно. «Єдине де є ризик введення санкцій — це Європейський Союз. Адже при підготовці і підписанні Угоди про асоціацію з ЄС, розділ про авіацію був виписаний таким чином, що Україна може нарватися на штрафи. Тому цей момент потрібно вивчити дуже уважно», — акцентує Ланецький.

А ось Андрій Гук, партнер юридичної фірми «Анте» вважає, що питання набагато складніше, ніж може здатися на перший погляд.

Він нагадує, що з осені 2017 року в Україні діє закон «Про державну допомогу суб'єктам господарювання», який встановлює випадки, при яких надання допомоги має підстави. «Він застосовується, наприклад, для розвитку регіонів з низьким рівнем життя, для виконання загальнонаціональних програм розвитку, вирішення соціальних або економічних проблем загальнонаціонального характеру, сприяння підприємствам в спеціальних зонах і т.д. Тобто важко зрозуміти, чим можна виправдати надання держдопомоги конкретним компаніям? В якому розмірі її надавати, і що від цього отримає нація?», — каже Гук. При цьому юрист акцентує, що допустимість державної допомоги оцінює Антимонопольний комітет України (АМКУ).

Крім того, Андрій Гук вважає, що питання надання держдопомоги українським авіакомпаніям повинно обговорюватися публічно. А не кулуарно. Лише тоді буде зрозуміло: чи зможуть авіакомпанії завдяки такій підтримці, наприклад, знизити вартість квитків.

Літак МАУ в аеропорту Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес)
Літак МАУ в аеропорту Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ Бізнес

«Квитки на такі рейси можуть бути дешевше», — припускають в SkyUp Airlines. Але з цим погоджуються не всі опитані експерти. «Зараз квитки продаються дешевше собівартості! Ціни знижувати нікуди!», — пояснює Олександр Ланецький, нагадуючи, що збитки МАУ від обльоту території РФ — це лише частина проблеми, яка вимагає комплексного вирішення.

Практично всі іноземні авіакомпанії, що прилітають до нас, намагаються не заправлятися в Україні


Дійсно, за останні пару років вартість перельотів з України вже істотно знизилася. Але в першу чергу це відбулося через вихід на наш ринок декількох нових гравців, які працюють в сегменті бюджетних авіаперевезень. І класичні авіакомпанії були змушені прийняти нові правила гри, щоб зберегти свою частку ринку без істотної зміни бізнес-моделі. Або піти з ринку, як це зробили деякі європейські перевізники. Тому введення держкомпенсації за обліт території РФ, може стати приємним бонусом для бізнесменів. А щоб пасажири відчули зміни на своїх гаманцях, потрібні інші кроки.

Наприклад, учасники ринку і експерти дружно погоджуються з необхідністю зниження вартості авіапалива в аеропортах України. «На жаль, паливо в Україні дорожче, ніж в Європі. Практично всі іноземні авіакомпанії, що прилітають до нас, намагаються не заправлятися в Україні. Ми ж змушені заправлятися тут, так як ми базуємося тут і перші вильоти у нас стартують з України», — нарікає Євген Хайнацкий.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X