
Василь Бовділов, СЕО Unilever Україна: «Інвестиції в економіку треба робити зараз, не чекати закінчення війни»
Нещодавно Unilever Україна відзначила 30-річчя свого бізнесу. Ми вирішили поспілкуватись з Генеральним директором компанії, поговорили про виклики сьогодення, секрети успіху бізнесу в довгостроковому періоді.
Unilever Україна працює на ринку вже 30 років, тобто ви — ровесники незалежності нашої держави. Які головні, на Ваш погляд, результати, досягнення компанії за цей період?
Один з найбільших здобутків — високий рівень довіри наших споживачів. Продукцію під брендами Unilever люблять, нас обирають, з роками наших прихильників стає все більше. Для нас це дуже важливо, бо довіра концептуально рухає бізнес у довгостроковій перспективі.
Ми розпочнемо будівництво нової фабрики в цьому році, відкриття плануємо у 2024-му
Протягом тридцяти років перед нами поставали різні випробування. Та попри усі труднощі, Unilever Україна вдавалося швидко адаптуватися та відновлюватися. Звичайно ж, найбільшим випробуванням для нас стало повномасштабне вторгнення, яке розділило наше життя на до та після. І саме ця подія сьогодні дає нам розуміння, що насправді головним здобутком компанії є наша життєстійкість. Ми дуже швидко змогли відновити бізнес, перепрофілювати ланцюжки постачання, і минулий рік закінчили з прибутком.
Як змінилася робота компанії з 24 лютого 2022 року?
Незважаючи на те, що було зруйноване чайне виробництво в Гостомелі та повністю згорів склад готової продукції в Стоянці, ми відновили роботу вже через місяць після початку вторгнення. Першочергово ми пропрацювали усі необхідні процедури безпеки та організували роботу всередині компанії, переналаштували бізнес-процеси та відновили постачання продукції.
Відбудова бізнес-процесів стала можлива завдяки сумлінній роботі нашої локальної команди. Це виняткові люди, які продемонстрували унікальні здібності і мужність.

Ви очолюєте компанію з 2002 року. Що Вас мотивує стільки років бути вірним Unilever?
Цінності компанії і пріоритети співпадають з моїми. Це чіткі орієнтири на взаємоповагу, на побудову цивілізованого, відповідального бізнесу, з дотриманням вимог законодавства.
Яке найважче рішення Ви приймали за усю кар'єру в Unilever?
У прийнятті будь-якого рішення для мене першочергово необхідно розуміти, для чого це. Але рішення, пов’язані з людьми, завжди найважчі для мене. Коли мова йде про оптимізацію штату, я можу обґрунтувати для себе рішення з точки зору логіки, проте це не полегшує завдання. Це складні і болючі для мене кроки, адже я люблю і поважаю людей.

В березні компанія оголосила про намір інвестувати 20 млн євро у будівництво фабрики з виробництва засобів гігієни, шампунів та гелів для душу. Коли саме розпочнеться будівництво і чому Unilever все ж розвиває бізнес в Україні попри те, що війна триває?
Український ринок зажди був важливим для Unilever. Підтвердженням цього стало будівництво першої фабрики в 2016 році. Рішення було прийнято швидко, і ми за 9 місяців побудували підприємство.
Зараз для України велике значення має забезпечення економічної стабільності. Інструментом цього є інвестиції в українську економіку, в локальне виробництво. І це треба робити зараз, а не чекати закінчення війни. Ми розпочнемо будівництво нової фабрики в цьому році, відкриття плануємо у 2024-му.
Які бренди будуть пріоритетними для виробництва та розвитку в Україні?
Це товари особистої гігієни, гелі і шампуні міжнародних брендів Dove, Axe, TRESemmé, Clear. Наше першочергове завдання — виробляти якісні товари міжнародних брендів для українських споживачів та розвивати експортний потенціал. Також ми досліджуємо український ринок і вирішуємо, які ще міжнародні бренди Unilever матимуть перспективу розвитку в Україні.
Один з принципів компанії Zero waste to landfill. Як компанія дотримується цього принципу в Україні?
Для нас збереження довкілля — це важливий пріоритет. Ми намагаємося дотримуватися його протягом усього ланцюжка виготовлення продукції. Зокрема, фабрика з виробництва чаю Lipton, яка працювала в Гостомелі з 2016 до 2022 року, відповідала принципам сталого виробництва, всі відходи йшли на переробку. Всі рецептури наших продуктів в Україні і світі відповідають екологічним стандартам.
Наше нове виробництво буде також побудоване відповідно до найвищих екологічних стандартів з використанням технологій відновлювальної енергії та дотримання принципу «Zero waste to landfill».
Повномасштабне вторгнення росії стало викликом для українського бізнесу. Усі компанії так чи інакше несуть втрати, моделюють бізнес під нові умови тощо. Що є головним пріоритетом для вас сьогодні? Як ви опікуєтеся мобілізованими та їх родинами?
Безпека працівників — головний пріорітет для нас. З 24 лютого 2022 року ми провели велику роботу з релокації членів команди до безпечних місць. Тільки тоді, коли ми переконалися, що усім нашим співробітникам нічого не загрожує, ми сфокусувалися на бізнес-завданнях. Компанія підтримувала усіх співробітників, незалежно від того, чи мали вони роботу, чи тимчасово не працювали за об'єктивних причин (як от працівники зруйнованої фабрики в Гостомелі). Це стосується й мобілізованих працівників.
Наші співробітники отримують додаткову матеріальну допомогу, в умовах відключень елеткропостачання ми також забезпечили колег необхідним обладнянням: ліхтариками, павербанками, акумуляторами, термосами і т.д.

Які тенденції FMCG-ринку зараз спостерігаються?
Одна з важливих тенденцій — зміна кордонів цінових сегментів. Ті продукти, які ще минулого року входили до економ-сегменту, зараз переходять у середній. Відповідно, ті що були value for money, тепер стали преміум. Також з логічних причин (міграція жінок з дітьми закордон) впав попит на дитячі товари. Натомість ми фіксуємо зростання попиту на товари по догляду для чоловіків.
Ще один цікавий фактор, який ми вивчаємо: знайомство наших споживачів за кордоном з тими брендами Unilever, які не представлені на сьогодні в Україні. Для компанії це відкриває нові перспективи, адже після повернення в Україну перед нами буде потенційний покупець, у якого сформований певний рівень знання і лояльності до нового бренду.
Питання виходу міжнародних компаній з російського ринку дуже актуальне в українськоу суспільстві. Яка позиція Unilever щодо цього?
Unilever засуджує війну в Україні як жорстокий і безглуздий акт російської федерації. Тут не може бути інакшої позиції. У березні 2022 року Unilever оголосила про припинення капітальних інвестицій у росію, весь імпорт і експорт продукції, витрати на медіа та рекламу. Компанія оцінила майбутнє нашого бізнесу в росії, і жоден із варіантів виходу з ринку не є простим. Наразі бізнес працює із суворими обмеженнями, які були запроваджені минулого року. І це на сьогодні є найоптимальнішим варіантом уникнення прямої чи опосередкованої передачі активів компанії російській федерації. Unilever уважно стежить за цією ситуацією.
Які інновації потрібно впроваджувати українським компаніям вже сьогодні, аби бути успішними в майбутньому?
Наразі ми бачимо, що agile working вже став нормою. Подальше впровадження цього підходу і є запорукою успіху роботи сучасного бізнесу. Якщо компанія не в змозі організувати гнучку взаємодію усіх відділів компанії, то це може призвести до відставання і втрати конкурентної переваги. Вже на сьогодні ми розуміємо, що наші співробітники перебувають в різних містах і країнах, з різницею в часі, зі своїм розпорядком дня тощо. Ми як компанія маємо забезпечити роботу кожного співробітника, аби він мав змогу максимально ефективно виконувати свої посадові обов’язки.

На сьогодні не залишилося жодної компанії в Україні, яка б не долучилася до гуманітарних ініціатив. Як і кому допомагає Unilever?
Разом з нашими партнерами, благодійними фондами, надаємо гуманітарну допомогу внутрішньо переміщеним особам та вразливим верствам населення. В 2022 році Unilever глобально пожертвувала понад 15 мільйонів євро для надання гуманітарної допомоги українцям, тісно співпрацюючи з установами ООН і місцевими неурядовими організаціями. Крім того, в квітні 2023 року Unilever Україна та благодійний фонд Нове відродження України підписали меморандум про співпрацю. Метою нашого партнерства є підтримка людей з особливими потребами, внутрішньо переміщених осіб, дітей-сиріт та сприяння працевлаштуванню людей з інвалідністю, якими опікується Фонд.
Чи змінилися Ваші особисті цінності з 24 лютого 2022 року?
Основне, що змінилося, — відчуття перебігу часу. Почав відчувати час по-іншому і більш точно зрозумів значення фрази «марнувати час»… Більше ціную прості життєві радощі.