Чи рівно цінні жінки та чоловіки, коли мова йде про бізнес? Розглянемо, чи змінилися підходи до цього питання під час війни в Україні - фото
Партнерський проєкт

Чи рівно цінні жінки та чоловіки, коли мова йде про бізнес? Розглянемо, чи змінилися підходи до цього питання під час війни в Україні

11 січня, 12:28

Протягом останніх років тема гендерної рівності, недискримінації та протидії домашньому насильству стала однією із найбільш впроваджуваних роботодавцями в межах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу. Не стояли осторонь і компанії в Україні. Так, в межах проєктів UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, «Трамплін до рівності» та «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів та гендерно зумовленого насильства» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Швеції у співпраці з ООН Жінки та офісом віцепрем'єр-міністерки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України було створено декілька важливих ініціатив. Зокрема, Рейтинг відповідального бізнесу та Корпоративний Альянс, який наразі вже об'єднує 40 компаній. Ми запитали учасників Альянсу, чи змінились їхні підходи з початку повномасштабної війни в Україні, які практики мають роботодавці зараз та як підтримують родини у цей складний для всіх час.

Відео дня

Справедливий і безпечний світ для всіх — саме такою є кінцева мета роботи людства над Цілями сталого розвитку ООН. То як же це реалізується на практиці в нашій країні, якщо мова йде про бізнес-стосунки у надскладних умовах війни?

Аналіз 2022 року, представлений у Глобальному гендерному звіті, показує, що людству знадобиться ще орієнтовно 132 роки, щоб позбутися від існуючої гендерної нерівності. Так, необхідно пройти у цьому напрямі реально великий шлях, але головним є те, що людство крок за кроком рухається в напрямі до гендерної рівності, протидії домашньому насильству та корпоративної політики, дружньої до родин.

Компанії в Україні теж активно долучилися до цього руху. Наприклад, було створено декілька важливих ініціатив в межах проєктів UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, «Трамплін до рівності» та «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів та гендерно зумовленого насильства» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Швеції у співпраці з ООН Жінки та Офісом Віцепрем‘єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. Зокрема, серед таких ініціатив Рейтинг компаній, дружніх до родин, та Корпоративний Альянс, який наразі вже об'єднує 40 компаній. Ми запитали компанії-учасниці Альянсу, чи змінились їхні підходи з початку повномасштабної війни в Україні, які практики мають роботодавці зараз та як підтримують родини у цей складний для всіх час.

Проєкт «Рівно цінні у бізнесі» присвячений питанням гендерної рівності, впровадженню політик, дружніх до родин, та протидії домашньому насильству. Його метою є висвітлення того, як роботодавці впроваджують ці аспекти в межах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу зараз, під час війни.

Світові практики

У Європейському Союзі була розроблена Стратегія гендерної рівності Ради Європи на 2018−2023 роки. І, як показує практика, політика гендерної рівності вагомо впливає на рентабельність компаній, що втілюють її в життя.

Завдяки цьому в багатьох зарубіжних компаніях задекларована підтримка рівності та сім'ї. Вони використовують потенціал всіх співробітників і співробітниць, а не тільки тієї чи іншої частини. Добре розвинена система часткової зайнятості мам і тат, а також стимулювання чоловіків брати відпустку по догляду за дитиною дають жінці можливість раніше повернутися з декрету.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

А, скажімо, менторські програми, спрямовані на підвищення кваліфікації, підтримують подальше просування жінок на більш топові місця у бізнес-компаніях.

Наприклад, у Франції з 2011 року діє квота, згідно з якою в радах директорів компаній, що котуються на біржах, з чисельністю співробітників більше 500 або зі щорічним обігом понад €50 млн, має бути не менше 30−40% жінок. Аналогічні квоти є й у Німеччині, Великобританії, Італії, Австрії, Нідерландах, Бельгії, Данії й інших країнах.

Статево різноманітні команди приймають оптимальні рішення і є більш стійкими та згуртованими.

depositphotos

Фото: depositphotos

Український підхід

Згуртованість українського суспільства в умовах війни просто вражає. Люди щодня проявляють вміння діяти злагоджено, допомагати та підтримувати один одного. Для більшості українців головними є такі цінності, як безпека, сила, порядок, нормативність та рівність.

Усі ці цінності реалізуються в рамках так званих «корпоративних політик, дружніх до родин».

Багато компаній намагаються надати всебічну підтримку та допомогу співробітникам та співробітницям у межах своїх можливостей — як матеріальну, так і моральну. Це одна з причин того, що динаміка руху до гендерної рівності в нашій країні набирає обертів попри все.

Найпоширенішими практиками бізнесу під ча війни є допомога та фінансова підтримка під час релокації; медичне страхування; психологічна допомога кваліфікованого спеціаліста для формування стресостійкості; гнучкий графік роботи та можливість працювати віддалено; гарячі лінії для вирішення індивідуальних проблем; тренінги щодо інформування про ознаки домашнього насильства та принципи гендерної рівності тощо.

15 квітня 2021 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення рівних можливостей матері та батька на догляд за дитиною», що набрав законної сили.

Кодекс законів про працю було доповнено новим видом відпустки — відпусткою при народженні дитини тривалістю до 14 календарних днів, що оплачується за рахунок роботодавця. Відпустка по догляду за дитиною до 3 років та додаткова соціальна відпустка сім'ям з дітьми може надаватися як матері, так і батьку. Це був черговий прогресивний крок нашої країни на шляху до гендерної рівності.

А 12 серпня цього року Кабінет Міністрів України схвалив Державну стратегію забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків на період до 2030 року. Також уряд затвердив операційний план щодо її реалізації на 2022−2024 роки. І все це відбувається у надважких умовах військових дій в нашій країні.

depositphotos

Фото: depositphotos

Ключові цілі, що поставлені у цьому документі, такі:

—  ефективне та злагоджене функціонування національного механізму забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків;

—  протидія усім формам насильства, включно з насильством пов’язаним із конфліктом;

—  забезпечення рівної участі жінок та чоловіків у різних сферах економічної діяльності, що створить підґрунтя для гальмування процесів росту рівня бідності населення, пов’язаних із агресією російської федерації в Україні та інші.

Марина Бардіна, народна депутатка, заступниця голови комітету Верховної Ради з питань зовнішньої політики та парламентського співробітництва підкреслила наступне: «По факту держава не дуже втручається безпосередньо в процес, як бізнесу це налагоджувати. Це більше світові тенденції, і ми, як депутати, викладаємо це в законопроєктах. Але ми не вказуємо бізнесу, що ви маєте взяти таку кількість жінок, ви маєте організувати такий робочий графік, а не інший. Це більше відповідальність на рівні бізнесу. А держава там задає певні тенденції. От ми, наприклад, роки два тому заборонили сексизм у публічній рекламі. Як це вплине на роботодавців? Це вплине лише на компанії і маркетингову частину, коли на бігбордах не будуть вішати оголені тіла жінок, рекламуючи магазин м’яса, наприклад. Зараз зареєстрований законопроєкт по квотах у наглядових радах (компаній). Якщо подивитися, наприклад, на італійців, на шведів, у них є ці квоти, і так вони йшли шляхом до рівності. В нас поки дискусії. Тому що є питання, які легше проадвокувати в парламенті, є питання складніші. Але знову-таки — це питання, які рано чи пізно знову стануть реальністю, адже ми рухаємося до європейських стандартів у взаємовідносинах між людьми».

Актуальність культури рівних можливостей для бізнесу

Михайло Корюкалов,

експерт з гендерної рівності

Культура рівних можливостей — базова складова рецепту успіху бізнесу, що передбачає формування довіри та соціальної відповідальності команди. Ці фактори слід враховувати, щоб створювати сучасні успішні компанії, які зможуть завоювати власне місце на бізнес-карті світу. Саме на цю тему ми й поспілкувалися з експертом з гендерної рівності, Михайлом Корюкаловим.

«Перше, що компанія може зробити, — зазначив він, — усвідомити, що гендерна рівність вигідна для ведення бізнесу, а також визначити, чому саме це вигідно. Зі свого багаторічного досвіду можу зазначити, що переважній більшості компаній це насправді економічно вигідно, якщо говорити про довгострокові чи середньострокові перспективи.

Мова йде про мотивацію працівників — співробітників і співробітниць. Коли вони влаштовуються на роботу, або думають, чи не поміняти їм роботу, то враховують не лише розмір зарплатні, але й такі фактори, як комфортність взаємовідносин у колективі та можливості кар'єрного зростання. І ті люди, які зважають не лише на зарплатню, часто виявляються більш мотивованими, талановитими та кваліфікованими. Тобто, вони, умовно кажучи, більш цінні кадри.

Щоб залучити саме таких, компанія має проводити правильну кадрову і маркетингову політику, яка б демонструвала дружнє ставлення до всіх працівників колективу, а також до тих, хто користується продуктами чи послугами".

Корпоративна соціальна відповідальність та підтримка рівних прав — це важливий елемент комунікації із внутрішньою аудиторією працівників. За даними американського дослідження, такий підхід має свої переваги:

— позитивний вплив на обіг компаній (+0,6% на рік протягом 5 років);

— позитивний вплив на прибутковість компаній (+0,4% на рік протягом 5 років);

— залучення найбільш талановитих кадрів;

— зниження плинності кадрів (менше втрат від інвестицій у персонал).

«Якщо в компанії працює багато людей з маленькими дітьми, — розповідає Михайло Корюкалов, — стандартний час закінчення робочого дня їм може бути незручний для того, щоб вчасно забрати дітей із дитсадків чи зі шкіл. У суспільстві досі вважається, що догляд за дітьми — це більше жіноча робота. Тому конкретно ця ситуація скоріше впливає на працюючих жінок. Керівництво компаній має враховувати такі потреби своїх працівниць (і працівників), але не у всіх компаніях до цього готові.

Від початку війни режим роботи дитсадків та шкіл змінився, і в цьому сенсі важливо піти назустріч працівникам, які мають дітей, щоб вони могли працювати у більш гнучкому режимі чи віддалено.

Наприклад, якщо керівництво знає, що в них працює багато мам і тат, яким вкрай необхідно не тільки виконувати свої робочі обов’язки, а й доглядати за своїми дітьми, то потрібно підтримати їхню спроможність працювати. І спілкування керівництва з колективом — оптимальний інструмент для визначення найзручнішого формату роботи. Наразі всі життєві потреби загострилися, багато людей в Україні втратили роботу. А тим людям, які працюють, необхідно створити такі умови, щоб продуктивність їхньої праці не знижувалася. Роботодавцям реально необхідно звертати на це увагу та йти назустріч своїм працівникам і працівницям".

Як показують дослідження, гендерний баланс серед керівництва теж призводить до кращих фінансових успіхів. Статистика свідчить про те, що гендерно більш збалансоване керівництво призводить до кращих фінансових результатів компанії, зокрема, доходу й капіталізації. А ті працівники, які розробляють продукти чи кампанії, спрямовані на споживачів, мають розуміти цих споживачів. Тобто, жінки-керівниці краще розуміють жіночі потреби, а чоловіки-керівники — чоловічі. Збалансоване керівництво = збалансовані підходи до ведення бізнесу.

Дієвий спосіб оптимізації бізнес-процесів

Фокус уваги на гендерній рівності в компанії допомагає оптимізувати велику кількість робочих процесів, що відбуваються всередині колективу:

— поступово зростає прибутковість чи продажі;

— робоче середовище стає більш комфортним;

— зміцнюється впевненість у можливості кар'єрного зростання;

— зростає привабливість самої компанії як роботодавця;

— зміцнюється репутація на ринку та серед клієнтів.

Саме таким чином бізнес позитивно впливає на те середовище, в якому живуть і працюють люди.

«Гендерна політика та засоби просування гендерної рівності, — наголошує Михайло Корюкалов, — це не додаткові витрати, як могло б здатися, а дієвий спосіб оптимізувати як витрати, так і прибутки. І заради довгострокових вигод є сенс витратити на це деякий час та кошти.

Скажімо, в Україні є така проблема, що чоловіки менше задіяні у вихованні дітей, ніж жінки. Якщо компанія велика, і в ній працює багато чоловіків, які мають маленьких дітей, то така компанія може просувати ідею батьківства серед чоловіків. Тобто, закликати своїх працівників проводити більше часу зі своїми дітьми та створювати для цього зручні умови. За даними досліджень, у середньо- та довгостроковій перспективі вигоди від цього отримують всі: і самі чоловіки, і діти, і все суспільство. Зараз це вдало реалізується в окремих IT-компаніях.

Наприклад, міжнародні дослідження показали, що діти татів, позитивно залучених в їхнє життя, мають більш високі академічні досягнення, кращі соціальні навички, вищу самооцінку, менше поведінкових проблем і залежностей, підвищену стійкість до стресу. Тати, в свою чергу, мають краще фізичне та ментальне здоров’я, більше задоволені своїм життям та мають кращі відносини з дружиною (партнеркою)".

depositphotos

Фото: depositphotos

Гендерний аудит

Керівники та керівниці компаній дійсно мають звертати більше уваги на те, які нагальні потреби їхнього колективу. Конкретними кроками можуть бути:

— розробка політик, дружніх до працівників з сім'ями;

— більше залучення жінок до прийняття рішень;

— рівна оплата за працю рівної вартості;

— комунікації й реклама без сексизму та дискримінації;

— створення механізму для запобігання і протидії дискримінації та домаганням.

«Держава рекомендує проводити так званий гендерний аудит, щоб визначити, які в компанії є перекоси та дисбаланси, — говорить Михайло Корюкалов. — 

Результати гендерного аудиту дійсно дають змогу оптимізувати велику кількість робочих процесів, що відбуваються всередині колективу".

Наприклад, саме завдяки участі жінок у керівництві, тобто участі у процесі прийняття рішень, поступово зростають прибутки та компанія отримує змогу вийти на нові ринки. Адже гендерно збалансоване керівництво такої компанії розробляє та обирає кращі стратегії виходу на ринок і просування товарів, створює чи покращує нові послуги, що й відбивається позитивно на прибутку".

Якщо керівництво тієї чи іншої компанії хоче зважити, наскільки колектив працівників гендерно чутливий, є можливість пройти експрес-тест на сторінці Корпоративного Альянсу, створеного за ініціативою UNFPA.

depositphotos
Фото: depositphotos

Протидія домашньому насильству

Домашнє насильство є серйозним порушенням прав людини, що вкорінене в нерівності між чоловіками та жінками й гендерній дискримінації. Це дії фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються між родичами або подружжям чи між іншими людьми, які спільно проживають, але не перебувають у родинних відносинах чи в шлюбі.

«Якщо компанія визнає, що насильство — важлива соціальна проблема, та бажає допомогти суспільству її вирішити, то вона може надавати свої комунікаційні майданчики для просування матеріалів на цю тему, — розповідає Михайло Корюкалов. — А на рівні самої організації це може бути розроблення пакету допомоги тим співробітникам і співробітницям, які постраждали від домашнього насильства. Також це може бути розміщення плакатів з інформацією про допомогу постраждалим чи кривдникам.

Найкращим чином така інформація спрацьовує, якщо плакат розміщений не у публічному місці, а, скажімо, у вбиральні. Тоді людині буде зручно записати необхідну інформацію — номер телефону чи адресу закладу, що надає такі послуги.

Якщо компанія велика, то в ній, можливо, працює психолог чи психологиня, які зможуть надати першу психологічну допомогу постраждалим або порадити, куди саме звернутися.

Також керівництву і колективу компанії варто заздалегідь продумати, як слід поводитись співробітникам, які побачили ознаки домашнього насильства в колеги чи колежанки: як краще зреагувати максимально тактовно, щоб у людини не було додаткової травматизації від стороннього втручання".

Таким чином можна надати дієву колективну допомогу людині, яка постраждала від домашнього насильства. Головне — це спільне бажання всіх працівників діяти одностайно та підтримка керівництва.

Реальний досвід компаній, представлених у проєкті «Рівно цінні в бізнесі», наочно демонструє практичні рішення до втілення політик, дружніх до родин, під час війни.

Нехай цей позитивний досвід надихне керівництво тих компаній, які хочуть оптимізувати свої підходи ведення бізнесу на основі культури рівних можливостей!

Діліться матеріалом




Радіо NV
X