На крок ближче до фермера. Виклики, можливості та напрямки розвитку сільського господарства в Україні

3 січня, 14:09
Партнерський проєкт
компанія «Сингента»

компанія «Сингента»

Виробляти більше продовольства з меншою кількістю ресурсів. Це один із основних викликів, які стоять перед агровиробниками планети. Уже цього листопада, за даними ООН, кількість людей на Землі досягла позначки 8 млрд. І хоч населення світу зростає найповільнішими темпами з 1950 року, за прогнозами ООН, до 2050 року воно сягне 9,7 млрд.

Саме тому питання трансформації сільськогосподарського виробництва лишається на часі.

На додачу до глобальних викликів українські агровиробники цього воєнного року зіштовхнулися з форс-мажорними обставинами. Та попри надскладні умови, вони не втратили інтерес до впровадження інноваційних технолгій і нових підходів до ведення бізнесу, зокрема відновлювального землеробства.

Відео дня

Це стало можливим, зокрема, й завдяки підтримці міжнародних агротехнологічних компаній, які не лише продовжили інвестувати в український агро сектор, а й швидко переорієнтувалися задля підтримки ліквідності фермерів. Серед них — компанія «Сингента», представники якої виділили 5 основних аграрних викликів цього сезону та поділилися планами на не менш важкий 2023 рік.

компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

Виклик 1. Зміна технологій «на ходу»

Березень — місяць внесення багатьох продуктів у поле, тим часом війна набирала обертів. «Сингента» у турборежимі змінювала логістичний ланцюг для поставок ЗЗР в Україну. На все пішло три тижні, але частину товару все ж було запізно завозити. «Недоотриману продукцію ми заміняли іншою, пропонуючи комплементарні рішення і технології в останній момент. За таких умов ми не лише не втратили бізнес, ми виконали більшість запланованих цілей і змогли досить швидко та гнучко відреагувати на запити клієнтів. Окрім цього, нині формуємо експортні партії насіння кукурудзи до країн ЄС, оскільки в них вона згоріла. Те, що українське зерно вирощуватиметься на території ЄС, знакова подія, адже завжди було навпаки», — зазначає керівник підрозділу засобів захисту рослин компанії «Сингента» в Україні Лідія Озерова.

компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

Виклик 2. Збереження вологи у ґрунті

Весною погода теж додала головного болю аграріям, подекуди у метровому шарі ґрунту фіксували і 50 мм вологи. Цифра, з якою складно заходити у сезон. І це не перший рік результатів змін клімату, тому збереження родючості ґрунту, який здатен зберігати вологу, стає економічним маркером на шляху втримання та нарощування урожайності.

Компанія «Сингента», працюючи у цьому аспекті протягом останніх семи років, продовжила дослідження і у воєнний час: на базі ФГ «Широкоступ» (Київська область) у співпраці з науковцями випробовуються різні засоби і прийоми відновлювального землеробства. Здійснюється комплекс заходів — від діагностики ґрунту, рекомендацій з обробітку, підбору препаратів, створення агроценозу навколо дослідного поля, закінчуючи залученням диких комах, зокрема джмелів, до запилення. В рамках проєкту з покращення біорізноманіття Їм навіть створили своєрідний мініготель, щоб затримати на місці якомога довше. Лише запилення дикими комахами додало 10% урожайності соняшнику у господарстві.

«Питання зниження родючості ґрунту в Україні має довгу історію. Баланс гумусу в середньому по країні був і залишається від'ємним — мінус 0,1% на рік. Досить нескладно порахувати, як швидко закінчиться середній показник по Україні, який наразі на рівні 3,5%», — каже директор з маркетингу бізнесу засобів захисту рослин компанії «Сингента» в Україні Костянтин Іванюк. Водночас він висловлює сподівання, що після війни українське законодавство буде більш синхронізоване з європейським, яке досить ретельно ставиться до якості ґрунту і збереження його родючості. Відтак рівень контролю буде більший, а потреба у технологіях і прийомах відновлювального землеробства тільки зросте.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

Виклик 3. Трейдинг «з нуля»

Непрості умови на старті сезону переросли в шок від зупинки експорту: зерно є — грошей немає. Більшість фермерів не мали обігових коштів для проведення посівної кампанії. «Сингента», щоб допомогти аграріям реалізувати частину врожаю в рахунок оплати за продукти компанії, зробила крок у невідомість — інвестувала $1,2 млн у закупівлю спеціалізованих контейнерів для перевезення сипучих вантажів з метою експорту зернових залізницею. «Наразі оперуємо 160 контейнерами з подальшими планами інвестицій на закупівлю та лізинг. На експорт відправили вже понад 50 тис. т. Цифра виглядає невеликою, але це лише старт. У 2023 році ми плануємо інвестувати у трейдинг так, щоб значно підвищити нашу річну потужність у експорті», — констатує керівник відділу сталого розвитку бізнесу «Сингента» в Україні Тетяна Смовж.

компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

Виклик 4. Інвестиції в інновації

«Сингента» запевняє, що в Україні, попри воєнні дії, потрібно просувати інноваційні технології, адже фермери демонструють готовність працювати на майбутнє, ефективно виробляти якісну продукцію. Україна стане однією з перших країн, яка незабаром запропонує новий сервіс Interra Scan із картографування ґрунту з високою роздільною здатністю до 27 шарів інформації, надаючи виробникам точні дані про стан ґрунту. Так виробники зможуть уникнути однакової обробки всього поля, приймаючи обґрунтовані рішення — що саме, де і в якій кількості вносити. Окрім цього, українські фермери отримали доступ до проривного і надсучасного у своєму класі фунгіциду Міравіс® Нео, який дозволяє зберегти понад 10% урожаю за розрахункової врожайності більше 5 т/га.

«Готуємо також діагностичні алгоритми з комплексом індексів, які дозволять всебічно подивитися на те, що відбувається в полі, а нам, як компанії, рекомендувати виробнику найбільш вдалі рішення», — додає Костянтин Іванюк. За його словами, незважаючи на те, що діджитал прийшов в українське сільське господарство відносно тієї ж Європи пізніше, темпи розвитку в нас набагато швидші. І сьогодні використання FMS (farm management system) для фермера, скоріше, норма, а не виключення.

Виклик 5. Втримати людей

компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

«Ще одним викликом було втримати команду і дати усім зрозуміти, що ми робимо все, щоб перелаштувати бізнес, зробити його більш стабільним у нестабільних умовах. Ми не лише зберегли команду, ми найняли нових людей, переорієнтували відповідальність і зайшли в новий сезон із новим баченням та новими пропозиціями для фермерів», — наголошує Лідія Озерова.

Фермер усередині всіх процесів

У «Сингента» відзначають, що у новій 2023 бізнес-моделі компанії фермер продовжує бути всередині усіх процесів. «Нам потрібно було швидко зорієнтуватися у плануванні сезону: що саме завозити, під які культури. Проте розуміння аграріїв, що вони будуть сіяти і які технології використовувати, дуже волатильне. Прогнози і до сьогодні змінюються, але ми підлаштовуємося по ходу», — зазначає Лідія Озерова.

Зважаючи, що частина територій була або є під тимчасовою окупацією чи у районі бойових дій, до 30% ринку — недосяжні для роботи. Як результат — зменшення ринку і продажів. Але в компанії налаштовані надавати технології вчасно всім, хто їх потребує. Для цього внесли зміни і у ціноутворення комерційної політики. А щоб спростити процес отримання доступу до продукції компанії, більша частина продажів реалізовуватиметься напряму.

компанія «Сингента»
Фото: компанія «Сингента»

П’ять адаптованих та гнучких можливих способів придбання продукції виглядають наступним чином: 1) передплата грошима; 2) передплата за допомогою зерна; 3) кредит під фінансову аграрну розписку; 4) кредит під вексель; 5) кредит під банківську гарантію.

«Фінансові аграрні розписки — не новий інструмент для України. Він адаптований, але для ідеальних умов. Попри це, в умовах воєнних дій, компанія „Сингента“ готова взяти і цей додатковий ризик на себе, оскільки прагнемо стати на крок ближче до фермера», — коментує одне з нових рішень компанії Лідія Озерова.

Загалом «Сингента» бачить український ринок стратегічним і має намір продовжувати інвестиції, попри $400 млн, які вже задекларовані у меморандумі з Міністерством аграрної політики та продовольства України. Тут вірять, що вітчизняний ринок після закінчення війни дуже швидко відбудується, а Україні, як одному з важливих гравців на агропродовольчій мапі світу, відкриються нові горизонти. Адже через зростання чисельності населення планети та зміни раціону харчування до 2050 року для потреб людства необхідно буде виробляти на 50% більше продовольства. За розрахунками Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО), попит буде забезпечено за рахунок сталого розвитку сільського господарства.

Показати ще новини
Радіо NV
X