Електротяга до мобільності. Як і чому електросамокати завойовують українські вулиці

16 серпня 2020, 09:19
НВ Преміум

Самокати, моноколеса, гіроборди і скутери на акумуляторах в епоху COVID-19 стали для жителів великих міст реальною альтернативою громадському і особистому транспорту, пише журнал НВ.

«Е лектросамокати — це новий Убер», — написав у ФБ на початку спекотного київського серпня Владислав Чечоткін, засновник онлайн-магазину Rozetka. «У нас продалися абсолютно всі електросамокати», — додав бізнесмен, пов’язуючи посилений попит на цей товар із припиненням роботи громадського транспорту й іншими обмеженнями, викликаними епідемією коронавірусу.

Відео дня

«Ми побачили, що його [громадський транспорт] можуть закрити в будь-який момент або обмежити, — додає Дмитро Беспалов, експерт із транспортного планування. — Люди хочуть не залежати від цього, але автомобіль не всі собі можуть дозволити, та й у заторах не хочуть стояти».

Чечоткін не просто продає подібну техніку, а й сам нещодавно придбав самохідний гаджет — модель китайського бренду Xiaomi трохи дорожче за $500. Такий е-самокат здатний розвивати швидкість 25 км/год, штурмувати підйом на 20 градусів, їхати 45 км без підзарядки, наповнюючи акумулятор енергією під час гальмування та їзди накатом. Модель обладнано ще й антиблокувальною системою ABS — зовсім як автомобіль. «Складається за три секунди, і важить усього 14 кг. Можна об'їхати затор і проїхатися парком, а не дорогою. Можна скласти його і спуститися у метро, забрати з собою в офіс і не боятися, що хтось вкраде», — описує вигоди свого придбання засновник Rozetka, який вважає електродруга «цілком транспортним засобом».

А ось держава Україна подібну техніку транспортним засобом (ТЗ) не вважає — вона ще не визначилася зі своїм ставленням до подібних гаджетів, і тому ніякі спеціальні дозволи або права їхнім власникам не потрібні.

Водночас парк таких ТЗ зростає на очах (за оцінками експертів, додаючи по 200% щомісяця), а вибір стає все ширшим: тут тобі й самокати, і скутери, і моноколеса з гіробордами. Вся ця техніка стала тим табуном скакунів, який упевнено везе українців до ери мікромобільності.

Саморушні гаджети перестали бути просто розвагою, ставши для багатьох містян повноцінним транспортом. «Із самокатом можна зайти в магазин, торговий центр, кав’ярню чи просто до друга додому», — розповідає Євген Асауленко, 29-річний фахівець служби підтримки з Полтави. Він купив собі «електричку» на початку карантину — як доповнення до велосипеда, який він вже мав.

«Ти не чекаєш транспорт, у якому влітку жарко, — радіє придбанню Асауленко. — А на самокаті — кайф. І добре, що на тебе ніхто не чхає». Втім, він бачить і мінуси —те, що подібні ТЗ перебувають поза регуляторним простором правил дорожнього руху. Але ж часто доводиться їздити по проїжджій частині — велодоріжки в українських містах ще досі - розкіш.

Якщо гіроборди й моноколеса популярні переважно серед молоді, то е-скутери й е-самокати — серед усіх вікових груп: за даними мережі Алло, таку техніку купує аудиторія віком від 6 до 45 років.

Кількість продавців подібного товару на маркетплейсі Rozetka протягом останніх кількох років істотно зросла.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X