Електронне судочинство — основа відсутності корупції в судовій системі. Мартін Клауке

Презентація стратегії Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи 6 грудня, Київ (Фото:Фото надані Вищою радою правосуддя)
Прозорість судової системи та можливість для кожного громадянина подивитися матеріали справи. Прискорення винесення рішень служителями Феміди. Все це стане можливим завдяки системі електронного судочинства. Вона впроваджується в Україні за підтримки Європейського Союзу, та, зокрема, Проекту ЄС «Право-Justice». Пілотна версія єдиної судової інформаційної системи вже почала діяти. Що саме потрібно для повної діджиталізації судів — розглядали на стратегічній сесії в Києві.
Система електронного судочинства за європейським зразком впроваджується в Україні з 2008 року. Єдина система дозволить повністю автоматизувати роботу судів і обмін інформацією між судовими органами. Це буде сприяти прискоренню розгляду справ, адже всі матеріали будуть в електронному вигляді на спеціальному сайті.
«Система суттєво зекономить час і зробить набагато зручнішим участь у процесах, — вважає присутній на заході народний депутат України, адвокат Роман Бабій. — Введення електронного судочинства особливо актуальне в епоху цифрових технологій. Більше не буде необхідності чекати кілька годин у приміщенні суду для отримання паперів. Достатньо буде зайти в електронний кабінет і дистанційно ознайомитись із матеріалами справи. І не лише адвокати, а й звичайна людина повинна мати змогу так зробити. На жаль, наразі побудова судового документообігу відстає від сучасності. Тому наша задача привести судочинство у відповідність з сучасними процесами».
Представники Верховної Ради присутні на стратегічній сесії не випадково. Законодавчі зміни, які передбачають введення системи, були ухвалені ще в 2017 році. Та згодом через низку недоліків, суддівський корпус повернув положення на доопрацювання. Нині триває обговорення окремих аспектів впровадження системи, а потім новий документ ухвалять у парламенті. Один з аспектів, який потребує уточнення в законі - особливості функціонування антикорупційного суду: адже подібні справи не повинні бути в загальному доступі.

«Ймовірно, буде створена єдина інформаційна система для Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, Національної Агенції у боротьбі з корупцією та Вищого антикорупційного суду, — коментує заступник голови антикорупційного суду Євген Крук. — Вся інформація попередньо буде знаходитися в НАБУ. Такий поділ необхідний. Адже інформація, з якою працюють наші органи, повністю виключає будь-яке втручання сторонніх осіб та передбачає оперативність і конфіденційність. Бо ті справи, що розглядаються Вищим антикорупційним судом — це часто справи з грифом „цілком таємно“. Зараз вони фізично не можуть потрапити до сторонніх, адже папери знаходяться в детективів. Але як убезпечити електронні версії документів — це ще обговорюється робочою групою».
Європейські експерти виступають за прискорення діджиталізації й українського уряду в цілому, й судової системи зокрема. Адже якщо з цим зволікати і далі, громадяни втратять віру й інтерес до процесів, підкреслює керівник першого відділу програм допомоги «Належне управління та демократизація» Представництва ЄС в Україні Мартін Клауке. У впровадженні радять використовувати найкращі світові практики: частина інформації має зберігатися у хмарі, а частина — на центральному державному сервері.

Керівник першого відділу програм допомоги «Належне управління та демократизація» Представництва ЄС в Україні Мартін Клауке

«Ведення електронного судочинства — основа відсутності корупції в судовій системі. Водночас при впровадженні нової системи потрібно обов’язково врахувати важливі аспекти, — зауважує Мартін Клауке. — По-перше, необхідно запровадити електронний документообіг в середині судів. Адже якщо спочатку зробити електронними позови, в судах назбирається велика кількість нерозглянутих справ. По-друге, треба забезпечити просте користування електронною системою. Для цього варто обговорювати деталі її використання з суддями й апаратом».
Також, на думку європейських експертів, розробка та робота системи повинна бути незамкненою на одному державному органі: адже через це може виникнути конфлікт інтересів. Тому одна установа може відповідати, наприклад, за створення системи, інша — за технічну підтримку, ще одна — за оновлення. Мартін Клауке підкреслив і важливість зберігання інформації на центральному рівні на сервері. Адже, крім конфіденційності, це забезпечить прозорість і контроль використання коштів, які інвестуватимуться в систему.
Нині як пілотний проект електронне судочинство діє у 18 судах у Вінницькій, Одеській і Київській областях. Частина судів із роботою системи проблем не мають, але окремі ще налагоджують користування віртуальним документообігом. В установах же, які не беруть участі в тестуванні, поки діє стара система документообігу — Д3. Електронне судочинство планують впровадити до 2023 року. Сама ж робота нової єдиної інформаційно-телекомунікаційної системи розрахована на 10−15 років.