Трансформація бізнесу: коли самих технологій і бажання керівництва недостатньо

5 жовтня 2020, 07:00
Спецпроект
Трансформація бізнесу: коли самих технологій і бажання керівництва недостатньо (Фото:KSE)

Трансформація бізнесу: коли самих технологій і бажання керівництва недостатньо (Фото:KSE)

До втілення змін у компанії слід підходити з погляду створення цінності, відповідно, слід чітко зрозуміти цілі трансформації до її початку.

Виявлення реальних цілей трансформації на етапі планування слугуватиме як виявленню потенційних прогалин у бізнес-процесах, так і подоланню опору змінам з боку команд і цілих секторів.

Відео дня

Під час Тижня трансформації бізнесу, організованого Київською школою економіки, свій досвід трансформацій при роботі з різними замовниками і в різних індустріях передали засновниця та директорка програми KSE з цифрової трансформації, керівниця практики Salesforce у SoftServe Вікторія Цицак, директор Microsoft з питань технологічних політик і національних стратегій в регіоні Східної Європи Михайло Шмєльов та засновниця Agrohub, ексMcKinsey, INSEAD MBA Юлія Порошенко.

Цілі і сценарії трансформацій

Михайло Шмєльов

директор Microsoft з питань технологічних політик і національних стратегій в регіоні Східної Європи

Зі слів Михайла Шмєльова, починаючи трансформацію, бізнеси зазвичай переслідують такі цілі, як формалізація процесів, підвищення ефективності працівників, зниження собівартості товарів чи послуг, вивчення профілю та потреб клієнтів, аутсорсинг допоміжних функцій та бізнес-процесів, автоматизація рутинних процедур.

«Замовників трансформації можна умовно розділити на дві великі групи: бізнес та ІТ. Ті трансформації, в яких замовником є бізнес, мають більше шансів на успіх, бо у них чітко визначені завдання і більш зрозумілі критерії успішності», — зазначив представник Microsoft.

Михайло Шмєльов наводить 8 сценаріїв цифрової трансформації, на які найчастіше виникає попит:

  1. Впорядкування внутрішніх процесів, зокрема на етапах взаємодії різних функцій.
  2. Впровадження ERP із поступовим покриттям всіх функцій.
  3. Покращення досвіду клієнта: CRM, чат-боти, платформи для спілкування тощо.
  4. Структурування даних для прийняття обгрунтованих управлінських рішень.
  5. Планування та управління проектами.
  6. Трансформація власне ІТ рішень: перехід на «хмарні» рішення та інші оптимізації, які дозволяють знижувати собівартість користування ІТ.
  7. Цифрова трансформація самих ІТ компаній.
  8. Застосування штучного інтелекту для вирішення комплексних завдань (менш поширене в Україні, але є цікаві приклади в сусідніх країнах).

Знання та навички — основа трансформацій

Вікторія Цицак

засновниця та директорка програми KSE з цифрової трансформації, керівниця практики Salesforce у SoftServe

Перш, ніж розпочинати трансформацію, зокрема цифрову, потрібно зрозуміти, яку цінність вона принесе і на якому рівні проводитиметься, зазначає Вікторія Цицак. Ключовими рівнями трансформації є зміна бізнес моделі, створення нових продуктів чи сервісів, реорганізація та оптимізація бізнес процесів. Щоб зробити трансформацію успішною, потрібно володіти певним набором знань, навичок та вмінь. Вікторія зазначає, що ключовими є наступні:

  • лідерські навички, зокрема, вміння мотивувати та вести команди за собою;
  • знання та навички як організовувати та планувати складні проекти та портфелі проектів;
  • розуміння стратегічної та фінансової частини будь-якого проекту та вміння обґрунтувати чому ті чи інші зміни потрібно впроваджувати, як підготувати бізнес-кейс для початку трансформації;
  • знання та навички, як включити IT компоненту у трансформацію: як знайти та побудувати команду спеціалістів, правильно поставити задачу та обрати методологію впровадження на кожній фазі для ефективної реалізації зазвичай складних ІТ-задач.

«Якщо ми говоримо про цифрову трансформацію, то обов’язково навчайте своїх менеджерів та лідерів всіх аспектів бізнесу — від стратегії до операційної моделі та бізнес процесів, і, звісно, сучасних ІТ-трендів та специфіки впровадження проектів, коли вагомою є ІТ-складова», — наголошує директорка програми KSE з цифрової трансформації.

Довіра — запорука успіху

Побудова стосунків, як всередині організації, так і з зовнішніми партнерами, потребує планування, структуризації та розуміння того, на що саме ви витрачатимете свою енергію, що у підсумку отримає ваш клієнт, та який позитивний вклад ви принесете у спільноту, де працюєте, — Вікторія Цицак.

У сучасному світі довіра є однією з головних запорук успіху бізнесу. Кожна компанія намагається вибудувати довірчі відносини як всередині колективу, так і з зовнішніми зацікавленими сторонами: клієнтами, локальними спільнотами, державними інституціями. «Побудова стосунків як всередині організації, так і з зовнішніми партнерами, потребує планування, структуризації та розуміння того, на що саме ви витрачатимете свою енергію, що у підсумку отримає ваш клієнт, та який позитивний вклад ви принесете у спільноту, де працюєте. Зокрема, для постачальників ІТ-послуг та консультантів, які допомагають із трансформаціями, виграшною є стратегія побудови довірчих стосунків: коли ви не просто виконуєте певний об'єм робіт чи послуг, а намагаєтеся краще зрозуміти клієнта і його потреби, щоб побудувати довготривалі стосунки», — сказала Вікторія Цицак під час Business Transformation Week.

Ключем до успішних трансформацій є люди. Кожен з учасників трансформації має чітко розуміти свою роль в процесі та бути дуже вмотивованим. Варто не боятися змінювати учасників команд трансформації на її різних етапах, оскільки кожен із етапів вимагає варіації знань, навичок та сильних сторін, радить експертка.

Інновації в агро — це не «nice to have», а «must have»

Аграрний сектор чи не найбільше потребує застосування цифрових рішень.

Близько 25% продовольства втрачається ще на стадії виробництва, тобто з того моменту, як фермер вирішив посадити культуру, і до того, поки вона потрапляє у виробництво, втрачається чверть врожаю. Зокрема, це відбувається тому, що аграрії ухвалюють неправильні рішення. І хоча в агросекторі відчувається опір інноваціям, в Україні існують сервіси, які дозволяють підвищувати ефективність фермерських господарств за рахунок ухвалення рішень на основі даних.

Юлія Порошенко

засновниця Agrohub, ексMcKinsey, INSEAD MBA

«Якщо розділити діджиталізацію в агроіндустрії на два великих блоки, то одна категорія — це автоматизація процесів, а друга — це автоматизація рішень. Ми допомагаємо фермерам, завдяки нашій аналітиці та даним, приймати більш продуманні та виважені рішення, які дають їм кращий результат. Зазвичай ми запитуємо у фермера інформацію про виробництво, про працівників, про їхню техніку, далі ми валідуємо всі дані, які отримуємо, робимо якісну аналітику та повертаємо нашим клієнтам інформацію з практичними рекомендаціями, як їм покращити їхній фінансовий результат», — зазначила засновниця Agrohub, ексMcKinsey, INSEAD MBA Юлія Порошенко.

Вона додає, що для здійснення змін на підприємстві одних технологій та бажання керівництва недостатньо. Є два важливі фактори, які мають бути враховані: безпосередньо самі зміни і люди, які втілюватимуть їх у життя. Тому дуже важливо навчати свій колектив та мотивувати його, адже для більшості трансформація — це вихід із зони комфорту, і якщо самі працівники захочуть змін, то вони жодним чином не саботуватимуть нововведення, а всіляко їм сприятимуть.

Business Transformation Week — це серія онлайн-заходів, організованих Київською школою економіки з метою презентувати широкій аудиторії приклади трансформації українського бізнесу й бізнесу, що працює в Україні, під час кризи COVID (і не тільки) та виявити закономірності в історіях успіху або ж провалах.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X