Акциз у гривні. Як ідея НБУ позначиться на ціні бензину і дизпалива на заправках

19 лютого 2020, 08:40
Автор: Артем Ільїн

Нацбанк запропонував Кабінету міністрів України акцизи на паливо рахувати не в євро, а в гривні. Як це вплине на держбюджет, роботу нафтотрейдерів і вартість бензину і ДП на АЗС?

Минулого тижня в Національному банку України (НБУ) вперше публічно озвучили побажання Кабінету міністрів України перевести в гривню акцизи, які номіновані в іноземній валюті. У Нацбанку вважають, що це дозволить зменшити валютні ризики для бюджету. «Ми зараз спілкуємося з Міністерством економіки, щоб доходи бюджету менше залежали від валютного курсу. Ось тарифи на акцизи, які номіновані в євро, на нашу думку, краще їх номінувати в гривні», — сказав заступник голови НБУ Олег Чурій після зустрічі з представниками Європейської Бізнес Асоціації, додавши, що Міністерство економіки розглядає це питання.

Відео дня

Насамперед, ця ініціатива може торкнутися акцизів на світлі нафтопродукти (бензин і дизельне паливо), які в Податковому кодексі України встановлені в євро.

НВ Бізнес вирішив розібратися як ця подія, якщо вона відбудеться, може позначитися не тільки на держбюджеті, але й на вартості бензину і дизпалива в українських мережах АЗС.

Нафтобаза в Україні (Фото: avtomaniya.com)
Нафтобаза в Україні / Фото: avtomaniya.com

Системне питання

У Міністерстві розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України і в Міністерстві фінансів України до моменту публікації статті не змогли відповісти на запити НВ Бізнес. Тому ми зосередилися на спілкуванні з галузевими експертами і учасниками роздрібного ринку світлих нафтопродуктів.

Істотна частина роздрібної вартості світлих нафтопродуктів, які продаються на легальних автозаправних станціях (АЗС), формується податками, а не тільки вартістю нафти та її переробки.

У Нафтогазовій асоціації України (НАУ) нагадують, що ставка акцизу для бензинів становить — 213,5 євро за 1000 літрів, для ДП — 139,5 євро за 1000 літрів, для зріджених вуглеводневих газів (ЗВГ) — 52 євро за 1000 літрів. У НАУ підрахували, що при курсі НБУ 26,59 грн за 1 євро, розмір акцизу в середньоринковій ціні літра палива складе:

  • бензин (26,51 грн/літр) — 5,7 грн або 21,5% від ціни палива
  • ДТ (25,97 грн/літр) — 3,7 грн або 14,2%;
  • ЗВГ (11,69 грн/літр) — 1,38 грн або 11,8%.

Леонід Косянчук, генеральний директор ТД «САНОЙЛ», додає, що частка всіх податків (акциз + ПДВ) у роздрібній ціні бензинів становить 48%, для дизельного палива (ДП) цей показник сьогодні дорівнює 41%.

Частка всіх податків у роздрібній ціні бензинів — 48%, дизельного палива — 41%

В цілому, вартість палива в роздрібних мережах приблизно на 90% залежить від коливань курсу валют. Адже значна частина світлих нафтопродуктів імпортується в Україну, а вітчизняні виробники прив’язують свої відпускні ціни до імпортного паритету.

Як імпортери світлих нафтопродуктів, так і вітчизняні виробники сплачують акциз до бюджету авансом. У НАУ уточнюють, що курс євро для розрахунку суми акцизу національним виробником використовується той, що встановлений НБУ на перше число кварталу, в якому реалізується паливо. При імпорті використовується курс євро на дату митного оформлення палива.


Але ці витрати в результаті закладають у вартість товару для кінцевого споживача. Тобто його оплачують всі водії України, а також промислові споживачі.

банкноти євро (Фото: bb.lv)
банкноти євро / Фото: bb.lv

Які проблеми приносить обчислення акцизу в євро

Головна проблема наявного зараз підходу оподаткування палива — різкі коливання курсу національної валюти. Це веде до високої залежності роздрібних цін від курсу національної валюти щодо євро і долара США.

«В Україні курс валют нестабільний. У разі, коли гривня зміцнюється, компанії відповідно більше платять суму за акциз, яка, в результаті, лягає на плечі кінцевого споживача. Таким чином, весь паливний ритейл відчуває негативний вплив курсової різниці при сплаті акцизу», — пояснили НВ Бізнес в прес-служба мережі АЗК WOG.

У прес-службі Wexler Group (займається оптовою та роздрібною торгівлею світлими нафтопродуктами, управляє декількома мережами АЗС) додають, що паливним компаніям зараз доводиться враховувати курси декількох валют при побудові розрахунків, оскільки більшість учасників крупнооптового ринку світлих нафтопродуктів працюють за контрактами з формульним ціноутворенням. «Якщо буде менше валютного впливу на роздрібну вартість, тим комфортніше рахувати і прогнозувати», — впевнені в Wexler Group.

Опитані учасники ринку і експерти позитивно сприйняли ідею обчислення акцизу в національній валюті.

Валютна складова знизиться з 90% до приблизно 60%

«В цілому пропозицію номінувати акциз на нафтопродукти в гривнях оцінюємо позитивно. Оскільки в разі курсових коливань він вже не буде впливати на роздрібну ціную, валютна складова в ній знизиться», — говорить НВ Бізнес Василь Дмитрів, маркетинг-директор мережі ОККО.

Вплив курсу валют залишиться, але буде вже не таким сильним.

«Фіксація акцизу в гривні зменшить валютну складову з 90% до приблизно 60%. По суті до валютних ризиків буде схильна тільки закупівельна ціна по імпорту», — говорить Сергій Куюн, директор консалтингової компанії А-95.

Цистерни з паливом (Фото: ukurier.gov.ua)
Цистерни з паливом / Фото: ukurier.gov.ua

Чи позначиться зміна валюти на роздрібних цінах

Але чи призведе заміна валюти в податковому кодексі до якихось змін, які помітять водії, які купують паливо на АЗС?

Щоб відповісти на це запитання, Леонід Косянчук пропонує розібратися в тому, як формується вхідна ціна палива. Механізм однаковий, як для імпортного, так і українського палива. Оскільки вітчизняний виробник формує свої ціни за імпортним паритетом.

«Контрактна ціна в доларах США множиться на курс грн/$, потім беремо ставку акцизу (213,5 євро/1000л — для бензину або 139,5 євро/1000л — для ДП) і множимо на курс грн/євро. Складаємо ці два значення і додаємо на цю суму ПДВ. Отримуємо вхідну ціну в гривні. Решта митні процедури і платежі опускаємо — вони не співмірні. Так ось, при незмінній контрактній ціні, збільшенні курсу на 1 грн до долара (ну, і до євро відповідно), створюються передумови для подорожчання в роздробі: за бензинами (+0,92 грн/л) і за ДТ (+0,77 грн/л)», — пояснює Леонід Косянчук. Відповідно до його розрахунків, якщо акциз буде вимірюватися в грн/1000 л, то ці цифри будуть відповідно + 0,53 грн/л і +0,52 грн/л. Отже, роздрібна ціна буде рости не так швидко в разі девальвації нацвалюти.

А при стабільному курсі валют частка податків у структурі вартості бензинів і ДТ практично не зміниться.

Більш того, якби подібні зміни ввели до 2019 року, то акциз, номінований у гривні, приніс би більше доходів держбюджету. Адже в минулому році національна валюта рекордно зміцнилася щодо американського долара і євро.

Ініціатива НБУ не пов’язана з боротьбою проти нелегальних АЗС

Примітно, що ініціатива була озвучена на тлі боротьби з нелегальними АЗС. Але всі опитані учасники ринку вважають, що це не пов’язані між собою процеси. Адже нелегали практично не платять акцизи в інші податки.

«Це не можна пов’язувати з нелегальним паливним ринком. Хоча, якщо стоїть питання наповнення бюджету, то нелегальний ринок краще брати під контроль держави… За повідомленням СБУ, тільки за два роки сума несплачених державі податків перевищила 10 млрд гривень», — нагадали у WOG.

Показати ще новини
Радіо НВ
X