Атака на SkyUp. Чому компанія продовжить літати, незважаючи на рішення суду

12 червня 2019, 20:44
Сюжет

Суд у райцентрі Баришівка «зупинив» ліцензію авіакомпанії SkyUp — головного перевізника туроператора JoinUP! Чи варто хвилюватися туристам, і з чим пов’язане таке рішення суду

Вчора ввечері низка українських ЗМІ оприлюднили сенсаційну новину: 24 травня 2019 року Баришівський районний суд Київської області вирішив зупинити дію ліцензії ТОВ «Авіакомпанія Скайап» (SkyUp). Це стало відомо з копії Ухвали суду, опублікованої на одному з інтернет-ресурсів.

Відео дня

Інформацію миттєво підхопили користувачі соцмереж. До середини дня до них приєдналися міністр інфраструктури України Володимир Омелян, топ-менеджмент МА «Бориспіль» та навіть прем'єр-міністр Володимир Гройсман.

«Володимире Володимировичу, я прошу і даю доручення розібратися в рамках правового поля, розібратися і захистити клієнтів компанії і все зробити для того… щоб компанія продовжила працювати», — сказав Гройсман під час засідання Кабміну, звертаючись до міністра інфраструктури Володимира Омеляна.

НВ Бізнес розбирався що ж сталося, і чи варто турбуватися українським авімандрівникам.

Масштаб загрози

Авіакомпанію SkyUp було створено сім'єю Альба — власниками найбільшого туристичного оператора України JoinUP! Тому її першочерговим завданням стало перевезення туристів, які купують пакетні тури до Єгипту, Туреччини та інших країн світу.

JoinUp! за рік відправляє за кордон близько 800 000 туристів, розповідає НВ Бізнес президент Національної туристичної організації Іван Ліптуга. Цього року компанія планувала наростити кількість мандрівників. «Щодня зараз компанія обслуговує близько 10 тисяч мандрівників, які вилітають з України, відпочивають у готелях різних країн світу і повертаються додому», — говорить експерт.

Раніше в самому туристичному операторі повідомили НВ Бізнес про плани збільшити кількість туристів у 2019 році більш ніж на 40% до 1,3 млн осіб.

JoinUp! займає приблизно 40% українського ринку, додає директор Центру розвитку туризму України Володимир Царук.

Зараз туристичний оператор — лідер за кількістю проданих турів до Єгипту, Іспанії, Італії, Чорногорії, Болгарії, Кіпру, Тунісу, Грузії, Шрі-Ланки і займає третю сходинку — до Туреччини, розповідає НВ Бізнес директор мережі «Поїхали з нами» Олег Кулик. «JoinUP! займає провідні позиції з більшості масових напрямків. При цьому головним перевізником для них є авіакомпанія SkyUp, яка крім виконання регулярних рейсів, виконує 70−80% необхідної польотної програми для туроператора», — говорить експерт.

Знайти альтернативу в розпал літнього сезону практично неможливо — договори з усіма авіакомпаніями на перевезення пасажирів, як на території України, так і за її межами вже підписано.

Якщо літаки SkyUp не зможуть піднятися в небо, на туристичному ринку відбудеться колапс, прогнозує Володимир Царук. «Замінити цю авіакомпанію ніким. Механізмів для повернення грошей всім постраждалим теж немає», — говорить експерт. Сьогодні оператори повинні отримувати банківську гарантію в розмірі 20 000 євро, але цих коштів не вистачить для такого великого гравця ринку. Може йтися про компенсації для кількох сотень тисяч мандрівників, які вже придбали тури в оператора. Крім того, удар буде завдано всьому ринку організованого туризму.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
За кордоном може опинитися близько 37 000 осіб і незрозуміло, хто їх буде повертати додому

«Я не думаю, що польоти SkyUp буде припинено. Занадто великі обсяги — за кордоном може опинитися близько 37 000 осіб і незрозуміло, хто їх буде повертати додому. Це величезна кількість людей. Найімовірніше, йдеться про спробу створити для оператора негативний імідж і посіяти паніку. До нас вже стали звертатися туристи, які стурбовані, чи відбудеться їхній тур», — говорить Олег Кулик.

Судові реалії

У прес-службі авіакомпанії оперативно відреагували на подію. І пізно вночі поширили заяву, в якій назвали дії Баришівського районного суду абсурдними та неправомірними. Більш того, виявилося, що компанія оскаржила його в Київському апеляційному суді ще 5 червня 2019 року.

«SkyUp Airlines працює в звичайному режимі, всі рейси виконуються відповідно до заявленого розкладу», — повідомили в авіакомпанії.

При цьому повідомляється, що суд цієї інстанції не мав права виносити Ухвалу щодо призупинення дії ліцензії на право здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів повітряним транспортом, оскільки регуляторами в сфері авіаперевезень є Міністерство інфраструктури України та Державіаслужба (ДАС) України. Тобто позов повинен був розглядатися адміністративним судом.

«Ця Ухвала ніяк не впливає на господарську діяльність компанії, а є лише наслідком недобросовісної конкуренції», — впевнені в SkyUp.

Олексій Бурчевський, адвокат, голова авіаційної практики Kinstellar в коментарі НВ Бізнес говорить, що відповідно до Закону України про ліцензування видів господарської діяльності, рішення суду взагалі не є підставою для ДАС відкликати або зупинити дію ліцензії авіаперевізника на перевезення пасажирів. «Не існує і самої процедури „відкликання/припинення“ дії ліцензії. Регулятор має право тільки анулювати (саме це слово є правильним юридичним терміном в цьому випадку) вже видану ліцензію на підставі, наприклад, виявлених невідповідностей авіакомпанії ліцензійним умовам. Для цього ДАС має провести перевірку авіакомпанії, скласти акт про порушення і приписи про виправлення виявлених порушень», — пояснює Бурчевський.

Юрист уточнює, що Адміністративний суд ніяк не місцевий суд загальної юрисдикції) має право скасувати рішення ДАСУ, як про видачу ліцензії на право здійснення перевезень пасажирів повітряним транспортом, так і про анулювання такої ліцензії.

Не існує і самої процедури «відкликання/припинення» дії ліцензії. Регулятор має право тільки анулювати (саме це слово є правильним юридичним терміном в цьому випадку) вже видану ліцензію

Володимир Місечко, керуючий партнер ЮФ «Місечко та партнери» звертає увагу, що суддя, яка винесла Ухвалу про призупинення ліцензії одночасно відмовила у задоволенні вимоги про заборону здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів повітряним транспортом.

«Я як адвокат можу лише сказати, що вона (Ухвала — ред.) незаконна, оскільки ст. 150 Цивільного процесуального кодексу України визначено вичерпний перелік забезпечувальних заходів, а саме 10. І серед них немає такого заходу, як призупинення ліцензії, навіть якщо врахувати п. 10 цієї статті, згідно з якою можна вийти за рамки перерахованих пунктами 1−9 забезпечувальних заходів», — говорить Володимир Місечко.

Минулого літа у туроператора JoinUP! практично кожного тижня виникали кризові ситуації, пов’язані зі складнощами у авіакомпаній-партнерів. Тому напередодні високого туристичного сезону-2019 багато туристів уважно придивлялися до того, як змінилася діяльність туроператора і його основного авіаперевізника — SkyUp. Станом на сьогодні флот компанії налічує 8 літаків Boeing, які повинні забезпечити близько 80% потреби JoinUP! у чартерних перевезеннях.

Ймовірно, що позов до Баришівського районного суду з подальшою публікацією тексту Ухвали в ЗМІ став інформаційною атакою. Але кому це вигідно?

«Володимире Зеленський, наберіть відомий номер і запитайте:"wtf is going on?». І відразу можете запитати, коли в Дніпро буде літати дешево. І більше ніколи за цим номером не дзвоніть", — написав у facebook міністр інфраструктури Володимир Омелян, ймовірно, натякаючи на інтерес бізнесмена Ігоря Коломойського, який є співвласником авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» та одним з партнерів президента Зеленського.

Якщо це трапиться

Але що, якщо справа не обмежиться єдиним судом, і хтось доб'ється анулювання ліцензії ТОВ «Авіакомпанія Скайап». Хто її зможе замінити?

«Авіакомпанія, у якої в установленому законом порядку анулювали ліцензію на право здійснення перевезень пасажирів повітряним транспортом, повинна призупинити будь-яку діяльність з перевезення пасажирів, включно з продажем своїх квитків. Тому вона не може підключати до виконання своєї польотної програми літаки іншої авіакомпанії», — пояснює Олексій Бурчевський.

Нагадаємо, що зовсім нещодавно така доля спіткала авіакомпанію Yanair.

Крім того, призначення на маршрут здійснюються авіаційною владою відповідних держав, авіакомпанія не може просто взяти і «передати» призначення іншому перевізнику. «Тим не менше, в Україні бувають випадки, коли перевізники з недіючими ліцензіями продовжували продавати квитки і виконувати рейси „на папері“ за кодшерінговими угодами з іншими перевізниками (тобто, коли вся операційна частина польоту здійснюється іншою авіакомпанією)», — згадує Бурчевський.

Володимир Місечко вважає, що якщо у авіакомпанії є відповідні комерційні угоди з іншими авіаперевізниками, то варіант заміни можливий. «Авіаперевізник або його агент з продажу повинен надати пасажиру під час здійснення бронювання повітряного перевезення інформацію про те, який авіаперевізник є договірним, а який — фактично здійснює перевезення. Під час реєстрації пасажира на рейс таку інформацію надає фактичний перевізник або його уповноважений агент з обслуговування в аеропорту відправлення (розділ ХХ Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу)», — розповідає Місечко.

Але головною проблемою виявиться пошук літаків для виконання запланованих рейсів, на які вже розпродано квитки. Адже 8 бортів для українського авіаринку — це практично непоправна втрата. Особливо в розпал літнього туристичного сезону.

Тому той факт, що подією зацікавилися не лише туристи, а й урядові чиновники, дає надію, що ліцензія «Авіакомпанії Скайап» залишиться дійсною. А тисячі українців спокійно вирушать на відпочинок і своєчасно повернуться з нього.

Показати ще новини
Радіо NV
X