Чартерний стрес. Чи будуть українці нормально літати на літні курорти

4 травня 2019, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Автор: Артем Ільїн

Минулого року українські туристи зіткнулися з тим, що туроператори і авіакомпанії часто не могли забезпечити своєчасний виліт на курорт і повернення в Україну. Що їх чекає цього року?

«Після того як кілька груп туристів затрималися в Туреччині, наші клієнти стали частіше цікавитися не тільки назвою готелю та туроператора, але й авіакомпанією, яка виконує рейс. Іноді навіть воліли виліт з Києва, а не ближчих Запоріжжя і Дніпра», — так Дар’я Ільїна, власник маріупольського турагентства «Марко Поло», згадує роботу влітку 2018 року.

Відео дня

Аналогічну тенденцію в масштабах країни підтверджує Антон Рудич, президент Української асоціації туристичних агентств (УАТА). «При цьому у туриста немає можливості зафіксувати в договорі якусь конкретну авіакомпанію, тому що туроператор за законом має право змінювати авіакомпанію, час вильоту та інше», — нарікає Рудич.

Рік тому майже кожного тижня з’являлися новини про українців, які, купивши путівку в турагенції, не змогли вчасно вилетіти на закордонний відпочинок або повернутися з курорту. Однією з основних причин стали складності у авіакомпаній, що виконують чартерні (не регулярні) рейси на замовлення туристичних операторів.

НВ Бізнес розбирався: що чекає українських туристів влітку 2019 роки?

Різке зростання

Аеропорт Монастір в Тунісі 30 червня 2018 року (Фото: Фото: Ambassade d'Ukraine en Tunisie via Facebook)
Аеропорт Монастір в Тунісі 30 червня 2018 року / Фото: Фото: Ambassade d'Ukraine en Tunisie via Facebook

За даними МЕРТ, в 2017 році послугами туристичних операторів скористалося майже 2,6 млн українців, більшість з яких літала на відпочинок. У 2018 році, згідно з інформацією Міністерства, за найбільш популярними туристичними напрямками потоки зросли. Кількість українців, що відвідали Єгипет, збільшилася на 54% до 1132 тис. осіб, Туреччину — на 1% до 1 193 тис. осіб.

За словами Богдана Долінце, секретаря громадської ради при Державній авіаційній службі України (ДАС), лідерами в сегменті чартерних перевезень серед українських авіакомпаній в минулому році стали:

  • WINDROSE airlines (Роза Вітрів);
  • Azur Air Україна;
  • YanAir;
  • Bravo Airways;
  • «Міжнародні авіалінії України» (МАУ).

Разом вони забезпечили 84% пасажиропотоку від всього ринку чартерних перевезень в країні. «Всього за рік послугами 16 українських чартерних авіаперевізників скористалися понад 4,5 мільйонів пасажирів», — говорить Долінце, уточнюючи, що в статистиці окремо враховуються польоти туди і назад.

Олександр Ланецкий, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support, нагадав, що в середині минулого року до списку перевізників додався ще один великий гравець — авіакомпанія SkyUp. «Якщо подивитися на ринок, то всі найбільші чартерні авіакомпанії мають споріднені чи просто давні дружні зв’язки з великими туроператорами. Це SkyUp / Join UP!, Azur Air Україна / ANEX Tour і його партнери Coral Travel і TUI Україна, а також пара WINDROSE / TEZ Tour. Решта авіакомпаній створюють ситуаційне партнерство з туроператорами, але в 2019 році в порівнянні з 2018-м ситуація на ринку істотно зміниться», — вважає Ланецкий.

Новий формат

Поява нової авіакомпанії переформатувала ринок чартерних авіаперевезень (Фото: SkyUp Airlines)
Поява нової авіакомпанії переформатувала ринок чартерних авіаперевезень / Фото: SkyUp Airlines

За даними УАТА за кількістю туристів в Україні з великим відривом лідирують два туроператора — ANEX Tour і Join UP! Вони ж задають тон на ринку чартерних авіаперевезень.

Головним каталізатором переформатування ринку стала поява авіакомпанії SkyUp, яка належить власникам Join UP! Початок її роботи було анонсовано на квітень 2018 року. Однак два перших літаки вийшли на маршрути лише в травні і червні минулого року. До того моменту туроператор Join UP! і один з його ключових на той момент партнерів — авіакомпанія МАУ — припинили співпрацю. В результаті одному з лідерів ринку організованого туризму довелося в терміновому порядку шукати літаки для виконання зобов’язань перед клієнтами.

«Основним чинником, який призвів до масових затримок рейсів з туристами Join UP!, стало те, що авіаперевізники-партнери Join UP! не змогли узгодити свої чартерні і регулярні льотні програми зі своїми реальними можливостями», — розповіли НВ Бізнес в прес-службі туроператора Join UP!, уточнивши що влітку 2018 року співпрацювали з авіакомпаніями YanAir, Bravo і Anda.

А ось в МАУ вважають, що основною причиною транспортного колапсу на туристичному ринку в минулому році стала штучно створена надмірна пропозиція. «Деякі гравці заявляли в продаж більше турів, ніж могли перевезти авіакомпанії. І потім оперативно коригували свої програми, завдаючи туристам масу незручностей», — розповіли НВ Бізнес в прес-службі національного авіаперевізника.

У будь-якому випадку каталізатором ситуації стало різке (за деякими оцінками до 50% до 2017 року) зростання попиту на послуги організованого туризму. І ринок з ним не впорався. А дефіцит техніки у авіакомпаній було посилено серією поломок літаків в розпал сезону.

«Ринок зростав, літаків не вистачало, не було запасних бортів — ось і результат», — згадує Олександр Ланецкий.

Лише до середини липня вдалося оптимізувати розклад польотів і заспокоїти хвилювання серед туристів.

Схоже, до туристичного сезону-2019 туроператори і авіакомпанії врахували гіркий досвід минулого року і зробили висновки. Головний з яких — збільшення парку літаків.

У міжсезоння найбільші чартерні авіакомпанії помітно збільшили кількість використовуваних бортів і змінили підхід до їх використання. Так, SkyUp увійде в літо-2019, маючи 8 бортів проти 1 в травні-2018. За зиму подвоїла кількість літаків Azur Air Україна. Тепер їх 6. Флот WINDROSE в квітні налічує 15 літаків. У найбільшій авіакомпанії України — МАУ — також мають намір до 15% збільшити кількість пасажирів чартерних рейсів.

В WINDROSE airlines, яка за даними Міністерства інфраструктури України, в минулому році стала однією з найбільш пунктуальних авіакомпаній України, говорять, що для забезпечення регулярності насамперед необхідно грамотне планування розкладу з забезпеченням резервних слотів. Також слід забезпечити необхідний таймінг для технічних робіт, завчасне підписання контрактів з іншими перевізниками для надання повітряних суден у разі AOG (Aircraft on Ground), наявність запчастин в достатній кількості і контрактів на строкову поставку запчастин в разі AOG.

«Друге питання — це робота з пасажирами в разі затримки, а саме: інформування, надання харчування і відпочинку», — акцентують в прес-службі WINDROSE airlines.

«Зараз теж варто очікувати збоїв у програмах, але швидше одиничних випадків, ніж каскадів як в минулому сезоні», — вважає Андрій Гук, партнер юридичної фірми «Анте».

Що це дасть туристам

Українські туристи в аеропорту Даламан (Туреччина) влітку 2018 року (Фото: Артем Ільїн)
Українські туристи в аеропорту Даламан (Туреччина) влітку 2018 року / Фото: Артем Ільїн

Не тільки авіакомпанії, але й туроператори поміняли підхід до роботи, врахувавши торішні проблеми.

Наприклад, Join UP!, який в поточному році має намір збільшити кількість туристів більш ніж на 40% до 1,3 млн осіб, домігся внесення нових умов в договори з авіаперевізниками. «Зокрема, крім літаків, які будуть перевозити туристів, кожен авіаперевізник повинен надати один резервний літак в разі несправності, щоб мінімізувати ризик виникнення незручностей для туристів», — повідомили в прес-службі туроператора. Також передбачені жорсткі штрафні санкції.

В УАТА називають три ключових очікування на туристичний сезон 2019 року:

  1. Наявність достатньої кількості «відносно молодих» бортів для обслуговування туристичного потоку;
  2. Реалістична польотна програма, що збереже багато нервів як туристам, так і турагентам при скасуванні і наступних пересадках туристів на альтернативні рейси, як це було в 2018 році;
  3. Надійність авіаперевізника.

«Вже зараз такі авіакомпанії як Bravo, Буковина, YanAir тощо зникли з найбільш масових ринків (Туреччина, Єгипет)», — говорить президент УАТА Антон Рудич.

Дійсно, деякі авіаперевізники, які ще рік тому були великими гравцями в сегменті чартерів, сьогодні практично непомітні. Один з авіаекспертів повідомив НВ Бізнес, що YanAir планомірно скорочує чартерну програму, зосередившись на роботі в форматі так званого мокрого лізингу (ACMI). У YanAir не відповіли на запит редакції.

А ось в прес-службі Bravo Airways підтвердили вихід з цього ринку: «На 2019 рік авіакомпанією не передбачена чартерна програма».

При цьому слід зазначити, що зниження вартості авіаквитків завдяки появі лоукост-авіакомпаній і спрощення візових процедур для громадян України формують новий досить масовий сегмент самостійних мандрівників.

Для тих, хто вибирає організований відпочинок, велику роль як і раніше відіграє ціна, а не ім'я туроператора або авіакомпанії. «Якщо різниця у вартості туру на людину перевищує еквівалент $50, туристи схильні вибирати більш дешевий варіант», — резюмує Антон Рудич.

Тому переформатування українського ринку чартерних авіаперевезень хоч і скоротить ризик масового невильоту, але призведе до зростання середньої вартості путівок на найбільш популярних напрямках.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X