Бізнес робиться заради бізнесу, а не заради гордості чи спроб щось комусь довести

Фортунато Гуадалупі (Фото:Прес-служба)
Уродженець півдня Італії, кризовий менеджер, визнаний міжнародний експерт в молочному бізнесі Фортунато Гуадалупі в лютому 1995 року вперше приїхав в Україну в межах робочого відрядження і залишився тут майже на чверть століття.
Сьогодні він очолює молочний бізнес у великому вітчизняному холдингу «ТЕРРА ФУД», що розвиває кілька бізнес-напрямів у трьох галузях, м'ясній, молочній та агро. Ми попросили Фортунато Гуадалупі розповісти про те, що змусило італійця залишити свою батьківщину заради бізнесу в Україні?
Сеньйоре Фортунато, чому Україна? Як ви опинилися тут і що вплинуло на ваш вибір у бізнесі?
Для початку слід зауважити, що за всю свою кар'єру, крім сімейного бізнесу, я працював лише в двох компаніях – «Parmalat SpA» та «ТЕРРА ФУД». У нашій сім'ї був власний молочний бізнес, заснований ще в 1956 році. Компанія, очолювана моїм батьком, переробляла 10-12 т молока за день – це досить великий обсяг для Італії навіть сьогодні. У 1986 році мого батька вбила місцева мафія, оскільки він категорично відмовився йти їм на поступки. Мені був 21 рік. Я був змушений взяти керівництво сімейною компанією в свої руки.
Впоратися з ситуацією і не втратити контроль над компанією допомогло те, що я вже був залучений у цей бізнес. На той момент в регіоні з нами конкурували 9 компаній, які прагнули завоювати ринок і поводилися як акули, готові зжерти слабшого за першої ж можливості, навіть прикриваючись словами про повагу до мого батька. Саме тоді я усвідомив, що бізнес робиться заради бізнесу, а не для того щоб комусь щось довести.
Я зайнявся розвитком компанії. На якомусь етапі конкуренти зрозуміли, що зі мною краще домовлятися. А через сім років, на ринку залишилося лише три компанії. Слід врахувати, що в кінці 80-их в Італії почали з'являтися великі торгові мережі і щоб не відстати, не втратити результати багаторічної роботи, я прийняв рішення об'єднати потужності мого підприємства з іншими гравцями. Навіть на шкоду сімейному бізнесу. При цьому слід врахувати, що за сім років роботи мені вдалося перевершити результат, якого мій батько добивався більше 20 років. Вибір був нелегким, але ринок диктував свої умови.
Ось тоді я і почав переговори з «Parmalat SpA». Я прийшов і запитав: "Що ви хочете – мене чи бренд?". А мені відповіли: "І те, і інше". «Parmalat SpA» вклалася в розвиток мого бізнесу і викупила мажоритарну частку. Компанія дала мені можливість продовжити бути підприємцем в Групі, запропонувавши керівну посаду в головному офісі. Протягом 11 років я був підприємцем в компанії «Parmalat SpA» в Італії, Росії, Україні, Індії, Таїланді, В'єтнамі, Коста-Ріці і Нікарагуа.
І все ж, як ви вперше опинилися в Україні? Це була робоча поїздка?
Чесно кажучи, коли я в 1995 році летів в Україну, а мені тоді було 30 років, я смутно собі уявляв, де вона знаходиться на карті. Адже мене спочатку запросили працювати в Росію заступником генерального директора Parmalat Italia SpA

(З 1993 до 2003 року Фортунато Гуадалупі займав позицію керуючого директора і регіонального директора в міжнародній молочній компанії Parmalat SpA, – Ред.)
Але потім мене призначили на посаду генерального директора Parmalat в Україні і я прилетів сюди. Через деякий час, я залишив Parmalat і займався своїм бізнесом в Італії. Через 11 років я був запрошений у «ТЕРРА ФУД», а Україна стала частиною мого життя.
Зараз, через багато років, навіть незважаючи на той факт, що я – іноземець, мене сприймають як українця, навіть вітають з Днем захисника України та іншими національними святами.
А ви не думали про отримання громадянства України?
Це цілком можливо, але можна бути захисником інтересів країни і без офіційного статусу громадянина. Можна бути як я – пишатися італійським походженням, але з Україною в серці.
Вам довелося попрацювати в різних країнах. Наскільки ментальність впливає на швидкість і якість прийнятих рішень? Чи у великих компаніях все підпорядковано корпоративному духу і національні особливості не грають особливої ролі?
Ментальність позначається і дуже сильно. Особливо на Сході. Наприклад, коли я працював в Азії, мені постійно задавали запитання скільки мені років. Що пердбачало – скільки у тебе досвіду? На Сході вважають, що чим більше ти жив, тим більше помилявся, тим більше у тебе досвіду – це поважають. Коли вони бачать СЕО у віці 35-36 років, то, незважаючи на розуміння того факту, що у цієї людини є освіта, вони все одно сприймають його зі скепсисом.
Абсолютно протилежне ставлення в Америці і Європі. Те ж стосується і України. До речі, в цьому питанні Італія і Україна дуже схожі. Якщо ти молодий, але володієш необхідними знаннями – вперед! Працюй. А секрет успішної роботи криється в стратегії, яку охарактеризував свого часу СЕО Кока-Коли Роберто Гоізуета (Roberto Goizueta), застосувавши для цього термін «Glocal». Що значить – думай глобально, дій локально.
Чим вас привабила робота в «ТЕРРА ФУД» і які перші рішення вами приймалися, після призначення на пост генерального директора?
Коли я прийшов працювати в «ТЕРРА ФУД», компанія переживала кризові часи, як і вся Україна в 2015 році. Потрібно було все повністю поміняти. Наприклад, якщо ти будеш продовжувати робити те, що було прийнято робити раніше або виконувати затверджені колишнім керівництвом процедури – результатів не буде. Переді мною було багато попередників. Були часи, коли протягом трьох місяців повністю змінювалося все керівництво, але це не приводило до позитивного результату. Для зміни негативної ситуації потрібно, насамперед, думати по-іншому.
Є люди, які бояться приймати рішення, оскільки їм зручно уникати відповідальності і простіше виконувати чиїсь розпорядження. Але це не дасть результату. Точніше, він буде такий же як і раніше. Тут я можу бути підприємцем в компанії, приймати рішення.
І які результати?
Сумарні продажі групи «ТЕРРА ФУД» в грошовому вираженні в 2018 році склали близько 6 млрд грн (зростання на +17% у порівнянні з показниками 2017 року). І це не зважаючи на зниження фізичного обсягу продажів на -3% до показників 2017 року. Позитивних показників досягли завдяки зміні міксу продуктів на користь більш маржинальних категорій.
Яку роль у розвитку бізнесу ви відводите модернізації підприємств, наскільки цей процес важливий?
Процес модернізації дуже важливий для нас і ми докладаємо значних зусиль як для модернізації нашого обладнання так і для поліпшення ефективності бізнес процесів. У 2018 році ми провели реінжиніринг інвестиційного процесу – уніфікували його на всіх підприємствах групи «ТЕРРА ФУД».
Окреме місце відводиться проектам з енергоефективності підприємств, а так само заходам щодо поліпшення екологічного стану регіонів (локації наших заводів). Ми стурбовані питаннями природних ресурсів і екології. Тому плануємо інвестиції в цей напрям, проводимо реконструкцію Тульчинського маслосирзаводу після пожежі, що сталася в грудні 2018 року. У зв'язку з розширенням продуктової лінійки, запланована реконструкція і покупка нового устатковання ще й для Крижопільського та Вапнярського сирзаводів.
Яка кадрова політика компанії в залученні та мотивації співробітників, особливо з огляду на зростання дефіциту робочої сили в загальнонаціональному масштабі? Ваша компанія стикалася з «кадровим голодом»?
Проблема дійсно актуальна. Причина – масовий відтік робочої сили з України. Сьогодні середня зарплата в Україні становить $ 350, в той в час як в Польщі $ 700, а в країнах Євросоюзу вище $ 1 000. Ми усвідомлюємо, що не всі українці їдуть в пошуках великих заробітків і наше завдання як роботодавця забезпечити можливість трудиться на підприємствах тим, що хоче жити і працювати на батьківщині. З минулого року компанія організувала доставку персоналу з віддалених сіл в областях роботи нашого підприємства. При цьому ми вже спостерігаємо ситуацію, коли на наші заводи влаштовуються працювати цілими сім'ями. Також ми плануємо розвиток інфраструктури –забезпечення робітників житлом.
Ще одна проблема, що назріває, – втрата інтересу до виробничої галузі молодого покоління, особливо у покоління Z. Зети прагнуть гнучкого графіка роботи, комп'ютерних технологій і не визнають ієрархії. Тому ми практикуємо різноманітні робочі зміни, так само гнучкий графік в офісі, вчимо лінійних менеджерів лідерства, вміння надихати співробітників, інноваційності. Так само стратегія нашої компанії передбачає сильний вектор в напрямі діджиталізації.
Наша мета – створити підприємство, де люди хотіли б не тільки заробляти, але і працювати, і вчитися.
Які у вас стосунки з органами контролю, виникають труднощі з проведенням інспекцій, особливо після введення нових норм (НАССР) і скасування мораторію на перевірки бізнесу в 2019 році?
Один з основних принципів нашої компанії з початку її утворення був і є – це висока якість і безпека готової продукції. Цей принцип для нашої компанії несе в собі філософію виробництва, засновану на системі НАССР. Уже при плануванні запуску будь-якої з наших виробничих майданчиків спільно з усіма проектами розроблялася і впроваджувалася система НАССР. Як наслідок, мораторій і його скасування жодним чином не впливає на наш бізнес, оскільки законодавство України навіть за мораторію на перевірки зобов'язувало оператора ринку нести відповідальність за випуск якісної і безпечної продукції. Всі виробничі майданчики компанії, починаючи з 2008 року, мають систему управління безпечністю харчових продуктів на підставі ISO 22000, цей стандарт об'єднує принципи аналізу небезпек за критичними контрольними точками (НАССР) і практичні кроки, розроблені в Codex Alimentarius Commission. Так само на щорічній основі всі майданчики компанії проходять зовнішні аудити – як з боку держави, так і з боку покупців (торгових мереж).
Як органи контролю можна назвати також громадські організації, які виступають на захист прав споживачів та борються з фальсифікованою продукцією. Такі організації перевіряють саму продукцію, проводячи відбір в роздробі по всій Україні. За результатами цих перевірок (2015 – 2018 рр.), наша продукція (рослинно-вершкові суміші ТМ Тульчинка, вершкове масло ТМ Ферма, тверді і плавлені сири ТМ Ферма) визнана якісною та безпечною.
Наскільки сьогодні просто/складно вести справи з іноземними партнерами? Що має найбільший вплив на експортну політику в вашому секторі і що б ви хотіли змінити?
Важливо добре знати ринок, кон'юнктуру, специфіку, потреби в продукті і тоді можна мати успішний продаж на ринку, проте складнощі можуть виникати в окремих деталях пов'язаних із законодавством країни і т.д.
У 2018 році наша компанія відправила на експорт 21% від загального обсягу реалізації (у тоннажі). У 2017 = 24%.
Які країни сьогодні зацікавлені в українській молочці?
Основними напрямами експорту поки що залишаються Молдова, Азербайджан, Грузія та інші країни ближнього зарубіжжя.
Але в 2018 році група «ТЕРРА ФУД» активно розвивала експорт в країни Південно-Східної Азії (ПСА). Так, Філіппіни стали країною №3 за обсягом поставок в експортному портфелі групи «ТЕРРА ФУД»; розпочато експорт в Південну Корею, Тайвань, В'єтнам, Таїланд, Бангладеш. До країн Південно-Східної Азії поставляється в основному суха сироватка і масло (що відповідає загальному профілю імпорту цього регіону).
Зростає експорт в країни Близького Сходу (Кувейт, Лівія, Ліван, Ірак) в цьому регіоні в 2018 році відкрито новий напрям поставок – Оман. На Близький Схід йде, в основному, олійно-жирова продукція (рослинно-вершкові і рослинно-молочні суміші, вершкове масло) і плавлений сир.
Як ви вважаєте, які рішення керівництва країни можуть вплинути на поліпшення атмосфери для підприємств АПК в Україні, а також на залучення іноземних інвесторів?
Насамперед, держава повинна забезпечити правовий захист власності підприємців. Я говорив з різними іноземними бізнесменами, питав – чи готові вони інвестувати в Україну? Більшість готові, але лише після того, як їм будуть зрозумілі правила гри. Вони чекають сигналу про те, що в Україні верховенство права виявиться не тільки підтвердженим на словах, а й чітко діючим правилом.